HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jordat eller ojordat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/13 :  18:16:31  Show Profile Send sella a Private Message
Hur gör ni.Jag har fått ett litet. iriterande brum
provade att klippa av jorden kanske blev bättre.Men nu lyser fas pennan när den är i köket.Alla apparater lyser som latärnor
vad göra.Jag har separata proppar till hifin, Skärmade kablar

dynamik!!!

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/13 :  18:43:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har du tv, video eller tuner inkopplat till stereon?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/13 :  18:59:04  Show Profile Send Bubben a Private Message
Chassi-jorda samtliga jordade apparater brukar vara ett bra tip, som jag dock inte tar något ansvar för.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/13 :  18:59:53  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Kolla fasen på apparaterna !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/13 :  19:12:33  Show Profile Send sella a Private Message
Hur menar du då Bubben.ja jag har tv,fasen är ok

dynamik!!!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:07:23  Show Profile Send Bubben a Private Message
Dra en kabelsnutt mellan en chassiskruv på samtliga apparater, så du potentialutjämnar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:20:51  Show Profile Send CC a Private Message
Du skriver separata proppar... Jordslinga kanske?
Pröva med att endast jorda endast en (1) apparat (vanligtvis slutsteget) o låt bli att jorda övrig elektronik! De ojordade kommer då jordas via den apparat som är jordad. Förslaget från Bubben kan i kombination med mitt vara rätt för dig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:29:47  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Testa att koplla ur kontakten till TV:n (som antagligen är amsluten till en centralantenn) och se om brummet försvinner.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  01:06:41  Show Profile Send CC a Private Message
Och om du ev. har en tuner kopplad till centralantenn... Huga... = Jordslinga...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:19:48  Show Profile Send Nitram a Private Message
...och om det är problemet köper du en Antenntransformator från tex Elfa (art.nr.78-001-47) eller en galvanisk avskiljare från närmsta handlare...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:00:11  Show Profile Send Blomman a Private Message
Jag hade ett irreterande brum också i min anläggning.
Men hittade felet det var digital mottagaren som var ansluten till Tv.n. Jag tog bort den från anläggningen. Och nu inga problem.

En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/15 :  00:59:05  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag förordar jordade uttag, om man lyckas ha kontroll på sina ev jordslingor.
Apparaternas chassin blir jordade och ev strömkablars skärmar blir jordade, annars gör de ju föga nytta. För mig låter det bättre.Är apparaten försedd med jord så bör man använda den om det går. Lyckas man så tycker jag att man får en mycket prisvärd uppgradering
Angående chassi jord, är alla apparater jordade så kommer ju jordarna gå ihop i den jordade uttags listen, mina nätkablar bara är någon meter så duger det fint.
Men har man någon ojordad apparat mitt i högen är det ju upplagt för vådliga experiment med chassi jord. Jag kör numera boxer med egen inomhus antenn så slapp man centralantenn systemet.

/Mikael

PS observera bildkvaliten på TV,I mitt gammla system, trots antenn isolering såg min TV bild bättre ut när jag kopplade ifrån alla anslutningar till hifi systemet Tv var ej avsedd för jord men den blev jordad via scarten från DVD som blev jordad via Spdif via reciever som jordades av....
Ibland kan man använda toslinken som isolering förutsatt att man inte har video eller dylikt som ändå förbinder hifi tv system elektriskt

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/23 :  12:59:21  Show Profile Send Drem a Private Message
Hur kan jag lösa min jordning tycker ni? Jag har inga jordade uttag i min lägenhet(diskuterar detta med ordföranden i föreningen) men hur kan jag tillfälligt lösa detta? Räcker det att dra en kabel från förstegets GND till elementet (alla enheter är sammanlänkade till försteget)?

Om man kör helt ojordat, vad innebär det egentligen? Blir chassin strömförande osv eller vad händer? Jag har kollat med en enkel skruvmejsel om någonting är strömförande men det ger inte utslag någonstans (förutom bak på datorchassiet i ett annat rum).

