HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Kabelpiraten svarar"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:04:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
Hej Jorma

Då jag känt personen i fråga under ett antal år blev jag chockad över ditt inlägg, den bilden stämmer inte in på hans person, jag har alltid upplevt honom som mycket seriös och ärlig, och jag tror aldrig han skulle smutsa ner sitt namn för småsummor, och efter att ha varit i kontakt med honom så vill jag publicera hans svar, eftersom han inte är medlem på Hififorum, don´t shot the messenger





”Kabelpiraten” svarar

Jag var inte lite chockad när jag i morse läste insändaren om ”Kabelpiraten”. Jag är inte medlem på det här forumet och blev informerad om insändaren via en bekant. Dock känner jag mig nu manad att presentera lite fakta i samband med Jormas inlägg samt att avslöja åtminstone en av ryktespridarna som härjar på de här annars trevliga hi-fi sidorna.

Om vi tar det hela i kronologisk ordning nu:

Hösten 2002 köpte jag en JPC-2.5 på 6m till ett slutsteg. Strax efter att ha fått kabeln levererad per brev ringde jag upp Jorma. Jag hade anmärkningar bl.a. på hur ledningarna inuti hylsproppen anslöts på ett slarvigt sätt samt att hylsproppen var gråfärgad medan stickproppen var svart. Jag tyckte heller inte om stickproppen eftersom den saknade böjskyddet och såg tämligen billigt ut.

Avskärmningsstrumpan är ganska gles så att man ser den inre isoleringen. Men detta var ändå inte det största irritationsmomentet utan att avskärmningsstrumpan rörde sig både axialt och på omkretsen när man böjde kabel. Efter att man rättade kabeln kom avskärmningsstrumpan ej tillbaka på sin plats vilket gjorde att kabeln efter några böjningar förlorade avskärmningen på den böjda sidan.

Den förflyttade sig så pass mycket att man kunde se enbart den inre isoleringen. Det hela såg ganska fult ut och det krävdes mycket möda för att rätta till avskärmningsstrumpan.

Jorma var inte särskilt mottaglig för mina synpunkter. Han ömsom avfärdade mina påpekanden ömsom förflyttade fokus i samtalet till ett annat plan. Det kändes som man försökte hålla fast i en hal tvål. Hursomhelst, lite missnöjd behöll jag kabeln....mest för att jag i det ögonblicket inte kände till något alternativ. Jag ville ju ha en avskärmad nätkabel eftersom den skulle ligga bredvid mina högtalarkablar och man vet vad det kan innebära.

Under vinter 2003 flyttade jag till en större bostad med flera rum. Då möbleringen blev annorlunda samt med audio- och videoanläggning i flera rum, krävdes fler nätkablar och i olika längder.

Den inköpta JPC2.5 blev nu kapad till 2 längder på 3m . Jordade uttag låg nu alldeles bakom apparaterna. Men jag behövde ett halvt dussin kablar till och samtidigt ville jag inte köpa dem från Jorma. Det handlade inte om pengar (hans kablar, måste jag erkänna, är ganska prisvärda) utan om den översittarattityden han visade per telefon.

I samma veva råkade jag hitta en Internetsida till kabelleverantören i Storbritannien som säljer det som ska bli JPC2.5 i lösa meter. Jag vet inte om Jorma köper sin kabel därifrån men enligt den brittiske säljarens beskrivning så är JPC en styrningskabel, alltså ingen nätkabel.

Den kan köpas som 3-, 4-, 5- .....9-ledare, kanske ännu fler ledare. Det är därför ledarna inuti JPC2.5 båda är svarta. Jag köpte en liknande kabel av samme leverantör som dock är avsedd för just starkströmförsörjning och vars ledare har standardfärgerna; brun, blå och gul-grön.

Dessutom har den sistnämnda kabeln en tätare avskärmningsstrumpa och i övrigt kändes hela kabeln mycket mer hållfast än den som Jorma sålde till mig. Jag blev mycket nöjd med den kabeln som jag köpte flera meter av och bestämde mig för att ersätta även de andra två JPC2.5 med den nya kabeln. De två ”original” JPC2.5 lades på hyllan.

Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5. Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle.

Eftersom jag själv inte tyckte om de billiga stickpropparna från Biltema som dessutom saknade böjskydd, satte jag på de som jag köpte på Bauhaus. Betydligt mer påkostade: stryktåligt gummi istället för plast, vattentäta och med böjskydd.

