HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Heldag i Sundsvalls hifi-affärer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/21 :  20:19:50  Show Profile Send knoxville a Private Message
Idag har jag besökt Sundsvalls bägge hifi-butiker och gjort lite jämförelse mellan intressanta objekt.

Det var ju tänkt att det skulle bli en match mellan NAD och Thule hos hifiklubben, men iom att det fanns några Thule förstärkare eller slutsteg inne för tillfället fick det bli en match mellan TacTs semi digital int. förstärkare mot Buris Primare A30.2 steg. Som högtalare använde vi först B&W CM2 och senare B&W 705. Som signalkälla användes Thule DVA150B (tror jag den hette) inkl DIGIT II-kort.


Vi började med TacT och första skivan var Ani Difranco "Plastic little Castle" som är en grymt dynamisk skiva med många riktigt sköna låtar. Tyvärr lät det inte alls speciellt bra. Min nuvarade anläggning låter bättre på alla punkter menade jag och började laborera lite med uppställningen av högtalarna. Efter att de fått lite mer stöd från bakre väggen och skarpare invinkling blev det klart bättre, men det lät faktiskt inte speciellt bra ändå (rätt så kräsen iofs). Ljudet var lite burkigt, spretigt och vasst, speciellt ess-ljuden. Vi var alla övrens om att högtalaren inte var i klass med HFLS-1 och vi konkade dit 705:orna istället. Då vart det bra mycket bättre och det mest föll på plats. Det lät överlag bra, dock med en tendens till en metallisk ton i diskanten och fortfarande lite spretigt ljud.

Körde igenom lite fler skivor (bla Sophie Zelmani, Dream Theater, Coldplay, och försökte skapa mig en bild av TacTens för och nackdelar. Största styrkan ligger helt klart i kontrollen av alla register. Det märks att det finns väldigt mycket effekt och att den driver högtalarna med lätthet. Basen är grymt tight och hamras ut på ett mycket trevligt sätt. En annan styrka är alla detaljer i ljudet. Dock känns det som att det fattas värme och lite hjärta. Ljudet är liksom lite sterilt och platt. Laddar signalkällan med Ryan Adams "Gold" i förhoppnig om att alla bitar skall falla på plats, men samma sak gäller här. Rösterna förmedlas väl hyfsat bra, men det saknas kropp och det känns lite spretigt fortfarande. Basen känns lite klen men mycket fast, nästan så att baskaggen låter som en puka...

Fortsätter med Faith no Mores "king for a day..." som tidvis spelar en mycket rörig och slamrig hårdrock, men skivan har ett väldigt rent och snyggt ljud vilket märks på de lugna partierna i låtarna. Detta funkade inte alls speciellt bra med TacTen. Det lät riktigt jobbigt ibland och detta ljud skulle jag inte kunna leva med till vardags. Men berodde det på TacT:en eller högtalarna?

Svaret kom när vi kopplade in Buris Primare A30.2 till "main in" på TacT:en. Nu presenterades ett helt annat ljud med ett klart bättre basfundament, fylliga röster och ett jäkla driv helt enkelt. Det var rock 'n roll på högsta nivå. Primaren var enligt mig bättre på det mesta och det lät riktigt riktigt bra. Nu lät inte Faith no More skränigt på ett jobbigt vis utan det var ett jäkla röj vilket gjorde att man började stampa takten och ville höja volymen istället

In med Ani Difranco, Sophie Zelmani och därefter Ryan Adams. Samma förvandling hände här. Basfundamentet blev mycket bättre, men kanske var basen lite otydligare och inte riktigt lika fast, dock mycket mycket bra. Det hördes att Primaren hade mycket muskler och mycket bra kontroll på baskonerna. Även rösterna blev några snäpp bättre och diskanten var mycket trevligare att lyssna till. Den metalliska tonen var som bortblåst. Kanske försvann lite av detaljerna också men det kan vara en hörvilla genom den varmare karaktären.

I sin helhet lät det helt enkelt mycket mycket bra (på all sorts musik vi testade)

Segern går odiskuterbart till Primare enligt mig och min bror. Tror även Brutis hade samma uppfattning. TacTen var helt klart en besvikelse, speciellt efter att Olav (butikschefen) talat sig varm för TacTen och kaxigt menade att det inte fanns något i dess prisklass som hade en chans...

Tyvärr hade tiden gått alldeles för fort och vår parkeringstid hade redan gått ut, så för att slippa en p-bot fick tyvärr avsluta lyssningnen rätt abrupt. Ta adjö och tack Buris för att han ställde upp med Primare steget. Otroligt snällt av honom

Det var nu vi gjorde den stora "tabben". Glad i hogen om att man hittat rätt och mer eller mindre bestämt sig för Primaren, så körde vi till AVD som hade en knappt inspelad Advantage Thor hemma (den var även urkopplad och kall när vi började lyssna) Som högtalare valde vi Dynaudio Audience 52SE som passade som handen i handsken som ersättare till min HFLS-1. Primares nya CD21 fick stå som signalkälla och magin kunde börja

Jag stoppade först in Ryan Adams "Gold" och det tog inte mer några sekunder att inse att nu snackar vi en helt annan dimension av välljud. FY FARAO vad bra det lät och detta med en KALL Thor!

