HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Xindak FS-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/01/14 :  00:44:10  Show Profile Send AKA a Private Message
Loopen, var norr om bor du?
Go to Top of Page

silmaauki
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/01/14 :  09:16:24  Show Profile Send silmaauki a Private Message
Ninja,

Jag vet att från Coem det tar några extra dagar (5?) för att kunna leverara kablar med speciel längd.

Thomas_Ö,

FS-1 är riktade, det finns markeringarna på dom där klumparna. Gaflar ska lagas på högtalarna.

-SilmäAuki
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/14 :  13:47:10  Show Profile Send RatInACage a Private Message
Jag beställde mina i tisdags natt. Hämtas efter jobbet idag.
Ruskigt snabbt!!
P
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:30:56  Show Profile Send ninja a Private Message
Silmaauki,

Jag har hört detta men ingen här som kan bekräfta. Det ser utt att alla har köpt standard längd. 2x2.5m.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:33:11  Show Profile Send AKA a Private Message
Pratade med Norman på coem via mail. Det går att få vilken längd man vill, men det blir dyrare, även om kablarna är kortare.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:08:46  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vad det gäller rca, är det någon som testat FA-2 och FA Gold?

Är spekulant på en av dem, båda ser ganska gedigna ut, men hur
låter dom?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:00:53  Show Profile Send knoxville a Private Message
Det skulle ja också vilja veta. Jäkligt sugen på både ström och rca-kablage från Xindak just nu...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/01/15 :  01:34:46  Show Profile Send fx a Private Message
Kan bara medela att pc-02:an strålar ganska mkt faktiskt. Gjorde en jämjärelse mot min JPC2,5 och den har i princip ingen strålning från kabel överhuvudtaget.

Är det någon som vet hur väl skärmad xindak:s strömkablar igentligen är? Av mina erfarenheter att dömma så verkar de välisolerad fast den i själva verket funkar ganska dåligt :/
Är det fler som har liknanade erfarenheter eller är det bara jag och mina testintrument dom har inbillat oss?

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/15 :  02:52:42  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Hur det strålar om PC-2:an vet jag inte, men när vi jämförde med en
FP-Gold, så blev det faktiskt bättre ljud från cd'n med FP-Gold inkopplad, så jag kommer att beställa en FP-Gold+ rca (FA-2 eller FA-gold).

Är det ingen som har ovannämda rca?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/15 :  05:04:11  Show Profile
quote:
Kan bara medela att pc-02:an strålar ganska mkt faktiskt. Gjorde en jämjärelse mot min JPC2,5 och den har i princip ingen strålning från kabel överhuvudtaget.

Är det någon som vet hur väl skärmad xindak:s strömkablar igentligen är? Av mina erfarenheter att dömma så verkar de välisolerad fast den i själva verket funkar ganska dåligt :/
Är det fler som har liknanade erfarenheter eller är det bara jag och mina testintrument dom har inbillat oss?


Hur mäter du strålningen? Jag kan ingenting om det där.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2005/01/15 :  09:55:35  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag kommer inte lyssna mer... Nu har jag mina Acoustic Zen Matrix. Dessa släpper jag inte. fruktansvärt bra signalkablar.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:30:11  Show Profile Send Loopen a Private Message
AKA: Jag bor i närheten av Lilla Edet. Bor du nära?
Go to Top of Page

ronny
Member

112 Posts

Posted - 2005/01/15 :  13:46:09  Show Profile Send ronny a Private Message
"Loopen" Jag har ett par FS-1 or som jag för närvarande inte använder och som jag kan tänkas låna ut till seriös person för utvärdering under en kortare tid. Bor i Göteborg

//RR
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/15 :  14:02:16  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Även jag är intresserad av Xindaks balanserade signalkablar i guldvarianten. Är det någon som har testat denna?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/01/15 :  15:33:22  Show Profile Send fx a Private Message
Martin.M: Jag testade för skoj skull med en elfix och upptäckte att den började brumma redan flera centimeter ifrån kabelhöljet och testade sedan på jpc och där kunder jag lägga den emot utan att den lät.
För att får reda på lite mer så lånade jag hem ett mätinstrument för mätning av elektronik och då fick jag mina tidigare resultat bekräftade. Xindakens strålningsfält va flera ggr större och kraftigare än det från jpc:n. Ska kolla mer detta vid senare tillfälle.