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/23 13:00:39
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/02/23 :  14:43:29  Show Profile Send SpLiX a Private Message
quote:
provade att klippa av jorden kanske blev bättre.


Är väl inte det smartaste att göra OM det är så att dina uttag är jordade. Har du skräp i jorden så får du snacka med den som ser till att får el (elleverantör/hyresvärd). Mät mellan jord o nolla o se om det finns läckströmmar..

quote:
Pröva med att endast jorda endast en (1) apparat (vanligtvis slutsteget) o låt bli att jorda övrig elektronik! De ojordade kommer då jordas via den apparat som är jordad.


Nu snackar vi... Att låta en apparat "jorda" en annan ojordad konstruktion är ännu värre, skulle ngt gå riktigt fel kan ju kortslutningar o dyl uppstå med en rejält högre smäll än om en apparat skulle falla bort ensam. Lika slugt som att jorda sin anläggning med jordad konstruktion till närmaste element eller dyligt för att kontakten är ojordad.

En jordad konstruktion kommer ju att i första hand smälla en säkring vid fel, i andra hand leda "fas" till jord så att proppen löser ut. En ojordad lösning förlitar sig enbart på säkringen i apparaten. Skulle denna av ngn anledning INTE smälla så kan chassit bli ledande. Att jorda denne till ett element eller dyligt kan få förödande konsekvenser. Att jorda chassit på en icke jordad konstruktion mot en jordad sådan gör att den jordade kan ryka samtidigt som den ojordade gör. Den ojordade apparaten smäller, leder ut ström i chassit, denne leds över till den ojordade som då helt plötsligt har ström även den i chassit, ihop med den fas som den redan matas med.. Nu snackar vi kortis i den högre skalan.. Aj aj aj....

Det är bäst att ha jordade apparater anslutna till jord, ojordade till ojordat. Skulle man ha en jordad kostruktion i ett rum utan jord, får man snällt beställa hem en elektriker som jordar om ALLA uttagen i rummet. Kostar en slant, men man säkrar både sig själjv o förhoppningsvis även sin anläggning. Passa på att slänga in en automatsäkring eller jordfelsbrytare samtidigt ;)

DREM:

Att tillfälligt lösa problemet är att dra en JORDAD förlängningssladd från ett jordat uttag i tex köket, har du inte jordade uttag där så har lagen överträtts i flera led....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2005/02/23 15:01:27
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/23 :  15:32:34  Show Profile Send CC a Private Message
Hm... Det var mycket "om o men"... Men visst, man ska vara försiktig både en å två gånger... Därav att jag har kopplat min dedikerade nätkabel till jordfelsbrytaren i mitt elskåp, känns bättre oavsett om det påverkar ljudet negativt eller ej

Men, detta med att låta jord gå via en apparat... De e ju så att våra elektroniklådor oftast är kopplade med kablar sinsimellan å dessa leder ju även jord... Eller hur? Och om jag då har alla apparater kopplade till samma nätlist/nätkabel/fas men där endast slutsteget har sin skyddsjord kopplad så...? För om jag har en ojordard apparat i systemet som "pajar" o om den interna säkringen inte löser ut (många "om" blir det) så kommer ju jorden vandra via signalkablarna! Eller? Å då kan det ju inte göra skillnad om man nu inte uteslutande använder endast jordade produkter?
Att det sedan låter bäst (tycker jag) med att jorda ex. slutsteget o låta de andra aparaterna endast få sin jord via signalkablaget e ju en annan historia!
Vaför jord? Bortsett från säkerhetsaspekter så fungerar de jordarde prylarnas skärmar/lådor som strålningsfilter från att bli störda utifrån o störa varandra...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/23 15:33:40
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:06:30  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Räcker det att dra en kabel från förstegets GND till elementet


