HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Helbalanserad eller kraftigare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:21:44  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hej på Er.

Har lite funderingar på Thule-elektronik efter det att jag var och lyssnade på hifi-klubben igår. Vilket 3D-ljud!!!

Dock är jag lite fundersam om t.ex. den helbalanserade IA60B SE Förstärkaren tillsammans med den helbalanserade DVA150B DVD-spelaren skulle låta bättre än de de obalanserade men betydligt kraftigare PA100 Effektförstärkare, PR100 Förförstärkare och DVA100 DVD-spelare.

Det är ungefär samma pengar men det ena alternativet är alltså helbalanserat, klenare och integrerat. Det andra alternativet är inte helbalanserat, kraftigare och separerat.

Allra helst skulle jag förstås vilja ha 150b-seriens för, slutsteg och dvd, vilket skulle ge mig det bästa från bägge sidorna. Men jag kom fram till att min ekonomi inte skulle tillåta det.

Vad skulle ni välja?

/Carl


matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:25:30  Show Profile Send matte76 a Private Message
Beror på hur svårdrivna högtalare du har. Är de lättdrivna låter säkert de helbalanserade bättre. Dvd-spelaren ska enligt HiFi & Musik inte vara så bra, har dock ej lyssnat på den.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:46:19  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag tycker att balanserat ger relativt små skillnader,
en bra utförd obalanserad kan också ge mycket bra ljud.
Sedan tycker jag själv att det inte alltid är värt att
satsa på separat för/slutsteg, dagens bättre integrerade
ger mycket bra ljud. Kan dock inte uttala mig om Thule,
kör själv med två integrerade, Pathos Logos och Bow Wazoo.
Vilka högtalare användes vid demon ? Tänk på att dessa är
mycket viktiga.

Martin
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:50:10  Show Profile Send MartinN a Private Message
Enligt Thules hemsida är PR100/PA100 balanserade i dagens
modeller. Inte är det väl bara något gammalt lager som är
obalanserade ?

Martin
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/13 :  11:07:20  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Thule har väl inget oballat överhuvudtaget ??!
Kör själv Thule PR350B/PA250B

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/13 :  13:35:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror inte heller att man kan generellt kan säga att "balanserat är alltid bättre". Däremot kan man nog säga att det är dyrare att ta fram balanserade produkter som låter bra. Vad jag har förstått ska den främsta fördelen med balaserad märkas vid mycket låga signaler och vid mycket långa kabellängder. Sådana är sällan förhållandena inom hemma-hifi. Inom t.ex. brittisk hifi är det mycket sällsynt med balanserade prylar.

Nåväl... Thule har väl iallafall en integrerad stärkare IA100, som inte är balanserad. Ligger väl på 7000 spänn och många tycker den är bra verkar det som. Men du kanske vill "högre" än så? DVD-spelaren är jag också lite skeptisk till, förmodligen kan du hitta en ren cd-spelare för samma pengar som är bättre.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/13 :  17:06:39  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Beror på hur svårdrivna högtalare du har. Är de lättdrivna låter säkert de helbalanserade bättre.


Kan du utveckla?

Erik Andersson for president!

Edited by - Mr Ekan on 2005/01/13 17:07:45
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  17:37:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mr Ekan: Jag menar att har han svårdrivna högtalare är det viktigt med mycket effekt, är de lättdrivna blir det nog bättre med den dyrare och troligen bättre balanserade kombon. Men som alltid ska man lyssna först med de egna grejorna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:05:13  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Oj, mycket svar!

Låter generellt som att det här med balanserat inte ger så mycket extra. Det var bra att veta! Det är ett par B&W CDM1 SE som skall drivas och vad jag förstått så kan de vara lite besvärliga för klena förstärkare. I mina öron lät den billigare dvd-spelaren mycket trevlig men allt är ju relativt och smaken är personlig.

Men är Thule något att satsa på över huvud taget då? Av det som hifi-klubben kan plocka fram i mitt "möjliga" prissegment tycker jag thule verkar bäst. Men det finns ju fler ställen att handla hifi på.

Vill gärna ha fler kommentarer så skriv på om ni känner för det!