Att en av kablarna på bilden har ett böjskydd i grå färg är för att det är Jormas böjskydd som inte gick att få bort. Jag har kvar den gråa hylsproppen som jag ersatte med en svart men böjskyddet skulle kräva en förkortning av kabeln på minst 5-10cm. Så jag lät det grå böjskyddet sitta kvar.

Här vill jag kommentera det tekniska resonemanget som Jorma lade fram beträffande den ”för korta jordledaren”. Det resonemanget stämmer då man fastansluter en nätkabel inuti en apparat.

Jordledaren skall släppa först om man av misstag råkar rycka loss sladden. Men när man har apparater med nätbrunn, då gäller inte samma sak inuti en hylskontakt eftersom kraften som fordras för att rycka loss sladden ur en hylspropp är avsevärt mycket större än den som krävs för att rycka hela hylskontakten ur apparatens nätbrunn.

I ett sådant ”olycksfall” lossnar alltså hylskontakten ur nätbrunn och kabeln sitter kvar inuti hylskontakten. Man behöver inte ens vara en expert för att, med hjälp av sunt förnuft, förstå hur det hela hänger ihop. Och på tal om expertis så kan jag för intresserade nämna att jag bl.a. är RTV tekniker. Sladdkopplingar ligger tämligen lågt på min behörighetslista. Tack för förfrågan.

Jag har terminerat ytterliggare ett dussin kablar av samma fabrikat och som jag köpt i lösa meter från Storbritannien. Det gjorde jag enbart för eget bruk samt åt några goda vänner som tyckte bättre om dem än de JPC2.5 som de fick se på Arkenmässan.

På grund av ommöbleringar i efterhand i den nya bostaden blev jag dock tvungen att återigen ändra längden på några av nätkablarna. Därför sålde jag några som var för korta, huvudsakligen 1,5m. Här vill jag dock påpeka att de köpare som brydde sig om att få en original JPC2.5 blev varse om att denna kabel var av bättre fabrikat än ”originalet”.

För den skull fick köparen av mig en returrätt inom två veckor. Att ingen, av dem som blev varse om att det inte var ”original”, lämnade tillbaka mina kablar talar väl sitt tydliga språk i fråga om kundens tillfredställelse.

De övriga som ej frågat om kabelns utförande antar jag att de inte brydde sig särskilt mycket om det utan var nöjda med det de fick. Och handen på hjärtat: här kan jag påstå att de fått så mycket mer valuta för pengarna. Priset på 600kr som jag satte på kablarna räckte nätt och jämnt till att täcka mina kostnader för kabel och terminering.

Har jag lurat någon av dem som köpte mina kablar? Tja... det beror på hur man ser på saken.

- Om man tänker på att jag sålt dem under JPC2.5 då erkänner jag att jag gjort ett misstag vilket jag beklagar och ber Jorma om ursäkt för. Jag har dock i annonsen med bilden påpekat att det INTE handlar om de kablar som är på bilden.

Bilden i annonsen lades främst ut för att folk ska få en uppfattning om hur den kabel som jag säljer ser ut. Men hälften av de kablar jag sålde var just JPC2.5 som jag omterminerade (läs: förbättrade!)

- Om man dock jämför priset kontra kvalitet och hantverk hos mina och hos Jormas kablar så kan jag påstå att köparen i mitt fall fått mycket mer valuta för pengarna.

Även om jag därmed inte hade för avsikt att sno Jormas marknadsandelar så är jag medveten nu efterhand om att jag trampat honom på tårna. Jag ville, dock, bara göra mig av med de kablarna som hade fel längd i min nya hifi-tillvaro.

Resten av Jormas skrivelse är rent förtal. Jag vet inte vem här i Tranemo Kommun som har köpt ytterliggare två stycken JPC2.5. Jag skulle aldrig mer ha gjort samma misstag, inte ens om kommunen skulle bjuda på det #61514;.

Jorma vet mycket väl vem som är beställare till dessa kablar eftersom han måste ha angett beställarens namn på försändelsen till Tranemo. Episoden med Krellförstärkaren borde presenteras av den som köpte den av mig och inte av Jorma som här framträder i egenskap av dennes missinformerade advokat.

Jag är såhär i efterhand medveten om att jag inte skulle ha annonserat de andra kablarna under JPC2.5 som jag sålde och som inte var ”originalet”.

