HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare PRE30/A30.2 ....?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

strom
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:50:19  Show Profile Send strom a Private Message
Håller på att kolla titta på ny förstärkare eller för/slutstegs kombination från Primare.


Funderar på I30 som är en förbättring av 30.1 eller att gå på försteget PRE30 ihop med slutsteget A30.2

Någon här som har åsikter/rekomendationer?

Tack på förhand
Micke

Edited by - strom on 2005/01/02 19:53:24

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2005/01/03 :  10:38:20  Show Profile Send Poe a Private Message
30.1 är en kanonfin förstärkare (I30 lär inte vara sämre). Med PRE30/A30.2 får du samma fina ljudegenskaper, men med lite bättre förmåga att driva "tunga" högtalare. Det hela hänger väl på vad du tänker ha för kringutrustning till? Med inte alltför svåra högtalare kan du nog hitta många fina beggade 30.1:or nu till bra priser.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:08:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Precis. dessutom: Ska du ha för- och slutstegen så blir det betydligt dyrare utan att det kanske motsvarar skillnaden i välljud. Beror alltså på hur tungdrivna dina högtalare är.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:19:26  Show Profile Send Roq a Private Message
Nån som provlyssnat I-30 och som har erfarenhet av A30.1?
Det verkar vara exakt samma specifikationer modellerna emellan - är det någon skillnad?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/03 :  15:57:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Har hört bägge, fast vid olika tillfällen. Omöjligt att avgöra någon skillnad alltså, men båda är mycket bra. Var på en demo med Primare-folk och dom sa också mycket riktigt att det inte har gjorts några större förändringar i stärkarna (däremot lite mer i cd-spelarna).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/03 :  16:27:14  Show Profile Send Roq a Private Message
Blue: Det var det jag trodde också...att det inte är så stora ändringar gjorda alltså. Hade A30.1 hemma här ocj tyckte den lät mycket bra. Skulle vara roligt med en direkt jämförelse.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/03 :  17:16:11  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag får min inköpta A30.1 om någon timme. Jag kan återkomma senare ikväll med lite intryck

Lyssnat på både A30.1 och 30.2 och tyckte skillnaden var mer eller mindre omöjlig att höra. Spelade iofs på lättdrivna Audiovector högtalare...

mvh
ERik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:09:16  Show Profile Send buris a Private Message
jasså knoxwille!!
så det vart en primare

Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/01/03 :  22:58:30  Show Profile Send teflon a Private Message
Lite OT kanske, men är det nån mer än jag som märkt att bilden som ska föreställa baksidan till I30 på primare.net har en liten text med "A30.1" i övre vänsterhörnet? Fast jag är inte paranoid. Nej, inte alls faktiskt. :)

http://www.primare.net/files/Download/I30_back.jpg
Go to Top of Page

strom
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/04 :  05:30:01  Show Profile Send strom a Private Message
Hmmm....billigt sätt att ta fram en ny modell. Bara att ge den ett nytt modelnamn och sen försöka hinna med att byte på dom flesta synliga ställen som front,baksida och manualer

Nu tror jag dock att det går till så men hur seriöst känns det med felmärkning/tryckning. Nu skall man ju inte klanka ner på sådana sakar men Primares websida har ju aldrig hållit jämna steg med deras produkter så att säga.

Skulle som sagt vara intressant att få reda på vad som är förändrat på I30 förutom namnet så att säga. Har hört allt ifrån att det skall inte vara någon direkt skillnad till att någon beskrev det som bättre mellanregister och att det släppte bättre från högtalarna med den nya.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:15:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Med för- och slutsteg kan du lättar hitta andra slutsteg, matcha och nå hifinirvana. Bekvämligheten med integrerat tycker jag personligen inte överväger fördelarna med separat f&s-steg.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2005/01/04 :  09:40:47  Show Profile Send Pelle a Private Message

I HiFi Choice årsavslutning tog för- o slutstegskombinationen hem silverpriset i sin klass. Krell 400ix tog guldet.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/04 :  10:41:19  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
vurderer også å bytte ut min i20 med en a30.1
er det sånn at a30.1 låter best balansert? har en dac som jeg ikke skal bytte ut som ikke er balansert. vil det da være et tap av vellyd tror dere? bør jeg eventuelt få tak i overganger så jeg kan bruke de balanserte inngangene med vanlige rca kabler?
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/04 :  11:29:14  Show Profile Send knoxville a Private Message
buris: Japp, det var en A30.1 Den låter ruggigt bra och är ju så förbaskat snygg också. Nu behövs bara ett bra rack att ställa allt på, men det är på G...

Också hört att primare låter bäst med balanserat, men det låter ruskigt bra med vanliga RCA också

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

strom
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/01/04 :  14:10:18  Show Profile Send strom a Private Message
Är medvetan att för/slutsteg är en lite mer flexibel lösning. Med tanke på ev. framtida hembio så går det ju att bygga på den lösningen så att säga. Nu är det inte nypris på för/slutstegat jag kollat på utan det säljs som beg med ca 1års garanti och 21000 är priset för den kombon. Forfarande en del pengar plus att man vill ju ha bra kablage till.

Sen så har man nu högtalare som ligger på 88db 8ohm och där kanske det inte har någon större betydelse.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/01/20 :  03:28:11  Show Profile Send Lepra a Private Message
Köpte mig PRE30 och A30.2 för att sen nångång i framtiden om man känner för det lättare kunna omvandla det hela till fler än 2 kanaler. Plockade en DVD30 när jag ändå höll på.

Hembio lär dröja då jag inte ens äger en tv, jag är dock på jakt efter en 7"lcd skärm... nån som vet vart det finns billigt?

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/20 :  11:07:20  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Lepra; På Dustin Home finns en billig Joytech 7"-skärm.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:12:50  Show Profile Send Nitram a Private Message
Rockefoten-> du kommer hur som helst få ett rejält lyft med den uppgraderingen.
Har nyss tagit samma kliv själv... mycket nöjd.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:17:12  Show Profile Send Roq a Private Message
..och jag har köpt den nya Primare I-30 och är mycket nöjd.
Några stora skillnader ljudmässigt mot A30.1 kan jag inte säga att det är än. Har inte haft stärkaren så länge men jag kan återkomma med intryck.

Inte ens manualen är I-30! Det man får med är en manual till A30.1. Det står i alla fall I-30 på förstärkaren...
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/01/20 :  17:27:46  Show Profile Send Lepra a Private Message
Perfekt! Tack C-Quence!

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000