HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Varning för kabelpirat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/24 :  18:44:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Varning för kabelpirat!

Jag fick ett mejl från en forummedlem för ett par veckor sedan att han hade köpt en begagnad JPC2.5kabel som inte var likadan som den han hade köpt från mig tidigare.
Efter lite forskning har jag hittills fått kontakt med 5 olika personer som har dessa kablar och som är sålda som begagnade JPC2.5. En del av dom var sålda i andra hand, men samtliga kommer ursprungligen från samma person i Tranemo. Jag har själv lagt ut fejkade JPC2.5 annonser under köpes på Hifimagasinet och fått svar från samma person i Tranemo som har alla möjliga olika längder på ”begagnade” JPC2. kablar.
Den äldsta ”begagnade” kabeln som jag har hört om hittills är såld i oktober 2003 så det kan vara många kablar ute som inte är äkta vara.
Han annonserade också för någon vecka sedan under säljes, och använde nicknamnet ”Jultomte”, så då kan det ju passa bra att avslöja honom på Julaftonen.
Jag svarade på annonsen och det var samma person bakom det Jultomte nicket.

Han begär 600 kr för en ”begagnad” 1,5 meters JPCkabel och när jag i mejlkontakterna med honom undrade varför så dyrt då begagnat borde ligga lägre i pris kom svaret:

”Jag har köpt dom som Special Edition och betalt 1095 eller kanske det var 1195 kr för dom”

Special Edition existerar inte och är påhittat av denna person. Jag har visserligen tillverkat den med andra kontakter (powerCon och amerikanska samt 20A IEC) på beställning, men aldtrig kallat den för Special Edition och bara tagit betalt för merkostnaden för kontakterna som mest 100 kr extra. JPCkabeln kostar ny 875 kr och har aldrig sålts i 1,5 meters längd med prsiet 1095 eller 1195 som denne person påstår att han skulle ha betalat för dom.

Han har använt mejladressen : axxx.xxxxxxxx@tranemo.se där första bokstaven i förnamnet är a och där jag har använt x istället för dom övriga bokstäverna.
Denna mejladress har använts vid svar på köpes annonser.
När han själv annonserar under säljes så har han använt en hotmailadress.
Han lägger ut bilder på äkta JPC2.5 kabel, men det är inte dom kablarna på bilderna som levereras.
Han har köpt 1 st. JPC2.5 kabel av mig och i min bokföring fanns den bokförd 2002-02-22.
En skola i Tranemo har köpt 2 st. JPC2.5kablar och det är Tranemo kommun som betalade dom. Jag har anledning att misstänka samma person bakom det köpet, så då har han haft tillgång till 3 st. JPC2.5 kablar.

Han har använt lite olika kabelfabrikat som bilderna visar. Den jag har fått hem har förutom den gröngula ledaren även en blå och brun ledare som aldrig har funnits i äkta JPC2.5kabel.
JPC2.5 har 2 st. svarta ledare och en gröngul.
Han har även använt kablar med dom färgerna, men det är ändå inte samma kabel som används till JPCkablarna och även om det hade varit det så kan han inte sälja dom som JPC (JPC = Jorma Power Cord), vilket han gör.

Märkningen JPC2.5 finns inte på piratkopiorna och på apparatsidan är en skillnad att det böjskydd av gummi som jag använder är ca. 10 mm. På piratens är den 30 mm.
Han har även sålt dom med grått gummi som syns på en av bilderna.
Han har använt olika stickkontakter varav en modell som aldrig har använts på JPC och absolut inte som Special Edition.

Han har även sålt annat än kablar och det brukar vara hifimagasinet han använder.
Det har varit bla. Krellförstärkare som han har köpt in från utlandet och sedan hänvisat till Sverigeimportören Audio Nord när det har visat sig vara felaktigheter i apparaterna.

Jag har inte lagt ut all information om honom här av vissa skäl, men det går bra att mejla mig ocf få mer inforrmation till den som misstänker eller vet att han har köpt dessa piratkablar.

jormadesign@hotmail.com



Bild på stickkontakt som inte har använts till JPC2.5kabeln.





Bild på stickkontakt som har

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/12/24 19:10:03

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/24 :  21:04:40  Show Profile Send Harman a Private Message
Fy, vilka otrevliga människor det finns. Har du kopplat in polisen på detta?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/12/24 :  23:02:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Behövs väl ingen polis. Det är väl bara att stämma för varumärkesintrång e d.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/12/24 :  23:38:22  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det kommer att bli efterräkningar för detta.
Det har jag redan vidtagit åtgärder för.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/12/25 :  13:34:51  Show Profile Send MaS a Private Message
Fy fan.

