HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fototråden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:43:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag är lite intresserad av att höra vad ni som fotograferar använder för stativ - Både 3 och 1-bensstativ samt huvud.

Själv kör jag med ett Manfrotto 190B med ett enkelt BENBO huvud, som skall bytas mot nåt mer lättarbetat och stabilare.

Nån som har tips ?!

/Z

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/06 :  23:30:02  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag slutade att efter ett snåla och köpte ett bra stativ som jag är väldigt nöjd med. Det blev ett Manfrotto Stativ 055 PROB och ett Manfrotto 460MG 3D huvud. Valde det huvudet då jag testat just den kombinationen innan och gillat den. Ett smidigt huvud gjort i magnesium för att minska vikten. Finns billigare bra också men ville ha ett väldigt kompakt för att enkelt kunna ha med det.

Stativet i sig är väldigt bra och stabilt men lagom tungt för att orka ta med sig det. B-versionen gör också att du kan vända på den del som håller kamerahuvudet och få kameran att hänga i en 90-graders vinkel ifall du tex vill fotografera en produkt rakt ovanifrån.

Gillar man kulledshuvuden så finns det en massa fina och bra sådana för att matcha stativet.

Stativet:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1298

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:16:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Huvet ståg trevligt ut,,, Inte så farligt dyrt för att vara i Magnesium.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=4018

Får nog titta lite närmare på ett sånt,,,
En fördel är ju att ha en snabbadapter på Huvudet.

Fingrade lite på ett liknande innan jul,,, Får nog ta och kolla på det igen,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:27:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Efter att ha släpat på lite grejer FÖR länge så behövde jag en bra fotoväska. Hittade en bra rygga,,, När jag skulle betala den, så såg ett SÅ gulligt bordsstativ, passar nog bra för grejer nära backen oxå.

Vanguard VS-86 heter modellen och är ca 25 cm i storlek

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:48:15  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Manfrotto huvet är väldigt bra och kollade även på det du lagt ut på bild nu och jag gillar dom reglagen om man inte behöver släpa runt på det vid tex mässor etc. Det är snabbfästen eller "platta" på dom också plus en liten säkerhetsspärr också vilket jag verkligen gillar.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/07 :  01:26:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi får se på HighEnd vad det blev för nåt,,,

Tober: Är det snabbfäste på ditt ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/07 :  08:07:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag kör med ett Linhoff stativ och en Manfrotto 486RX



Just snabbfästet som Manfrotto har på den kulleden är riktigt bra. Det blir ordentligt stabilt när man spänner det och säkerhetsspärren gör att kameran inte trillar av om man ändå skulle stöta till låset.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/07 :  10:08:37  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Zalve > Jo det är snabbfäste med tradionell "platta" även på mitt. I samma stil som man kan se på pacs bild ovan.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:16:41  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Min tripod ,ett Manfrotto använder jag numera endast som stativ till kikaren, en Kowa, annars så har ett enbent samt ett bordstativ som jag fick på Elmia.Dvs inga värstinggrejer. Brukar prioritera att kunna bära med mig det. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/01/09 00:17:53
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/09 :  00:30:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som Press förstår jag om man inte vill ha så mycket och bära på. Då skulle ett ENbenstativ i kolfiber vara bra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/01/13 :  00:49:17  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Har ärvt ett par gamla Nikkormat kameror men har inte haft tid eller råd
att plåta så mycket. Är nybörjare så det är mycket att hålla reda på. Det är ju helt manuella kameror.



Hur billigt stativ kan man köpa utan att det är skräp?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2005/01/13 00:50:33
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/13 :  00:56:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Man får oftast vad man betalar för, men i början så tycker jag att man kan köpa ett lite enklare stativ.
Velbons billigare skulle nog fungera bra.

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000300
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4530000440

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:58:52  Show Profile Send classe a Private Message
jag har manfrotto 190 o kulled 108 av manfrotto liten enkel kulled
med snabbfäste
lätt att bära i skogen ni vet naturfotograf som man är
tobers alternativ är inte dåligt har prylarna varit på mounteverest
så kan det inte vara skräp
ha det kamera vänner

