HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Mp3-spelare med hårddisk???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/04 :  16:54:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tänkte ta o skaffa mig en mp3-spelare med hårddisk.
Tyvärr har jag ingen koll vilka som är något att ha.

Vad rekomenderar ni?

Tänkte mig en spelare i prisklassen runt 3000:-
Minst 20Gb Hd...

Det är bra om den fixar att driva mina Grado SR225:or

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/05 10:37:02

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:34:47  Show Profile Send poppop a Private Message
iPod.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:10:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ipod är väl den som är mest intressant.
Hur står sig Iriver o Creative jämfört med Ipoden??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2005/01/04 :  20:57:15  Show Profile Send Patrik B a Private Message
iRiver och Archos har andra intressanta funktioner som inte iPod har.
- Archos har inbyggd Compact Flash läsare (för att tömma kamerans minneskort).
- iRiver (vissa modeller) har inbyggd USB controller vilket möjliggör anslutning utav USB-minnen (så som godtycklig kamera) för överföring utav filer.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/04 :  22:20:18  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Verkar som om Creative överlag får bättre betyg på just ljudkvaliteen. Och det var kanske det du undrade över. Har själv en iPod och den e ok. Gillar inte dockningsprogrammet till den alls. Om du är datorvan så vill du säkert ha en spelare som klarar drag ´n drop istället för Ipod & Itunes.
Tycker inte att Ipoden (generation 4, 40 Gigg) driver mina Koss Porta pro tillräckligt starkt ibland utan distar lite i basen. Samma med mina Philips 840(?).
Creative är lite klumpig dock, stor o tung. Sony har en kommande liten rackare som är lätt och själva byggkvaliteen är otrolig men jag har ej provlyssnat (köp inte den tidigare versionen som bara spelar atrac-filer)
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/01/05 :  01:46:11  Show Profile Send NewMount a Private Message
Ditt val är enkelt: Creative Zen Touch 20GB (ca 2500 kr)

Har en själv och är kanonnöjd. Radio är dock ej standard, men ingår i fjärrkontrollen som är ett tillbehör. Fjärren har jag köpt (ca 500 kr) samt ett par Sennheiser PX-200 (ca 500 kr) vikbara lättviktshörlurar (med etui).

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:26:29  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Creativen verkar rätt trevlig.
Den nya Sonyn ser också trevlig ut men om jag har fårstått rätt så är överförningsprogrammet riktigt sunkigt.

Tror att jag skulle föredra om man hanterar den som en flyttbardisk o inte behöver något speciellt program till den.

En dum fråga... Finns det någon av dessa spelare som har digitalutgång för ljudet?? För då skulle jag kunna koppla ihop det med min DDAC och min lilla OTLhörlursförstärkare.

Med andra ord så kommer jag att mer eller mindre använda spelaren stationärt.







Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/01/05 10:28:14
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/05 :  10:39:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tråden flyttad till Personlig HiFi
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/01/05 :  13:55:39  Show Profile Send NewMount a Private Message
Creative Zen Touch kräver att man installerar en programvara från Creative, men sedan dyker den upp som en enhet i Utforskaren och man kan kopiera filer till den som vilken annan enhet som helst. Inga problem, förutom om man vill koppla in den till någon annan dator än sin egen.

Finns endast hörlursutgång, vore fint med lågnivå ut (RCA) samt digitalutgång, men det finns inte på Zen Touch. Vet ej om det finns på någon bärbar MP3-spelare överhuvudtaget.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/05 :  14:12:16  Show Profile
Till Zen micro finns det numera ny firmware så man slipper installera några program.
Krav är dock att man har Win Xp installerat. Borde finnas till Zen touch med.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/01/05 :  15:33:29  Show Profile Send Lurman a Private Message
Har en Iriver IHP-140 som jag är himla nöjd med. Jag valde den framför Ipod av huvudsakligen 3 orsaker: bättre batteritid (16h), smidig drag & drop (dyker upp som en hårddisk i windows utan extra program. Däremot kan man inte koppla upp den mot en digitalkamera e.d.) och inbyggd radio, men den har även en optisk digital utgång, så möjligheten finns att använda den som transport. Ljudet är bra, och den kan driva lite trögare lurar utan att knussla allt för mycket. Ett par HD650 blir dock definitivt för mycket...