Det var ett misstag och jag ber om ursäkt för det. Den eventuellt missnöjde köparen av min nätkabel får gärna höra av sig till mig. Han får returnera kabeln i fall han inte vill ha den, vilket jag ändå starkt betvivlar.

Han borde dock få en möjlighet att jämföra min nätkabel med ”originalet” innan han fattar sitt beslut. Om han sen bestämmer sig för att returnera den kommer han att få sitt utlägg tillbaka.

Till slut några ord till er andra som läste och kommenterade Jormas insändare. Ni har bildat er en åsikt utan att få höra ”den andra sidan”. Och Jorma har här skickligt öst vatten på sin egen kvarn.

Det hela liknar en ”Råttan i Pizzan-historia” och jag vill härmed be Jorma att plocka bort förtalet från HI-fi Forum samt att sluta med att skicka anonyma hotbrev via sin hotmailadress. I annat fall kommer ”efterräkningar” att drabba enbart honom.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:10:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag tror vi har fått oss ett litet kabelkrig på halsen

from kan ni kabelmunkar beställa kabeln Haakan 2.5^4 direkt från mig jag tar endast 7000:-/m samt om du vill ha den terminerad med kontakter från bauhaus blir det 47000:-/m

pm intresse

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:15:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett långt svarsbrev men föga imponerande sakinnehåll om det skall ses som ett försvarstal. Framstår väl som helt klart att killen har utnyttjat Jorma-kabelns popularitet för egen vinning. Citatet nedan och liknande är ju rätt entydiga...
quote:
Jag trodde inte att någon ville köpa sådant. Men efter ett tag dök det upp en köpesannons på JPC2.5. Köparen ville dock ha 1,5m längder så jag kapade en 3m längd till två 1,5m. Likadant gjordes med den andra 3m längd som jag sålde vid ett senare tillfälle

Hoppsan, så kreativt. Och vilken tillfällighet att både kabel och namn blev så likt originalet.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:17:29  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Så mycket mer "information" som på nåt sätt jämna ut allt eller vad? Problemet handlade väl om att utge en vara för att vara nåt som det inte är. Och sen där punkt.

Att Jormas är bättre / sämre, prisvärt eller inte är väl skitsamma i just den här diskussionen och mer upp till var person att själv avgöra.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:42:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag räknar till långt fler kablar som är sålda som JPC2.5 av denna person än vad man kan få ut av en 6 metersbit i dom mejl som hitills kommit in och den verksamheten är omfattande.
I den mejlkontakt som jag har haft med Axxx dom senaste veckorna under förtäckt namn efter att ha annonserat om JPC2.5 köpes så har han till person
1. uppgett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 3 meters.
2. upggett sig ha 2 st. 1,5 meters och 1 st. 2,5 meters
3. uppgett sig ha 4 st. 1,5 meters, 1 st. 2 meters och 2 st. 3meters.

Hela tiden har han hävdat att detta var JPC2.5 kablar.

Så här såg svaret på en annons ut där jag kallade mig för Leif
och annonstexten på hifimagasinet så ut så här:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14623

Svaret kom från Axxx kom några timmar senare:

>Hej!
>Jag har 4st. JPC2.5 på 1,5 och 2m och kommer att sälja minst 3st. av
>dem eftersom jag nu, på grund av ommöbleringen, behöver längre
>(likadana) nätkablar. Hur många vill Du ha?
> > > >MVH
> > > >
> > > >Axxx


Jag svarade:

>Hej Axxx!
>Jag skulle behöva fler, men en som är 3 meter.
>Men dom du vill sälja kan jag ta om priset är rätt.
>Nya kostar dom ju 875 för 1,5 meter och 980 tror jag det var för
>2meter.
> > >
> > >Mvh, Leif Awenius


Svaret från Axxx blev följande:

>Hej Leif!
>Jo, jag tror jag har också en en på 3m. Den ska jag ha 800kr för.
>1,5m tar jag 600kr för Hur många av varje vill Du ha?
> > >
> > >Axxx


När jag sedan frågade vidare:

> >Hej! ¨
> >Priset är lite högt tycker jag.
> >Brukar inte andrahandskablar hamna på ca. halva nypriset.
> >
> >Kan du kolla om du har en 3meters.
> >Du skriver att du tror dig ha en.
> >Sedan frågar du hur många jag vill ha.
> >Faktsikt så skulle jag ha användning för 2 st. 3 meters också.
> >Har du med grenlist?
> >
> >Mvh Leif


