Author |
Topic  |
|
Calle G
Member
    
521 Posts |
Posted - 2005/01/06 : 21:14:38
|
Ja vad innebär Slew Rate som man ibland ser i specifikationerna till slutsteg? Är det ett mått på hur snabbt steget hinner reagera på ändring i volym (dvs nån sorts "dynamikmått")?
|
|
Rydberg
Member
    
4519 Posts |
|
Calle G
Member
    
521 Posts |
Posted - 2005/01/06 : 22:55:10
|
OK, ungefär som jag trodde då. Finns det några riktlinjer för vad som är "bra" och "dåligt"? Jag råkade jämföra ett NAD-steg, där det är uppgivet >100V/usec, med Rotels Michi-slutsteg som ju ska vara väldigt bra - men det har "bara" 40 V/usec enligt spec. En siffra säger ju aldrig allt men det verkar som 40 är i sammanhanget rätt kasst? |
 |
|
Bosco
Member
    
444 Posts |
Posted - 2005/01/06 : 23:15:58
|
Michi-slutsteget var väl ganska hypat (av Hifi & Musik?), om det var så bra vete tusan. I deras senare test av RB-991 hade ju Michi-steget ingen chans sades det. |
 |
|
Ionizer
Member
    
304 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 02:46:58
|
Slew rate kommer att bestämma slutstegets övre gränsfrekvens vid en viss volym, 40 V/usec låter som mycket mer än nödvändigt för att klara det hörbara frekvensområdet med god marginal..
Nån som orkar räkna på det?
Fåsenu, om man spelar 70sin(20,000*2*pi*t), dvs +-70V vid 20kHz, så blir derivatan 70*20,000*2*pi*cos(20,000*2*pi*t) som har maxvärdet 8,796,459V/sec eller 8,8V/usec..
eller svamlar jag nu? |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 11:36:35
|
I 20kHz är tiden mellan topp till topp 1/20.000 s, från topp till botten halva den tiden = 1/20.000/2, vilket är 0.05msec, vilket är 50usec.
Så om man vill köra +/- 70 volt, vilket är ganska så mycket i en diskant (räkna själva på effekten och ljudtryck och sådant, mycket mer behövs inte för att skapa en rejäl hörselskada, samt att impedensen i ett element är frekvensberoende så några 8 ohm pratar vi inte om, så jag säger bara att det är mycket, istället för att berätta hur mycket det är (har inte tid att räkna på det)), så har man kanske inte riktigt 50 usec "på sig" att komma från min till max utan att släpa efter allt för mycket. Tar man 50 usec på sig att komma från -70 till +70 volt så får man en fasvridning på 180 grader.
Nåväl, så hur stor fasvridning går man med på? Det måste man liksom bestämma sig för innan och det är här som alla "tumregler och tillhöftningar" kommer in. Låt oss säga att man har en stärkare som klarar 40V per usec. Då tar det ca 3.nånting usec att gå från -70 till +70 volt (vilket man ändå nästan aldrig gör). 180 grader på 50 usec ger (180/50*3)=10.8 graders fasvridning som MEST. Ok, man kanske strävar efter så liten fasvridning som möjligt, men man märker det knappt, speciellt inte vid det ljudtryck i frekvensområdet 20khz som +/-70 volt ger.
Säg att du kör normal lyssningsvolym i köksstereon, vilket kanske ligger på 5 - 10W kräm från högtalaren. Säg att vi låtsas att diskanten har 8 ohm impedens. P=U*U/R -> Urms=sqrt(P/R)=sqrt(5/8). Om man räknar om denna RMS-spänning till ett toppvärde multiplicerar man med roten ur 2, vilket är ungefär 1.414. Totalt toppvärde är ca 1.1 volt, topp till topp är 2.2 volt.
Så 50 usec topp till topp ger 180 grader fasvridning, 2.2 volt till 40 volt per usec ger 0.055usec. 180.0/50.0(usec för full fasvridnign)*0.055=0.2 graders fasvridning. Inte hörbart för fem öre.
Och om man krämar på full kräm, så är ljudet så påträngande att man inte ens vill försöka höra fasvridning.
40V per usec är tillräckligt, såvida du inte kör vinylskivor med ultraljud på 150kHz (dock full med distorsion redan vid källan) vid högt ljudtryck (samt att du har ett par högtalare som kan reproducera den höga frekvensen utan distorsion) och påstår dig ha så känsliga nerver i hårsäckarna att du känner skillnad på fasvridningen. ;=) För hör den, det gör du inte.
edit: felräkning i en av fasvridningarna (0.04 graders skillnad, utanför toleransen).
Godans gott! //magnus
|
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
Edited by - swede on 2005/01/07 11:38:48 |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 11:41:36
|
Och förresten, ursäkta för alla förenklingarna i mina antaganden...
Att lyssna på musik 5W är inte samma sak som att lyssna till en sinusformad våg på 20kHz på 5W. Självfallet är energimängden i 20kHz i ett musikstycke inte lika stor. Undrar hur ofta man klämmer på med en j**la massa energi i 20kHz?
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
    
