HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkalibrering låter instängt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/01/11 :  12:44:47  Show Profile Send Allison One a Private Message
Jag har ett problem och undrar om det finns någon som kan komma på någon bra medelväg.
Har en Yamaha RV-X2400 och nyinköpta Mirage Omnisat högtalare som sateliter och en Yamaha YST-SW1500 som sub.
Jag får det inte att låta så bra som jag vet att de kan låta.
Om jag använder den automatiska rumskalibreringen så låter det bra på hög volym men när jag sänker till en normal låg volym som är behaglig på kvällen så låter det väldigt instängt och dämpat.
Om jag manuellt går in och ställer alla nivåer på +-0db i alla frekvenser så låter det tunt och plastigt.
Har varit och lyssnat på Mirage högtalarna flera gånger och vet att de kan bättre än så här.
Någon som har haft liknande problem?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

crion
Member

503 Posts

Posted - 2005/01/13 :  01:07:58  Show Profile Send crion a Private Message
Hej Allison,
Tyvärr har jag inte kommit i kontakt med just ditt försteg/reciever, men jag tror att dessa är generella punkter..

Den största påverkan på ditt ljud är ditt rum. Om du använde samma förstärkare i butiken som demo till dina högtalare så har de antagligen bättre förutsättningar för ljudreproduktion än vad du har hemma.

Din automagiska rumskorrigering är jag lite frågande till. Har den enbart equalizer funktioner såsom amplitud vid en viss frekvens? Har du möjlighet att ställa in efterklangstid för olika frekvenser (främst i basområdet)?

Jag föreslår att du ställer in 2 olika presets för rumskorrigering. En vid normal lyssningsvolym och en vid låg lyssningsvolym om möjligt. Det kanske finns något forum där Yamaha ägare diskuterar hur man får ut mest av sin rumskorrigering.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2005/01/13 :  15:15:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Yamahas Y.P.A.O. har en inbyggd fembandseq för varje kanal. När systemet kalibrerar in sig sker detta vid en ganska hög volym. Självklart sker detta på bekostnad av ljudet vid låg volym, eftersom rummets inverkan är annorlunda då. Själv är jag purist och anser att man aldrig ska ändra tonkurvan, då detta oftast ger en försämring. "Source Direct" rules!

Man kan för övrigt köra Y.P.A.O. utan EQ:n. Testa det!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2005/01/13 :  17:19:34  Show Profile Send Allison One a Private Message
Tack för svaren!

Jag har mest kört utan den inbyggda Eq:n men provar mig fram med olika varianter som får gälla ett par dagar.
Jag har 2 st 3:åringar och en hund så frontarna har fått stå på sina stativ väldigt nära bakväggen.
Lyfter man ut högtalarna från väggen 1 meter så blir det mycket bättre ljud även på låg volym.
Då får man fram lite av det där att ljudet bara uppstår framför en ungefär så som Martin Logan är så bra på. (Utan vidare jämförelser dem i mellan!)

Slutsats: ställer man en omnipolär högtalare för nära bakväggen så låter det inte så bra!

Själv trodde jag att de skulle få lite stöd av bakväggen och låta fylligare ungefär som en sub som står nära ett hörn.



En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

perra1
Starting Member

13 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:24:01  Show Profile  Visit perra1's Homepage Send perra1 a Private Message
Volymen, eller ljudtrycket spelar ingen roll - reflexer, modaler och akustiken är likadan vid låga och höga ljudtryck.

Örats känslighet varierar dock något, men sannolikt är det inte det som är prolemet. Jag misstänker att YPAO blir "förvirrad" av att du har högtalare som är omnipolära och därför i hög grad "förlitar" sig på reflexer och YPAO försöker att "minimera" detta.

mvh

/Pär

You are what you love, not what loves you!!
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:48:29  Show Profile Send Parasite a Private Message
Hmm om man spelar högt så verkar ofta bas och diskant mer ramträdande, prova att manuellt höjja eq:n lite lite mer där du vid låg volym tycker känns otrillräckligt. Själv är jag en sån där flatkurvsmänniska jag med =P dvs fipplar sällan med tonkontrollerna.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:28:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Audiovector:
"Själv är jag purist och anser att man aldrig ska ändra tonkurvan, då detta oftast ger en försämring. "Source Direct" rules!"

Den åsikten får du gärna får du självklart ha.
Själv är jag också purist och anser att om man inte fixar rummet akustiskt och använder dom möjligheter som finns så missar man en hel del fördelar. Rak frekvensgång utan rumsresonanser existerar inte i vanliga vardagsrum. Helt ofärgat ljud finns inte.
SÅ elektronisk kompensering efter att manuellt ha mätt in ljudet fungerar utmärkt om man använder rätt grejor. Men billigt blir det inte. Typ BSS366T fungerar utmärkt.
Och det finns ingen återvändå efter att man en gång börjat använda dessa grejor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/23 :  13:38:05  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
men när jag sänker till en normal låg volym som är behaglig på kvällen så låter det väldigt instängt och dämpat


Låter det instängt bara med rumskorrigeringen? Det kan inte vara så enkelt att dina högtalare behöver spelas på lite högre ljudnivå för att släppa? Det är inte helt ovanligt. B&W tycker jag tex inte är lika bra på låga ljudnivåer som höga.

Jag instämmer med perra att det inte spelar någon större roll vilken volym man spelar för rumskorrigeringen så det borde inte vara denna givet att den är korrekt inställd från början.

Harry Up.
Jag håller med 100% att EQ rätt implementerat förbättrar ljudet radikalt. Problemet är som du också mycket riktgt säger att implementera det. Lösningarna är olika och många men gemensamt är att de bra är dyra än så länge.

Det känns dock som ett genombrott just nu håller på att ske när processorer ersätter förförstärkaren som i Allison Ones fall. Det är naturligt att separera baskanalen innan DA omvandlingen är gjord och därefter applicera EQ i den digitala domänen innan någon DA omvandling gjorts. Processorna har plötsligt i den senaste generationen börjat få tillräckligt mycket beräkningskraft för att kunna klara EQ även om de första lösningarna fortfarande är begränsade och har lite barnsjukdomar.

Snart kommer fullfjädrade EQ att finnas i var mans hem till ett lågt pris. Detta kommer att vara en av de större stegen mot väljud på länge. Betydligt större en SACD och DVD-Audio.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000