Är det någon som vet hur dessa närkablar är uppbyggda?

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super

Edited by - fx on 2005/01/15 15:37:49
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/15 :  19:49:19  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Så är det, Xindaks nätkablar är inte skärmade och "strålar" lika mycket som vilken standardsladd som helst. Fast det gör å andra sidan många andra erkänt bra nätkablar också. Kör gärna "Elfixtestet" på Nordosts nätkablar.

Det finns antagligen lika många olika filosofier även runt nätkablar som runt högtalarkablar eller signalkablar. Visa kör med exotiska material, andra med mycket skärm (har inte Clou-Cable extremt många skärmar), andra sätter något form av låda på kabeln, osv, osv.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:43:28  Show Profile Send fx a Private Message
OK så är det ju förstås. Det är ju Hifi vi pratar här

Har inte provat så många olika kablar utan ändast kollat och klämt lite på dom. Clou har ju t.o.m. aktiva skärmat på sina kablar så det stämmer nog att de satsat en del på just skärmningen.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:44:23  Show Profile Send perob a Private Message
Fick mina kablar i fredags och de har varit inkopplade sedan dess och jag får väl erkänna att kablar har viss betydelse... åtminstone kan jag höra skillnader mot mina gamla kablar (Supra ply, DIY "CAT5" och Silspeak). Om det betyder att det jag lyssnar på idag är mer verklighetstroget eller inte, är lite svårt att säga men jag är ganska övertygad om det... Största skillnaden är att jag upplever anslagen på instrument tydligare och nu hör man hur stor Led Zeppelins cymbal verkligen är.... Kan bara rekommendera "How the west was won" av nämnda grupp! Likadant så låter en "gammal referens", BIS-inspelning av Vivaldis 4 årstider mer engagerande och det är ännu lättare att skilja ut instrumenten och dessutom får jag för mig att den lägsta basen stramas upp något. Kul!

Nu är jag dock nyfiken på hur denna kabel är uppbyggd, någon som kanske har skurit bort den svarta strumpan eller kikat innuti i de där aluminiumboxarna??? Jag provade att lysa med ficklampa på kabeln och fick för mig att den ser ungefär som Nordosts flata kablar... någon?

/Per

Edit: stavfel

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2005/01/17 16:06:40
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:14:13  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Hittade den här texten i ett PDF-reklamblad, tyvärr så är original PDF-en borta, endast Googles cache är kvar, men där står det bla:
quote:
FS-1High-Quality Foil-Type Loudspeaker Cable
Taking pure 5N single-crystal OFC as the base material and adopting the patented Sandwich technology of our company, this top-grade loudspeaker cable takes single crystal OFC foils of only 0.1mm thick and 20mm wide as the basic structure. The innermost layer is a copper foil made of two copper foils separated by surface plating tin alloy, which acts as the positive pole. Outside of it is tow copper foils wrapped around the positive pole, which acts as the negative pole and as the shielding layer of the cable. The outermost layer is fastened with soft and smooth-touch thick PVC along with collapsible, elegant and elastic nylon shielding cover.

Foil-type structure can improve the skin effect of audio signal in the process of transmission to the maximum extent and can effectively lower character impedance of transmission cable and increase the anti-disturbance capacity to external electromagnetic disturbance. Therefore, medium and high frequency sound quality is greatly improved and also lower frequency response and load control capacity is improved. Meanwhile, due to the extreme lower inductance for this structure, it will make signal phase shift close to zero, which can obviously improve phase distortion and make sound quality sharper and clearer. Compared with many costly world famous brands, such as MIT, ISOX, Monster, etc, this cable has superb music analytical capacity. Especially the medium frequency is thicker, fuller, high frequency is more delicate and softer, overtone is more colorful and the transient and weight sense, especially the low frequency dynamics and elasticity, is unprecedented balanced.


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:52:29  Show Profile
perob: Metallklumparna innehåller inga komponenter.
Det är en "RF interference-proof short circuit ring"

Kablarna är väldigt lika nordost med i uppbyggnaden :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:46:54  Show Profile Send soren a Private Message

Jag var utråkad för några dagar sedan och fick för mig att beställa ett par kablar mitt i natten :)

Har nu ett par Xindak FS-1 (+ Center) på inspelning.


Kollade de kalibrerade 75db nivåerna jag hade innan och med FS-1 så mätte jag 76 dB. Lite skillnad är det alltså. Jag har dock en hel del fladderekoproblem i rummet för tillfället.


