HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CD-spelare. Byte av analogdel från IC till rör.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:44:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har ett nytt projekt på gång. Att byta ut analogdelen i en CD-spelare mot rör.
Jag hittade i soprummet en trasig spelare som någon hade slängt som jag tog hem och lagade. Efter att ha gjort rent linsen och plockat bort en liten flisa från en kugge i lasertransporten går den perfekt. Den innehåller mycket luft så rören får gott om utrymme.
Nu undrar jag om det finns någon som har gjort något liknande som vill dela med sig av sin erfarenhet. Vart ska man ta signalen? Direkt på DA-omvandlarens utgång eller ska man ta den senare i kedjan? Jag efterlyser också ett schema på apparaten som är en SONY CDP-407. Hur gammal kan den vara och vad kostade den ny? Är det en en-bits-spelare?

Edited by - Flint on 2002/10/09 12:25:06

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:23:33  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
har inte gjort det än, men tanken finns...
håller på att bygga mig en cdspelare just nu faktiskt, enda problemet som jag ser det är att man behöver en altrenativt 2 extra nätdelar.
plus det där med värmeutvecklingen.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:30:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hej du bör nog tappa signalen efter filtret.
signalen efter DA omvandlaren är ganska kantig.
hur gammal spelaren är vet jag inte. Jag har inget schema heller och tyvärr har min gamla arbetsplats gått i KK annars hadde jag kunnat kopiera schemat.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:32:15  Show Profile Send Flint a Private Message
paradis_oscar

Två stycken småsignalrör vilka det nu blir lämnar inte så mycket värme.
Ev. sätter jag dom på utsidan vänt bakåt. Fäller in rörhållaren i plåten.
Tänkte kolla värmen genom att lägga in två "glödande" rör och slå igen locket.
Sen spelar jag och mäter temperaturen med rören på och med dom avstängda.
Det ger som jag ser det en realistisk bild av värmeböljan.

Nätdelen blir inte stor. En 15VA trafo räcker. 60x50x50mm.
Kanske hamnar även den på baksidan.

Edited by - Flint on 2002/10/07 22:36:54
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  22:36:11  Show Profile Send Flint a Private Message
Hepcat

Det sitter 2st 4558 i det som jag tippar är audiodelen.
Är en av dom filtret och den andra utgången tror du.
4558 låter inte så där alldeles lysande. NE5532 borde vara ett
bättre val till filtret och sen blir det ju rör
istället för IC-utgången.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:06:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
står det något mer än 4558 på dom kretsarna det är rätt svårt att veta vad kretsarna gör bara så där. NE5532 är ju som du vet förstärkar kretsar.
men det kan ju också användas som filter beroende på configuration.
det är nu man skall ha schema speciellt om man inte har apparaten framför sig.
varför skickar dom inte med schemana i apparaterna längre.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:15:53  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Bekymra dig inte för bruset. Det är LTS-avdelning.

Om du använder utgångstrafo får du ett utmärkt filter. Inte för att det behövs, men låt oss säga att du använder ett rör med 15-20ggr förstärkning (tex 5687) passar det bra med en anodföljare i form av en step down trafo på 5:1 eller nått sånt. En delta-sigma omvandlare har nästan alltid 5.6Vp-p på utgången. Om du förstärker det först 15 ggr så blir det 84Vp-p som transformeras ner till låt oss säga 16Vp-p eller 6Vrms. Utgångsimpedansen från 5687 är uppskattningsvis 2k(?). Det blir då en utgångsimpedans av 80 ohm. Alldeles utmärkt alltså.

Direktkoppla gallret till utgången på dac:en men beakta likspänningsnivån. Glöm inte gallerläckan. Brukar fungera (beroende på dac) med några kohm och uppåt. Utprovas! Startvärde 20k.

Nåja, det finns andra sätt också men det här är ett av de bästa. Metodiken kan appliceras på flerbitare men man får de till att ordna I/V omvandlingen på ett vettigt sätt.

När du fått allt att fungera kan du uppleva CD på ett nytt sätt! Tyvärr når man inte fram till LP-skivan i alla fall.

DacDrMabuse

PS. Din dac kanske har differentialutgång? I så fall får du göra ett PP utgångssteg.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:21:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Hepcat
RC4558 är en dubbel IC som är benkompatibel med NE5532 och TL072 och liknande.
Den köps förmodligen in i kubikmeter av dom japanska tillverkarna för den används som standard på en massa ställen. Om schema, ja det vore ju bra om dom skickade med. Där är faktiskt Hifiklubben bra. Jag beställde en manual till min vanliga spelare därifrån och det var inga problem att få fram.
Jag kanske ska sätta rör i den istället. Det är en Denon DCD-1015 och den har snurrat ett antal år nu.

