HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Orkar NAD C300 med Dynaudio A42?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:51:19  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Har hittat en beggad c300 och ett par a42:or! Det jag undrar är om Naden orkar driva A 42 med ett gott resultat? Skall ev. paras ihop med en Nad C 521i och skall vara i ett litet rum ca: 10m2. Naden är specad till 2*25 men Hifi & musik mäter upp ca 50 watt vid 8 ohm och runt 80 vid 4 samt en strömkapacitet på 95 Amp. Enligt specen verkar A 42:orna lite svåra. Men även här säger dem och mäter som lägst 3,6 ohm. Men som sagt siffror säger inte allt Någon som har erfarenheter eller synpunkter? Tacksam för svar!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:04:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Det ska nog inte vara några problem. 3,6 ohm är inte så farligt som man kanske kan tro. Och NAD är alltid kraftfullare är dom ser ut på pappret (i linje med H&M:s mätning).

Ganska ovanlig NAD du hittat va? Var det föregångaren till C302 kanske?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:23:26  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Blue: Tackar för responsen!

Ovanlig vet jag inte men den har utgått, det var deras minsta modell. Utgick nog för 1-2 år sedan. Den är mindre än dagens C320BBE.

Ha det...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2004/12/27 13:25:44
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/28 :  11:18:50  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hej igen!

Ingen annan som har några erfarenheter av hur Dynaudio A 42:orna är att driva? Tacksam för mer synpunkter!

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2004/12/28 :  13:47:40  Show Profile Send jonsson a Private Message
Dynaudio har väl en tendens att växa med effekt säger många... har själv inte lyssnat men mitt samlade intryck av det jag läst kanske är värt nåt.... typ 2 cent (my two cents, you know..)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/28 :  14:01:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jonsson - vilken högtalare gör inte det?

Jag är själv mycket förbryllad över DynAudio's (påstådda) behov av bamseförstärkare. Inget på pappret tyder på att det behövs några ovanligt stora stärkare utan tämligen normala effekter bör räcka. Och förresten, som jag är inne på ovan, alla högtalare växer med kompetent elektronik. Självklart även DynAudio.

Nån annan som har mer input i detta ämne?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/28 :  14:44:13  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag tycker ofta att bra högtalare växer mer iv ökad effekt än sämre och (oftast) billiga konstruktioner. Alltså mina HFLS-1 gör ett större hopp i välljud mellan 50 och 100 watt än vad mina gamla Black Diamond gjorde iaf... men HFLS-1 är ju lite mer trögdrivna iofs...

C300 är ju ruggigt krallig 25 wattare som enligt H&M driver det mesta i högtalarväg. 95Amp är ju helt sjukt bra för en liten 25 wattare iaf. Kuben ser riktigt bra ut den med.

/Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:28:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja det är väl inget extremt med Dynaudio egentligen, bara att känsligheten brukar ligga lite under snittet. Och som ni vet, 86 dB högtalare med 100 W stärkare är detsamma som 89 dB högtalare med 50 W stärkare...

Sedan... den gamla sanningen att "högtalare blir bättre ju bättre elektronik du matar dom med" är sann, nästan alltid, men det finns förstås gränser. Prova koppla referensserien från Krell med ett par partyburkar från Proson ā 1000 spänn. Det kommer fortfarande inte att låta särskilt bra vill jag lova!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/12/28 :  16:39:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Blue - sanningen "högtalare blir bättre ju bättre elektronik du matar dom med" är ju sann för alla riktiga högtalare.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/28 :  18:27:04  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Hejsan!

Tackar alla för responsen om än det flöt ut lite

Återkommer med intryck om det blir köp!

Har en NAD CD 521i på g oxå men tycker han skall ha lite mycket för den 1400:- 2år och 3mån. gammal, för mycket eller? E en 1000 lapp okej för en C300? Det är juh gamla grejor utan någon garanti! SÅ jag sneglade lite på Cambridge 340 A och C finns för 3496:- helt nytt! Hur står de sig mot nad combon? Tacksam för svar!