Svaret fick mig att baxna:

> >Hej Leif!
>Mina kablar kanske upplevs som dyra mendet är för att de är SE
>(Special edition) med en vattentät stickpropp i gummi i stället för >den vanliga plastproppen från Biltema. Min har även en >böjavlastning .....har kostat mer än standard utgåva men kommer ej >ihåg exakt hur mycket. Har för mig att det var 1095.- eller 1195.-

>För 2st. 3m (i fall jag har en till) måste jag ha minst 1600kr.
>På tal om andrahandsvärdet har jag svårt att tänka mig halva >nypriset med tanke på att kablarna är i absolut nyskick och har inte >förlorat nåt av sin kvalitet. Det är inte samma sak som med >CDspelare som har många rörliga delar som slits och förfaller.
>800kr för 3m är en "fair" pris.
>har ingen grenlist utan använder långa kablar istället.
>Är det alltså enbart 2st. a 3m Du vill ha?
>MVH
> >
>Axxx


Och på ytterligare en fråga från mig kommer svaret om hur många som finns:

>OK,
>Jag har nu kollat i alla fall.....2st. 3m(800kr/st), 4st
>1,5m 600kr/st) samt 1st. 2m (700kr/st)
>
>Tel: xxxx xxxx
>jag är hemma huvudsakligen efter kl. 11:00
>
>MVH
>
>Axxx


Här framkommer med alltydlighet att det är JPC2.5 kablar som är till salu fast han inte har dom i dom mängderna.
Det var en liknande mejlkonversation med dom övriga figurer som jag mejlade med Axxx och dessa kablar tillsammans med dom mängder som har kommit in till mig via mejl visar förmodligen inte hela omfattningen av dessa bedrägerier.
Jag har inte hotat Axxx anonymt som han påstår utan jag avslöjade en av mina nick för honom igår och talade klart och tydligt om att han har rättsliga eferräkningar att vänta för dessa bedrägerier.
Han får inte använda mitt namn till kabel som han har tillverkat eller terminerat.







Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:53:28  Show Profile Send daja a Private Message
Måste ni verkligen hålla den här diskussionen här? Är det inte bättre om ni löser det utan inblandning av andra som inte har med saken att göra?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:56:16  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jorma

OK jag dömmer ingen, nu vet jag inte allt om juridik men är
det inte bedrägligt att uppge falskt namn när man mailar till
andra ? Hade det inte varit bättre att använda sitt riktiga
namn ?

Jag fick bara för mig att Pac inte ville att Hififorum skulle vara
platsen för att hänga ut folk, oavsett vad den personen gjort, men
jag kan ha fel

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:08:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Herregud....

"Falskt" namn på Internet.... När man förmodligen själv sitter och gör falska kopior på erkända varunamn... Driver du med oss???
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:09:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Jorma

OK jag dömmer ingen, nu vet jag inte allt om juridik men är
det inte bedrägligt att uppge falskt namn när man mailar till
andra ? Hade det inte varit bättre att använda sitt riktiga
namn ?

Jag fick bara för mig att Pac inte ville att Hififorum skulle vara
platsen för att hänga ut folk, oavsett vad den personen gjort, men
jag kan ha fel


Om jag hade gått ut med mitt riktiga namn så hade jag inte fått dom svar som jag har fått nu av Axxx. Med dom namn jag använt har jag inte slutfört någon affär med Axxx och var är då bedrägeriet?
Det är lika lite bedrägligt som att forummedlemmar är anonyma och uppträder under nick här på forumet.

Jag har snackat igenom detta med PAC här och också med Timbre på Euphonia och fått klartecken under vissa förutsättningar och som du ser så har jag inte lagt ut Axxx namn. Den som inte haft med honom att göra vet inte vem det är.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:37:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Under en kurs jag läste ingick även att närvara vid ett antal rättegångar. Ett mål var skrämmande likt detta, fast det handlade om ett klädesplagg gjort av precis samma material (från samma tillverkare) med samma skärning m.m. Dessa såldes under sken av att de var orginal.
Det spelade ingen roll att de hävdade att det var exakt samma vara i slutändan. Domen var solklar och snabbt avklarad.
Menar inte att detta är samma sak som i mitt ovan nämnda fall...

Tycker tobers inlägg förklarade allt.

