HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nad 218THX ihop med Audiovector Mi3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/02 :  03:38:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj!

Har en fråga som känns lite lätt patetisk nu när folk lider så mycket som dom gör i Asien, men jag frågar ändå och hoppas ingen tar illa vid sig!

Sitter idag med nyinköpta Audiovector Mi3 som sagt och Nad 106 försteg och Nad:s 214 slutsteg samt deras lilla CD-spelare 521Bee och har blivit väldigt sugen på att uppgradera mitt slusteg. Och då jag inte är gjord av pengar så undrar jag hur mycket skillnad ett Nad 218THX skulle göra i mitt system? Ska givetvis också i framtiden uppgradera försteg och CD, men jag känner att jag gärna skulle vilja ha ytterligare mer kraft och öppenhet. Är lite såld på det mjuka ljud och kraftfulla ljud som jag upplever Nad har, så undrar jag om Nad 218THX skulle vara ett upphopp för mej? Eller 218THX kanske inte skiljer sig så mycket från lillebror 214? Eller är budgeten för lite för att få ett upphopp i ljudkvalitén? Lyssnar på varierande typer av musik och min budget är runt 5.000:-. Ha i tanke när ni ger mej förslag att det är svårt för mej p.g.a sjukdom att förflytta mej utanför Linköping..

Tacksam för alla förslag och tips!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/01/02 04:30:51

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/01/02 :  09:20:15  Show Profile Send berglund a Private Message
Hade själv ett 214 som jag kompletterade med ytterligare ett och kör nu dem som mono block. Ett bra alternativ som inte kostar för mycket.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/02 :  10:43:33  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh..Men om jag köper 218 så borde det väl vara ett värre slusteg även detaljmässigt och så? Vill ju förutom att få mer kraft även få ett mer öppet oh avspänt ljud.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/02 :  11:55:33  Show Profile Send Larsho a Private Message
KennethS

Du gar aldrig funderat på 216 ?? ska visst påminna en del
om 218, har aldrig lyssnat seriöst på 218 men däremot ägt
ett 216 steg som var trevligt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/02 :  15:02:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Vore jag du skulle jag i första hand satsat på uppgradering av cd-spelaren. Tror det är där du kommer uppleva störst ljudförbättring i förhållande till nerlagda pengar. Visst, ett NAD 218 ger dig mer kraft, men gissnigsvis ingen större skillnad i ljud förutom vid extrema volymer jämfört med ditt 214, detta eftersom dina högtalare ju är tämligen lättdrivna.

För 5000 kan du hitta en riktigt bra begagnad cd-spelare från typ Arcam eller så. Sedan, om det inte redan är fixat, kan du ju kolla över hur du har det på kabelfronten också...

Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:26:18  Show Profile Send KennethS a Private Message
Blue: Har inte tänkt på att CD-spelaren skull vara den svaga länken i mitt system. Tyckte när jag hade en Arcam FMJ A32 hemma att systemet levde upp klart mer än med mitt 214, så jag upplevde snarare att slutsteget satte begränsningarna. Mina kblar är följande: TaraLabs Prime 500 hgt-kabel. Transparent Audio MusicLink + signalkabel till CD-spelaren. Audioquest Copperhead signal mellan steget och försteget.

Larsho: 216?Har faktiskt inte lyssnat på det steget. Frågan är om det gör en sådan skillnad som jag vill ha? Därför jag funderade på största 218.


Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:59:36  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag skulle byta slutsteg hellre än CD, jag har själv ett 218THX och tycker det funkar jättebra till mina stativare. Jag utnyttjar aldrig full effekt naturligtvis men det känns skönt att veta att kraften och kontrollen finns där.
En annan fördel är att den är ren klass A upp till 10W nånting, vilket inte heller är så dumt.
http://www.stereophile.com/amplificationreviews/899nad/index.html

Sen är väl inte 214 nåt dåligt steg det heller, förståss. :)

Edited by - Calle G on 2005/01/02 20:00:20
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:07:50  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har ett 218THX som driver baselementen i mina RC-L, fungerar mycket bra. Däremot tycker jag att ljudet i mellanregister & diskant är bättre om de drivs med min Denon AVC-A1D. 218THX är framförallt en mycket bra basförstärkare, men det kanske inte är helt rättvist att jämföra diskant/mellanregister med en AVC-A1D.

