HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Mårten Design Coltrane, Product of the Year!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/30 :  13:56:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Mårten Design Coltrane får Product of the Year award av HiFiplus!

Tidningen HiFiplus har precis släppt sina Product of the Year awards för 2004.

Det var riktigt roligt att läsa att teamet bakom Mårten Design har fått ett Product of the Year award för Coltrane,

Grattis!!!!

Bland våra artiklar finns artikeln om hur Coltrane kom till, du hittar den här

Coltrane

"Product of the year"-bilden är hämtad från www.hifiplus.com

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/12/30 :  14:46:44  Show Profile Send Cyber a Private Message
Kul att det blev en HiFi-produkt som är utvecklad och tillverkad i Sverige. Grattis Mårten Design
Go to Top of Page

Bravo

5320 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:34:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med ovanstående talare. Grattis!

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/31 :  09:04:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vilken framgång för Mårten Design!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Piggen

676 Posts

Posted - 2005/01/01 :  15:13:51  Show Profile Send Piggen a Private Message
Grattis! Det var kul!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

Jorma

3316 Posts

Posted - 2005/01/01 :  16:42:49  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Grattis till Mårten Design!

Det känns rätt trevligt att ha fått vara med sedan snart 3 år tillbaka och fått följa utvecklingsarbetet och även till vissa delar varit med samt att vara underleverantör till Mårten.

Men det är maestro Leif Mårten Olofsson som är den som har skapat dessa högtalare och fått till en produkt i världsklass.
Som en Indier sa när han böjde på huvudet och kysste en rodnande Leif på handen : "You are a Hifi God"

Coltrane har tidigare också fått en Product of the Year Award i en Taiwantidning, som är på kinesiska och även läses av kinesisktalande i andra länder än Taiwan.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2005/01/01 16:56:38
Go to Top of Page

sker

488 Posts

Posted - 2005/01/01 :  17:17:41  Show Profile Send sker a Private Message
GrattisInte varje dag produkter från Sverige får sådana utmärkelser.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Mårten Design

252 Posts

Posted - 2005/01/01 :  20:39:25  Show Profile  Visit Mårten Design's Homepage Send Mårten Design a Private Message
God fortsättning på det nya året önskar vi alla hifivänner! Tack för gratulationer och lyckönskningar, de betyder mycket för oss som arbetar på Mårten Design.

Mårten Design har alltså vunnit utmärkelsen Product of the Year 04 i kategorin DISCOVERY i den mycket fina engelska hifi+ och motiveringen till detta har chefredaktör Roy Gregory skrivit som följer:

hi-fi+
Product of the year 04 – DISCOVERY

Marten Design Coltrane Loudspeaker

by Roy Gregory

In the course of the year we see many new products and many new companies, more loudspeakers than anything else. The desire to stick readily available drivers into easily manufactured boxes seems too tempting to resist. Unfortunately the result seldom match the designer’s ambitions, leaving reviewers and magazine editors with a healthy dose of cynicism and highly developed defence mechanisms. However, seldom have I come across a debut product as thoroughly engineered and thought through as Marten Design’s Coltrane.

It’s not just a question of the price; there are plenty of far more expensive competitors out there. Nor the fancy drive units or cabinet materials. Loudspeaker sound is brutally Darwinian world which proves categorically that it’s not what you use but how you use it that counts. But what impresses about the Coltrane is how completely the design integrates the various elements together. There’s a rationale behind this speaker, not simply a selection of fashionable technologies and marketing bullet points. Each and every aspect has been considered and reconsidered before finalisation of the design, from the complex cabinet shape to the bespoke crossover components. Form follows function and in this case the quality is much more than simply skin deep. From the sumptuous high-gloss finish that covers the thick, critically damped cabinetwork, to the massive baffle, this speaker does a good job of appearing more compact and discrete than the list of ingredients suggests. Not that it’s hiding its light under much of a bushel. You only have to take one look at the outrigger feet and exposed drivers to see that this is no shrinking violet, a character that extends to its sound.

The Coltranes is as quick, agile and bold as its exterior is clean and uncluttered. The speed, coherence and its clarity available are genuine state-of–the-art, delivering phenomenal levels of detail, all integrated into an intelligible whole. It is a compelling and authoritative performance that is equally demanding of both the listener and the partnering electronics. If you want a speaker that is forgiving or relaxing, that will cover the all too obvious deficiencies in recordings and too many highly regarded amplifiers and front-ends, the look elsewhere. The Coltranes are all about the process that transports the music. Along the way they are also about the character and individuality of performers and performances, the precision and technique of the playing, the relationship and chemistry that binds them together. Unfettered resolution and dynamics bring the intimacy and power of music vividly to life in a manner that connects directly to the listener. Meet their demands for power, agility and finesse from the partnering equipment and they’ll deliver in kind. It’s a remarkably assured and capable performance from one so young. I look forward to hearing Marten’s more recent (and more affordable) designs. They’ve got a hard act to follow.

Price: £32000
UK Distributor Audiocraft, Tel (44)(0)1895 253340
Manufacturer Marten Design, www.martendesign.com

Go to Top of Page

Larsho

5340 Posts

Posted - 2005/01/01 :  23:44:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Usäkta en dum fråga, men ungefär hur många par Coltrane
säljs det i Sverige ?? och i övriga världen ?? Är lite
nyfiken

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma

3316 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:29:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Usäkta en dum fråga, men ungefär hur många par Coltrane
säljs det i Sverige ?? och i övriga världen ?? Är lite
nyfiken

I Sverige har det inte sålts något par utanför Mårtenkretsen.
Förutom Mårtens eget par finns det 2 par.
Det ena har jag hemma.
I världen vet jag inte exakt, men det exakta talet kanske du kan få genom Mårten, men det är tror jag ett 20tal par hitills på 2 år.
Det är 2 år sedan som dom visades för första gången utanför Sverige på CESmässan 2003.
Nu kan det nog lossna med denna award och mer mycket positivt är på G för Mårtens del, så det kan nog bli en ökning av försäljningen.
Med dom som har sålts hitills har det knappt gått runt, då materialet är mycket påkostat i den prisklass som Coltrane finns i och dom är faktiskt billigare i Sverige än dom är i utlandet.
Ni ser ju det Engelska priset 32000 £ med Engelsk Vat (moms) på 14% jämfört med det svenska priset 330 000 kr (om det inte har höjts sedan introduktionen). Det är rena fyndet här och får ses som ett introduktionspris.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Haakan

2630 Posts

Posted - 2005/01/02 :  00:38:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
kul ändå....dom e ruggit snygga coltrane iaf

hade lätt kunnat leva med dom...tyvärr kostar inte ens min bil så här mycket

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

U1

3319 Posts

Posted - 2005/01/03 :  11:12:53  Show Profile Send U1 a Private Message
Stort GRATTIS till alla involverade!

MvH
Johan
Go to Top of Page

JD

177 Posts

Posted - 2005/01/03 :  19:54:23  Show Profile Send JD a Private Message
Kul.....Grattis

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000