HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:30:17  Show Profile Send m_persson79 a Private Message

Jag letar efter en billig temporär förstärkare, således söker jag ljus och lykta efter äldre NAD och Rotel-stärkare.

Har dock snubblat över några annonser med gamla (<80) förstärkare.

I stil med:



Bara ett exempel...

Eftersom det inte har hänt sådär jättemycket inom förstärkartekniken så borde kanske gamla förstärkare runt 500-1000kr stå sig ganska bra?

Någon som har en dylik förstärkare (som kostade en del när det begav sig) och jämfört med nyare förstärkare kring 3-4kkr?

Fula som tusan men ska inte använda den särkilt länge.

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/01/12 :  20:38:41  Show Profile Send MatsT a Private Message
Fula??!!

http://luxman.fotopic.net/p387439.html

En sådan här kommer man över för mindre än 2000 kr och inte är den väl ful? Låter rackarns bra gör gamla Luxman också, faktiskt i många avseenden mycket bättre än det mesta som görs nu!

Jag tycker det är en bra idé att prova lite gamla grejor men det finns fallgropar också förstås.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:16:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Klart det kan bli njutbart ljud även med en gammal förstärkare. Men gamla fulhäckar som den du visar på bild bör väl ha en prislapp på ren loppmarknadsnivå. Pris upp mot 1000 kr tycker jag känns absurt för en liknande produkt. Veteran-rariteter som vissa Luxman o s v är nåt helt annat. Där skall man såklart betala en del för den läckra designen och för den förmodat lyxiga hifi-nivån (med den tidens mått). Största problemet tror jag är att felservice-tvång kan lura runt hörnet när som helst.

Edited by - Aton on 2005/01/12 21:18:54
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:32:21  Show Profile Send svejk a Private Message
En Yamaha 960. Brrrr en flachback till 1981. Hade då en Luxman 1500 reciver, en exelent fungerande pjäs trälåda m.m. Jag hade hifi sjukan och skulle till varje pris ha något annat. Så jag sålde av min Luxman för en tusing slantade glatt upp 3400 och köpte mig en Yamaha.
Det fanns ju reeeglerbar loudness en massa filter det inte gick att leva utan. Skjutpottarna var ju sååå läckra för att inte taaala om de spygrönt lysande trycknapparna. Det var ju ljusår så mycket bättre. När jag kopplade in den försvann lite av entuisamen, det lät kallt och spretigt. Det förhandlade jag bort med att den spelade renare. Den hade ju 0.005 i distorsion min stenålders Luxman hade svindlande 0.05 i dist.

Strax efter att garantin gick ut vart underverket knäpptyst. En spygrön lampa lös inte. Iväg på lagning. Det visade sig att när lampan i trycknapparna gick funkade inte förstarkaren. Oerhört obegåvad lösning, konstruktören begick med största säkerhet harakiri. Jag trälade på med apparaten 3-4 år sedan brann en trafo eller något annat. Den vart dumpad på muppverkstadens (Samhalls) elektronik återvinning.
Min kära Luxman spelade obekymrat över milleniumskiftet.

Mitt livs hittills mest korkade "uppgradering"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/12 :  21:37:54  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe, härlig berättelse om ett stooort misstag! Bra erfarenheter är ofta dyrköpta.

Edited by - Aton on 2005/01/12 21:38:19
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/12 :  23:52:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Tack tack för input.
Vill dock understryka att Yamahan på bilden bara är ett exempel, första reterostärkaren jag hittade bild på, d.v.s. typ silver med grova reglage.


MatsT: Ja, ser andra apparater ut som de gör (svarta, stilrena.. år 2000 ) + inredning så sticker en dylik förstärkare ut på ett negativt sett (in my humble opinion). Var inte meningen att trampa på ömma nostalgi-tår.


Tanken med inlägget var endast att få en klarhet hur dessa retrostärkare står mot dagens moderna..

Ex.

NAD 3040 eller 3100 mot Luxman *well constructed* eller annan 70talare som låter bra.






Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/13 :  04:46:19  Show Profile Send pekka a Private Message
kolla länken:
http://www.thevintageknob.org/

PEKKA
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/13 :  13:57:08  Show Profile Send Blue a Private Message
Har man ett hem där det smälter in bra, tycker jag det kan se grymt coolt ut med en gammal förstärkare. Det svåra kan vara att hitta en fungerande cd-spelare som matchar utseendemässigt.

NADs klassiska 3020 t.ex. tycker jag är riktigt cool, på sitt eget lilla vis!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000