HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dator + DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/01/02 :  12:19:36  Show Profile Send boombox a Private Message
Vilket är det smartaste sättet att få bra ljud från datorn? Analogutgången på datorn låter lite trist. Har en Apple iBook med en extern hårddisk via firewire-porten där musiken lagras med Apple Lossless-kodning.

Skulle kunna skaffa ett trådlöst system och koppla en Airport Express digitalt till en DAC. Men det blir kanske onödigt dyrt? Är det någon som testat?

Finns det något billigare sätt att koppla datorn till en DAC? Finns det någon adapter så att man kan ta ut signalen från USB-porten och koppla till en DAC?

Finns det någon USB-DAC till rimligt pris?

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/02 :  12:23:44  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
h/k har något sånt. kommer inte ihåg vad det kostar bara...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/02 :  13:22:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, men det finns dyrare.
Själv funderar jag på någonting sådanthär:
http://www.slimdevices.com/

Då kan man styra datorn från stereoanläggningen och ha datorn i ett annat rum.
Men har man en portabel dator så är det kanske onödigt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/01/02 :  14:32:51  Show Profile Send boombox a Private Message
Hittade en review på h/k EZ link för 150USD. Den verkar desvärre inte vara Apple-kompatibel.

Björn-Ola: Det ser ju läckert och praktiskt ut.

Hur är det egentligen med den digitala signalen som man får ut av såna här trådlösa system. Är de likvärdiga med signalen från digitalutgången på en cd-spelare? Någon som vet om det finns någon budgetvariant av en Genesis Digital Lens som skulle kunna vara användbar i ett sånt här sammanhang?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/02 :  15:48:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har ingen praktisk erfarenhet av det här. Någon annan kanske?
Men som du är inne på, så kan man koppla in en jittermumsare. Digitala signaler kan ju bli behäftade med jitter, och jag vet inte hur stort problem det här är i sådana här sammanhang. Men jitter går ju att undertrycka.
Jag har själv ett par stycken jittermumsare hemma som jag kommer att använda.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/02 :  17:49:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
finns en liknande tråd här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35709

de där slimdevices var rätt snygga faktiskt.. men hur är de igentligen rent ljudmässigt? och finns de att köpa i sverige?

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2005/01/02 :  19:57:59  Show Profile Send boombox a Private Message
Ja, den tråden tipsar om lite proffsgrejer. Hittade ett par som kanske funkar som USB-DACar. Apogeen nedan kostar ju en del 1200USD, men midimans DAC var lite humanare på 2995kr. Finns det någon begmarknad där man kan hitta sånt?

http://www.apogeedigital.com/products/minidac.php

http://www.midiman.com/products/en_us/FirewireAudiophile-main.html
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/01/02 :  20:05:51  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag kan ju berätta hur jag har kopplat nu..

Jag använder ett SB audigy2 som jag kör digitalt in i min advantage dac, från dacen kör jag analogt in i primare stärkaren. för tillfället tycker jag det låter jävligt bra med tanke på att de flesta mp3or jag lyssnar på är rippade från technics 1210:or och något oftast skitet RIAA steg...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000