HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar KLIPP -byggen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:39:55  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag tänkte bara starta en tråd om de byggen som "alla" högtalarklippare nu tänker sätta igång med...

Själv tänker jag ev. testa två saker.

*Line-source med 24 4"are och 24 diskanter per sida... golv till tak...

*Hembiosystem till sovrummet med line-source frontar monterade på "sidoväggarna" med 12*4" center med 8*4" och 4 surroundburkar med 4*4" i varje...

Vad tänker ni andra bygga????

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:00:02  Show Profile Send U1 a Private Message
Blir något liknande ditt. Line- Source: 16st 4" Pioneer och 24st onkyo diskanter per sida, i dipol så klart Delning passivt andra ordningen vid 5-6000hz. Rusta fräsen ligger i ett hörn och skakar... 80 hål
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:10:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Inte riktigt bestämt ännu, surrounder kanske,,, Eller Till kommande bastun.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:12:12  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tänker eksperimentera. Först öppen baffel linesource så klart som alla andra för att kolla hur diskanten blir med många element. Sedan klippa och klistra och meka med några av dom. Slutligen hamnar dom nog i ett biosystem.
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/10 :  23:56:34  Show Profile Send Nicks a Private Message
Först av allt ska jag testa om de funkar i mitt TB 4" horn. Om det funkar blir det ett STORT horn per kanal . Funkar det inte blir det som alla andra linesource öppen baffel...
Vilket som så blir det säkert skitkul att testa!!!

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/11 :  00:01:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Först linesourcedipol kanske och efter det kan det nog bli experiment med horn!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:34:06  Show Profile Send stice a Private Message
Det blir ett par datahögtalare, ett par högtalare för köket,
ett par för garaget och, om de duger till, så blir det ett
försök att bygga ett par 3-vägshögtalare för mer aktiv lyssning.
Kanske en eller ett par diskanter, fyra mellanregister och
en aktiv bas... Men vad vet jag, de kanske inte låter bra
överhuvudtaget.

Då har jag i alla fall 16 coola kylskåpsmagneter!

mvh Stice...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/12 :  10:40:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag ska ta o testa lite med alla mina 4x6" bredbands sinusar.
Samt bygga högtalare till systers biorum (startade precis en tråd om detta).

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/13 :  12:05:26  Show Profile Send asto a Private Message
Jag hadde tänkt mig line arrays oxå.....

men hur är det nu med att ladda upp en massa element på en rak baffel, blir det inte en massa fasfel pga att man får så olika avstånd till lyssningsposition? hur vore det att bygga en svängd baffel så man får samma avstånd till alla element??
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/13 :  13:06:18  Show Profile Send edison a Private Message
asto:
Se denna länk för en hint om saken...
http://www.gryphon-audio.dk/content/product.asp?ProductID=27

Bara att börja tänka på HUR du ska få till dom ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/13 :  23:10:08  Show Profile Send asto a Private Message
edison.....

tack för lite inspirerande bilder, övrhandsfräsen kommer att gå varm......
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:08:20  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Halloj...

Ett litet tips bara på hur man kan göra om man vill "packa diskanterna tätare i en linesource...

Orginalutförande...


mittpluppborta... jag får mäta lite på den och se om det blir bättre eller sämre


Man vill ju ha bort den runda formen på frontplattan i syfte att kunna packa dem tätare...
Jag gjorde en sågjigg...
2 pinnar i en träplatta


Man lägger diskanten upp och ner och kör sedan av kanten i en bänksåg eller bandsåg, jiggen mot sågens anhåll inställt på 80 mm i mitt fall...


radien bortsågad...


Färdigt resultat 10 mm smalare frontplatta... så mycket mer år inte att ta då det är en ganska stor magnet på de små rackarna...


Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:56:35  Show Profile Send ILLY a Private Message
Inte för att det är viktigt, men är de inte väldigt fula, de där diskanterna?

Som alla andra så har jag tänkt bygga öppna bafflar line source, 12 pioneer 4" per sida, dessa ska användas som mellanregister i ett kommande aktivt 3-vägssystem.

Att göra lista 2005:
*Snickra öppna bafflar till 4"arna
*Bygga 8st monoblock (gainkloner, 3875 till mellan och diskant, 3886 till sub, en per element 10" peerless som jag har liggandes, köres isobarik. De tänkta subbarna simulerar -3dB vid 23Hz...)
*Bygga aktivt 3-vägs stereofilter, som tillåter enkla byten mellan olika delningsfrekvenser.
*Bygga förförstärkare.
*Bygga RIAA-förstärkare.
*Fortsätta att modifiera cd-spelaren lite sporadiskt.