Edited by - Flint on 2002/10/07 23:25:58
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:24:31  Show Profile Send Flint a Private Message
DrM

Tack för förslaget.
Det låter som om doktorn har desikerat en och annan enbitare i sina dar.
Kör du själv med ombygd spelare på detta sätt?
quote:
Metodiken kan appliceras på flerbitare men man får de till att ordna I/V omvandlingen på ett vettigt sätt.

Den meningen förstår jag inte.

Edited by - Flint on 2002/10/07 23:30:40
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:36:38  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Inte denna variant längre. Det här är mitt specialintresse sedan flera år.

Du kan ju bygga den som katodföljare om du vill. Fungerar också.

Jag tycker det är märkligt att folk kan skryta så över CD-ljudet. Dom har fanimig ingen aning om vilka begränsningar som finns i analogstegen och på andra ställen.

Sök på JT-dac för att få lite inspiration.

DrM
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:39:11  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Se till att ordna ska de stå!

Sätt igång och bygg NU!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:43:47  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Se till att ordna ska de stå!

Det förstod jag men jag förstod inte I/V men gissar att vi får chans
att återkomma till det senare. Du får bli min mentor i detta projekt om du vill.
quote:
Sätt igång och bygg NU!!

Får jag vänta till i morgon?

Edited by - Flint on 2002/10/07 23:55:30
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/08 :  06:35:41  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag kan gissa på att DrMabuse menar I/U omvandlare ström till spänningsomvandlare.
ok nu vet jag vad 4558 är förnågon krets men det.
schema brukar inte vara några problem att få tag på det är bara det att det brukar kosta en slant med en service manual.
sedan finns ju dom märkena som inte släpper sina service manualer .

Drmabuses förslag låter sunt, själv har jag aldrig moddat nån CD bara reparerat skiten nån gång ibland. Jag håller mig till att lyssna på vinyl.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/08 :  07:20:41  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Låter som en rolig idé att bygga rör-steg till CD'n.

En sak man bör beakta om man ändrar i rekonstruktionsfiltret är att det digitala filtret kan vara anpassat så att bidragen av dessa båda filter summerar rakt.

mvh\Joe

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/10/08 :  07:25:03  Show Profile Send Jens a Private Message
Kolla på projekten CD enhancer 1,2,3 på www.ultranalog.com för lite inspiration.
/Jens
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:18:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Hepcat
Jobbar du, eller har gjort, som servicetekniker?

Till Morello.
Jag är medveten om att så kan vara fallet men får här en chans att i första hand "tillse" att ljudet blir som jag vill ha det Jag är som du vet inte i första hand intresserad av teoretisk "riktighet" utan lyssnar hellre till en spelare som låter bra. Jag kanske väljer, eller rättare sagt väljer troligen, en svagt fallande frekvensgång, alltså diskantsänkning med filter med/av lågt ordningstal. OBS att det inte var kritik mot din idé som jag förstår är i all välmening. Vi prioriterar olika kvaliteter. Hur är det med din egen praktiska erfarenhet i ämnet? Den frågan tycker jag är mycket relevant för trovärdigheten vid eventuella framtida diskussioner. Teoretiska spetsfundigheter utan praktisk betydelse är jag inte intresserad av. Jag ber dig därför "tillse" att bara komma med relevanta inlägg i den mån du ämnar kommentera mitt bygge. Alltså varken absoluta nollpunkter, DA-omvandlares skinnhuvudeffekter eller G-punkter. Högtflygande teoretiskt svammel, som den i kabeldebatten, tar bara energi från själva kärnfrågan som i det här fallet är att få ett anständigt och framförallt musikaliskt ljud från en CD-spelare. I klartext. Var vänlig och punktera inte mitt bygge med oväsentligheter så kontrar jag med samma respekt gentemot dig. Med förhoppning att du även kan läsa och tolka texten mellan raderna.

Jens
Tack. Jag ska lägga alla uppslag i en egen folder och snurra runt bland dom tills jag hjälpligt förstår vad jag håller på med. Har du testat den här idén att "vintagisera nyteknik" själv.

