HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försöker få min vinylspelare fungera!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2004/12/20 :  14:11:07  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej, hej!
jag är ganska ny på det här området, som det kanske märks, men så här är det; Under ganska kort tid har jag skaffat ett antal vinylspelare, förstärkare, högtalare och annat kul. Mitt intresse är retroprylar, altså stereo HIFI från 60- och 70-talet. Nu kan jag inte få ngn av alla mina vinylsvarv att låta bra. Jag har provat alla varianter, olika spelare till olika förstärkare, RCA kontakter(där dem finns) och adaptrar för DIN och RCA kontakter. Har bytt nålar och även pickupar. Men ingenting verkar fungera. Har även försökt att byta en DIN kontakt mot en RCA kontakt men upptäckte då att det finns två trådar i varje kabellina och att jag vet inte hur det ska jordas, altså fattas kabel för groundchassi (som det finns på tex. Dual CS 505-2 med vanliga RCA kontakter men inte på Dual 741 där man måste använda en adapter DIN/RCA eller helt enkelt man kapar bort DIN kontakten och sätter RCA). Kan det här avhjälpas på ngt sätt? Tacksam för alla råd

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2004/12/20 15:35:06

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:50:13  Show Profile Send Blue a Private Message
PÅ vilket sätt låter det inte bra? Är kanske pickupen (-erna) utslitna? Har du rätt inställning på RIAA:t i förstärkaren?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:14:48  Show Profile Send Falumas a Private Message
Två grejer att kontrollera först

Har du kopplat skivspelaren till phonoingången eller har du externt RIAA-steg?
Har du sett till att skivspelaren är jordad i förstärkaren?

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2004/12/20 :  16:55:21  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Ja, du? På vilket sätt? Så svårt det här med beskrivningar. Det fattas djup och höjd i ljudet, ibland. Sedan kan det höras brumm eller sus. ibland kan det börja bra men så småningom förlorar ljudet kvalitè och blir liksom platt och livlös. På en skivspelare är det bara en kanal som fungerar (Dual 721 med Shure V-15 type IV, ny nål). Ibland när jag använder adapter DIN/RCA brummar det så mycket att det går inte att lyssna på musik men sedan ställer jag förstärkaren i mono läge och då försviner oljudet. Alla förstärkare jag har är av det gamla sorten från 70-talet altså och då ska det phono ingång vara med förföstärkaren. det ska inte behövas RIAA, eller?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2004/12/20 :  17:00:21  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Hej Karl!
Tack för ditt brev! Svaret är JA! På dem skivspelare där det finns en kabel avsedd för att jorda skivspelare i förstärkare har jag gjort det! Men, kan det vara så enkelt att själva förstärkare inte är jordad? Sedan har jag en skivspelare där det fanns en DIN kontakt som jag tog bort och ville installera dit vanliga RCA kontakter. Då upptäckte jag til minstora förvåning att det existerar inte den tredje kabel som ska vara den man jordar med!?
hälsar adi6606

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  17:04:20  Show Profile Send Falumas a Private Message
Det finns två typer av nålar MM och MC, MM är det vanliga som dom flesta stärkare brukar stödja. MC är lite ovanligare och stödjs inte lika mycket.
Måste dock säga att det låter som ett typiskt jordningsproblem.

Signalen från en skivspelare är så låg att jorden måste vara samma i skivspelare och förstärkaren. På förstärkaren brukar det finns en skruv där man kan skruva fast en gaffel vid.
Du skrev tidigare att du har DIN-kontakter på skivspelarna, ett av stiften i DIN-kontakten är jord. Det finns speciella DIN -> RCA+jord för skivspelare.
Sök på internet du borde ganska lätt hitta DIN-skivspelare-stift-förklaring där någonstans.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/12/20 :  17:16:53  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har du gjort rent alla anslutningar vid pick-up:en / phono (riaa) ingången ?
Gamla maskiner har för vana att oxidera :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/12/20 :  19:54:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Dinkabeln har oftast jorden i skärmen så det rätt så enkelt att byta till rca, men sedan finns det vissa grammofoner som inte skall jordas men som vanligt får man prova sig fram då du håller på med gamla prylar.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2004/12/21 :  08:58:45  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Tack snälla!
Nu springer jag hem och leker med mina apparater!

God Jul till Er alla önskar

Adimir

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:42:44  Show Profile Send oliver a Private Message
Sedan beror det också på vad du har för skivor,själv har jag några stycken som låter bra men dom flesta lite äldre skivorna låter både tunt och platt.Mest har jag lite äldre hårdrocksskivor och dom låter helt bedrövligt.Tycker att det är mycket ojämnare kvalitet på vinylskivor jämfört med cd mediat,och då menar jag inte knaster och brus.
Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:45:34  Show Profile Send Blue a Private Message
oliver: Stämmer. Beror mycket på vad det är för kvalitet på pressningen. Jag har mest en massa 60-/70-tals soul/funk/disco och den låter generellt bättre än min uppsättning skivor av "kultiga åttiotalsartiser som man älskar sådär på lite halvploj"...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/12/22 :  17:22:39  Show Profile Send oliver a Private Message
quote:
oliver: Stämmer. Beror mycket på vad det är för kvalitet på pressningen. Jag har mest en massa 60-/70-tals soul/funk/disco och den låter generellt bättre än min uppsättning skivor av "kultiga åttiotalsartiser som man älskar sådär på lite halvploj"...
Ja det är lite dit jag vill komma när vinylens suveränitet ska hyllas,det låter inte bra om dom flesta massproducerade skivorna samt att man bör nog ha vinylutrustning över 10.000 om det ska bli nåt.Inte alla är intresserade av specialpressad vinyl med jazz eller opera.
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2004/12/22 17:23:37
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/22 :  23:17:09  Show Profile Send Blue a Private Message
oliver/Sven-Åke: Där håller jag inte med riktigt.

Jämför jag min Rega P3 med Elys pickup (tillsammans ca 7.000) med olika cd-spelare jag lyssnat på kring 10.000 tycker jag att Regan är bättre på många sätt. Svårt att sätta fingret på, men det är den där närvaron, den naturliga känslan, som är svår att få till på cd-spelare i rimliga prisklasser. (Däremot vinner ju cd-spelarna givetvis när det gäller sådant som att gå djupt ner i basen och gräva fram microdetaljer).

Och så där katastrofalt illa är det nog ändå inte med kvalitén på vinylskivor i allmänhet. Visst finns det många sunkiga missar man bör se upp för, men det finns också massor med bra pressningar att hitta därute, oavsett vilken musikgenre man är ute efter.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000