HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ljudisolera trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cd
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/01/03 :  02:45:18  Show Profile Send cd a Private Message
Jag har ljudisolerat ringkärnan i min Audio Analog puccini (40w,150VA trafo) med några lager eltejp så att den blev tillräckligt tyst. Nu undrar jag om nån vet om det kan påverka haveri/brandrisken?

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:33:35  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eltejp isolerar ju värmen en del, så det är ju inte så idealist, så risken för överhettning har ju ökat en del.
Jag antar att du har säkringar på både primär och sekundärsidan, och då är brandrisken väldigt liten även om det skulle bli överhettning i trafon.
Om du har planer på att föra trafon nära maxeffekt under lång tid så bör du nog tänka dig för.
Om du däremot bara kör trafon vid låg belastning så skulle jag köra en stund och hålla koll på om det verkar bli varmt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/03 :  16:03:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har lite svårt att förstå vad du gjort, du kan inte ta en bild? Är det en ringkärnetransformator?

I brist på info så får jag gissa... Om den inte var upphängd med gummi från början så skaffa dig en gummiduk och klipp rondeller ur den som du kan "klämma" transformatorn med...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:13:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kanske en DC-fälla skulle hjälpa dig?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:15:06  Show Profile Send Manga X a Private Message
Kanske en DC-fälla skulle hjälpa dig?



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000