HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Vilka Hörlurar skall jag köpa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/07 :  19:37:18  Show Profile Send MaS a Private Message
Hejsan Bubbar små

Skall köpa ett par lurar.

1. Skall sitta sköönt på huet
2. Skall användas mest till datorn.
3. Pris så där en 1000-1500 Sekiner.

Har ni några förslag så hojta till.

Mvh MaS
Flyttar till Personlig Hifi.
/Z

I ain´t no nice guy after all.

Edited by - Zalve on 2005/01/07 23:50:21

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/07 :  19:39:05  Show Profile Send Haakan a Private Message
posta förslagsvis på personlig hifi-delen av forumet

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/07 :  22:10:30  Show Profile Send MaS a Private Message
Tackar Haakan aldrig sett det innan.


Mvh Mas

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2005/01/08 :  00:21:47  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag skulle vilja tipsa om Philips SBC-HP1000. Finns tex. på Netonnet för 990:-. Brorsan köpte ett par sådana nyligen och det låter mycket bra. Fin topp och stadig bas. Har dock inte lyssnat på dem drivna av nått med lite klass, då låter de säker ännu bättre. Hade jag inte haft ett par nyligen köpta inte lika bra Beyer lurar så hade jag köpt ett par HP1000 med en gång.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/08 :  08:50:00  Show Profile Send Lurman a Private Message
Ett annat alterantiv, som dessutom ligger under budgeten är ju Philips HP890. I rent HiFi-mässiga termer sämre än HP1000. Rätt OK lur, men den har lite loudness-bas vilket kan vara skoj till spel och filmer. Beror på vad du är ute efter helt enkelt...

Tyska Ultrasone tillverkar också ganska shyssta lurar. Deras HFI-650 och HFI-700 (DVD edition), är bra, bekväma och ganska lättdrivna slutna lurar. 700 är mörkare och basigare, medans 650 är mer neutral. Borde ligga runt 1500:- om du beställer från www.meier-audio.de. I Sverige ligger dom närmare 2000:- tyvärr.

EDIT: Glömde säga en sak: Ultrasone's sk 3D-effect som det skrivs så mycket om är nästan bara marknadsföring, ungefär lika mycket 3D som alla andra lurar, men lurarna är bra i sig... Marknadsföringshype eller inte...

/L

Edited by - Lurman on 2005/01/08 08:52:38
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/08 :  09:11:54  Show Profile Send Lurman a Private Message
Är visst lite morgontrött...

Jag glömde lite mer. Sennheiser har ju naturligtvis en del lämpligt i prisgruppen... HD 280 om man vill ha något slutet. Eller varför inte HD515/HD555. Bra och lättdriva lurar som är bekväma vid längre lyssningspass. HD497 är inte så illa heller, men precis som HP890 under budgeten, och det kan vara värt att satsa på något bättre, så kanske du "slipper" uppgrader längre fram

Som slutsats skulle jag nog rekommendera Philips HP1000 eller Sennheiser HD555, men om du har möjlighet lyssna på de andra alterantiven också... Det handlar ju trots allt om tycke och smak i sådana här fall.

/L
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/08 :  09:48:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Tackar för era förslag,, nu skall det testas, återkommer med vad det blev, om det blev något.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/08 :  12:43:57  Show Profile Send MaS a Private Message
Man blir ju lite brydd när man kollar på NetOnNet som säljer Hd 650 för 2990.

Medans andra handlare vill ha runt 4000. Spooky.

Antar att man ej få bra
Service där samt att man ej får testa lurarna där.
Men skilja så möe.

Skumt.

Men å andra sidan han som grundat NetonNet ärju en gammal Gislaveds bo, å där är dom intiligenta dom rackarna.


Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/01/08 :  13:01:09  Show Profile Send drkim a Private Message
Philips SBC HP1000 har ett rekomenderat utpris på 2000 Kr och HD 650 har väl ett rek utpris på 4500 kr.
Jag har ett par Philips SBC HP1000 själv och är väldigt nöjd - de 2000 kr man får betala extra för 650 tycker jag inte motsvarar de ljudliga förbättringarna på något vis. Men visst kostade dom lika mycket skulle jag välja 650 alla dar i veckan

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/08 :  13:14:34  Show Profile Send MaS a Private Message
Och en ny korkad fråga.

VAd skiljer mellan öppen och sluten lur.

