HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vi skänker
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:01:07  Show Profile Send silvr a Private Message
Inte för att vara negativ, tycker det är helt rätt att samla in pengar, men alla insamlingar till sydostasien just nu är så jävla hycklande så det saknar motsats.

Det dör garanterat lika många av svält eller aids i afrika varje dag som det dör i en sån här katastrof. Inte fasen ställs nyårsfyrverkerier in varje år pga det. Man blir ju fan magsjuk när man tänker på skillnaden i hur människorliv värderas.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:21:20  Show Profile Send hal a Private Message
Ligger självklart en del i det du säger Silvr. Där har medierna ett stort ansvar. Vad man kan hoppas på är att den här katastrofen som är av extrema mått kan få oss svenskar att tänka lite mer globalt och bli mer ansvarstagande mot tredje världen i framtiden.
Sedan måste man inse att lidande i stora perspektiv och med stora siffror är svåra att ta tills sig, det blir för smärtsamt och kanske för abstrakt. Då hör det till sakens natur att när ens närhet drabbas blir man mera berörd.
Skjuter någon din katt silvr, blir du mer berörd än när 5 katter skjuts i Kina. Olyckligt och ologiskt, javisst, men det är människans natur och kanske också en förutsättning för att vi skall fungera mentalt där vi verkar.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:32:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst dör det folk varje dag "silvr" och det är bedrövligt, men i Afrika handlar det oftast om större strukturella förändringar som är av nöden och de tar tid.
Här handlar det om akut nödhjälp i en katastrofsituation där snabb hjälp tvivelsutan är effektiv. Jag kan inte se något hycklande i det.
Dessutom finns det inget som hindrar att man skänker hjälp även till andra ändamål om man så vill.

Bravo
Go to Top of Page

silvr
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/12/31 :  02:38:34  Show Profile Send silvr a Private Message
Nej som sagt, att skänka pengar till röda korset just nu är bara beundransvärt. Inget fel i att det får uppmärksamhet. Bara synd att så många andra hemskheter inte får det.

Hal: det där är en förklaring till varför vi är hycklare hela högen, inte en ursäkt ;).

Edited by - silvr on 2004/12/31 02:39:47
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/12/31 :  03:11:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr så får många olyckor och eländen inte den uppmärksamhet de förtjänar, här är det säkert det monumentala förloppet och det kraftiga skiftet mellan idyll och katastrof som spelar in samt att man kan relatera tilkl människor i sin närhet.
Tyvärr är det så att för mycket lidandeskildringar leder till avtrubbning och maktlöshetskänsla - det spelar ändå ingen roll.
I detta fall kan folk se behovet och att hjälpen når fram.

Bravo
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2004/12/31 :  09:36:42  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Ibland så påminnes man om hur små vi är här på denna planet.

500 kronor, skänkes härmed och hoppas de komma tillgodo för de som mest behöver dem.

www.redcross.se

//Michael Stark

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:15:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Eftersom det har uttryckts starka ord i denna topic, så orkar inte ens jag hålla käften längre!
Till att börja med så har vi självklart givit pengar till dom drabbade, så var det sagt.
Fyrverkerier, verkar vara en mjölkkossa för alla ?
Någon skrev om att den lille grabben nog skulle förstå om pappa inte köpte raketer iår, bara man förklarade för honom hur det låg till!
Men inte ett enda jävla ord om den dyra maten på tallriken, eller ännu värre,inte ett ord om den goda supen till nyår.
I våran familj så snuvar vi inte barnens glädjestund med att ta ifrån dom alla raketer.
Däremot så har vi skippat "vuxendrickat" till förmån för att våra barn skall få ha sin stund vid tolvslaget.
Vad sjutton är det med er, Går ni på spånken alla eller ?
Ta inte bort för barnen saker för att skänka, det tycker jag är ett jävla hyckleri om något.
Då är det ju inte ni själva som "offrar" något utan era barn.
Nä skit nu i erat supande under nyår, och ert frossand i dyr mat, köp raketer och njut av dom istället tillsammans med era barn, och var nyktra.
Jag vet att detta är ett "starkt" inlägg, mod, får väl slänga ut mej ur forumet då isf.
Men jag har sagt vad jag tycker.