Tyvärr är IHP-1XX serien numera utgående, men går fortfarande att hitta lite över allt, men kanske inte för 3000:-... Fynbörsen tar 3389:- för en IHP-120 (20GB varianten)

Stirra dig inte blind på Ipod utan läs specifikationerna noggrannt. Både Iriver och Creative har bra ljud (smaksak vad som låter "bäst" skulle jag tro) och många vettiga funktioner som kan vara nog så viktiga på en bärbar spelare.

/L
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2005/01/05 :  20:42:29  Show Profile Send DHT a Private Message
IHP120/140 är ju tämligen överlägsna när det gäller flexibilitet. Förutom digital ut har den även digital in, line in + line ut, och mic in (förutom den inbyggda micen). Den har bra ljud också. Helnöjd med min.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/01/08 :  23:25:48  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Min röst faller på Rio-Karma. 20Gb och driver mina Philips 890 lurar bra. Klarar både ogg och flac format så det är inga problem med lossless om det behövs. Men en stor fördel är den medföljande dockan. Den har usb/ethernet/kraft och Line out att koppla till stereon. Dessa är oberoende av volym så man sätter bara ner den och den spelar som vilken stationär enhet sopm helst. Finns för under 3000:-

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/09 :  02:29:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag äger en iriver 20gb modellen. är mycket nöjd med den. valde den framför ipod pga alla "finnesser" som ipod inte har, samt batteritid och fjärr vilket för mig är ett måste när den är full med musik.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2005/01/10 :  00:38:27  Show Profile Send NewMount a Private Message
iRiver H100-serien har line in, line out, optical in och optical out.
iRiver H300-serien har dock endast line in och line out.
Detta är i alla fall vad jag kunnat utröna på iriver.com. Det verkar konstigt med tanke på att H300 är dyrare...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/10 :  11:43:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har jag spanat in Iriver IHP140
Den verkar riktigt trevlig. Såg dessutom att man kan få dem för runt 3000:- i England

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2005/01/10 :  22:15:24  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag är och har varit sugen på kommande Sony NW-HD3.
Den finns ju i Japan men tydligen med massor med jobbiga buggar och strul.
Började nästan gråta när jag läste en recension om den. Har verkligen väntat på en vettig HD-spelare och trodde den skulle vara den rätta.

Någon som vet mer om denna el. t.o.m. kan ge ett eget utlåtande?


Hoppas ev. buggar, mm är fixat inom någon månad (någon vecka?), lagom tills den släpps i Sverige.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:03:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu har man beställt en Iriver H140 från England.
Pris 3200:- med frakt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:32:29  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
iPOD alla gånger, desutom kan man låsa upp ipoden o få mera kräm ur stärkaren, bra för att driva extremt tröga lurar med. Om man ska jämföra med iriver & creative så tycker jag kvaliten på dom känns semi samt att ljudet i creative spelaren är riktigt ruttet.. inget bra kräm i stärkaren.

ipod har en helt fantastiskt intiutiv navigering som slår alla märken på marknaden, grymt bra. dessutom så regerar programmet itunes nåt brutalt... sa jag att iPOD är snyggast oxå?

men, det är ju som allt annat bara min egen åsikt... själv ska jag byta till 4G ipod snart... har en 3G som ska gå i arv hemma.

ps, ni har väl sett nya ipod shuffle, 512 mp3spelare för 895;- ... helt osant bra pris för tokkvalitet.. jos o iriver kan ta sig en riktig funderare över sina fulpriser...

ps, är inte alls pro apple, närå..


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000