Allt var bättre än Primaren (+B&W o Thule) och vi satt mest och gapade. Aldrig har väl ett trumset låtit så äkta, röster så vackra och luftiga och gitarrerna så naturtrogna. Jag var helt förstummad faktiskt. Vi plöjde igenom alla skivor jag hade med mig och blev där sittandes MYCKET längre än tänkt. Det lät bara bättre och bättre ju varmare Thor fick bli. Jag har hela tiden trott att H&M och HF varit lite väl positiva till denna produkt bara för att den är svensk osv, men varenda lovord ord stämmer ju! Snacka om kap! (visst, Dynaudio högtalarna var nog också bättre än B&W 705, trots lägre pris, men ändå!)

Vi fortsatte att testa den med lite andra högtalare för att undersöka om det bara var en lyckoträff med Dynaudio, men det var det sannerligen inte. Med Mirage högtalare från OM-serien vart det såklart ännu bättre vilket är helt löjligt bra. Både jag och brorsan menade att detta var det absolut bästa vi hört och då har vi ändå lyssnat på flera produkter som är många ggr dyrare än Thoren och Mirage högtalarna.

Ja, så nu sitter man här och funderar på hur f*n jag skall överleva utan en Thor i min anläggning och hur jag skall förklara det hela för min flickvän med ett mycket måttligt intresse för HIFI

Jag skall ju lyssna på en beg Amplifix nästa vecka men tror inte att den kommer låta tillräckligt bra tyvärr, Nu vet man hur bra det kan låta och det är svårt att nöja sig med något sämre känns det som, men man kan ju hoppas på Amplifixen. Då kommer jag ju undan med mindre än halva summan pengar för en ny Thor

mvh
Erik

p.s Ledsen att det blev så långt d.s

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/12/21 23:47:00

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  21:24:25  Show Profile Send Harman a Private Message
Thor är en grym stärkare...
Vad skall du förklara för din flickvän?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:24:25  Show Profile Send knoxville a Private Message
att jag kanske måste köpa en

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:26:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Låter som en trevlig dag. En tanke bara: Det är ju inte säkert att det bara var förstärkarbytet som stod för frälsningen då ni kom till butik no 2. Kanske är det så att ni helt enkelt inte gillar karaktären hos B&W-högtalarna, det är det ju inte alla som gör. Och om högtalarna inte faller en i smaken spelar det kanske inte så stor roll om förstärkaren heter Tact, Primare eller Thor. Högtalarna är ändå det som trots allt (enligt min mening i alla fall) sätter störst prägel på ljudet.

Men visst, det kan också vara så att Thoren sitter inne på de egenskaper som du föredrar. Den är ju också lite dyrare.

"Heldag i Sundsvalls hifi-affärer" låter för övrigt som namnet på någon bisarr socialrealistisk roman...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/21 :  23:34:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
Blue: Visst kan det ligga lite i det du säger, men brorsan kör själv med B&W, som han är mycket nöjd med (602:orna) och han tyckte det inte alls lät bra med TacTen jämfört med Primare. Sedan så testade vi Thoren som hastigast på Infinity Beta golvare också och det lät jäkligt bra det med. Så jag tror det mesta ligger i förstärkaren faktiskt när det gäller äktheten på ljudet, dvs intrumenten låter som de gör i verkligheten. Detta gäller speciellt trumsetet. Baskaggar har aldrig låtit bättre och mer äkta

Edit: Det blev ju nästan en roman också

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2004/12/21 23:35:11
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/12/22 :  08:40:05  Show Profile Send Roq a Private Message
knoxville: Var det den nya TacT SDAI 2175 ni testade? Jag har funderat på den stärkaren men i den uppställningen ni hade så verkar den inte gjort så bra ifrån sig mot Primaren.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/12/22 :  09:41:43  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag är lite inne på Blue's linje. Jag har lyssnat mycket på både B&W 705 samt Dynaudio 52SE som jag själv äger (och driver med ett Primare 30.2 slutsteg). Dynaudion är helt klart en mycket bättre högtalare.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2004/12/22 09:43:17
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2004/12/22 :  12:55:01  Show Profile Send knoxville a Private Message
Roq: Japp, det var TacT SDAI2175 vi testade Primaren emot. Primaren lät helt klart bättre och mer naturligt. Hade varmare karaktär och ett jäkla drag. Rock n Roll ljud helt enkelt. (men det lät också bättre på jazz mm). (sedan var det ju slutsteget 30.2 vi jämförde med, så jag vet inte hur exakt det speglar A30.1:s ljud).

Poe: Ja, Dynaudio högtalarna är säkerligen bättre trots lägre pris, så att koppla Da.52SE till Primaren hade säkert lyft ljudet ännu mer, men Thor tror jag är en bättre förstärkare på det mesta. Lite mindre bas och lite mer detaljer hos Thoren. Primaren har ett mer lättlyssnat ljud som funkar väldigt bra till hårdrock. Lite rundare och "mustigare" på något vis. (fy faen, man låter som H&M å c/o)

Synd att ingen butik har bägge två hemma här i västernorrland så man kan jämföra dem på lika vilkor.

mvh
/Erik


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/23 :  12:08:13  Show Profile Send Harman a Private Message
Knoxville,,,
Thoren är inte så farligt dyr, tänk på att du kommer att ha den i minst 10år. Då är det ca 200kr i månaden. Bättre att lägga 100kr extra per månad och bli nöjd. Mår flickvänner alltid bra av att få reda på allt, kommer ihåg någon som köpte skivspelare med två räkningar.
Angående diskussionen dynaudio vs B&W så är det korrekt att högtalarna påverkar ljudet mer, men åt vilket håll det slår i detta fall är jag inte så säkert på. För att kunna dra korrekta slutsatser om förstärkare bör man lyssna med samma högtalare.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000