HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytterligare en trafofråga...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/05 :  15:20:32  Show Profile Send gongken a Private Message
Hejsan!

Om jag vill ha (allt är hypotetiskt nu) 56VDC kan jag använda t.ex en trafo med två 40st 40V sekundärlindningar, paralellkoppla dessa och likrikta (40*1,41=ca56V)

Min fråga är följande:
Vad blir det egentligen för skilnad om jag tar en trafo med två 20V sekundärlindningar och seriekopplar dessa sedan likriktar? (2*20*1,41=ca56V) Jag kan ju inte få både plus och minusspänning, men om jag bara vill ha +spänning borde det vara samma sak eller?

Vill någon klargöra detta är jag tacksam...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/05 :  15:29:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är ingen direkt skillnad på att seriekoppla 2 st lindningar på 20 VAC och att parallellkoppla 2 st lindningar på 40 VAC om effekten på trafon är densamma. Dock hade jag nog hellre valt att seriekoppla om man skulle vara riktigt petig eftersom en midnre skillnad i sekundärspängingarna ger lite förluster/obalans medan de seriekopplade inte får detta problem.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:21:47  Show Profile Send gongken a Private Message
OK, tack!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000