Första intrycken:

Basen fick bra mycket mer energi.
Mellan och diskant är lite tillbakalutat, blev av med lite SSS ljud som jag irriterat mig på.
Ljudbilden skjuts mer framåt mig som lyssnare. Förlorade dock lite ljup bakom högtalarna tycker jag, medans ljudet fick lite mer 3D känsla runt om.

Körde innan på EKK strömkabel. Har inte orkat göra någon AB jämförelse. EKK kablen gjorde dock inte bort sig på något vis.
Får se hur de låter efter några dygns inspelning.

Allt körs på Ett Meridian G68 försteg, Embla monoblock och Ino pi60 Högtalare.

/Sören




Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:47:33  Show Profile Send perob a Private Message
Tack konraqu, säger ju en hel del... mycket buzzwords även inom kabelbranschen... Martin.M: är det där sk "RF interference-proof short circuit ring" samma sak som en mer eller mindre vanlig "ferrit" som kabeln går genom?

Intressant det där med nivåskillnaden, innebär det att kabeln har lägre resistans än normalt? Någon som vet kabelarean i denna kabel?

Mvh
/Per

Edit: kabelarean bör ju föresten vara ca 4 kvmm med tanke på texten som konraqu klippte in... jag var lite snabb där... sorry!

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2005/01/18 14:56:22
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:16:26  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej - ett långt inlägg

Har haft förmånen att en tid ha ett par FS-1:or hemma på test. I grunden har jag varit skeptisk till att lägga pengar på kablar, eftersom det alltid känts som att pengarna gjort väldigt lite nytta jämförelsevis. Har egentligen aldrig gjort några seriösa tester, utan småbytt lite hursomhelst.

Med tanke på att uppgradering med Xindak FS-1 från Suprakablage beskrivits i denna tråd som större än steget från NAD 350 till Primare A30.1 så kändes det som att det måste finnas en hel del att hämta, och att detta dessutom bör vara otroligt prisvärt.

Använder till vardags biltema 2,5 kvmm singelwire (tycker att det låter bättre än bi dito) av ca 1,5 m längd, 8:-/m tror jag. Terminerat med ixosbananer á ca 20:- styck, för bekvämlighets skull. Med andra ord kan man inte precis påstå att jag fastnat i kabelträsket hittills.

Förutsättningarna inför de tester, 3 tillfällen, jag gjort är att jag verkligen ville att det skulle vara skillnad - eftersom det ju skulle innebära en mycket billig väg till en rejäl uppgradering. Blindtest var det inte, eftersom jag sprungit mellan lyssningspositionen och stereon själv.

Det har passerat många olika låtar under de ca 3 ggr 45 min jag gjort jämförelserna. Jag har mestadels låtit en hel låt gå, och sedan bytt kabel. Ibland har jag lyssnat på enstaka partier av låtar. Lite barockmusik (Marcello), jazz (NHÖP, Monica Z, Anders Widmark), pop&rock (Pink Floyd, Roger Waters, Dave Matthews Band, Red Hot Chili Pepper, Larry Carlton, Radiohead, Rage Against The Machine) är väl det jag drar mig till minnes lite spontant såhär.

Började med NHÖP och beredde mig på en omtumlande resa... NHÖP blev till Nope! Hörde faktiskt ingen skillnad alls. J-igt konstigt! Har sedan, som sagt var, jobbat mig igenom en ganska diger lista med låtar i olika musikstilar. Mycket ofta har mina förhoppningar blivit till ett "jaså". Men...

Jo, det finns ett men! I min andra lyssningssejour fann jag Red Hot Chili Peppers basgångar vara lite mer utmejslade. Jo, så var det nog. Konstaterade också att det nog är en smula högre ljud med Xindaken än med Biltema - har ingen ljudtrycksmätare, men känslan var sådan. Jag bestämde mig för att nånting fanns där.

I min tredje sejour framför stereon bytandes kablar hittade jag att Larry Carlton (en ny bekantskap) har basgångar och breda ljudbilder som återigen framträder mer välupplöst och krispigt än med biltema. I övrigt har jag i princip inte hört något särskilt alls.

