HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Söker informativa länkar om bandmikrofoner.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/18 :  19:20:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Som sagt, jag söker efter länkar som beskriver bandmikrofonens beståndsdelar.
Är det någon som har samlat på sig nått sånt

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/12/18 :  22:44:51  Show Profile Send ILLY a Private Message
Nej, tyvärr inte, men du kanske skulle kontakta Didrik de Geer i Stockholm?

Han bygger, enligt många, världens bästa mikrofon. Visserligen inte band, men någonting säger mig att han har koll på dem också...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:53:17  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Känns lite överarbetat just nu då jag mest bara håller på och spånar, men tack för tipset ändå.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/12/19 :  01:13:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Apropå Didrik, så verkar han vara en kul prick. Eller som han själv uttryckte det i den intervjun jag läste med honom: "Jag är nog den kinkigaste personen sedan August Strindberg"

Han pratade lite om sitt lyssningsrum också och berättade bland annat att han dragit in likström till belysningen. "Jag vill inte ha en lampa som blinkar hundra gånger i sekunden och stör rytmen i mina sinnen när jag lyssnar på musik" (med risk för felcitering)

Han berättade även att han har monokopplad pickup och har gjort sig av med all sin stereovinyl, eftersom han anser att dynamiken går förlorad med fler kanalar än en.

Anläggningen (förmodligen även elementen, misstänker jag) är givetvis DIY från början till slut. Vad annars?

Skön snubbe...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/19 :  01:27:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Antingen så drev han med reportern eller så har han rätt i sitt första påstående. Klart udda och rätt kul i alla fall .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/12/19 :  11:48:05  Show Profile Send esl a Private Message
http://marik22.tripod.com/

http://make_a_ribbon_mic.tripod.com/ribbon

http://www.lkmusic.co.nz/ribbonfix.htm

"Microphone Engineering Handbook" av Michael Gayford ISBN 0-7506-1199-5 inte bara om bandmickar men en del.
Mycket kul att läsa... speciellt ribbonfix...

/esl
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/19 :  14:29:14  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tack, då har jag lite att börja med i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:54:53  Show Profile Send esl a Private Message
Hur gick det dahlberg?
/esl
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/15 :  01:11:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jodå, jag har provat att koppla en av mina gamla banddiskanter (med ferriter) till mikrofonförstärkaren som följer med lsplab och den funkade, på sätt och vis . Fladdrar betänkligt runt bandet när jag luftar lungorna och verkningsgraden lämnar en del övrigt att önska. Kul var det i alla fall och jag kommer definitivt att spåna vidare på det. En 1m lång lösning med ett 26,5mm brett band är kanske något som bör utvecklas lite till innan det är färdigt också Ideer finns det gått om så det är inget problem . Kanske det blir en mätmick enbart för långa diskanter . Som dessutom skulle kunna dubblera som diskantelement .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000