Inte att rekommendera eftersom ett jordfel, strömförande chassie t.ex. kan resultera i strömförande element och i sämsta fall strömförande männinskor. Dessutom finns det ingen jorfelsbrytare som löser ut.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/23 :  18:24:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
CC, du har nog missförstått det här med jord och jord.
Du ska inte använda signaljorden till att skyddsjorda apparater.
Det fungerar inte vid ett överslag i en apparat till höljet.
Det kan sluta med brand i signalkablarna till att börja med och sedan i resten av anläggningen, rummet, huset, kvarteret osv

Om endast en apparat ska vara jordad, så måste dom övriga apparaterna jordas till denna apparat med särskilda jordledare och inte med signalkablarna. Jordledarna skall vara skruvade direkt från chassie till chassie och detta är inget som den som inte vet vad han håller på med bör labba med.
Att jorda i elementen är nästan lika illa, då det normalt inte är en bra jord den vägen.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/23 :  20:44:20  Show Profile Send CC a Private Message
Eh... jo det kanske jag gjort.... Eller så förklarar jag allt för dåligt

Eh... Inte menar jag att JAG ändrar på någon skyddsjord o kopplar via signalkablarna...
Ska försöka förklara på mitt lekmannavis
I mitt system så är inga delar utav elektroniken kopplade till skyddsjord bortsett från slutsteget.
Alla nätkablar o nätfilter är däremot kopplade till skyddsjord. Men inte signalkällorna. Vare sig min Teac eller Primare hade någon skyddsjord kopplade som orginal. Ej heller mitt försteg (som e passivt). Endast slutsteget har skyddsjord.
Jag har inte ändrat på mina balanserade signalkablar som med sina XLR kontakter är kopplade enligt brukligt sätt.

När jag sätter på strömmen endast till mina signalkällor lyser elfixen högt o glatt! Men när slutsteget knäpps på så släcks elfixen o ingen strålning sker från vare sig elektronik eller kablage... Inte har jag gjort något konstigt då?

Att koppla en separat jordledare mellan chassie på lådorna har jag många gånger tänkt testa (gjorde för många år sedan utan något direkt resultat), men då har jag förstått det som att skärmen på den ingående signalkabeln ska kopplas bort för att inte få jordloop bl.a. Alltså att skärmen på signalkabeln är den som leder skyddsjorden i normala fall då ersätts med en separerad ledare...

Du får (o ska!) naturligtvis rätta mig om jag har fel i detta Jorma, men jag har läst en del om detta i många år.. Detta innebär dock inte att jag inte kan ha fel. Jag e trots allt INTE utbildad elektriker...

Jag är vetgirig

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/02/24 :  00:02:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Skärmen i signalkablar ska inte kopplas i bägge ändar annat än om skärmen i balanserade kablar används som signaljord.
Signaljord har inte alltid samma potential som skyddsjord.

Signaljord är en referenspunkt för elektroniken som inte har något med skyddsjord att göra.

Om du använder signalkablarna till att överföra den inducerade spänningen från dom ojordade apparatskalen till den jordade, så lägger du onödig skit i signalkablarna. Det händer inget annat så länge det inte blir något fel i apparaterna i form av överslag till apparatskalet i någon av dina signalkällor.
Det är när ett fel uppstår som det blir farligt och en brand kan i värsta fall uppstå. I bästa fall bränner du bara av signalkablarna.

Ännu större risk är det om du har säkrat upp anläggningens strömmatning.

Att koppla ihop apparatskalen med en separat jordledare är det bästa sättet att få bra ljud samtidigt med att det blir ett säkert system.
Men som sagt var måste du veta vad du håller på med så att alla apparaterna verkligen är jordade på rätt sätt.
Då ska dom separata jordledarna kopplas från varje apparat direkt till slutsteget om det är den som är jordad med nätkabeln. Detta kallas för stjärnjordning och utesluter att det kan uppstå jordloopar.

Men det är ibland bättre med att köra hela anläggningen ojordad om det är ett gammalt hus med taskig jord som ger mer problem än fördelar.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/24 :  01:27:18  Show Profile Send CC a Private Message
Hmm... Intressant...
Som i mitt fall där jag förnärvarnde kör med Silk signalkablage är skärm åsso signaljord. Därav min tanke att det skulle vart bättre att köra med separat jordledare...

