HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Trevägsprojekt med bilder - Nu med testmätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/01/07 :  03:08:49  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Ser att det är dags för ett litet besök snart :)

Tycker mig se en lite svacka mellan 1500 och 10,000Hz i "Resultat från testfiltret". Är det avsiktligt?

Vad kommer att hända under 500Hz för mellanregistret när du sluter lådan? Kommer inte det att störa frekvensgången som annars ser otroligt bra ut?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/01/07 :  08:21:15  Show Profile Send mangs a Private Message
Väldigt imponerande projekt så här långt. Mycket snygg finish. Det är faktiskt något liknande jag tänkt mig i mitt nästa projekt. Ek är riktigt snyggt måste jag säga och lämpligt nog har vi precis bytt ut vår möbler i vardagsrummet till just Ek så att använda ek-skivor såsom du gjort känns verkligen intressant. Hur har du behandlat dem?
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/01/07 :  14:00:31  Show Profile Send mangs a Private Message
En liten fråga till, Hur skruvar du fast ekskivorna inifrån? Blr det inte väldigt trångt att komma åt inifrån lådan och vilket verktyg använder du?

Varför inte bara använda lim?
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/07 :  16:46:42  Show Profile Send Fimax a Private Message

gissar att du fått insperation från JMLab Mezzo

Snyggt, om jag misslyckas med lacken av mina "Mini", ska jag nog också ta till Galon. Har du limmat denna?

/filip




Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/08 :  21:39:35  Show Profile Send PelleW a Private Message
mangs: Läs tidigare inlägg jag skrivit så har du svar på några av dina frågor.

Det är lite problem att komma åt inne i diskantlådan, men detta skulle man kunna lösa genom att använda träskruv med t.ex. insexinfästning och ett litet spärrskaft. I mellanregisterlådan är det inga problem att skruva.

Eken är behandlad med piggmentfärgad teakolja som gör trät lite mörkare.

-Pelle
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/13 :  14:22:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hur simulerar du övergången mellan låg och högnivå domänen i filtret? Jag förstår inte riktigt hur mellanfiltret kopplas... då lågnivån där rimligtvis skall parallellas ihop med basens, och samtidigt ska högnivådelen vara parallell med diskanten?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/14 :  14:12:32  Show Profile Send PelleW a Private Message
Lucifer:
Mina schemabilder är nog lite missvisande, men det är bara för simuleringen i lspcad jag kopplat som jag gjort. Det aktiva filtret som sitter på mellanregisterschemat kommer givetvis att sitta innan slutsteget som driver både mellanregister och diskant.

Här kommer en liten skiss på hur jag tänkt:


-Pelle
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/01/14 :  16:38:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Ahh, då var det som jag trodde, men ville ändå kolla för säkerhets skull. Jag formodar att "ditt" sätt är det enda sättet? Funderar lite hur fasen påverkas när det sitter ett slutsteg i mitten.

Kan man anta att slutsteget är fasneutralt? Eller jag kanske bara ser ett problem som inte finns?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/30 :  13:09:02  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Känner att jag måste lyfta upp denna tråd igen. Det är ju ett jättespännande projekt som i alla fall jag vill veta mer om.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:41:20  Show Profile Send PelleW a Private Message
Det har stannat upp lite eftersom vi har börjat med ett slutprojekt på skolan som tar en del tid. I veckan hade jag tänkt hinna mäta upp dem i de nya lådorna och kanske prova ett testfilter till mellanregister och diskant.

-Pelle
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:46:53  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur går det med denna skönhet ?

Mvh

Edited by - Guru on 2005/05/09 10:46:45
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/10 :  02:25:51  Show Profile Send PelleW a Private Message
Jo, det går faktiskt framåt. Har beställt och håller på löder ihop det aktiva filtret till dem. Dock är basunderdelarna inte färdigklädda än. Vi har lite mycket att göra på vårt slutprojekt i skolan som stjäl en hel del tid. För er som är intresserade av det kan läsa lite här,
http://www.formulasae.ltu.se/
så har ni något att göra medans jag löder klart filtret.
Har ett filterutkast hemma som jag kan slänga upp här imorgon.

Håller även på med två DIY-steg till mina XLS-tolvor som ligger och samlar damm. Till de ska också byggas aktivt filter och några lådor. Måste komplettera frontarna då två tior i basen är för klent.

-Pelle
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/10 :  03:23:20  Show Profile Send PelleW a Private Message
Här kommer filterutkastet. Det är bara delningen mellan bas- och mellanregister som är klart. Det passiva mellan diskant och mellanregister är fortfarande under konstruktion.
Mätningarna är utförda på 2 meter, därav den "dåliga" känsligheten. Den landar på ungefär 90 dB för mellanregister och diskant och 85 dB för bas. Så basdelen är förstärkt 5 dB i det aktiva filtret (och även i simuleringarna).

Elementen i fas,


elementen ur fas,


Basfilter,


Mellanregisterfilter,


Diskantfilter,


-Pelle
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/05/10 :  08:39:15  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jäkligt schysst bygge! När får vi se nya bilder!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/05/10 :  13:29:57  Show Profile Send mangs a Private Message
Snyggt filter-arbete. Nu när du kör aktivt på basen så är det ju inget som hindrar dig från att slänga in en Linkwitz-transform så att du kan köra ner till 20 Hz. :)

Hyffsat hög delning mellan mellanregister och bas. Klarar verkligen mellanregistret av detta med tanke på spridning mm?

Edited by - mangs on 2005/05/10 13:31:25
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/05/11 :  06:40:41  Show Profile Send PelleW a Private Message
Vet inte om jag skulle kalla 2800 Hz en hög delning. Självklart blir spridningen lidande på ett större mellanregister. Det är som sagt en hel del arbete kvar på den biten, men jag vet inte om jag tänker dela mycket lägre eftersom XT25:an har rätt liten membranarea och har relativt hög distortion vid lägre frekvenser.

Linwitz-kretsen är helt utesluten eftersom det är en portad låda. Det skulle innebära katastrof för elementet under avstämning och den skulle bottna på mycket låga volymer.
Den spelar ner till ungefär 24 Hz, så jag tycker inte jag behöver kräma ur så mycket mer av de här elementen, de får som sagt XLS:erna sköta.

-Pelle

Edited by - PelleW on 2005/05/11 06:41:34
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/06/14 :  17:05:37  Show Profile Send PelleW a Private Message
Har lyckats bygga lite till nu. Så här ser det ut för tillfället utan fastskruvade sidor på basdelen,


och här är det aktiva filtret som skall användas,


och såhär ser överlappningen ut mellan basen och mellanregistret,


Det är väl ett tag innan dom spelar men det går framåt iaf.

-Pelle
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000