HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Årets musik /hifi upplevelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/12/28 :  14:47:18  Show Profile Send svejk a Private Message
Min bästa musik upplevelse under 2004 var en konsert eller kanske ett bättre ord happening med NRBG. NRBG är ett totalt sanslöst band. Några medlemmar har lirat ihop sedan 67-68 när dom bildades. Det är lite bröderna Marx över NRBG. Anarkistiskt de kan gå från våldsamt rockös till a cappella sedan något jazz influerat. Allt oerhört tajt o samspelt samtidigt som dom bara garvar åt varandra.

Förhoppningsvis en liten motviktstråd mot att bli rik eller fejksladdar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

whyman
Member

73 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:27:44  Show Profile Send whyman a Private Message
årets musik upplevelse för mig var när jag var på electrixmas i lund. 5 trevliga synth band som spelade. drygt 700 pers i publiken. och allt va bara så sjukligt bra. okej kansek alla som gillar synth men skoj va det iaf :D

"Ja, kablar gör verkligen underverk. Utan kablar
skulle man nästan inte höra någonting..." - skrivet av Skiier

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46484
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:56:08  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Min bästa musikupplevelse under året var att få se och lyssna till Gergiev när han dirigerade Sibelius 1:a synfoni i Berwaldhallen på Östersjöfestivalens avslutningskonsert i augusti.

Vilken must, vilket finlir och vilket engagemang!

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/12/28 :  17:05:29  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Hifi : Burmester på Arken, att äntligen få lyssna på skönheterna.

Musik : DJ Cash Money på Club Scratch, Pustervik.
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2004/12/28 :  19:36:37  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Hifi: När jag köpte min Pathos classic One. Och Arken förståss.

Musik: Har börjat plugga till ljudtekniker i Varberg. Mycket roligt. Mullsjö Irish Music Festival. Dåligt arrangemang men go musik. Nightwish på Baltiska Hellen i Malmö.
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:19:11  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Sliding hammers på Mastmagasinet i Kristinehamn! Två toppenpinglor lirade härligt svängig jazz på trombon.
Trummisen Ronnie Gardiner är i en klass för sig.

http://www.slidinghammers.com/

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:57:50  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Opeth spelade på Sweden rock festival. Regn, mitt på dagen och pissljud första låten och som gjort för katastrof. Hur många lämnade konserten? INGEN! Helt underbart!

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/28 :  23:07:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
HIFI: Burmeister-Arken

LIVE: Stacey Kent - Västerås Konserthus

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/12/29 :  08:22:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag stängde av melodifestivalen och läste en bok istället.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/29 :  08:29:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Bytet av mina Dynaudio contour S3.4 mot Audiovector Mi3 Avantgarde, som är de bästa högtalare jag någonsin hört, hittills...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:28:14  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har varit många bra hifiupplevelser under 2004 så det är svårt att välja någon. Har tyvärr inte blivit mycket livemusik i år...

matte76: Audiovector lär passa din stärkare bättre än Dynaudio. Var nog ett bra byte du gjorde!
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:34:13  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hi-Fi: När jag köpte min Dynaudio Contour 3.4......
Live: Roffe Wikström i Göteborg
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/29 :  10:22:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja, håller med Marbrink, gillar dessutom ljudet hos Audiovector bättre, mer dynamik och framåtriktad spelstil än de tillbakalutade Dynaudio...dessutom bättre diskant tycker jag

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2004/12/29 10:23:06
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:17:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Live var Sarah McLachlan superbra och en så positiv och värmande upplevelse att det sitter kvar än (gick av stapeln 2/11). Härligt att sen en musiker med 16 år i branchen fortfarande kunna känna glädje och blir glad över ett varmt mottagande. Hon påstod sig inte ha några som helst förväntningar alls på konserten.

Hifiupplevelser så är det så illa att det blev när jag kopplade in ARC VT 100 mk III hemma i mitt egna lyssningsrum tillsammans med EA - Klero.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:25:22  Show Profile Send jos a Private Message
Helt klart mina HFLS-1! Sanslöst nöjd är jag. Tänker inte dra igång en diskusion om hur bra de är genom att säga vad jag tycker de spelar bättre än, - men jäklar va nöjd jag är!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/12/29 :  13:48:26  Show Profile Send CC a Private Message
Musikupplevelse: Nightwish, Lisebershallen
Hifi: Mitt köp utav Respons Grand

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:06:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det har varit ett roligt år. Det jag tyckte var allra roligast var resan Pac och jag gjorde i somras när vi besökte ett antal forumsmedlemmar. Det blev ju till tre olika bildreportage: Hemma hos Ulf, Niklas Nord och Time. Årets ljud var nog hos Ulf.
Sedan var det mässa på Arken, tre hektiska dagar som körde slut på all energi hos många av oss. Men oj vad roligt det var!
Och så har det blivit ett antal byggen här hemma. Det jag är mest nöjd med är de nya dipolbasarna och slutsteget till dessa. Intressantaste projektet var Cambridgemoddningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/12/29 14:08:02
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:27:11  Show Profile Send har-man a Private Message
Musik: In Flames på Metaltown i GBG. Helt sanslöst bra. Kändes nästan som man var onykter när man satte sig i bilen efteråt,adrenalinet bara pumpade.

Hifi:när min nya sub blev färdig i våras. lite blöt men ack så mycet fastare bas än mina kloner =)

/aLEX

Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/12/29 :  16:42:25  Show Profile Send bruce a Private Message
HiFi: Min nya Croft-Integrated tillsamans med Neat Elite högtalare "WOW"
Musik: Fleetwood Mac "Rumours" "Kan det blir bättre?"
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/12/29 :  17:06:22  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Höll på att glömma!
Tribute bandet P Floyd i Örebro var en enorm upplevelse!

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/12/29 :  17:07:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
matte76: Med en större stärkare hade du nog fått ut mer av dina Dynaudio. Att Dynaudio spelar tillbakalutat kan jag inte riktigt hålla med om. Fast det är möjligt att de inte sticker ut på samma sätt som Audiovector.
Kul att du är nöjd med dina Audiovector dock. Du gjorde nog dessutom rätt som valda Avantgarde modellen där Elacs fantastiska Jet-diskant sitter!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/12/29 :  17:21:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Fick hem en Zell ZD200 MkII


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/29 :  17:33:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Marbrink: En modifierad jet-diskant är det väl...hursomhelst är den klart luftigare än Dynaudios...jag tycker Dynaudio spelar mer tillbakalutat än Audiovector, som är mer "rakt på" lyssnaren. Dynaudio är dessutom varmare, Audiovector mer neutral.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2004/12/29 :  22:58:26  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Peter Asplund kvartett på Linköping Jazzfestival.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/29 :  23:50:43  Show Profile Send edison a Private Message
EST & Rigmor Gustavsson på Sthlm Jazzfestival, ja Metallica va ju kul också.

Var hos Svejk och fick provsmaka hans Martin Logan, det tror jag smällde , Opus3 "Julpaketet" från Audio Concept var faktiskt en riktig liten HiFi-upplevelse uppspelat på systemets nuvarande placering ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000