/Carl

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/01/13 20:11:10
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/13 :  20:22:27  Show Profile Send Bubben a Private Message
Thela har ett antal produkter som slutar med betäckningen "B".
Dessa produkter är balanserade, och låter betydligt bättre än de obalanserade. Skillnaden mellan en balanserad konstruktion mot en obalanserad är ju omöjligt att göra, så den sikusionen kan vi släppa.
Är konstruktionerna balanserade rakt igenom får man ett ljudlyft, och jag talar inte bara om de extra 6dB.
Min CD-spelare är balanserad och det är mycket stor skillnad mellan att köra den obalanserat.
Thule och CDM1 se borde passa mycket bra.
Ja, jag tycker absolut du ska fortsätta titta på Thule, och är övertygad om att IA60BSE+DVA150B låter bättre än PA100+PR100+DVA100.
Skillnaden mellan balanserad/obalanserat på Thule utmärker sig med högre upplösning, klarare djup, bättre djup och deffinition samt kraftigare punch.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Qongo
Starting Member

7 Posts

Posted - 2005/01/13 :  21:00:31  Show Profile Send Qongo a Private Message
Håller men Bubben. Thules grejjor är konstruerade att spelas balanserat, och låter därmed bättre så än om man kör obalanserat.
/Måns
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/13 :  21:54:41  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Oj, nu är det många bud. Jag måste helt enkelt försöka få lyssna både på de balanserade grejerna (körda just balanserat då) och de obalanserade körda obalanserat....

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:10:28  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Mr Ekan: Jag menar att har han svårdrivna högtalare är det viktigt med mycket effekt, är de lättdrivna blir det nog bättre med den dyrare och troligen bättre balanserade kombon. Men som alltid ska man lyssna först med de egna grejorna.


Jag ser bara inte vad balanseringens vara/icke vara har att göra med slutstegets förmåga att driva högtalarna (?). Helt ny teori pour moi.

Thule? Hmm, kanske det. Har tyvärr hört ganska lite av Thule. Jag skulle nog satsa på begagnat dock. Typ Sentec PA9!

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:15:27  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mr Ekan: Jag syftade inte på balanseringen, du misstolkade. Jag skrev så för att skilja de två alternativen åt. Nä, balanseringen har inget med förmågan att driva högtalarna, men då Thules apparater är uppbyggada balanserat så låter de bättre så. Förstår du nu?
Är Sentec PA9 ett suveränt ofärgat steg från 1991 eller?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/13 22:16:45
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/13 :  22:25:52  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
1991 är nog att ta i, men en nittitalshistoria är det ju alla gånger. Jag är ju av den uppfattningen att en bra konstruktion är bra idag, liksom imorrn. Det finns en rörhäck från 60-talet vid namn Radford STA-25 som jag av olika anledningar fått skäl att bli nyfiken på. Btw, vad tycker du själv om PA 9?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:26:35  Show Profile Send CC a Private Message
Eh

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/01/13 23:27:05
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:34:34  Show Profile Send CC a Private Message
hifi-carl, det enda sättet du kan veta är att lyssna o jämföra! Thule gör seriösa grejer helt klart o de brukar förespråka balanserat så det är inte så mycket att orda om. Titta inte för mycket på siffrorna om effekt osv utan lyssna o jämför är min rekomendation! Naturligtvis måste du ta hänsyn till vad för burkar du ska koppla dem till men så e de ju alltid med förstärkeri o burkar... De e liksom avhängiga varann
Olika konstruktörer prioterar olika saker i sina konstruktioner o endast du kan bedöma om de har samma ljudfilosofi som du själv...

Lycka te!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:54:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Thules förstärkare är kanon ! Kör själv med PR350B/PA250B och TEAC DV50 allt ballat med Fadel Art XLR. Ljudet/Ljudbilden påminner mycket om både Krell och ML men saknar lite av den kontrollen som "storebröderna" har.

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:06:16  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jätteskojigt att så många kommer med kommentarer!!!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:11:37  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Kan någon säga mig om det är dvd-spelarna eller förstärkarna som ger den här otroliga 3d-bilden i thule-ljudet? Eller är det just när de samarbetar som den uppstår. Jag blev väldigt förvånad över just det här djupet i bilden när jag lyssnade på thules grejer häromdagen.

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:20:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubben: "Är konstruktionerna balanserade rakt igenom får man ett ljudlyft, och jag talar inte bara om de extra 6dB."