Att detta "hängdes ut" på nätet tycker jag det finns fog för om det finns de som sitter där hemma och tror att de köpt ett orginal.

P.s: jag läste bådas inlägg innan jag skrev detta. Detta är MINA funderingar och åsikter.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/12/25 22:46:26
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:39:05  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre

Jag tycker i alla fall att det är omoraliskt att utge
sig för att man är någon annan, kanske inte bedrägligt, sedan tycker jag man ska höra båda sidor i målet, sedan får man skaffa sig en egen uppfattning, tycker ändå det är synd att det inte har klarats ut av de båda inblandade utan att det ska hängas ut på nätet.

Det är bara att hoppas att det reder ut sig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:42:46  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Larsho, ja du.... Man behöver nog inte mer än en snabbkurs i juridik för att se vad och vem som är bedräglig i denna härvan...

P.s Det är väl självklart att han skall hängas ut på nätet, i alla forum som finns!!!!!

Edited by - Pjotre on 2004/12/25 22:44:13
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:52:44  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pjotre

Vad har vi för rätt att dömma andra ? det finns det instanser
för, min utgångspunkt är att alla är oskyldiga tills motsatsen
har bevisats, och tycker definitivt inte det ska hängas ut på
något forum innan dom fallit, annars är man ju dömd på förhand.
Och jag tror inte det är syftet med Hififorum, det borde inte vara
det i alla fall.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/12/25 22:53:45
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:58:00  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Ja du Larsho, jag tror du är rätt ensam om den åsikten....

Hur tror du alla som köpt falska kablar känner sig idag? Hur tacksamma tror du inte alla är som tänkt köpa falska kablar men blivit upplysta av Hififorum eller något annat internetforum om de falska kablarna??
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:03:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vill inte uttala mig om det eftersom jag vill vara
opartiskt, och jag har bara framfört hans svar, dessutom
vill jag minnas att han erbjuder sig att betala tillbaka
utläggen för dem som inte är nöjda.

Jag förstår att du känner som du gör i och med att du känner Jorma, och det respekterar jag, kan bara säga att jag inte tycker detta stämmer in på xxxx person.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:11:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Jorma

OK jag dömmer ingen, nu vet jag inte allt om juridik men är
det inte bedrägligt att uppge falskt namn när man mailar till
andra ? Hade det inte varit bättre att använda sitt riktiga
namn ?

Jag fick bara för mig att Pac inte ville att Hififorum skulle vara
platsen för att hänga ut folk, oavsett vad den personen gjort, men
jag kan ha fel


PAC ringde mig idag för att få veta om Jorma hade lagt ut något om detta. Jag sa att det hade han.

Pac frågade lite oroligt om Jorma hade "hängt ut" honom/henne.
För att det INTE är tillåtet på HF.

Jag svarade att så inte var fallet. Jag kan inte hitta något som ger mig informationen om vem det är som har sålt dessa kablar.
Viss information om en ort fanns.


Att komma med snack om bedrägligt att använda ett annat namn vid e-mail, när man håller på med ev varumärkeskopiering är att kasta sten i glashus.

OM kabelpiraten inte vill ha mer publicitet, så kan han ju höra av sig till Jorma för att reda ut problemet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:17:35  Show Profile Send matså a Private Message
Om han nu är en bluffmakare(verkar så) så måste han vara dum i skallen. Han måste ju veta att JOrma skulle kommit på han för eller senare, för när väl djungeltrumman går i gång...

Jorma, jag hoppas inte din buisness har lidit för mycket skada. Sådant här är verkligen trist.

Pjotre och Larsho, börja nu inte att bråka för det hjälper knappast JOrma

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:19:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
Zalve

Det enda jag reagerade på är att alla som ofta är inne på
hifisäljsidor vet nog ganska snabbt vem som åsyftas eftersom
att xxxx brukar ha en hel del annonser, och som du själv säger
så nämns orten, vilket är olyckligt, jag håller med att vedebörande
borde kontakta Jorma för att reda ut det hela.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:21:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Larsho, du utger dig för att enbart vara budbärare, men det är du inte då du nu går in för att hålla honom bakom ryggen som du gör.

"Jag känner honom" håller inte i rätten. Tvärtom!!

Jag har lagt ut det här därför att den som först kontaktade mig om att han blivit lurad var en forummedlem och om detta inte kommit ut så hade Axxx kunnat fortsätta i lugn och ro och lura forumdeltagare.


