HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Litet och välljudande system för behandlingslokal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:16:57  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag har ett angenämt problem. Jag ska nämligen starta en alternativmedicinsk mottagning inom kort och har mycket att ta ställning till. Jag har en del idéer om själva miljön och atmosfären... En sak vad gäller detta som jag anser vara extra viktig är ett trevligt ljud i lokalen, dvs ljudisolerat både utifrån och från grannarna och en lugn och dämpad "akustik" i själva behandligsrummet. Detta både för mina kunder/patienter och för min egen skull (jag ska ju vara där hela dagarna!). Och till detta ska jag alltså också ha en liten musikanläggning med CD-spelare som signalkälla. Jag vill att den ska synas så litet som möjligt, och om den måste synas ska den vara estetiskt tilltalande men ändå liten och diskret. Den ska alltså inte ta för mycket uppmärksamhet. Jag har inget behov av att kunna spela högt, men ljudet måste vara behagligt och får inte irritera på något sätt - det ska vara "avslappningsbefrämjande". Hellre alltså ett "trevligt" ljud än strikt neutral kirurgmässig återgivning.

Rummet är ungefär 4x4 m2. Det kommer att vara sparsamt inrett med inte allför mycket grejer på väggarna. Eventuella åtgärder för att dämpa och kanske diffusera kommer att vara begränsade av mina andra behov på rummet, dvs även visuellt lättöverskådligt och tilltalande, stilrent och med mycket rymd. Mjuk matta kommer jag i alla fall lägga in över hela golvet.


Budgeten är lite lös, men 4000-10000 kr känns rimligt för en bra lösning. Kansker mer om det är motiverat.

Frågan är alltså - hur ska mitt system se ut? Jag funderar på DENON D-M31 för 3700 kr eller den snygga Tivoli Audio Model CD för 3000 kr. Högtalare jag funderar på är tex B&W DM601 S3 för 3600 kr. Såna därna In wall-högtalare skulle ju vara perfekta, men hur bra ljuder såna? Vad säger ni om dessa för 5000 kr: http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/inwallhoegtalare/detail/BW_Signature_7NT_Inwall_hoegtalare.htm?id=4434# Jag vet inte om det är möjligt att installera högtalare i taket, men i så fall vore ju även det ett alternativ.

Jag kan absolut ingenting om teknik, så detta med teknisk kompabilitet får ni gärna hjälpa mig med. Orkar såna här små anläggningar driva ett par Quad 12L? Jag har själv inte hört dom, men dom verkar ju ge det ljud jag är ute efter. Dom är å andra sidan kanske lite väl stora. Jag är alltså ute efter små grejer.

Edited by - Bysheon on 2005/01/03 11:27:59

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:39:24  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag tror mer att du skall titta på de akustikförbättrande åtgärderna du tänkt för rummet innan du börjar fundera över vilken anläggning du vill ha.

Det du frågar efter har ganska lite att göra med själva anläggningen, speciellt som du har en rätt tight budget. Det räcker knappt till akustikåtgärderna i rummet.

Om du skall använda rummet som arbetsplats, bör du dämpa det ganska rejält, så du slipper en massa rumsreflexer. Hör efter med en akustiker, eller någon som har erfarenhet att dämpa lokaler där det exempelvis vistas småbarn (de låter mycket och ger ifrån sig väldigt högfrekventa ljud). Dämp-plattor i taket hjälper ganska mycket.

Lycka till,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:59:16  Show Profile Send Bysheon a Private Message
swede>> Tack för svaret. Jodå, jag tänker absolut dämpa rummet. Framförallt med matta och någon slags dämpning i taket, kanske Ecophon Akustiktak. Jag uttryckte mig slarvigt. Med "Eventuella åtgärder för att dämpa och kanske diffusera" menade jag åtgärder utöver matta och dämpning i taket.. Att jag över huvud taget nämnde detta med dämpning och rummets storlek, trots att det inte är det jag frågar efter här, var mer som bakgrundsinfo för att det kanske spelar roll i valet av anläggning och framförallt högtalarvalet. Det jag frågar om har inte alls "ganska lite att göra med själva anläggningen", tvärtom. Det är ju anläggningen jag vill få tips om. Vad gäller min budget var jag kanske lite otydlig. Den gäller enbart själva anläggningen.