Det finns fan inget vidrigare än såna personer.

Skicka in dom i Småland å vi tar hand om dom med blåslampa å platt tång.


Mvh God Hjul

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

kempa74
Member

102 Posts

Posted - 2004/12/26 :  01:47:45  Show Profile Send kempa74 a Private Message
Så, då var han stoppad!. Nu kan du ta bort tråden och lösa detta privat istället.

Trött på opinionsbildning bland forumsmedlemmar som inte har med saken att göra. Det är lätt att uttala sig när man har tagit del av en part och inte den andra. Vi är inte jury och domare. Överlåt detta till någon med de befogenheterna istället. Det bästa vore väl om parterna träffades och resonerade istället för detta tjafsande.

Mvh

kempa74

Edited by - kempa74 on 2004/12/27 01:18:09
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/26 :  01:49:11  Show Profile Send Larsho a Private Message
kempa74

Så sant så, suck

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/12/26 :  11:42:53  Show Profile Send joakim a Private Message
Fast har han agerat som privatperson så lär det bli dyrare att processa än att låta bli. Det är till-och-med tveksamt om fallet skulle tas upp i tingsrätten om inte Jorma kan påvisa en större omfattning på lurendrejeriet än det som nämnts här.

Polisanmälan är dock på sin plats av avskräckningssynpunkt och det är DEFINITIV bra att berätta det här för många av de tilltänkta kunderna finns ju här.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/12/26 :  12:01:25  Show Profile Send joakim a Private Message
De som köpt kablar av denna man har vissa möjligheter via köplagen att häva sina köp. Om säljaren inte är medgörlig och en uppgörlese kommer till stånd, så är det Tingsrätten som gäller.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/27 :  10:41:23  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja sånt här är alltid trist, hoppas det löser sig Jorma...

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/12/27 :  13:59:50  Show Profile Send 10 a Private Message
?? Det modereras i den ena tråden p g a att man med lätthet kan identifiera vem som avses med "axxx.xxxxxxxx@tranemo.se", men inte i den här? Varför inte vara konsekventa?!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/27 :  14:24:53  Show Profile Send Larsho a Private Message
10

Ja det begriper inte jag heller, nu har man dessutom tagit
bort den anklagades förklaring och gjort påståenden enkelriktat, men kanske den andra tråden håller på att modereras ? annars borde denna tråden bort illa kvickt.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/12/27 :  15:19:58  Show Profile Send joakim a Private Message
Jo grabbar - av tradition - är det som så att om en aktad medlem på forumet blir trampad på tårna så är vissa saker OK, medans andra blir modererade raskt. SÅ har det alltid varit här på forumet och så kommer det att fortsätta (Ja jag har varit med sedan början och innan dess). Gillar man inte det så kan man hålla sig härifrån. Moderatorer och ägare tvingar ingen att vara här. Acceptera eller försvinn.

Jag har som gammal forumräv med erfarenheter av elektroniska forum som sträcker sig ca 20 år bak i tiden viss förståelse för handlandet även om jag tycker att det är fel.

Och att starta ett forum är enkelt - att driva det är svårare - att moderera utan att vara orättvis är omöjligt.

Och om ni är oroliga för den anklagade så kan jag med min erfarenhet av olika skyddsfrågor meddela att J**** förmodligen är den ni skall oroa er för - för han står kanske inför det största problem som hans företag haft sedan starten - för första gången så ligger eldsjälens fokus inte där det borde vara utan på att försöka driva en process och det har dödat en hel del företag genom historien. Fast just nu är förmodligen J*** en avspegling av Kung Pyrrhus. Och en eventuell förslust spelar ingen roll bara den rackans köpmannen från Tranemo som kopierat hans kablar får en knäpp på nosen.
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/12/27 :  15:21:16  Show Profile Send 10 a Private Message
Tydligen är det så, men varför modererar man inte den här tråden också i så fall?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/27 :  15:41:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
10, Larsho & Joakim,

tråden ligger nu på HiFi där den skall vara pga. att det är en diskussions-tråd och inte en nyhetstråd.

Om Ni läser det som står i tråden när jag låste den så ser Ni att jag håller på. Den kommer att öppnas igen när jag är färdig i em/kväll. Om Ni vill diskutera min moderering vidare så tar jag gärna det på PM eller mail.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/12/27 :  15:44:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
tack för infon Pac

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000