HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Dålig prestanda på forumet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:33:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Suck...kan inte någon göra något åt den USLA prestandan forumet har...allt tar ju sååå lång tid att ladda fast man sitter med bredband...något tröttande, undrar hur det är för de stackare som sitter med modem...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/10 17:41:51

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:38:10  Show Profile Send knoxville a Private Message
Håller med!! jag sitter på SUNETS 15mbits lina och kan ändå få time-out error på HF!

Något måste gå att göra för att få upp prestandan!

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:39:47  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Som många felmeddelanden visar (MS SQL timeout) så är det servrarna som inte orkar med. Finns det info någonstans om vad det är man kör på? Bara för oss datornördar att läsa för skojs skull alltså. Det verkar till exempel som att man har en databasserver och en som sköter webb. Stämmer det?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:40:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja man tycker ju det...jämför tex med prisjakt forum eller component.se, en stor skillnad i hastighet

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:41:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flyttar tråden till off-topic.
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/10 17:44:17
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:41:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ok Bernt, men ska något göras för att förbättra problemet??

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/10 :  17:44:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HF kommer att flytta ganska snart, då blir det förhoppningsvis mycket bättre.
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/10 :  18:09:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är på gång,,, visst vi har sagt det en tid nu, men moderatorn som håller i detta är lite överarbetad just nu,,, Men det kommer!

Eller hur PAC!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/10 :  18:29:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Perfekt, ser vi fram emot!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/11 :  01:16:48  Show Profile Send Larsho a Private Message
Håller med, sitter med en 100 mbits anslutning, ändå
är det segt i bland, som sirap

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/11 :  01:41:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är nog som redan påpekats nog inte bandbredden som är problemet, med tanke på alla timeouts jag får så verkar det nästan som om det är SQL-servern som inte orkar med. Om det stämmer är det lite märkligt, SQL- servrar kan serva STORA siter även med ganska "normal" server-hårdvara och SÅ stor är inte Hififorum.nu. Det kan ju iofs vara så att flera siter körs på samma server och det är därför resurserna inte räcker till.

Nåja, hoppas det blir bättre snart för nu är det gräsligt segt ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/11 :  10:06:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det kan ju iofs vara så att flera siter körs på samma server och det är därför resurserna inte räcker till.

Jag har hört från Pac att vi ligger på samma server som flera andra stora siter, bl.a Kiss Fan-club.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:35:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Dags att byta då kanske...vad säger du Pac?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/11 :  13:59:52  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Gör som jag, surfa på natten. Inga problem nästan, fåtal gånger jag får SQL time-out.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/11 :  14:31:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Dags att byta då kanske...vad säger du Pac?

Jo, det är ju precis det vi säger...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/11 :  16:43:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
LarsTokyo: Vissa jobbar dagtid...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/11 :  19:37:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jo, detta är ett problem. Vi har jobbat med det en stund och har flera alternativa lösningar framme som vi just nu utvärderar.

Om det finns någon med gedigen kunskap, kanske tom jobbar dagtid med det..., inom området som skulle kunna stötta oss lite så skulle vi vara väldigt tacksamma.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/11 :  20:22:32  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
En vettig server lär lösa problemet och att nån ser över och ev optimerar er databas. Att besökare sitter på 10mbit linor och annat gott hjälper inte nåt nämnvärt mer än när det är bilder. Storleken på det du vill ta hem när du går in på en sida är inte speciellt stort och kanske några hundra kb på sin höjd. Det handlar om att få mer kraft till hantering av databasen och att den kan spotta ur sig vad man frågar efter snabbare. Forumet i sig känns så avskalat som det kan vara och vettigt up-to-date så tror inte ni vinner nåt direkt på att börja optimera det och helst inte om det inte finns kunnit folk för det vilket är avancerat. Bra server kostar tyvärr också en del pengar och även att få lite vettig bandbredd till det hela åtminstonde i Sverige. Att dela med andra sajter och helt forum är tyvärr inget bra alls som ni säkert har märkt.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/14 :  15:47:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Håller med, hastigheten är ett klart problem. Vid 22-tiden på kvällarna är det ibland lika bra att sluta försöka, sirap är bara förnamnet. Samtidigt tycker jag det blir färre och färre poster i trådarna så antalet besökare kan ju inte vara nåt problem.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/24 :  19:52:59  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag är grymt less på skitprestandan på forumet!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/24 :  20:54:54  Show Profile Send luften a Private Message
Idag har återigen varit en riktig bottendag, många timeouts och man har den hårda vägen fått lära sej att alltid ta backup på sina inlägg innan man klickar "submit reply"

//air
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/01/24 :  22:19:48  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag kör med modem över Spray och använder Opera.Det fungerar bra.Har sällan problem.

Det skulle vara bilderna då men det är ju naturligt.....
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:27:42  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är av och till, ofta funkar det rätt bra, men ofta väldigt långsamt med många sql-timeouts, t.ex. just nu! Hade varit trevligt om det fungerade lite smidigare i det stora hela

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:30:57  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Och där kom den igen!

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31'

Timeout expired

/forum/topic.asp, line 116

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/02/02 :  03:02:51  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Japp, jag skrev mitt längsta inlägg någonsin och kunde inte posta det. Av någon konstig anledning så fungerade det inte att göra kopiera texten och klistra in den igen. Det blir till att skriva om allt igen. SUCK!!

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:57:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Efter att ha förlorat ett antal inlägg ut i cyberöknen så brukar jag göra en ctrl-A ctrl-C innan jag skickar inlägget, får jag en time-out kan jag klistra in det i en textfil.

Jag hoppas också det kan bli bättre prestanda på forumet, seeeegt ganska ofta både dag och kväll.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000