Alltså... jag är ju med på att en balanserad utgång från en cd-spelare ger en högre utnivå än en vanlig utgång. Men i fråga om volym har detta väl endast den effekt att man inte behöver skruva lika mycket på förstärkarens volymratt för att det ska bli högt? Det är ju liksom inte så att en 100W balanserad stärkare motsvarar en 400W icke-balanserad (vilket ju annars är den effekttskillnad som ger "+6dB extra"), eller hur? Alltså, en förstärkare blir inte mer kraftfull för att den är balanserad. Man får bara en högre utsignal från källan att jobba med.

Eller... har jag fattat detta fel?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:26:27  Show Profile Send Blue a Private Message
hifi-carl: "Kan någon säga mig om det är dvd-spelarna eller förstärkarna som ger den här otroliga 3d-bilden i thule-ljudet? Eller är det just när de samarbetar som den uppstår. Jag blev väldigt förvånad över just det här djupet i bilden när jag lyssnade på thules grejer häromdagen."

Jag har aldrig lyssnat på Thules dvd-spelare själv, bara hört från andra att dom inte ska vara i samma klass som förstärkarna, och läst i någon recension. Men gillar du hur det låter tycker jag inte du ska bry dig så mycket om varandra säger. Iofs skulle du ju kunna testa Thule-stärkare med annan källa också (förslagsvis ren cd-spelare i liknande prisklass som stärkaren), och se om du gillar ljudet ännu bättre då!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:30:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
Nej, effekten är densamma oavsett om den är balanerad (så klart).
Men många kritiserar just att förbättringen med en balanserad produkt beror på att man får en volymhöjning, som ligger på 6dB.
Jämför man balanserat/obalanserat på ex. Thule måste man korrigera för den högre utnivån från CD-spelaren när man växlar ingång.

Thule har pecis som många andra tillverkare börjat att använda DVD-drivverk till sina spelare. När det skedde lade man till DVD-funktionerna till spelaren också. De nya DVA-spelarna har jämfört med de äldre CD-spelarna (CD100, CD150b) nytt drivverk, bättre nätdel, ny kretskortslayout och annan mjukvara. Använder man en balanserad Thule-spelare går signalen via DigitII-kortet. Det gör att man inte är berörd av DVD & DVD-A-kretsarna över huvud taget.

Kan rescensionen som Blue hänvisar till vara HiFi/Musik? Där tyckte de att DVA-spelaren inte hängde med förstärkaren, eller för-förstärkaren och slutsteget som det ju var. Föga förvånande när man sätter ihop en tillverkares billigaste CD-spelare, med deras "mellanklass-förstärkeri". Dessutom när man driver allt obalanserat när tillverkaren rekomenderr balanserat.

3dB är mycket riktigt en fördubbling av den uppfattade ljudstyrkan, men för att uppnå det behöver man 10ggr mer effekt, inte 2ggr.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/17 :  00:55:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubben: "Kan rescensionen som Blue hänvisar till vara HiFi/Musik? "

Jo precis (samt någon recension av Thules cd-spelare i Hifi Choice), men som sagt, jag tycker inte heller att man ska fästa alltför stort värde vid enskilda recensioner.

Bubben: "3dB är mycket riktigt en fördubbling av den uppfattade ljudstyrkan, men för att uppnå det behöver man 10ggr mer effekt, inte 2ggr."

Nja... nu har ju inte jag snackat om några fördubblingar, utan bara att +6 dB kräver en fyrdubbling av effekten. Och en "uppfattad" fördubbling av ljudstyrkan är väl knappast så lite som +3 dB? Däremot är jag med på att det krävs ca 10 ggr mer effekt för att spela "dubbelt så högt".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:09:25  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
En effektökning på 10dB (10 ggr) brukar uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan.

En effektökning på 3dB (2 ggr) är nätt och jämt hörbar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:45:23  Show Profile Send SpLiX a Private Message
En effektökning på 10dB (10 ggr) brukar uppfattas som en fördubbling av ljudstyrkan.

En effektökning på 3dB (2 ggr) är nätt och jämt hörbar.


Rätta mig om jag har fel, men ljudstyrkan ökar väl med det dubbla per 3db. En 10db ökning skulle i så fall vara e 3 dubbling av ljudstyrkan.

Decibelskalan är logaritmisk, vilket innebär att en ökning med 3 dB är en faktisk fördubbling av effekten. 93 dB är dubbelt så mycket som 90 dB, och 96 dB är dubbelt så mycket som 93 dB

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000