HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från Tara Labs Prime till...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:33:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Funderar på att byta högtalarkabel, men vet inte till vad.
Kabeln jag har nu är Tara Labs Prime 1000, och jag önskar en kabel för upp till en 1000-lapp/meter.
Jag har på tok för långt mellan högtalarna så tyvärr kan jag inte prova särsklit många kablar från butik.
Men vad jag söker är att jag vill ha kvar det härliga djupet som Prime-kabeln har, men lite mer snabbhet. Jag har provat Audioquest Granite tidigare, och snabbeten kom, men djupet försvann och det blev lite vassare.

Så kom med förslag...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:35:36  Show Profile Send Aton a Private Message
No offense men är det inte lite önsketänkande att byta kabel om just snabbhet är det du vill förbättra?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/04 :  04:48:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Bubben: Just det där med vassheten känner jag igen. Jag äger själv ett par TaraLabs Prime 500 (Samma kabel som 1000 bara att min är singelwire) och jag har upplevt samma sak när jag testat ny hgt-kabel. Jag upplevde när jag testade Nordost:s Blue Heaven att den var klart mer öppen och detaljrik, men att värmen försvann och att ljudet vart lite hårt. Samma sak med Audioquest. Kanske kolla på nya TaraLabs kablar? Köpa en begad Air eller ny Air eller nåt liknande?

Själv så har jag riktat in mej mer på att kolla upp en bra signalkabel sen. Där är Audioquest:s Jaguar och uppåt ruggigt bra och slår min Transparent Audio MusicLink+ med hästlängder.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:53:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bubben

Verkar ju som om Primekabeln ändå har det du önskar, så
varför byta ??

Annars är Taralabs reference Gen 2+ en mkt trevlig kabel
om man kan hitta den begagnad

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:57:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bubben

Hur lång kabel behöver du ?? så lång emellan högtalarna
har du väl inte ??

Hur lång är din Primekabel ??

Vad begär du för den ??

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/04 :  11:13:05  Show Profile Send Bubben a Private Message
Aton>> Som jag skrev tidigare så har jag upplevt den skillnad jag är ute efter med kabelbyte, men inte fått behålla de goda egenskaperna i Prime.

Larsho>> Mellan högtalarna är det inte så långt, men förstärkaren står inte mellan dem. Den lägsta kabeln är lite över fem meter, och den andra runt tre tror jag.

Jo, Prime-kabeln är bra och har det mesta jag söker, men ändå så undrar jag om det inte finns bättre...någonstans.
Jag har funderat lite på Kimber också. Ingen som har hört både 8TC och Prime?
Air3 skulle vara kul att testa, liksom Audioquest Volcano, men då har vi det där med längden.

Jag har inte funderat på något pris för kabeln ännu, eftersom jag inte har någon ersättare.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/04 :  12:12:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bubben

Om du inte gillar analytiskt ljud och ljus klang ska
du definitivt inte byta till Kimber 8TC, men snabbhet
får du garanterat

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2005/01/04 12:23:15
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/04 :  12:39:23  Show Profile
Skulla slänga ett öga på Xindak FP-Gold.
Äger själv bara lillebrorsan två nivåer ner, men vad den presterar och vad
man har läst om Gold-versionen... bara att köra
2x5 meter landar på ca 10.000:-

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/01/04 :  14:08:38  Show Profile Send ryst a Private Message
Har själv Prime1000 och testade ett par Xindak FS-2 och jag gillade inte alls vad jag hörde.
Tunn och fasbattig var Xindaken jämfört med TaraLabs Prime.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/04 :  14:50:58  Show Profile Send Larsho a Private Message
Låter ju som om Prime 1000 skulle passa mig perfekt

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:07:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Uppfatningen jag fått om Xindak är just att de låter lite för ljust för min smak. Har haft de funderingarna om Kimber också,men har sett så mycket olika påståenden om dem att jag har börjat tvivla lite.

Larsho>> Prime passar dem som inte är så förtjusta i att numrera reflektioner och mäta efterklang, utan vill höra musik.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:14:16  Show Profile
quote:
Har själv Prime1000 och testade ett par Xindak FS-2 och jag gillade inte alls vad jag hörde.
Tunn och fasbattig var Xindaken jämfört med TaraLabs Prime.

Mmm jo har hört något liknande, är kanske därför kineserna själva
rekommenderar FS-1 före FS-2

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:21:55  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
..är kanske därför kineserna själva
rekommenderar FS-1 före FS-2

Jo, jag har läst det också... Men man blir lite fundersam på design-filisofin...genomgår inte den hela produktprogrammet?
Förresten, PS-Audio är ett annat fabrikant som poppade upp. Några erfarenheter om dem? Har hört att de levererar "the bold american sound", undrar om det är bra eller dåligt?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/04 :  18:30:03  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Uppfatningen jag fått om Xindak är just att de låter lite för ljust för min smak. Har haft de funderingarna om Kimber också,men har sett så mycket olika påståenden om dem att jag har börjat tvivla lite.