Ha det...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2004/12/28 20:23:30
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/28 :  20:29:35  Show Profile Send Harman a Private Message
Om du skall ha Cambridge med lika bra prestanda som NADen så får du gå upp till 540/640 varianterna...
Enligt mina öron.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:38:16  Show Profile Send knoxville a Private Message
För 1400kr kan du få en 521BEE MED garanti, så pruta minst 400kr tycker jag...

1000kr för C300 är ett bra pris enligt mig. Den är eftertraktad.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:51:09  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Harman: Tackar för tipset!

Knoxville: Vart hittar man en 521BBE för dom pengarna, känner du någon eller rent av du som säljer?

Ha det...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/12/29 :  09:49:35  Show Profile Send jonta a Private Message
Hör kanske inte hit men jag fick 800kr för min C300 för ett år sen. Jag bytte till en NAD 320BEE, och ljudskillnaden var värd varje krona. CDspelaren var desutom då en 521i. Har du råd, försök få tag i beg 320BEE.

Dreams never end!
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/29 :  10:56:14  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
jonta: Klart det hör hemma E intresserad av alla erfarenheter och synpunkter! Men nu blev jag genast lite klyven

Hade jag fått cd för 1000:- hade jag nog köpt men som de flesta säger är 1400:- lite mycket utan någon garanti, de e ju som sagt 2år och 3mån gammal.

Tacksam för mer respons eller köpråd eller om någon känner någon som har något mer "prisvärt" till salu för dom pengarna?

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:03:25  Show Profile Send jonta a Private Message
Glömde säga att jag fick 1000 kr för min 1,5 år gamla 521i. 1400 är för mycket tycker jag.Ok det är bara några fåtal hundringar men ändå!

Dreams never end!
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/29 :  11:50:10  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
jonta: Det gjorde ju inte saken lättare

Nu vet jag inte vad jag skall göra, vill ju ha en nad cd om jag skaffar mig C300!

Beslutsångest!

Ha det...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/29 :  13:41:22  Show Profile Send Blue a Private Message
rabbe666: Nu vet jag inte hur pass mycket du bryr dig om sådana saker, men tänk på att NAD har förändrat designen på prylarna ganska rejält med senaste serien. Den grå färgen är lite ljusare, knappar/rattar är grå istället för svarta och hörnen är nu avrundade.

Om man är sån som bryr sig om sådant så kan det ju vara värt att notera.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2004/12/29 :  14:28:58  Show Profile Send jonta a Private Message
Har Nad 320BEE samt C542, ganska nya o jämngammla alltså: sedan har jag en 15 år gammal nadtuner....och det stör helheten alltså, jag irriterar mig mkt på denna tuner. Fick jag skulle jag slänga ut den!

Dreams never end!
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/29 :  17:56:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
rabbe66: Jag har sett flera annonser på hifimagasinet.com där de kostar mellan 1400 och 1600kr. De flesta verkar vara i titanutförande.

För övrigt har jag en NAD C350 till salu för 2200kr om du är intresserad. 2.5 år gammal och i mycket bra skick. Lämnar lite mer watt men mindre ström (50-55 ampere). Hör av dig om du är intresserad.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:15:19  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Blue: E rätt petig av mig Jag har lagt märke till det men den tilltänkta cd och stärkaren är av samma design, men tackar för tipset

jonta: Säg till om du skall sälja!

knoxville: Har oxå sett ett par men var inte lika "köpsugen" då som jag är nu och nu finns det självklart inga! Vart finns du och din stärkare?

Blir inte Dynaudio A 42:orna som jag tänkt mig, var tyvärr sålda plus att han som säljer cd inte vill gå ner i pris, så den blir det nog inte iheller Tycker som sagt 1400:- för den är för mycket! Så det e bara att leta vidare, kommer inte långt på en c300!

Ha det...

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Edited by - Henrik Nilsson on 2004/12/29 20:16:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000