Hur stora är då skillnaderna (enligt bjarne)? (Jag har övertygat mig själv, och nu skulle det vara kul med ett blindtest) Skillnaderna finns framför allt i basområdet. Separationen mellan instrument är bättre och kanske utplacering av instrumenten i rummet. Ljudbilden är bredare, men samtidigt är volymen något högre, så det kan vara en hörvilla.

Alltså, jag har ju verkligen letat - och den som söker han finner... Jag blev verkligen besviken på att det inte var natt-och-dag-känsla, för jag ville ju verkligen hitta Columbi ägg här. Jag tycker fr a att det borde vara en enorm skillnad mellan mina skräpgrejer och dessa kablar som nämns som mycket bra nästan oavsett vad man jämför med. Kanske har jag orimliga förväntningar på vad kablar kan åstadkomma?

Är dom prisvärda? Well, inte en aning! Det beror ju på vad andra kablar kostar och vad som händer med ljudet då man byter till dessa(Jag hade en annan platt kabel med i första lyssningssejouren, men då jag inte fann nån skillnad riktade jag mig till de två där skillnaderna borde vara störst.) Och så beror det ju mycket på i vilekn division ens övriga utrustning spelar. Om skillnade skulle vara såhär liten som jag beskrivit den och min sammanlagda budget låg på ca 10kkr skulle jag definitivt flytta den tusenlappen till högtalaköpet.

I mitt system ökade välljudet med säkert en 10-potens mer när jag bytte från mjuka fötter till spikes (medföljande, dvs inga special) under högtalarna. Likaså har trixandet med att hitta rätt högtalarplacering givit mycket mer. Om jag lutar mig framåt 1 m i soffan, så att mitt huvud inte är för nära bakvägg, är skillnaden i välljud oxå betydligt större.

Kommer jag att köpa ett par Xindak FS-1? Haha, självklart inte....tänker ni?! Jo, men kanske ändå... Nu tror jag mig ju ha upplevt en förbättring i basen ändå, och med lite Audiofilia Nervosa i botten kommer jag ju nu att undra om det kanske ändå kan finnas lite mer att ge - till en rimlig peng - när jag sitter där i position. Jag kommer inte att ha bråttom, men intresset har väckts. Ska försöka få lyssna i lite andra system för att se om kabelträsket är värt att klafsa i - jag är fortfarande inte helt säker på on jag litar på det jag tror mig ha hört. Hade den kostat några hundra hade man ju kunnat köpa den för utseendet...för där har mina biltema inte mycket att hämta.

Är min övriga utrustning för dålig för att det ska gå att höra något? Tja, kanske är den förlåtande? Upp till andra att bedöma.
Jolida JD100, Xindak XA3200S, PS Audio HCA-2 och Canton Ergo 92DC snörat med signalkablar från Xindak och Rosevoix (får väl tillägga här att dessa kablar är fådda "på köpet" - och dom har ej prövats på samma sätt som FS-1:orna)

Till er som lyckats ta er igenom: Tack för visat intresse!
/bjarne




Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2005/01/18 :  17:12:21  Show Profile Send lindome a Private Message
bjarne: du kan få låna mina audioquest kablar oxå, då kommer det att bli mera bas
Men bättre än FS-1 blir det definitivt inte

Jag vet vad som kan behöva uppgraderas...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/18 :  19:21:45  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har inte klagat på basen hos FS-1:an, snarare ansett att det är den som är det starkaste kortet. Behöver inte mer bas.

Ditt nya slutsteg får gärna dröja ett tag till Lindome ... (Märk f ö att jag testade NHÖP först av allt - tack för tipset).

Frågan är väl om du har nån nytta av dina Usher nu när du ändå inte har något värdigt att driva dom med Du vet att jag ställer upp om du tycker att dom står ivägen

edit: För att allvarla sig lite så tycker jag att jag trots en grundläggande skepticism till elektronrörelser i olika typer av kablar gick in i detta med inställningen att det skulle innebära stora förbättringar - med tanke på hyllningskören. Detta till trots, dvs en stor risk/möjlighet till placebo, fann jag inga stora skillnader. Kan bero på utrustning, rum, lyssnarens oförmåga/sätt att lyssna osv. Men jag tycker ändå att det understryker vikten av att bilda sig en egen uppfattning. Lindome hörde nog mer på de 20 minuter han lyssnade hemma hos mig än jag gjort på hela tiden, så visst handlar det också om lyssnaren.

Edited by - bjarne on 2005/01/18 19:30:03
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000