HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elektronikkunnig sökes - till en reläkoppling
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/12/25 :  18:27:23  Show Profile Send Grillen a Private Message
Hej!

Jag har förstått att här finns det många elektronikkunniga människor och hoppas att nån kan hjälpa mig.

Jag ska bygga en hush-box till min projje och ska då ha några fläktar i den lådan.
Projektorn har en trigger-utgång som man kan använda till att ge ett relä "signal" till att starta fläktarna.
Men jag vill att fläktarna ska fortsätta gå några minuter efter att projjen stängts av för att föra ut överskottsvärmen. Hur gör man det lättast?

Jag vill alltså ha hjälp med nån form av schema samt vilka komponenter som krävs till detta från exv ELFA.

Tacksam för hjälp

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/25 :  21:18:17  Show Profile Send phon a Private Message
Lättast köper du ett frånslagsfördröjt relä på exvis Elfa eller Bonab. kostar en del, det är billigare att bygga nåt, om man inte räknar in arbestiden. En 555 som kopplas återtriggbar, köp The 555 cookbook, finns nog på Elfa den också.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:10:32  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Eller så använder du bara en konding+ett motstånd som den laddars ut ur för att få fördröjningen.
Oavsett om du väljer detta eller 555 lösningen så vill du nog koppla den signalen till en transistor som i sin tur driver reläet.

Alltså ungefär så här:


V+  ------------------|
                    Reläspole
                      |
V+  --R1---|---|--R3--T1
          C1   R2     |
           |   |      |
GND -------------------



Nu behöver du ju inte ha ett relä alls. Ersätt bara "reläspolen" med fläktarna direkt i ovanstående.

Edited by - silvervarg on 2004/12/25 23:13:50
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:23:12  Show Profile Send Grillen a Private Message
Nu är det ju så att jag måste ha en extern spänningskälla för att driva fläktarna då triggerutgången inte kan belastas så mycket. Så ett relä måste jag väl ändå ha?

Hur kopplar man in kondningen och hur räknar man ut hur stor den ska vara för att orka driva fläktarna några minuter?

Kan man använda en sån här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=12596
visserligen bara 15 sekunder på den men går det att fördröja den ytterligare?
Den kanske består av en kondning och ett motstånd?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/26 :  11:27:17  Show Profile Send marens a Private Message
Silvervargens lösning funkar nog bra. Fördelen med att använda ett relä är att du inte behöver tänka så mycket på transistorns storlek. Det går bra med en vanlig småsignalstransistor.

Den övre V+ kopplar du till matningen och den undre till triggern.

Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/26 :  22:46:57  Show Profile Send phon a Private Message
Antar att det inte skall vara tillslagsfördröjt också, så att försöka trigga genom R1 / C1 blir nog lite jobbigt. En liten diod gör susen, men då gäller att det går att lasta triggsignalen med kondingens laddström.

I sån där Biltema-moj går säkert att använda, ännu bättre vore det om den gick att operera och förlänga tiden på. Det kanske finns nåt liknande nånstans som är enklare att modda?


Annars, en bra och billig ide är att använda ett blinkrelä eller ett bensinrelä till en bil, där finns både relä och 555 (eller liknande krets) bara att koppla vidare. Förutsätter lite klurighet men det är billigt, finns fullt på skroten.

Allra enklast är att stänga av fläkten själv några minuter efter lampan, eller precis när du vill. Kostar bara lite minne, men det är ofta en trång sektor har jag märkt här hemma ....


Edited by - phon on 2004/12/26 22:48:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000