Tycker att det borde va självklar när man läser orden men sen har jag kollat på bilder å blir inte riktigt klok.

Mvh MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/01/08 :  14:02:51  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Öppen samt sluten har med membranet att göra. Om du t ex kollar på HD650, så använder de en grill på vardera sida. Sony's CD3000 däremot är helt slutna, det vill säga ingen luft passerar in eller ut genom luren. Detta behöver dock INTE påverka hur mycket LJUD som läcker ut och läcker in i luren. Påverkar väl däremot ljudkaraktären och värmen en hel del skulle jag tro...
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/09 :  11:21:23  Show Profile Send Lurman a Private Message
induce: Jag skulle säga att slutna lurar generellt läker bra mycket mindre ljud än öppna, men vad som skiljer från lur till lur är förmågan att isolera från omgivningen och de ljud som läker in.

Slutna lurar låter oftast lite sämre än öppna i samma prisklass, eftersom de helt enkelt är svårare att tillverka. Den slutna konstruktionen skapar oönskade resonanser och reflexer som måste åtgärdas. Oftast låter slutna lurar varmare, mer loudnessliknande bas (särskilt de billiga varianterna), och generellt lite "burkigare". En del tillverkare har istället valt en lite tam bas just för att basresonserna är svåra att få bukt med, men ingen av alternativen är ju särskilt roliga...

Nu menar jag naturligtvis inte att slutna lurar generellt låter dåligt. Det finns riktigt bra sådana, men om man inte behöver isolationen (tex hemma) har en öppen lur oftast bättre förutsättnigar för välljud.

/L
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/09 :  19:04:50  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Hittills har ingen rekommenderat AKG 501.
Priset är strax över budgeten, men under HP1000 lurarna.
Väldigt mycket detaljer och rena frekvenskurvor (inga plötsliga spikar eller dippar).
Nackdelen är att basen faller av ganska tidigt.
Dvs det beror mycket på exakt vad du lyssnar på.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:07:26  Show Profile Send aplodon a Private Message
Nu har du väl rört ihop priserna lite, Silvervarg?
HP1000 ligger ju på 990:-, dvs strax under budget. Har tidigare kostat 1490:-, dvs inom budget.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/12 :  09:27:32  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Hm, kanske skulle kollat priserna bättre själv innan jag postade. Tidigare i denna tråd står det " Philips SBC HP1000 har ett rekomenderat utpris på 2000 Kr " som jag utgick från.
AKG 501 kostar 1895:- på Ljudia. Går att få billigare om man beställer från Holland eller Tyskland.
Dvs kanske lite långt över budget.

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:25:22  Show Profile Send MaS a Private Message
Ja jävlar.

Det hela slutade med att jag idag lurade i min sambo Soffipropp att vi skulle till Ullared å shoppa, hon undrade givetvis om jag blivit tokig.
Sagt å gjort så åkte vi dit, hon undrade om det var öppet jag försäkrede att det var öppet.

Väl framme så var ju Gekås stängt,, men va fan det var ju ej dit jag skulle utan till Net on Net köpte där ett par sennheiser Hd 650.

Sitter nu här hemma och lyssnar.
Dom ärju ruggigt mycket bättre än mina gamla men å andra sidan var dom askass.

Spräckte dock min budget rejält då jag betalade ca 2800 för dom.

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:16:59  Show Profile Send Lurman a Private Message
Hehehe! Grattis till välljudet!

Är kanske på sin plats med den klasssika Head-fi.org hälsningen:

"Welcome to Head-fi. Sorry about your wallet" :-)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:24:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Lurman: lol
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/24 :  11:16:28  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Grattis till köpet av lurarna!
Efter det tilltaget med Gekås stängt så tror jag att det kommer att sluta med att det blev ett par ganska dyra lurar...
Go to Top of Page

soundproof
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:07:48  Show Profile  Visit soundproof's Homepage Send soundproof a Private Message
Hej!

Jag fick in ett par Ergo Model 1: 1 450:-
Ergo Model 2: 1 990:-

och lyssnade lite som hastigast på dom och det lät mycket bra, så om du bor i skåne trakten så får du hemskt gärna komma in i butiken och lyssna på dom

Mvh
Soundproof
Metallgatan 11
262 72 Ängelholm
0431-14462 / 0702-331950
www.soundproof.se


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000