Jag är inte helt säker över NADs modellbeteckningar, men är det verkligen så att 218 är den största? Jag trodde att 216 var en tidigare, men dyrare och bättre modell...?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:10:52  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Cd-spelaren är nog inte den "svaga länken" i ditt system.
Slutsteg/förstärkare påverkar ljudåtergivningen i större omfattning än cdspelare. Hörbar distorsion och frekvenskurveavvikelser är t.ex. ofta klart mer påtagliga hos förstärkare än hos cdspelare.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/02 :  21:58:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
ahhh tackar för alla svar!

tommypeters: Modellserien är följande:

214: 2x80w nyp:3.298:- (År2000)

216THX: 2x125w nyp:4.698:- (År2000)

218THX: 2x200w nyp:8.498:- (År2000)

Allt enligt HifiKlubbens broschyr från 2000.


Jag tror jag kommer slå till på ett 218. Känner också att kraften kan vara god att ha och det ger nog ytterliager mer kontroll i botten. frågan är dock hur stor skillnad det är uppåt i registren mot mitt mindre 214?Eller har ni andra givna förslag för dessa 5.000kr? Ska vara mjukt och behagligt. Vill också ha gott om kraft!

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/01/02 21:59:23
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:32:32  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Hej Kenneth! NAD 218 har en föregångare vid namn 208. 208 är på samtliga punkter överlägsen 218. Jag har levt/lever med båda.

MVH
Martin

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/02 :  23:41:27  Show Profile Send Aton a Private Message
Nu vet jag inget om ditt rum och dina volymvanor men med Mi3:s 91dB i känslighet och 8 Ohm i nominell impedans kanske du inte har nån som helst nytta av så mycket som 200W (vid 8 ohm antar jag)? 216 hade ju ett betydligt bättre pris. Förmodligen likvärdiga prestanda inom sin arbetsområde.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  00:11:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Mr Ekan:Tyvärr så ligger ju Nad 208 lite utanför min budget på 5.000kr. Annars hade jag nog satsat på nåt liknande.

Aton: Nu är det ju så att jag inte är först och främst ute efter mer effekt, utan snarare att ljudet ska få mera pondus och öppenhet också. Funderade ett tag på Arcam:s grejor.Men jag har aldrig lyckats få till deras prylar i mitt rum.

Är det ett tydligt upphopp i ljudkvalitén från 214 till 216? Det ska ju motivera arbetet och pengarna att byta tycker jag. Vill ju inte få lite skillnad, utan jag är ute lite efter den där "WOW" effekten så att säga!Eller jag kanske måste helt enkelt satsa lite mer pengar? Och hur står sig t.ex Nad 218 mot S300 integrerade stärkaren?

Många frågor, men jag har ingen direkt erfarenhet av att köra för/slutsteg komb..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/03 :  00:26:11  Show Profile Send Blue a Private Message
hifirocker: "Cd-spelaren är nog inte den "svaga länken" i ditt system. Slutsteg/förstärkare påverkar ljudåtergivningen i större omfattning än cdspelare."

Nja, vi är nog många som inte helt köper detta påstående, att slutsteg/förstärkare skulle ha större betydelse än källan. Båda är viktiga skulle jag säga. Visst, när det gäller mätvärden hittar du kanske större skillnader mellan olika slutsteg, men mätvärden säger inte hela sanningen om hur det egentligen låter.

Men visst skulle du kunna byta stärkare också. Arcam FMJ A32 som du nämnde är enligt mina erfarenheter en väldigt bra stärkare. Kanske inte helt enkelt att hitta något så bra för 5.000 spänn dock. Vad jag alltså menar är att för dom pengarna tror jag det är enklare att hitta en (begagnad då) cd-spelare som är klart bättre än NADen du har idag. Jag bytte själv från NAD C542 till en spelare i 10 kkr-klassen och tyckte absolut att jag fick ljudförbättringar som var värda den extra kostnaden.