Gott nytt år alla. (så gott som det nu går)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:23:04  Show Profile Send Haakan a Private Message
quote:
Skjuter någon din katt silvr, blir du mer berörd än när 5 katter skjuts i Kina. Olyckligt och ologiskt, javisst, men det är människans natur och kanske också en förutsättning för att vi skall fungera mentalt där vi verkar.

med risk för att bli kallad idiot så skulle jag bli hemskt mycket mer ledsen om min tjej dog än om alla i hela asien gjorde det...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

Edited by - Haakan on 2004/12/31 10:23:18
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:45:07  Show Profile Send edison a Private Message
reeltoreel:

Du är på spiken där! (???)
Lite konstigt att ingen enda (tyckts) tänkt tanken innan, kanske bara att ingen ville skriva nåt alltför hett vad vet jag?
Sen är väl en festgrej som raketer väldigt lätt att se som lite oppassande då det ju är nåt som SYNS utåt ( = "där minsann festar dom å glömmer katastrofen", typ) medan spriten etc kan man ju ägna sej åt utan att det syns "på stan".

Nog inte så enkelt att man just här på forumet verkligen tänkt så, men kanske nåt ligger i det (?)

Sen har ju inte alla barn som skrivit dom vill skita i smällandet!

Jag skippar både smäll å sup, men det är inget jag begär av någon annan dock.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/31 :  10:50:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
reeltoreel

Det ligger mycket i vad du säger, hade sedan alla varit nyktra
på nyår hade också antalet olyckor med smällare minskat drastiskt, det är lika illa att skjuta rakter onykter som att köra båt onykter.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dorven
Member

78 Posts

Posted - 2004/12/31 :  12:27:44  Show Profile Send Dorven a Private Message
Vill bara saga att det e underbart att sa manga manniskor hjalper till. Aven om fler folk dor i Afrika... Det har har helt andrat min uppfattning om speciellt oss i den rika vastvarlden (Skot dig sjalv och skit i andra mentaliteten). Mangder av manniskor gor nar nagot gott for sina medmanniskor, jag blir bara sa satans glad...
Jag var pa stranden i Arugam Bay (Sri Lankas ostkust) nar vagen kom. Man andrar perspektiv helt nar ar mitt i groten och ser verkligheten. For manga manniskor har forlorat mer an dom ager. Fortsatt skanka pengar, underbart initiativ...
Tack!!!
/Jonas
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:03:43  Show Profile Send il cattivo a Private Message
reeltoreel:
Jag håller inte med dig, på dig låter det som att endast supande föräldrar får lov att engagera sig i detta, OM man förskakar "rätt" I-landslyx, en dag som den här.
Det spelar absolut ingen roll varför man skänker pengar, det viktiga är att man gör det. Alla har vi våra skäl och det är beundransvärt att läsa om det stora engagemang som världen gör för andra när en sådan tragisk händelse inträffar.
En dag som den här kan man inte förstå att det existerar krig i världen.

/Magnus
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:35:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
"på dig låter det som att endast supande föräldrar får lov att engagera sig i detta"
Det får stå för dig isf, dvs du uppfattar det som du vill!

Man kan läsa/höra överallt att man skall skänka pengar istället för att köpa just fyrverkeri !
Men inte ett enda ord om att man kanske inte bör köpa alkohol ?
Vilket är onödigast ?
VARFÖR just fyrverkerier ? Jag kan räkna upp massor med saker som JAG tycker är mer onödigt.
Vill jag "försaka" något för att skänka pengar, så tycker jag att det bör ske på min bekostnad och inte mina barns.

"Det spelar absolut ingen roll varför man skänker pengar, det viktiga är att man gör det"
Det håller jag med om !

Vad är det som du inte håller med om ?

