HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Induktanser till EQ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/01/14 :  01:07:24  Show Profile Send duracell a Private Message
Hej!

Är det någon som vet var man köper induktanser/spolar/drosslar ja kalla det vad ni vill för EQ. Jag behöver en induktans på 3H och det verkar inte gå att uppbringa på denna jord.

På den gamla goda tiden byggde man riktiga LC kretsar för EQ men icke idag verkar det som.

Jag har ingen större lust att göra en själv, det blir många varv....

mvh
Anders Jonasson
VÄXJÖ

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/14 :  01:15:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag skulle tro att du kan få tips från någon rör-människa, det är väl endast där man använder så stora induktanser numera.

Kanske www.Lundahl.se har något som passar?
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/01/14 :  17:59:11  Show Profile Send duracell a Private Message
Tack, men jag är tveksam om dom har. Hur som helst lyckades jag hitta en gammal lindningsmaskin från 60-talet på jobbet. Efetr 900 varv gick så klart tråden av. Då mätte den 1,48 H. Det är bara att börja om.

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:05:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska du bygga RIAA?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/14 :  18:08:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är väl standardprylar om vi bortser fråna tt du skall använda det till EQ. Vad i hela friden bygger man för EQ med 3 H och hur har man dimensionerat resten?

Kan du skala till att använda 4 H?

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1638.pdf
Go to Top of Page

duracell
Starting Member

21 Posts

Posted - 2005/01/15 :  08:33:17  Show Profile Send duracell a Private Message
Jag försöker laga en gammal basförstärkare (ca 1980), Acoustic modell 220. Den innehåller förutom de vanliga tonkontrollerna (bas, mid, disk) ett 5-bands EQ fördelat över 2kHz, 820Hz, 350Hz, 125Hz och 70Hz. Konstruktionen av EQt är gjord med LC-kretsar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000