Edited by - Bysheon on 2005/01/03 13:03:39
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:18:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Att spela en eller några CD:n hela dagarna kan lätt
bli till kinesisk vattentortyr för den som arbetar.
Radio ger oftast mera variation men visst kan även
den vara irriterande.

Yamaha PianoCraft är nätt och liten, men jag tror
att även andra firmor har hoppat på tåget och producerar
liknande.

Martin
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:26:14  Show Profile Send Loopen a Private Message
Kolla in Tivolis små fina apparater. Finns en kombination med cd som verkligen är både diskret och smakfull.
http://www.tivoliaudio.se/
Titta närmare på Model Two.

Lycka till.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/03 :  13:42:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker DENON DM-31 verkar vara ett väldigt bra alternativ. Försök att hitta ett par lättdrivna stativare till den så har du nog ett riktigt trevligt litet system.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:06:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Alternativt TEAC-systemet som testades i senaste HiFi & Musik, det ansågs vara något bättre (och lite dyrare) än Denon-systemet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:08:59  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Yamahas Pianocraft kan jag också tipsa om, liten och kompakt så den smälter in men låter betydligt bättre än de flesta kompaktanläggningar jag hört. En bekant har en sådan i ett studentrum och det är väl ungefär av samma storlek (något mindre) som ditt arbetsrum.

Har inte hifigranskat den mer än som hastigast, men mitt intryck är att den spelar avslappnat och lättlyssnat. Bör inte kräva några akustiska ingrepp mer än normal möblering så det bör inte vara något problem på den fronten.

Har för mig den testades i ett av de senaste numren av Hifi&Musik och fick goda betyg, en sammanfattning fritt ur minnet av omdömet tror jag var "aningen höjd i basområdet men med måtta och det gör att så gott som all musik är lättlyssnad".

Hittade en mindre bild på den, tycker den är diskret och bör smälta in bra...


www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:15:12  Show Profile Send Bysheon a Private Message
MartinN>> Förvisso. Visst skulle det kunna bli påfrestande utan variation. Jag kommer dock att ha det tyst långa stunder. Och själva musiken kan jag ju variera.. Radio är inte aktuellt.

Loopen>> Ja, Tivoli Audio är fina.

marbrink>> Absolut. Vet du förresten om såna där in wall-högtalare brukar kunna vara lättdrivna? Det vore ju i så fall perfekt med såna, under förutsättning att dom var lättdrivna och gav ett bra ljud.
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:21:50  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Jag antecknar och läser om era förslag.
matte76>> Ska kolla upp den.
Sony>> Hm...Ja, den verkar intressant. MartinN nämner också den. Lite otymplig kanske, men det är å andra sidan viktigare att högtalarna är små.

Förresten kan jag tillägga att musiken jag tänker spela är lugn, oftast akustisk. Mestadels sån där svävande schaman-new age avslappningsstil. :)
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:37:48  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Otymplig? Hur då menar du? Kikade på pricerunner och det verkar finnas flera olika modeller, den jag nämner kostar omkring 5-6000 kr, kan vara bra att veta.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:02:20  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Sony>> Priset är helt ok. Jag syftar på att den består av två separata enheter ställda på varandra. Men den är nog mindre än jag först tyckte. Ditt omdöme och omdömet från Hifi&Musik som du sammanfattar verkar ju hur som helst lovande. Men "aningen höjd i basområdet" fattar jag inte. Vad betyder det?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:40:10  Show Profile Send boombox a Private Message
Lyssnade på en Linn Classik i København.
Lät helfint, radio/cd/förstärkare i ett, finns helt i vitt.

Nu även bärbart!

http://www.linn.co.uk/news/news_article_viewer.cfm?NewsID=10
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:40:27  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Med det menar de väl att om du har basknappen på neutralt så spelar de kanske lite väl hög bas i något frekvensområde, kanske 60-90Hz för att lite kompensera att de små högtalarna inte riktigt kan hantera så djup bas. Motsatsen är väl att högtalarna är "detaljerade" vilket för billigare högtalare kan betyda att det kräver matchning av bra elektronik för att musiken inte ska kännas vass om du lyssnar en längre tid. Med en något begränsad budget kan cd-spelarna ofta vara lite essiga i karaktären och det tillsammans med en högtalare med ljus karaktär och inte så stark förstärkare kan bli påfrestande.

För att sammanfatta: Du kanske kan matcha elektronik/högtalare så det låter mer detaljerat och hifi men riskerar då att det blir jobbigt att lyssna på efter ett tag. Som bakgrundsmusik ser jag dock ingen anledning att riskera det utan då är det bättre att ljudet har en något mörkare karaktär och är mer lättlyssnat.