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:47:44  Show Profile Send Haakan a Private Message
tyvärr e det ju faktiskt så att kanske 2% av pengarna går till nått vettigt tyvärr om vi ska dra det ännu längre

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:49:47  Show Profile Send hal a Private Message
reeltoreel
förstår att du är förtvivlad som många är idag men du kan ju inte hoppa på människor som i sin vanmakt bl.a ställer in fyrverkier för att istället skicka till hjälporganisationer.
För oss var det en smart ide´, då den lilla alkohol vi förtär till maten under nyårsafton samt den champagne vi eventuellt öppnar redan är inköpta och klara.
Instämmer till fullo med ilcattivo och dorven.
Skänk pengar oavsett !!!!!!
T.om barnen får smälla för någon 50-lapp och är glada för att vi hjälper till.
Förstår att folk är upprörda och förtvivlade över maktlösheten och katastrofens uppfattning.

Blir dock lite trött på människor som alltid har något att kritisera och gnälla på. Det brukar ofta (inte alltid) vara de människor som alltid hittar en förevändning att inte skänka pengar
Gläds åt att vi idag ser en solidaritet och en givmildhet som aldrig har skådats i detta land.
Om det så kommer från både fyrverkier, mindre sprit mindre skivinköp eller besparingar.
Förhoppningsvis blir vi också ett mera solidariskt folk efter detta, somliga av oss...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/12/31 13:50:29
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:51:58  Show Profile Send hal a Private Message
Haakan
om det så var 1/2 % så skulle jag skänka pengar

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/31 :  13:52:17  Show Profile Send il cattivo a Private Message
"Vad är det som du inte håller med om ?"
Ja det var kanske fel ordval, men det jag menade var att du skall inte försöka få andra att känna sig som sämre människor bara för att de offrar fyrverkerierna och du väljer att offra något annat. Det verkade nämligen så när jag läste ditt inlägg, jag kanske missförstod dig?

Själv kommer vi att ha en liten fest idag, med ett mindre fyrverkeri än vanligt men också avec till kaffet, hoppas du inte tycker jag är en skurk för det?

/Magnus
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:01:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja du missförstod, och nej jag tycker inte att du är en skurk :-)
Jag menar bara att det finns fler saker som man kan försaka och inte bara ha EN sak att haka upp sig på.(vissa försakar inget, men skänker pengar ändå)
hal: jag har aldrig för avsikt att hoppapå människor,och ja! Jag är förtvivlad.
MOA Man behöver inte ENDAST försaka nyårsfyrverkeriet.
Hoppas nu att ALLA förstår ?

Trevlig helg !

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:03:34  Show Profile Send hal a Private Message
Trevlig helg !

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:14:11  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Ok, då är jag med.
Ha en trevlig helg, det skall jag försöka ha.

/Magnus
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/12/31 :  14:31:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Denna tråden startades och tilläts på HiFiForum.nu för att främja stöd för en katastrof som drabbar många, många, många...

Jag tycker att vi skall ta till oss det som Hal så snyggt uttrycker det
quote:
Gläds åt att vi idag ser en solidaritet och en givmildhet som aldrig har skådats i detta land.
.

Det görs en insats just nu som vi inte skall föringa utan försök njuta utav den medmänsklighet som flödar och se det positiva i att människor försöker hjälpa varandra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/31 :  16:14:14  Show Profile Send matså a Private Message
Ja precis, men tyvärr så dyker det upp gangstrar som utnjyttjar det hela. De plundrar lik och skickar det till anhöriga mot betalning och de hjälper att leta efter överlevande/lik mot betalning Fy fan vad man kan sjunka långt ner.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/01/01 :  04:21:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Men många sliter ideellt och oavlönat, heder åt dem....

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/01 :  10:46:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Precis Bravo. Skänkte 1000 kr som bidrag åt ett par som sätter allt annat åt sidan och frivilligt åker ner till Pukhet idag för att hjälpa till.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/01 :  12:24:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag skänker en tusenlapp. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000