HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 intressant projekt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/24 :  13:01:29  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
För er som inte sett detta innan.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/index_b/IBL.htm

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

radelius
Member

163 Posts

Posted - 2004/12/25 :  20:29:31  Show Profile Send radelius a Private Message
Mycket intressant tycker jag. Har både ett par Audax170Z0 och två par p13 att leka med. Lådor låter alltid på ett eller annat sätt så kan man slippa dem och dessutom slippa komplicerade filter á la Linkwitz så är det väl bra.
Undrar var fallgroparna i detta projekt finns?
H/S

Staffan Rådelius
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/12/25 :  22:55:35  Show Profile Send paradigm a Private Message
Vad händer om man inne i en vanlig rektangulär låda placerar ett par ganska stora skivor på diagonalen med lite udda/asymetriska vinklar?
Kan inte det också ta bort, eller i vart fall lindra besvären av traditionellt "lådljud"?

Jag tycker att projektet hade varit ännu mer intressant om man hade ägnat en del upmärksamhet åt "Lobing" problematiken, som av en händelse diskuteras i andra trådar just nu.

/Roland
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/12/25 :  23:56:26  Show Profile Send primere a Private Message
Är det inte sonus faber som använder en liknande metod i sina Stradivari Homage? Jag är inte säker men det ser onekligen så ut!
Intressant är det iaf!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/26 :  00:38:01  Show Profile Send edison a Private Message
Primere:
I texten skrivs det en del om just Stradivarin.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/26 :  01:20:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Primere: jag tror nog det är därifrån han har fått sitt uppslag.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2004/12/26 :  16:19:07  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Paradigm: Om man använder Live end, dead end i en högtalar så borde det kunna funka. Har nämligen fått lära mig att man skall dämpa 3 av sidorna i en högtalar låda, och i detta fallet så borde det funka med sidorna och baksidan av högtalarna. hur det påverkar ljudet är jag dock inte riktigt 100 på, så det överlåter jag till de mer kunniga att svara på.

Var inte B&Ws matrix (eller vad den nu hete/heter)dämpning något liknande som det du tänker på?

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000