HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur dyr fräs?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:48:45  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Just det.

Hyr mycket ska man lägga på en överhandsfräs?Var inne på Harald Nyborg och hittade en power super 1080W med div. tillbehör för 168:-

Lurar man sig själv om man köper för billigt?Går en sån maskin att använda till ett tiotal hål eller blir man tokig innan man kommit halvvägs?

Vad har ni andra för maskiner?

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/31 :  00:56:55  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag kör med DeWalt, ibland har man tur, billiga grejor håller
hur länge som helst, och ibland så säckar de ihop direkt.

Till 99% är det lönt att lägga några extra kronor på verktygen.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:09:15  Show Profile Send skäggåke a Private Message
Jag tittade på biltemas för 349 :-
häromdagen, verkade riktigt smidig att använda.
Smidigare än min bosch iallafall.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2004/12/31 :  01:10:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
köpte en fräs av märket "super power", bara namnet låter ju kasst. Fräsen var ju ingen kvalitetsprodukt men den gjorde jobbet mer än väl, däremot var stålen inget vidare.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:23:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message
För den som inte använder fräsen dagligen så är dessa ett bra alternativ möjligen är det som Kmj skriver att de billigaste stålen slits snabbt. Jag har köpt biltemas frässtål för att se hur de är och de är det inga fel på trots priset förmodligen flera klasser bättre än de som man kan köpa i ett set på rusta m.fl. Men inget håller för evigt.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:44:45  Show Profile Send Nygga a Private Message
Jag köpte Clas i sjöns ColTech eller något sådant heter den, är helt ok. Inte ett dugg glapp i lagren eller ostabil på något sätt. Det enda som var dåligt, distanspinnen man ställer in skärdjupet med. Kostade för några månader sedan 199:-. Ska man använda verktygen ofta ska man kosta på sig helt klart.

//Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:10:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag kör med rustas...har kört rätt mycket med den....plågat den som satan också... funkar bra dock luktade lite brännt då jag körde fast den en ggn men sen funkade den igen...kanon grej

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/12/31 :  11:35:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Köp en billig, och fastnar man i frästräsket är det bara att skaffa
något bättre.

Inhandlade en billig skruvdragare på Clas Olsson för 10-11 år sedan,
den har överlevt ett par märkesmaskiner, visserligen är lagringen vid
chucken totalt slut, det går att skruva runt hörnor med den.

Men oftast får man vad man betalar för.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/31 :  12:16:11  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tack för alla svar

Det verkar ju som att dom billiga fräsarna är klart användbara.Får väl bli en sån då.


Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/12/31 :  12:51:29  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Samma här, har Rustas fulfräs. Inte bra men prisvärd! Det som stör mig mest är nog den totala avsaknaden av ergonomi samt visst glapp i djupinställningen. Men som sagts av andra, prisvärd om man inte fräser mycket. Lägg pengarna på några bra stål i stället.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:40:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag kör med DeWalts fräs och den är väldigt enkel att få precision i fräsdjupet med.
Biltemas frässtål funkar fint om man köper ett par stycken så att man alltid har reserv hemma. Men, de går inte att slipa om, iaf har jag aldrig lyckats...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/12/31 :  15:23:18  Show Profile Send Peter S a Private Message
Har ClasOhlson till 199;- också. Det enda problem är dåligt samvete vid tanken på vilken lön stackarna i Kina som tilverkade den fick.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/31 :  16:09:54  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har tillverkat 3st högtalarpar med en lånad Rustafräs á ca. 300:-, har inte varit några som helst problem.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Sianin
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/12/31 :  20:06:23  Show Profile Send Sianin a Private Message
Det fräsen tror jag fungerar relativt bra men däremot tror jag du får se upp med stålen. Billiga stål har en tendens att både slitas fort och ine ha så bra precission. Det går tx att köpa svinbilliga bårrar men lägger man dem på en plan yta och rullar dom frammåt så vobblar de lite grann.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/12/31 :  20:34:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Till Pac och er andra som har försökt slipa stålen och inte lyckats så kan jag berätta att det går. Hur undrar ni ? Jo köp ett diamantbryne hos ClasOhlson och det skall vara av den platta sorten (20-5923)och slipa på stålets platta sida alltså den som är skuren in mot axlen dra brynet fram och tillbaks tills du känner att eggen har skärpa igen OBS !! Du får inte dra med brynet på stålets utsida då är det till att göra om det. Nu har du stål som räcker lite längre.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/31 :  21:38:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bubbel, jag tror att det är "skit bakom rodret" för min egen del. Jag gör precis så som du beskriver och det blir inte skarpt igen.
OK, det går att köra lite till, men det blir inte samma skärpa som när det är nytt.

Jag använder Olja när jag skärper, kanske det är felet? Hur gör du mer i detalj

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2004/12/31 :  22:02:46  Show Profile Send mag a Private Message
Festool tycker jag gör fin fina fräsar...men jobbar man inte med det så....köp rustas eller liknade istället.......prisskillnaden är larvig om man inte använder den väldigt ofta


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000