HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 bra lurar att sova med..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:53:15  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
har haft en hel del problem med lurar både stora och små gällande bekvämlighet när man ska ta sig en tupplur på tåget på morgonen till jobbet... alltså..

vanliga snäckor, modell ipod, philips etc, funkar sådär, det skaver lite i örat när man ligger på sidan med huvet.. problemet är att de som oftast alltid ramlar ut oxå..

större lurar modell sony/koss med bågar är inte att tala om då de är extremt obekväma vid längre lyssningar...

någon som har erfarenhet av superbekväma lurar som de kan rekommendera.. de ska vara små, superlätta och vara sköna att sova med, dvs inte skava och inte bli jobbiga efter 2h på huvet

ps, har inte lust att springa runt o testa, då det krävs ett inköp för att verkligen veta om de är bra eller inte (långbänk test).. har dessutom redan en jädrans massa lurar hemma som skräpar... därför vill jag ha tips från folk som har samma typ av användnings område med sina lurar..

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/12/30 :  15:21:25  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Kan Koss The plug vara nåt ?
/micke
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2004/12/30 :  17:09:20  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
pluggarna är nåt jag inte testat, vet att apple gjort ett par liknande, är det månne samma lurar fast appledesignade?
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2004/12/30 :  20:04:44  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Tror inte Apple har ngt med The plug att göra.
Kolla http://www.koss.se/
I förpackningen följer fö med 4 olikt formade skummgummibitar för olika öronformer.
/micke
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:55:20  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
måste bara tillägga där att jag köpte the plug pga gott omdömme från diverse personer på olika forum, och de lät skit.. det var de värsta jag hört nästan.. bummlig bas, oklart ljud.. ren skit faktiskt.. så testa innan köp! kan ju tillägga att mina är sålda nu...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/01 :  20:45:42  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
jokakim, det där låter ju inte alls bra... hade dock inte tänkt o köpa dom i påsen ändå, men det skadar inte att få höra flera sidor av erfarenheterna av dessa pluggar..
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/01 :  21:56:42  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Riktiga hörlurar ger nästan alltid mycket bättre ljud än små öronpluggar.
Om man skall ha dem för att "sova" med så eller för att vara mycket smidiga att ta med så har dock öronpluggar sin plats i alla fall.
Jag letade en del efter pluggar som skulle gå att ha under motorcykelhjälm nyligen, och det är nog ungefär samma krav som du har för att sova med dem. De skulle dssutom fungera som mycket protabla lurar med bra ljud i.
Nu hade jag inte allt för mycket tid att leta, men ett alternativ var Sennheisers 400-550 modeller.
Det slutade med ett par Philips HE580. Jag har dock inte haft möjlighet att jämföra dem med Sennhiesers modeller.
För sitt pris (under 200:-) så ger de mycket bra ljudkvalitet och de sitter mycket bekvämt och stadigt.
De säljs i väldigt många butiker som inte är för HiFi folk som bästa in-ear-lur, så de är lätta att få tag på.
De tätar bra, så du slipper mycket av ljudet runtomkring och du stör inte dina medresenärer på tåget heller...
Otroligt ljud för sitt låga pris, men förvänta dig inte att de skall matcha några 3000:- hörlurar.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:27:58  Show Profile
Måste också gå in med en varning för Koss pluggarna.
Helt otroligt kassa, slängde dom i soptunnan efter några timmar.
Lät riktigt dåligt... sen vem har tid att hålla på 5 minuter varje
gång man ska få in dom i öronen...
Jag rekommenderar Sonys lite finare Fontopior. Det är riktiga prylar!
OCh ingen är ju bättre på bärbart än Sony :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/12 :  13:11:56  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
oj, fyfan vad koss the plug lät skit, testade igår... kommer inte att bli ett köp kan jag säga med en gång. det enda som var bra var att de skärmade av ljudet runtomkring... men det gör ju oxå gula "vaxpluggar" modell byggarbetsplats för 2:-.

martin.M, fontopiorna från sony, vart kan man prova såna i huvudstaden, nå tips på butik?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/12 :  14:02:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag brukar somna till musik o lyssnar då med lurar för att inte störa resten av huset.
De som jag tycket är bekvämast är Sonys lurar som man hänger på öronen o med bygeln i nacken. Jag tycker att de sitter bättre än Philips motsvarande.
Ljudmässigt så är de ok men inte fantastiska... De slår inte mina Grado SR225 men det ska man nog inte begära


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:17:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
OJ..hehe..inte lätt ämne. Kanske ett par "street-style" lurar skulle funka?

OT..

Tobbe_L: Går de fortfarande bra med mina f.d. SR225? Hur går de med den läckra DIY-kabeln till dom?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:52:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
*S* Jo de går hur bra som hellst..
Jag ska ta o bygga om sladden lite det är allt.
Har fått lite glapp o Y:et på sladden men det är lätt fixat..

Lite mer OT då..
Vad är det för gula kuddar du hade på dem o vart hittar man sådana?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2005/01/12 15:54:02
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/12 :  19:24:49  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tobbe_L: För att det inte ska bli för OT skickar jag ett PM till dig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000