Jag ser fram emot ett trevligt år. 2006 ska jag köpa skivor för pengarna istället!

AVR7000: Jag ser att du fortsätter leva upp till din Flit-Harry, grejerna har knappt hunnit komma i hamn innan du fått fram verktygslådan. Respekt!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/20 :  01:26:23  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Inte för att det är viktigt, men är de inte väldigt fula, de där diskanterna?


Du, jo dom är verkligen skitfula men dom verkade mäta klart bäst av alla diskanter för en ½ dollar....


quote:
Jag ser att du fortsätter leva upp till din Flit-Harry, grejerna har knappt hunnit komma i hamn innan du fått fram verktygslådan. Respekt!


Kan inte annat än att hålla med, hur sjutsiken hinner du? har du inget annat att göra??
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/03/20 :  02:04:23  Show Profile Send esl a Private Message
Mätning
Visst kunde du såga lite närmare Stefan..

Jag skall bygga ett undertak som blir en jättedipol svävandes ovanför ett dansgolv.
Bra ljudnivå under taket men betydligt reducerade rumsreflexer samt behaglig samtalston utanför dansgolvet. Uppfinningen finns redan... men det kan bli bra för det!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/03/21 03:30:21
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:07:34  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Är jag först med att fått ihop något?



Kan säga att ljudet blev en positiv överasning...

| Hemsidan |
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:20:07  Show Profile Send avr7000 a Private Message
vad har du pillat ihop ??? :)

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/03/21 :  23:45:48  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message

Det är väl ungefär den enklaste konstruktionen man kan bygga. Nästan allt som användes syns på bilden. Bara lite spånskiva och tätningsmassa som saknas.







Satte två element i en basreflexlåda, 10 liter avstämd till 75 Hz. Det simulerar hyfsat. Kommer att köra dem slutna om jag bygger ut med basar nångång.


Just nu spelar de helt utan filter men kommer att fixa en baffelkorrektion i veckan. Men som sagt, ljudet imponerar ändå.


Har lite simuleringar och fler bilder om nån är intresserad.

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/03/22 :  01:48:52  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Är jag först med att fått ihop något?

Det gick undan!! Jag vet ju att du fick dina element (dock inte alla) söndag eftermiddag.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/22 :  02:55:38  Show Profile Send asto a Private Message
Lite simuleringar vill vi gärna se......
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/03/22 :  12:28:01  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Passade på att bygga lite när jag ändå hade en ledig söndageftermiddag i hemma hos mor och far...

Kan lägga upp lite simuleringar när mitt internet hemma vill fungera igen. Håller på att byta leverantör..
Kommer nog komplettera med en diskant mellan basarna nångång också.. När jag får hem dom () och har tid att få ihop ett filter...

| Hemsidan |
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/22 :  16:53:23  Show Profile Send U1 a Private Message
Denna länk tror jag kan vara av stort intresse.

http://www.geocities.com/dmitrynizh/labaffles.htm

MvH
Johan
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:46:43  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message

Sluten 10 liter 2*4".



Basreflex 10 liter 2*4" avstämt till 75 Hz. Ger ett rör på 2 cm med 3,5 cm diameter...bara att borra ett hål. Egentligen borde jag byggt med lite större volym för att minska peaken men hade inte material. Omkr 18 liter verkade optimalt.



Så här blir baffelsteget simulerat i edge. Ett program som svante på faktiskt skrivit, rekommenderas.


Kommentarer, kritik eller frågor???? Allt är välkommet!

| Hemsidan |

Edited by - stef on 2005/03/24 10:59:20
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:02:48  Show Profile Send asto a Private Message
spännande, du stef. Har du en länk till detta baffel program? kan man lägga in en spl kurva? hur många element kan man radda upp på baffeln?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/03/24 :  11:20:02  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
www.tolvan.com/edge

Ja, man verkar kunna rada upp hur många element som helst.
Finns en hel del andra roliga program på hans sida också t.ex. xdir, tombstone m.m.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2005/03/24 :  12:18:14  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Haha...visade sig att filtret jag byggt är helt fel. Jag använde "circuit 2" i edge men det visade sig att den är gjord för att användas aktivt, vilket jag inte gjorde. Väldigt konstigt att det låter så hyfsat som det ändå gör. Är det fel på mina öron??

Blir att fixa circuit 1 istället och jämföra!

Någon som har mätt upp 4":arna i nån baffel än?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000