Vad menar du med att "säkrat upp anläggningens strömmatning"? Menas det med att anläggningen har dedikerad strömkabel o säkring? Ur säkerhetvinkel sett, borde inte det vara bättre?

Detta som kallas stjärnjordning är intresserant! Helt åt det hållet jag tänkt!
Men kan det inte bli jordloopar eftersom min förnärvarnade signalkabel har skärm som signaljord? Hur skärmar man bort den? Med en kabel som har en separat ledare för signaljord o en skärm för sig, är det en förutsättning?

Att gamla hus kan ha taskig jord, hur vet man det? Räcker det att mäta sig fram? 230V mellan fas o skydsjord o allt e grönt så att säga? Fast skyddssjord o nolla sitter ju samman i mitt elskåp. Gör det inte det i nya skåp/hus åsso?
Annars så är väl kopparspettet en intressant tanke åsso? Bara att jag inte vet HUR mycket koppar det behövs för att vara gott nog till jordförbindelse... Något som du kan svara på Jorma?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2005/02/24 :  13:04:31  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Öppnade min primare och fann till min förvåning att det inte fanns någon anslutning till jord!!!???
Trafon brummar och jag hör av mig till Audioactive och karln säger att apparten måste vara jordad???? Det finns ingen anslutning till jordstiftet i spelaren??
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/24 :  19:25:23  Show Profile Send CC a Private Message
Inte heller min Primare (v20) har jord anslutet på insidan! Men jag har inga brumproblem... Kanske för att jag kopplat mitt slutsteg till jord

Men det var en tråd uppe om detta för ett tag sedan, det var flera som hade upptäckt samma sak. Några hade tydligen kopplat in jord själv efter rekomendation från Primare om jag inte minns fel?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/24 :  19:54:00  Show Profile Send mayro a Private Message
Om man har ojordan slutsteg och drar in ny ledning.. Kan man jorda den i chassie då??? Eller skall apparaten ändå vara utan den tredje jordade... Jag håller på att byta en fast nätsladd ojordad mot en jordad bättre ledning.. Skall jag skippa jord? Eller ansluta jord till chassie.......

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/24 :  20:05:28  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Detta är ju ett kärt återkommande ämne.

Apparater kan ju vara designade med eller utan en jordad nätkabel. Det behöver inte alls betyda någon nackdel att inte ha jordade kontakter. Ju fler jordade kontakter i systemet ju större risk är det för jordslingor. Många problem med brum har löst sig genom att använda ojordade grenuttag. Skyddsjorden är en säkerhetsdetalj, och knappast någon som har med ljudkvalitet att göra.

Lite svårläst kanske men här finns ett lästips:

http://www1.electusdistribution.com.au/images_uploaded/humloop.pdf

Edited by - T.A. Edison on 2005/02/24 20:09:54
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/24 :  20:39:04  Show Profile Send CC a Private Message
T.A Edison, håller inte riktigt med dig där... Om chassit blir jordat så är ju tanken att störningar ska ledas bort... Precis som skärmade nätkablar. Naturligtvis kan man stöta på problem med dålig jord eller jordslinger osv... Men problem är väl till för att lösas?

mayro, testa! Sätt en brytare på chassit för jordledaren så blir det lättare att bryta jorden om du inte tycker det gör någon ljudande nytta... Eller tvärtom
Jag testade så på min gamla Teac en gång för tio år sedan eller nåt. Fast det vart inget bra!


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/24 :  21:04:27  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
CC,

och jag håller inte med dig. ;-) Jordning i nätkabeln är skyddsjord, apparater som är designade med det ska ha det. Jord är jord (potential 0), om jorden "leder" något finns det ett spänningsfall någonstans vilket leder till jordslingor. Att mecka med att sätta in jordkablar i utrustning som inte har det från början är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000