18 ska de va.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:19:36  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Tober: Jag köpte Manfrotto 055 kolfiber ben och 460 MG huvudet och det var fullständigt oanvändbart för mig. Du måste ha en väldigt lätt kamera! Jag är visserligen van vid stora tunga, klumpiga, men "rocksolid" stativ för min Fuji 6x8 & Linhof 9x12 kameror...så visst blir man bortskämd. Men, det var faktiskt riktigt dåligt! Min kamera kunde helt enkelt inte vara still på det huvudet (jobbar nu med Canon 1Ds mk2). Så, rakt ner i kartongerna igen med tanken att det inte finns genvägar (läs billigare) än Gitzo's referenser och kanske ett Arca Swiss eller Novoflex huvud. Väl tillbaka hos min leverantör så sa han, "har du kollat in nya Velbons referens?" Ursäkta, sa jag, ja det hade väl varit som att koppla in ett par JWS till ett par Mark Levinson monoblock.....men jag tittade på Velbon stativet och såg direkt att det var genomtänkt. Har jobbat med det nu på 5 uppdrag sedan jul och måste säga att jag är förvånad i positiv bemärkelse. Väl värd en kritisk genomgång för de som är ute efter ett ultralätt men stabilt staiv. Benen heter: El Carmagne 630 och huvudet: PH 273 QL. Tyvärr vet jag inte pris men gissar att det ligger mellan 5-6000kr.

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:25:43  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Nä, snarare runt 4500kr tror jag att det var....sorry!

Artphotography
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:33:43  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Jag kör en 10D + vanligare objektiv och sällan teleobjektiv så inga direkta stora vikter och inte ens battergrep på den när jag kör stativ. Då blir det inte så mycket heller. Kollade innan vad stativet var anpassat för maxvikt så man slipper överaskningar. Är man hemma eller i studio tex med det stativet så finns det även att hål i mittpinnens botten där man kan hänga på en påse med lite hjälpvikter för att hålla det extra stadigt. Inget stativ direkt för en Linhof 9x12 =)

Stativet är lagom stabilt och lagom tungt att släpa med sig för vettiga pengar så gjorde mitt val enkelt. Vi har en fotograf vi jobbar med en hel del på jobbet som kör ett av dom gamla klassiska manfrotto stativet som man tror är gjort i rent stål. Rejält och trevligt men inget an helst vill ta utanför studion men så är det hans assistent som får bära det mesta också...




Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/14 :  22:40:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Huvudsaken är ju att det funkar...men det huvudet gick inte alls med min. Stört omöjligt. Tyngden under är kanon (utnyttjar jag alltid ute i det fria) men det hjälper ju inte när det är huvudet som inte pallar trycket. Ja, i studion använder jag rejäla doningar, man kan hoppa upp och sätta sig..haha
Hursomhelst, skulle du någon gång vilja ha ett stabilare huvud (benen var det inget fel på) men inte mer vikt så ta en titt på Tyska Novoflex Magicball - tipps! riktigt bra!

Artphotography
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:34:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Upptäckte just efter lite surfande,,, Att det finns en lokal förmåga som tydligen gör Stativ och snabb plattor.
Dan: Säger dig Hans Olsson något ?!

(Han bor tydligen granne med en nära vän till mig)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/15 :  01:01:39  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag köpte ett superbilligt Hama Star 55 (trebens stativ) till Minolta DiMAGE F200, så att jag slipper få suddiga bilder på anläggningen, hahaha!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/15 :  09:05:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
zalve: nej tyvärr. Han kanske är känd av fotografer i Sverige, men jag har varit verksam i Spanien sedan -81, så Hans Olsson har jag missat. Har han Hemsida?

Artphotography
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/15 :  09:07:57  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Alltså...fel fråga, ser ju att du hittade hans hemsida, länk?

Artphotography
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/01/15 :  11:16:55  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har ett tungt Manfrotto 344BR med 141RC huvud. Huvudet ser likadant ut som Zalves första bild, men av aluminium istället. Mycket praktiskt med snabbadapter dock.

Mvh
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/15 :  17:40:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dan, jag hitade hans sida när jag sökte på Novo Flex, av nån som INTE rekommenderade den
(http://www.jangustafsson.se/radkamera.htm)

http://www.optipod.org/ är Hans Olsson site

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/16 :  00:27:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag använde en Magic ball under en 2 månader lång resa i andalusiska landskap och tyckte den var superb. Mycket precis och vredet var enkelt och precist att "navigera" kameran. Men det är väl som men det mesta, vissa gillar nåt mer än andra......titta på hifi...hu, så många delade meningar! Har den dock inte mer eftersom jag "glömde" den under bordet på en lunchrestaurang och när jag kom tillbaka mindre än 10 min senare hade ingen sett nånting....suck.

För övrigt håller jag med att Arca Swiss är överlägset bäst i alla kategorier, men också (givetvis) klart dyrast.

Tack för herr Olssons site :)

Artphotography
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/01/16 :  14:00:54  Show Profile Send matså a Private Message
Använder ett Hama 56 star. Stabilt och enkelt och man behöver inte dyrare (500 kr) om man bara fota lite då och då.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:39:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Dan: Du som profissionell kanske skulle kunna ge lite tips på saker som vi amatörer inte tänker på... (och gör fel)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000