Author |
Topic |
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 18:56:40
|
Om ni kollar mätningen av min diskant (med filter) kan ni se att en kamel smugit sig in i diskanterna. Antingen är det två pucklar vid 4800/8900 eller en dip vid strax över 6000..
Kan man gör något för att platta ut dessa?
Börjar tröttna på att mäta nu... |
/filip
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 19:06:19
|
Har med stor sannorlikhet med att göra med baffelns inverkan på frekvenssvaret. I samma veva kan man börja misstänka försänkning av diskantelement.
Sen vet jag inget om filtret, men filter (om man gör lite galet) kanfaktiskt gaina ("öka") ljudtrycket, dvs om man närmar sig ett högt Q-värde, dvs blir resonantare.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 20:06:37
|
min högtalare är ser ut som en JMlab Mini Utopia med inåt vinklade bafflar (se bild). När jag vadderar dessa minskar pucklarna kraftigt. Nu kan jag ju inte ha dessa vadderade. Finns det ngt annat sätt? Notchfilter??
http://img74.exs.cx/img74/7413/20041123_front.jpg
|
/filip
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:07:43
|
Då är det med stor sannorlikhet kanterna som ställer till det.
Jag e osäker på hur jag skulle göra, om jag skulle använda notchfilter eller om jag skulle försöka göra nån justering så att jag istället tar bort själva "felkällan" (dvs dom skarpa kanterna). |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:13:04
|
Man kan inte filtrera bort sådant som orsakats av reflektioner, verkan beror väldigt mycket på avstånd och vinkel. Antingen lever man med det eller försöker få bort reflektionen genom avrundning av kanter eller filt t.ex.
Sånt här ser alltid mycket värre ut när man mäter än det egentligen är, om mätningen sker på större avstånd minskar problemet avsevärt men då krävs det döddämpat rum förstås...
|
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:32:45
|
ett försök med diskanten längre ut kanske..? |
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:35:33
|
Ibbe: nog den vägen jag valt att gå...
|
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 21:48:43
|
Nu har jag tittat på bilden också! Problemet syns tydligt med de båda kanterna och en framflyttning av diskanten kombinerad med filt runt om löser reflektionen, dock påverkas fasen vid delningen men det kanske inte gör så mycket.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2005/01/02 : 22:47:29
|
Skrev ett långt inlägg. Men som vanligt fick jag träffa farbror ole....
Försöker igen. Din kamel ligger mellan ca 40 och 80mm. Utan att sett lådan skulle jag gissa att diskanten ligger försänkt i en rektangel. Eftersom jag sett lådan vet jag att det är så. Man kan jämna till ojämnheterna genom att flytta elementet så att det ligger osymetriskt i svackan. De olika faserna tar ut varandra på så vis. I praktiken får man fler pucklar fast lägre.
Om det var min låda hade jag placerat en filtmatta runt diskanten ända upp till omgivande kanter. Den ser kanske inte ut som orginalet men den kommer att mäta bättre.
Fick du bort svackan mellan bas/diskant? |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 17:56:49
|
Nu kommer en kamel till, basen... måste jag leva med dessa oxå???
Linnar, ja delningen funkade rätt bra förutom pucklar på vänster & höger sida:-(
|
/filip
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 20:58:55
|
Mycket pucklar blir det!
Den här gången beror de säkert på att det är 2 element som spelar samma signal (d'Appolito) och är svårt att göra något åt. Med större avstånd och exakt samma avstånd till de båda elementen i lyssningsposition kan det fungera rätt bra ändå men jag är ingen anhängare av konstruktionsprincipen. Antagligen har jag fel eftersom så många tillverkare väljer den vägen...
Edit. Jag får väl rätta mig själv innan någon annan gör det! Det går säkert göra något åt problemet, det blir förstås en reflektion i samma kanter som gav problem med diskantpucklarna. Borttagning av kanterna förbättrar säkerligen mellanregisterresponsen också. End-edit. |
Edited by - MatsT on 2005/01/03 21:03:10 |
|
|
Fimax
Member
530 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 22:36:02
|
Ska runda av kanterna lite mera. Någon filt vill jag inte limma på. Ännu har jag inte blivit sååå DIY:ad.... ;-)
|
/filip
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/01/03 : 23:22:08
|
För att få lite rättvisa gämfört med hifitidningar mm kan du smooth'a lite grand. Pucklarna kommer att bli mindre. Gäller även diskanten. Kör man "osmuttat" ser det värre ut än vad man lärt sig att det skall se ut. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 09:07:49
|
Smutta kan vara bra för självkänslan i början när man kommer igång med mätningar. Tittar man i exempelvis High Fidelity är ju graferna 3*3cm stora, själv sitter man med ett fullt expanderat fönster i en 17 tums-skärm...Jag vet inte om HF smoothar, men ibland tror jag det.
Men jag vill direkt avråda från smoothing. Varför mäta något och sedan ta bort större delen av datat? Åt minstonde en rejäl försiktighet gentemot smuttande. Försök att jobba osmoothat!
|
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 09:36:01
|
Vill inte diskutera mot men är man van vid tillverkare och tidningars kurvor kan det vara en nypa förvillande med all information som dessa fantastiska datorprogram kan erbjuda. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 09:38:59
|
linnar - precis. Därför anser jag att man kan titta på det i ett litet fönster och smootha. Men jobba för guds skull inte smoothat. Bättre att få sanningen rak och redig.
|
|
|
|
linnar
3623 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 12:54:11
|
Vi är helt överens! |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/01/04 : 13:02:31
|
Angående diskanten finns det andra trick att ta till. Om det handlar om vågutbredning och reflektion längsbaffeln så prova med att filtbeklä baffeln runt diskanten... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
|
Topic |
|