Det är inte småsummor det handlar om.
det är pengar som det vare sig ingår moms eller annan skatt, då Axxx inte har något registrerat företag. Han tjänar alltså mer på varje kabel än vad jag gör som momsar och bokför varje kabel som säljs.
det är heller inte småsummor när det handlar om massor av kablar med priser på mellan 600 och 800 kr/st.
Ett dussin kablar blir bortåt 8000 kr i rena pengar.
Två dussin kablar blir det dubbla.
Tre dussin blir det tredubbla osv.
Hur många tror du att han sålt under den tid som han hållit på sedan hans inköp av 1 st. JPC2.5 av mig 2002-02-22?
Det är mycket pengar och när han kan lägga på 7 kr ovanpå hans kabelpris och frakt för diverse telefon, bensin besvär mm. så räknas vtydligen varje krona i Axxx värld.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:26:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jorma

Jag håller inte honom bakom ryggen överhuvudtaget, jag har
bara försökt läsa och förstå bådas sidor, sedan tror jag inte
att han har sålt kablar i parti och minut, har bara själv hittat
en annons, men som sagt jag kan ha missat en del.

Jag har inga som helst planer på att agera "vittne" i saken så
jag tycker det är lite tråkigt att du ska hoppa på mig på det viset.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:34:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Han har i första hand svarat på annonser under "köpes" vad det gäller JPCkablarna och att han själv annonserade blev en överraskning för mig. Men jag har fått ett stort antal mejl från folk som har köpt av honom och den äldsta kabeln som jag hitills har hör om är såld hösten 2003. Dom blev sålda efter att killen som köpte dom annonserade om att han önskade köpa JPCkabel. Jag har hela mejlutbytet från den affären och också från flera andra och ingenstans franmkommer annat än att det skulle vara JPC2.5 Det är en av dom falska JPC2.5 kablarna som jag har lagt ut en bild på.
Det finns säkert många fler och det kommer att komma fram hur stor omfattning det har varit.
Det jag hitills har fåt per mejl visar att det är ett antal dussin och som sagt var utan moms eller annan beskattning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/26 :  00:47:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
OK Jorma jag förstår din sits och jag är förbryllad över det
jag läser, jag hoppas att det löser sig till det bästa.

Finns det verkligen ingen chans att ni kan sätta er ner och
resonera igenom det som hänt och komma fram med en lösning
som passar båda

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/12/26 01:09:14
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/26 :  01:44:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kempa: Vet du om Jorma har försökt prata med personen ?

Jag förstår inte varför saker tas upp som "om hans kabel är bättre an J's kabel". Det är väl inte om DET gejen handlar.

Det är VarumärkesSKYDD. Att tex sälja Rolex klockor (kopior) för dyra pengar och kalla det för Orginal.

All text som "piraten" skriver om att J's kablar inte var bra och att J inte ville förstå kritiken, sant att hans egna kablar är bättre... Vad har det med DEN STORA saken att göra - Hävdat att det är JPC 2.5 och sen sålt sina egentillverkade kablage.

Visst har folk rätt att sälja grejer - Dock med rätt information.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/26 :  01:48:00  Show Profile Send Larsho a Private Message
kempa74

Det är ungefär så jag känner det också, tror också det obetänksamhet som låg till grund, vilket han också skriver och som jag skrev innan och som du själv sa, vad ger oss rätt att dömma andra, jag anser också att detta skall lösas mellan dessa två parter och borde aldrig ha tillåtits att publiceras, det är ganska grova anklagelser utan att ha hört båda sidor, låt nu de berörda göra upp om vad som är rätt och vad som är fel, och låt inte oss som du själv beskriver "leka jury"

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/12/26 :  02:49:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Stjärnorna har inget med att göra hur man bedömmer värderingar.
Jag dömer ingen, det får andra göra. Var det blir i detta fall är väl upp till J och Axxx.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/12/26 :  05:42:48  Show Profile Send nin a Private Message
Snicksnack, Jorma har HELT rätt. Förstår inte hur någon kan påstå något annat. Om jag köper en rolex klocka så SKALL det vara en äkta rolex. Jag skiter fullständigt om "denna är exakt som rolex men lite bättre". PUNKT SLUT! Själv hoppas jag killen som gjorde detta blir polisanmälld. Vilket svineri på hög nivå. Och att det finns folk som stödjer lurendrejare som denna är också väldigt illa.

/Mattias
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000