Och som Aton är inne på: Förmodligen har du ingen större gjädje av att byta till en kraftfullare stärkare som i övrigt är av samma klass som den du har. Du bör absolut klara dig med kring 100 W. Mitt tips om du ska byta stärkare, prioritera kvalitet före wattmängd!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/03 :  00:26:27  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
214/216/218 är, bortsett från effekten, i princip samma konstruktion vill jag minnas. Att köpa 216 är nog ingen större vits. Jag vill minnas att vissa faktiskt framhåller 214 som lite bättre än 216. 218 är ett ok slutsteg, men inte mer. Min rekommendation kvarstår alltså .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  01:05:18  Show Profile Send Calle G a Private Message
Märkligt att den fick så bra kritik i Stereophile då.

När det gäller skillnaden mellan 214 mfl: "the NAD 218 THX performs better sonically than its less expensive brethren partly because it remains in class-A mode up to 10Wpc, as compared with other NAD amps' lower thresholds"

Låter rimligt i mina öron. Sen är det givetvis overkill men det är väl sånt vi gillar i det här forumet, eller? :) Å andra sidan är det väl som Mr Ekan säger, nån större skillnad är det inte mellan stegen, så någon "Aha!"-upplevelse blir det nog inte. Men jag har inte testat så jag vet inte.

CD / Slutsteg - jag hör i min anläggning knappt skillnad på en billig Pioneer DVD jämfört med min rätt OK Rotel CD. Skillnaden mellan en rätt OK Pioneer hembioreceiver och ett billigt Rotelsteg _syns_ på högtalarkonens rörelsemönster, till rotelns fördel då. Därför är jag böjd att investera mer i ett slutsteg innan jag investerar i en CD - de är bägge viktiga men slutsteget märks mer. För mig, åtminstone.
Och 521bee är väl ändå en rätt bra CD-spelare? Fast 214 är ett rätt bra slutsteg också... jaja. Jag lägger ner min röst. :)
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  07:09:06  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmmm..Det verkar ju inte bli så enkelt som jag trott det här! Var ju som sagt egentligen inte ute efter effekten så mycket när det gäller 218, utan att jag gillade 214:s ljudkaraktär och hoppades på få ännu mera av den varan om jag gick upp till 218.

Blue: Grejen med CD-spelaren är att jag är väldigt nöjd med den. Hade en Arcam CD82T innan som jag faktiskt inte alls trivdes med på samma sätt som jag gör med denna Nad 521Bee. Tycker den är ruggigt kompetent för pengarna, sen det faktum att jag märkte att den hade mer att ge när jag då kopplade in denna Arcam FMJ A32 förstärkaren som jag nämnde innan.

Vad finns det annars för mer modeller av slutsteg ni kan rekommendera som påminner om Naden:s typ av ljud..dvs i mina öron lite mjukare men ändå spänstig botten. Behöver inte vara det största perspektiv monstret med massor utav detaljer, utan det kan jag offra lite grann för mer spelglädje!

Hur är Audio Analogue?Musical Fidelity? Jag kan ju i värsta fall gå upp en 1.500kr för en klar förbättring. Dumt att vara dumsnål..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/03 :  09:36:28  Show Profile Send Blue a Private Message
Visst, din NAD-spelare är ju definitivt bra för pengarna, inget snack om saken. Intressant att du till och med upplever den som bättre än en Arcam CD82T. (Fast om man utgår från att "bra ljud" är en subjektiv upplevelse är det kanske inte så konstigt). Tyckte själv att NAD C 542 lät bra, dock inte lika bra i fråga om djup, detaljer och luftighet som bra cd-spelare kring 10 kkr.

Det dyker ständigt upp folk här som säger att dom inte hör någon skillnad på dvd-spelare för 500 spänn och cd-spelare för 20 ggr pengarna. Intressant är att dessa personer nästan alltid samtidigt framhåller övermaffiga slutsteg som väldigt viktiga för musikåtergivningen (och där är det plötsligt vettigt att spendera betydligt mer cash). Jag vet inte, man kanske lyssnar på olika sätt...

Jag kan hålla med om att skillnaden mellan olika cd-spelare sällan är lika uppenbar som om man jämför olika högtalare. Däremot märker man skillnaden då man lyssnar under längre tid, och går genom skivor som man är bekant med. Detaljer man inte hört innan kommer fram, instrument hamnar plötsligt "rätt" i ljudbilden osv, man får en känsla av att "det stämmer".

