Author |
Topic |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 19:20:58
|
Som sagt, jag söker efter länkar som beskriver bandmikrofonens beståndsdelar. Är det någon som har samlat på sig nått sånt |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 22:44:51
|
Nej, tyvärr inte, men du kanske skulle kontakta Didrik de Geer i Stockholm?
Han bygger, enligt många, världens bästa mikrofon. Visserligen inte band, men någonting säger mig att han har koll på dem också... |
Militant cyklist. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/18 : 23:53:17
|
Känns lite överarbetat just nu då jag mest bara håller på och spånar, men tack för tipset ändå. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 01:13:02
|
Apropå Didrik, så verkar han vara en kul prick. Eller som han själv uttryckte det i den intervjun jag läste med honom: "Jag är nog den kinkigaste personen sedan August Strindberg"
Han pratade lite om sitt lyssningsrum också och berättade bland annat att han dragit in likström till belysningen. "Jag vill inte ha en lampa som blinkar hundra gånger i sekunden och stör rytmen i mina sinnen när jag lyssnar på musik" (med risk för felcitering)
Han berättade även att han har monokopplad pickup och har gjort sig av med all sin stereovinyl, eftersom han anser att dynamiken går förlorad med fler kanalar än en.
Anläggningen (förmodligen även elementen, misstänker jag) är givetvis DIY från början till slut. Vad annars?
Skön snubbe... |
Militant cyklist. |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 01:27:32
|
Antingen så drev han med reportern eller så har han rätt i sitt första påstående. Klart udda och rätt kul i alla fall . |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/12/19 : 14:29:14
|
Tack, då har jag lite att börja med i alla fall. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/01/14 : 20:54:53
|
Hur gick det dahlberg? /esl |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/01/15 : 01:11:52
|
Jodå, jag har provat att koppla en av mina gamla banddiskanter (med ferriter) till mikrofonförstärkaren som följer med lsplab och den funkade, på sätt och vis . Fladdrar betänkligt runt bandet när jag luftar lungorna och verkningsgraden lämnar en del övrigt att önska. Kul var det i alla fall och jag kommer definitivt att spåna vidare på det. En 1m lång lösning med ett 26,5mm brett band är kanske något som bör utvecklas lite till innan det är färdigt också Ideer finns det gått om så det är inget problem . Kanske det blir en mätmick enbart för långa diskanter . Som dessutom skulle kunna dubblera som diskantelement . |
|
|
|
Topic |
|