HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömförande hölje Cambride Azur 640c
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:36:46  Show Profile Send Toerne a Private Message
Idag så kopplade jag om en kabel bakom anläggningen till dvd:n. cd-spelaren var på och spelade. Kabeln jag höll i tappade jag så den slog i cd-spelaren. Blixtrar uppstod. Jag tänkte att antingen var cd-spelaren eller kabeln jättestatisk. Jag tog då i cd-spelaren för att kolla om den var urladdad nu. Aj. Det var den inte. inte 230 volt men jag hade ont i handen en haltimma efteråt. Då drog jag en jordad kabel från köket in till cd-spelaren och porvade sätta på allt igen. Probelemet var borta. Jag provade ojordat, fick stötar igen.

Då kopplade jag ut allt och ringde Hifi-klubben, det var bara att skicka dit så skulle de fixa den.

Alltså jag har som aldrig pillat på förstärkaren då den varit igång, har alltid använt fjärren av bekvämlighetsskäl, kanske var det ett konstruktionsfel eller så har det uppkommit i efterhand. Men att det är strömförande är ju livsfarligt. Det hade inte varit trevligt om jag fått 230 volt i handen. Då kanske hela anläggningen gått sönder, vilket skulle vara olyckligt! Vad beror sådana fel på?

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/19 :  08:27:05  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vet ej, men det var ju tur att du inte blev värre skadad.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2005/01/19 :  18:23:16  Show Profile Send Toerne a Private Message
Jodå, otäckt. Det bevisar att jordat inte bara är bra för välljud.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/01/20 :  11:38:16  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Toerne
Jag har haft en liknande upplevelse, skulle koppla in kablar till min flickväns CAMBRIDGE Azur 340A förstärkare. Stängde av förstärkaren och skulle dra fram den ur bokhyllan för att komma åt baksidan, då fick jag plötsligt en stöt, ganska så kraftig, riktigt obehagligt. Förstår inte vad det kan bero på eftersom både förstärkaren och cd-spelaren var avstängda.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:42:52  Show Profile Send perob a Private Message
Jag känner igen en likande grej från Primare V25, se http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33829

Jag hade dock inte 230V i chassit utan ca 90V. Jag tror det har att göra med att spelaren har en switchad nätdel med diverse avkopplingskondensatorer som gör att chassit hamnar på en annan potential när det inte är jordat. Mitt problem med V25 var att jag trodde att den var jordad när den i själva verket inte var det.


Hoppas det löser sig!
Mvh /Per (tur att det finns forum när man vabbar...)

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/01/21 :  11:21:10  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Jag hade en cd spelare, Cambridge audio D500SE, den första lade av och den andre var strömförande där man sätter signalkabeln. "Konstigt nog" bytte jag till en nad istället. Sätter de ihop dem för snabbt?
/Stefan

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

Toerne
Member

54 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:05:07  Show Profile Send Toerne a Private Message
Iofs så hade jag en 640a också, den dog ganska tidigt, när jag böt ingång så la hela rasket av.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000