Hifitidningarna brukar ju rekommendera att man lägger lika delar på cd, stärkare och högtalare och sedan en 10-20% på kablar. Den uppdelningen ska man givetvis ta med en nypa salt (jag tycker själv att det ofta finns en poäng i att lägga mer på högtalarna), men ja, även om din NAD-spelare är schysst så skulle jag vilja säga att den har sina begränsningar tillsammans med grygt 5 ggr dyrare högtalare...

Men strunt samma, det är du själv som ska avgöra hur du vill att det ska låta, och vad du vill lägga pengar på, så ja, prova dig fram och se var du hamnar!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  10:17:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
Blue: Jag anser att Arcam CD82T är en bättre CD-spelare på allt. Bara att den helt enkelt inte passade i min anläggning då mitt rum drar åt det ljusare hållet, så har alla Arcam grejor jag haft hemma fått stora problem.Nad:en vart jag mest överraskad att den var så komplett för pengarna. Jag köpte den bara för att ha nåt att "fylla ut" med hemma tills jag hittade nåt vettigare i just 10.000krs klassen.CD:n är självklart mål för uppgradering, men där har jag inte bestämt mej om jag ska ha en multimaslin eller ren CD-spelare.

Sen vet jag självklart också att den inte är ens på samma "planet" som mina Audiovector Mi3. Men dom fick jag faktiskt i 26års present (!!!) av min mamma...Så man kan ju inte tacka nej liksom..*hehehe* Därför tänkte jag iaf uppgradera mitt slutsteg så att jag nån mån iaf kan få ut mera välljud ur dessa underbara skapelser..

Men det verkar lite dött på råd-fronten angående andra märken.

Tackar för alla svar hitills!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:13:32  Show Profile Send Calle G a Private Message
Blue, jag sade inte att jag inte hör någon skillnad (och förvisso kostar DVD-spelaren mer än en femhundring). Jag sade att det är en mer märkbar skillnad mellan ett dåligt slutsteg och ett bra slutsteg, du måste upp ganska mycket i prisklass för att tydligt märka en skillnad mellan två CD-spelare.

Även om man inte utnyttjar all effekt i slutsteget så finns det andra parametrar som spelar in, snabbhet i transienter, klass A-drift vid normal lyssningsvolym, klipprisk vid udda last i kombination med hög dynamik, osv. Watten säger absolut nada.

Jag har resonerat som så att jag uppgraderar slutsteget först, för att på så sätt inte riskera att missa de skillnader som kommande uppgradering av försteg och CD-spelare kommer att ge.

Nu är väl iofs skillnaden mellan 214 och 218 inte jättestor heller eftersom 214 också är ett bra steg. Det vore kul att höra om det blev någon skillnad :)
Tänk dock på att 218 är ett STORT steg. 23kg och otympligt som bara den. Själv har jag det under en soffa. :)

Blue, vad är det för CD-spelare du har nu?
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:48:49  Show Profile Send KennethS a Private Message
Pratade med Hifiklubben i Växjö nyss och rekommenderade mej hellre att skaffa NAD C272. Personen jag pratade me tyckte att C272 var mera musikaliskt och klart mer öppet än 218. Sen så menade han att effekten i det steget räcker till gott och väl till mina högtalare.

Vad tycker ni andra om detta steg?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:19:01  Show Profile Send Calle G a Private Message
Tja effektmässigt skiljer dom ju inte så värst mycket åt i 8 ohm, 218 ser ut att kunna ha en bättre "kub" bara. Stereophile-recensionen ovan på 218 ser väldigt fin ut. Men jag har inte hört C272 så jag har absolut ingen aning :)
Finns det ingen möjlighet att jämföra ditt 214 med C272? Låna hem eller ta med ditt till affären? Då kan du ju passa på att jämföra med en bättre CD-spelare också...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  12:50:11  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nja Hifiklubben är ju lite speciella när det gäller hemlån här i stan iaf. Man måste köpa på öpppetköp och krångla. Väldigt dåligt om man jämnför t.ex med lefflershifi där det inte några problem alls.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:04:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Annars är Primare mycket bra till Audiovector!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:10:03  Show Profile Send KennethS a Private Message
Matte76:Satt precis och ringde till Esoterisk hifi i Uppsala angående en Primare I20.. Tyvärr verkade den såld.. Men vad han berättade om den så verkade den passa mej som hand i handsken.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/01/03 :  14:10:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
matte76

Jo men det är lite andra pengar också

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000