7949 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 14:12:44
|
Jag skulle just skriva allt det här men du hann före mig Magnus.
Ähum... |
 |
|
brumel
Member
    
2568 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 15:58:00
|
Stigningstid. Ar det samma sak? |
Hifiarkeologen |
 |
|
Calle G
Member
    
521 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 16:15:27
|
Är det inte så att en sinusvåg är mycket enklare att reproducera än, exempelvis, en fyrkantvåg? Och att en fyrkantvåg kan sägas bestå av ett stort antal sammanslagna sinusvågor? I så fall borde väl ett musikstycke ha mer gemensamt med en fyrkantvåg än en sinusvåg, och det borde ställa högre krav på stigningstiden? Det jag antagligen menar är att återgivningen av summan av flera sinusvågor ställer högre krav på stigningstiden än varje enskild sinusvåg. Men sannolikt är jag ute och cyklar. :)
(Jag är ute efter precis det här jätteteoretiska resonemanget för att förstå vad siffran innebär i specarna och hur man möjligen skulle kunna höra innebörden, på samma sätt som med THD och Signal/brusförhållande)
I Rydbergs länk avslutar dom med "Hifi amplifier 0,5 V/µs to 80 V/µs". Låter som en rätt hög tolerans. |
 |
|
Zombie
Member
    
2502 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 17:29:36
|
ähh...köp en Quad istället. "The closest approach to the original sound" |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
swede
Member
    
1091 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 17:31:07
|
Calle, du har i princip rätt i delar av ditt antagande, att olika vågor är sammansatta av olika frekvenser. Dock får du inte göra världen mer komplicerad än den är. En förstärkares uppgift är bara att följa spänningen hos en inkommande signal, inte att förutse vilken typ av signal det är. Förstärkaren har inte någon aning om att det är en sinuskurva, utan följer lydsamt insignalens alla nycker. Så att ett musikstycke är sammansatt av en oändlig mängd sinussignaler som kan börja och sluta när som helst, är mer av teoretisk karaktär och mer intressant när man bygger signalkälla (inte stärkare) i musikinstrument.
En fyrkantvåg är vanligtvis VÄLDIGT svår att reproducera och är egentligen fyrkanting endast i teorin.
Men någonstans måste man sätta "gränsen" och det är i de högre frekvenserna du märker slew-raten mest och där har du ju ett teoretiskt maximum som sätts av ljudmediet (tape, vinyl, cd), för-förstärkare, slutsteg, högtalare och till viss del även kablar (och delningsfilter).
Jag tror mitt resonemang håller ganska långt (ovan). Det är speciellt vid högt effektuttag vid högre frekvenser som slew-raten blir ett stort problem (om den är låg). Tror dock att 40V per usec är tillräckligt bra!
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
Calle G
Member
    
521 Posts |
Posted - 2005/01/07 : 18:30:03
|
OK, tack för den uttömmande förklaringen och tålamodet!
Min första tanke, att slew rate på något sätt skulle vara bra för en rapp och precis basåtergivning, var således inte bara fel utan tvärfel. :) |
 |
|
Ionizer
Member
    
304 Posts |
Posted - 2005/01/09 : 00:46:20
|
>>swede. Jag följer inte ditt resonemang alls, skulle du kunna förklara hur en förstärkares slewrate kan ge fasvridning för en signal som (i exemplet) inte kommer i närheten av 40V/usec?
Innan man får fasvridning som ställer till med problem borde man ha outhärdlig distortion om förstärkaren "bottnar" mot sin slewrate. Dvs att dV/dT för utsignalen i exemplet överstiger 40V/usec. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|