Edit: Linn classik låter ju riktigt bra och jag har svårt att se att den ska bli dissad även av icke-linn-folk med tanke på prestanda vs. storlek. Dock en bit utanför budget eftersom bara den utan högtalare går på 15'...

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2005/01/03 15:46:05
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:54:32  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Bysheon, jag äger ju en Denon DM31 och har kommeterat den lite i ett par trådar som startats av andra skribenter den senaste månaden:

Akktustakkis Recenssionstråd av Denon DM31: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35351
trocadero85:s Förslag till lågbudgetanläggningstråd:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35101

Som du kankse anar efter att ha läst trådarna ovan Bysheon, tror jag att Denon DM 31 skulle lösa uppgiften väl.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/03 :  16:22:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bysheon > Jag skulle välja TEAC REference CR-H250 (Den har till och med DAB Radio) Spelar på en sådan just nu ihop med Wharfedale NXT panel (ser ut som tavlor) det låter mycket bra för priset !!
Du klarar det under 8000:-!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/03 :  17:20:39  Show Profile Send knoxville a Private Message
Mina föräldrar köpte Yamahas Pianocraft till sovrummet och det låter väldigt bra. Klart bättre än väntat. Enda nackdelen anläggningens djup. Förstärkaren och cdn är väldigt smala, men grymt djupa. Svårt att placera på en vanlig hylla.

Finishen är grym på både anläggningen och högtalarna. Rekomenderat köp helt klart!

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

nkascott
Starting Member

23 Posts

Posted - 2005/01/03 :  17:29:04  Show Profile  Visit nkascott's Homepage Send nkascott a Private Message
In-wall högtalare äs som andra högtalare, det finns mer eller mindre lättdrivna (och mer eller mindre väljudande också). Vill du ha diskreta högtalare med bra spridning är takhögtalare defintivt ett alternativ. Det finns varianter med stereo från en högtalare, dvs de har dubbla diskanter och du kan koppla in båda kanalerna till dem. Inte alls dumt i ett litet rum. Mirage har omnipolära takhögtalare också.

Niklas
Domestic Systems, HiFi, Hemmabio och elektronik för intelligenta hem.
www.domesticsystems.se
info@domesticsystem.se
070-7562988
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2005/01/03 :  19:12:26  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Allvarligt talat anser jag att det är viktigare för trivseln VAD man spelar än VILKEN utrustning man spelar på. Många inom detta Hififorum "lyssnar" mer på materian än på musiken...

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Bysheon
Member

60 Posts

Posted - 2005/01/04 :  08:30:16  Show Profile Send Bysheon a Private Message
Denon DM 31 (med de där Mission 31 eller B&W DM 601 som jag redan har funderat på), liksom Pianocraft och TEAC Reference CR-H250 verkar vara vettiga alternativ. Är det någon som har hört Denon DM 31 med Mission M31 som Jörgen_G är inne på?

Jag börjar nog annars luta åt in wall-högtalare eller kanske de där Wharfedale NXT. Eftersom jag vill ha en så diskret musikanläggning som möjligt vill jag helst inte att högtalarna syns, helst inte heller att de tar fysisk plats från det redan lilla rummet (och hamnar i fokus, rummet ska inte ge för många intryck). Någon som vet några bra in wall-högtalare som spelar trevligt? Jag uppskattar också tips om passande elektronik (mikrodesign).

Jörgen>> Tack för länkarna. Kombon Denon-Mission verkar lovande - inte minst är ju priset trevligt.
boombox>> Rätt snygg, men lite väl dyr.
Sony>> Ja, jag vill absolut att det ska vara lättlyssnat. :)
knoxville>> Ja, den verkar intressant. Men grym finish? Njae..den ser väl ut ungefär som vilken fyrkantig, metallglänsande elektronikpryl som helst. Men för den skull inte direkt ful. :)
nkascott>> Det lutar åt Ecophon akustiktak för mig. Kan jag ha takhögtalare då? Annars tror jag in wall-högtalare passar mina behov bra, om det bara går att få bra ljud med såna. Kan du tipsa om några speciella?
Tolkar jag dig förresten rätt i att det blir bättre spridning med takhögtalare än in wall-högtalare?

Edited by - Bysheon on 2005/01/04 08:33:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000