Edited by - Flint on 2002/10/08 10:18:58
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:05:40  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Flint

Jag har jobbat som servicetekniker ja.
Huvudsak video.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:30:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Här finns kanske nå't?
http://groups.yahoo.com/group/doctorjohn_CheapTubeAudio/files/DIY%20MODS%20-%20Philips%
http://home.netcom.com/~wa2ise/radios/cdtubed.jpg
http://home.netcom.com/~wa2ise/radios/tubedac.htm
http://www.ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer1.html
http://www.ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer2.html
http://www.ultranalog.com/cdenhancer/cdenhancer3.html

mvh
t.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:33:19  Show Profile Send Flint a Private Message
Hepcat

Nyttig information.
Lagar man video idag när dom bara kostar runt två lappar?
Verkar nästan inte lönande.
Är du en hävert på switchade nätdelar?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  13:43:08  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

Här finns kanske nå't?

Mera godis. Man tackar. Börjar nu behöva fler timmar än dygnets 24
trots att jag har "mer gott om dom" än vissa andra stackars slitande människor.
Jag är sugen som bara den att börja "svetsa" DAC.
Rören ligger ju så att säga redan i ryggsäcken och väntar på glödström.
Översatt till Svenska skulle det kunna betyda att jag känner mig ganska hemma
på rör men inte på det digitala.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/08 :  15:17:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Flint, du kan ju alltid leta på audioasylum t ex under "digital", "diy" och "tubes diy"
Har för mig att rör och CD-spelare är lite av en holländsk specialitet...
Lycka till!
(Har själv en gammal, men bra Philips CD615 i hörnet som väntar på att inspirationen skall komma till)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  16:43:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Zombie
Tackar. Ska hålla lite koll på Holländarna. Först får det bli lite plugga enbit och flerbit(s)principen. Skillnader och likheter, signaler och impedanser. Jag tänker gräva där jag står, dvs. modda den enkla Sonyspelaren och ta problemen i den ordning dom dyker upp. Jag har ett eget linjesteg som låter mycket bra i det försteg som jag just nu kör. Bra rum och perspektiv vilket jag generellt tycker återges mycket dåligt via CD-spelare. Det steget tänker jag prova först och det gäller att få ihop enheterna på ett förnuftigt sätt. Det ska bli intressant.

Finns det ingen därute som känner till CD-spelaren SONY CDP-407?
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/10/08 :  17:35:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skriv till info@schaltplan-dienst.de och fråga om de har servicemanual etc.

Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/08 :  19:52:55  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jodå det lagas video det finns dyrare oftast bättre videos annars är det mest garanti reparationer.
vad gäller switchade nätdelar så skulle jag gärna vilja vara en hejare på switchade nätdelar, nu är jag inte det men skulle gärna lära mig.
Linn kör ju switchade nätdelar och klass D idag och det låter sjukt bra ju.
Jag gillar Linn, Naim och en del Rörbestyckade grejor utav vad jag hört hittills.
Kanske borde forska lite i switchade nätdelar då jag känner till en del problem man måste övervinna med den tekniken.

Mikael Lyly

www.selleri.de
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/08 :  22:18:06  Show Profile Send DHT a Private Message
Flint. Den iden gillas! Har varit sugen på samma sak jag med, men har lämnat det på is tills vidare. När du fixat detta skulle det vara trevligt om du berättade om skillnaderna du hör. Jag gissar att det kan bli frågan om ganska dramatiska förbättringar.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/08 :  23:35:09  Show Profile Send Flint a Private Message
DHT
Om förbättringar kan man ju alltid hoppas och givetvis är det precis det jag gör men jag har mekat så mycket med allt möjligt att jag insett att säker kan man aldrig vara. Du kan vara lugn för att jag kommer att läcka om resultaten. Jag gillar att blanda nytt och gammalt och tycker att det här verkar kul. CD är trots allt smidigt även om en vinylsvarv låter bättre enligt min smak. Ett tag sa man att digitalljud lät kallt. Inte tycker jag att det är så där väldigt kyligt men det känns lite platt och fattigt på perspektiv. Mycket klangmatta men dålig rumsinformation. Eftersom linjesteget i förförstärkaren som jag nämnt bättrar på den delen på allt jag motar in i det så är min förhoppning att det ska hjälpa upp CD:n i sig med.
Det är min tanke så här långt. Jag brukar ha fel så det bli väl tvärs om men då vänder jag på idén så blir det rätt i alla fall. Det där sista förstod jag inte själv.

Hepcat.
Om du pluggar in switchad nätdel så får du gärna dela med dig.
Skulle tippa att det är flera än jag som är intresserade.

Zombie.
Den tyska firman verkar att ha en hel del med manualer.
Har du själv handlat från dom och i så fall hur?
Med VISA eller kanske något annat kort?
Undrar om man kan göra en överföring via nätet från den egna banken
som i mitt fall är Sparbanken eller vad dom kallar den idag.
Dina språkkunskaper är nyttiga i såna här sammanhang.
Vägrar Tyskar att prata Engelska?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000