Jag har provat Kimber 8TC under några dagar och har numera Xindak FS-1. Tycker FS-1:an är bättre än 8TC, och den är INTE ljusare än Kimber 8TC tvärtom, iaf inte hemma hos mig. Xindak FS-1 är inte ljus i ljudet vad jag anser.

Sedan FS-1 kontra FS-2, det är väl den allmänna uppfattningen bland de flesta jag läst(bla. Audiogon) att FS-2 är ljusare och de flesta tycker den är sämre än lillebrorsan FS-1.

ps. finns ju en ny "upsptickare" med billiga högpresterande kablar, www.signalcable.com ds.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/04 18:32:45
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/04 :  19:01:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja, eller kanske passa på nu med lite Alpha Core MI1 nu när växelkursen är bra. Ser tråkiga ut men ger allt man vill ha.

http://www.alphacore.com/goertz.htm

andra alternativ är
http://www.rscables.com/
http://www.homegrownaudio.com/
etc etc

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/04 :  22:43:50  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hur är det med tull och moms och sånt när man beställer från USA? Jag blev bränd förra gången jag beställde DVD från Amazon och avgifterna översteg DVDns pris, nästan iaf.. inte för att jag har nåt emot att betala sånt som skall betalas men jag vill gärna veta om det i förväg så jag kan kalkylera det faktiska priset.
Dollarn är ju fånigt billig nu och jag behöver signalkabel....
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/04 :  23:05:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Räkna med ca. 30% utöver produkt+fraktpris.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2005/01/05 :  16:49:53  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Jag råkar ha ett par Taralabs Air2 högtalarkablar till salu i längderna 4 och 7m. Är det dem du letar efter?

Du har Pm!



Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:17:14  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Annars så har ju Neotech fina kablar. Kanske något att titta på?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/06 :  13:57:43  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Ska vi se hva boken sejer; "Høgtalarkablar må reknas som førlengningar av førsterkars strømbanor ock bør dimensioneras derefter.."
- jovisst, det gjelder snorerna inuti høgtalarna og, filtre inkluderad. Alla DIY-ers som har forsøkt att byta inn en diger delnings-spola vet va (øver-)dimensjonering betyder(vel, något..)

Bubben; stick til el-installatør & skaffa dej nåt 6mm massiv koppartråd ock hør hvad som hender! Sjelv kjør jag tilsammans 58kvmm per sida;o)

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

bing
Member

130 Posts

Posted - 2005/01/06 :  15:37:01  Show Profile Send bing a Private Message
ska man inte använda samma längd på kablarna har för mig att det är att föredra

alla öron är olika
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2005/01/06 :  16:49:36  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Air2, är inte det en sån där kabel med separata plus- och minusledare? Kan det verkligen funka vid några större längder? Det borde bli en hög induktans som dessutom ändrar sig om man rör på kabeln.


Mitt system: H/K DVD 47 -> Benchmark DAC-1 -> Advantage Thor -> B&W 804N
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/06 :  17:12:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
bom, nej, plus och minusledarna finns i samma "slang".

Jag följer förövrig tråden med intresse då jag själv har prism 1000 men just nu känner jag inte något behov att byta. Jag hade tidigare en diy-sladd cat-5 men den blev lite för ljus och tunn i basen.

Jag tycker det är vettigt att ha lite olika längd på sladdarna då man blir mer flexibel i möblering osv.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/01/06 17:14:22
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/06 :  20:23:39  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Om du vill får du gärna pröva "FADEL ART GREY LITZ" den ligger srax under 1000:- (som BW)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/06 :  22:31:09  Show Profile Send Bubben a Private Message
Oj, vad inlägg det kommer, tack för alla tips!
PaleRider>> Intresant idé, vad menar du med massiv koppartråd?
Som gammal elektriker har jag tillgång till det mesta, men vet också att renheten på kopparen inte är den bästa i installationskabel. Den är ofta bränd...
Har fått tipset att använda VVS-rör i koppar tidigare, men det är lite känsligt om man slår ihop dem...

Bing>> Jo, men när det handlar om att låta tre meter ligga i en ring under stereobänken till ena kanalen, med en förlust på ett antal tusen och en stigande induktans till följd...då tar jag hellre alternativet med olika längder. Jag räknar inte med att ha det så här hela livet, det är en kompromiss när jag får ha högtalarna mitt på golvet. Då får stereon gömmas undan...

LeoArietes>> Jo, plus och minus ligger skilda i separata höljen i Air-serien.

Wolfgang>> Det låter intresant om du kan ordna med ett hemlån.
Jag Pm:ar vidare...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/01/07 :  00:03:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
hmm, blir det då inte som redan påpekats lite ospecifierad kabelgeometri med separat plus och minussladd men det kanske inte påverkar ljudet om man inte sätter igång och tvinnar ihop?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000