HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monoljud med två högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:53:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Rimligen skulle en monosignal med en röst, mittemellan två högtalare låta helt annorlunda, än samma röst återgiven ur en högtalare mitt emellan de två.

Reflexionsmönstret i rummet ges olika förutsättningar beroende på om vi använder en eller två högtalare. Alltså, även om vi lyssnar på en monosignal.

Härav kan man kanske fundera kring hur "rätt" det egentligen är med den gängse stereoåtergivning vi lyssnar till.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:52:46  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det där är ett spännande inlägg och det du skriver om monoåtergivning är helt sant - i allafall enligt mina kunskaper.

Har du testat att köra mono med bara en högtalare för att höra skillnaden?

Jag kommer att tänka på en högtalartillverkare (minns inte vem) som presenterade en helt ny högtalarmodell och idé för stereoåtergivning. Det var kanske för 1-3 år sedan. Det var EN högtalare som skulle placeras i mitten, rakt framför lyssnaren. Men egentligen var det två separata högtalare som var hopbyggda till en enhet med hö och vä element riktade utåt åt var sitt håll. Det påstods att det var den rätta metoden för att återge riktig stereo i ett rum.
Upphovsmannen sa dock själv att "Den här går inte att sälja för det är ingen som tror på det här".

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:00:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom dom flesta inte verkar bry sig om stereobilden så skulle
det vara bättre med en mono-anläggning.
Då kan man få en riktigt bra högtalare för pengarna istället för två tveksamma.
Ett bra monoblock istället för ett sunkigt slutsteg.
Nått för Linn-fantasterna kanske? Men definitivt inte för mig som även lyssnar på opera.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:07:38  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

Det där är ett spännande inlägg och det du skriver om monoåtergivning är helt sant - i allafall enligt mina kunskaper.

Har du testat att köra mono med bara en högtalare för att höra skillnaden?

Jag kommer att tänka på en högtalartillverkare (minns inte vem) som presenterade en helt ny högtalarmodell och idé för stereoåtergivning. Det var kanske för 1-3 år sedan. Det var EN högtalare som skulle placeras i mitten, rakt framför lyssnaren. Men egentligen var det två separata högtalare som var hopbyggda till en enhet med hö och vä element riktade utåt åt var sitt håll. Det påstods att det var den rätta metoden för att återge riktig stereo i ett rum.
Upphovsmannen sa dock själv att "Den här går inte att sälja för det är ingen som tror på det här".



Kommer ej heller ihåg vad fabrikatet hette men jag har provlyssnat den. Den funkade väldigt bra för att återge en stereoupptagning av ett ensamt instrument men när det var större ensembler så funkade det inte alls. resultatet var mest en sort ljudpuddning som dallrade i rummet. Konstruktören var väl välvillig på alla sätt men en av anledningarna till att den inte gick att sälja var att den inte fungerade något vidare.

sayonara, nu även i stereo

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:47:50  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, stereo är ju egentligen en slags fantompanorering.

Här har vi ett ypperligt och högst konkret exempel på hur man kan manipulera med vår hörsel!

Om vi tänker oss fem barbershopgubbar på rad framför oss på en scen...
Nu hör vi dessa röster från fem diskreta positioner. Det innebär bland annat att varje gubbes röst har fem olika avtånd (och riktningar) till våra öron. Yttermera renderar varje enskild röst i fem olika reflexionsavtånd mot väggar och golv innan respektive reflex når öronen.

Om vi nu betänker att vi lirar detta elände i stereon istället...
Då har vi endast två ljudgenererande källor istället för fem.
Vi kan fortfarande åstadkomma en riktig positionering av gubbarna mellan högtalarna. (Om avståndet mellan högtalarna detsamma som avtåndet mellan de yttersta gubbarna, eller åtminstone att vinklarna stämmer, vill säga.)
Men! Detta fantomsceneri framställs med två ljudkällor!! Inte fem!Man kan likna det vid vektorer, kanske.

Härvid följer att löptidsfel uppstår avseende på exempelvis väggreflexerna. Det finns ju ingen riktig gubbe i mitten, som har långt till väggen. Det finns bara två ljudkällor med fasta avstånd till väggarna!

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:10:52  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
Om man lyssnar på en ensam kontrabas är det hur bra som helst att ta två stereohögtalare och sätta dem bredvid varandra eftersom det blir som om basen står där och pumpar. Tight ljud helt enkelt. Har man istället vanlig uppställning på samma intstrument blir det inte alls lika roligt.

Sedan är det ju det här med att det är väldigt sällan någon lyssnar på någonting där det bara är ett instrument på skivan och då tror jag minsann att det normala stereoperspektivet är bättre.

/Jonas
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:24:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by kungpingvin

Om man lyssnar på en ensam kontrabas är det hur bra som helst att ta två stereohögtalare och sätta dem bredvid varandra eftersom det blir som om basen står där och pumpar. Tight ljud helt enkelt. Har man istället vanlig uppställning på samma intstrument blir det inte alls lika roligt.

Sedan är det ju det här med att det är väldigt sällan någon lyssnar på någonting där det bara är ett instrument på skivan och då tror jag minsann att det normala stereoperspektivet är bättre.

/Jonas



Medhåller.

Vad som är lite intressant är följande:

Här har vi alltså ett jättefel relativt verkligheten! Detta fel sväljer vi mä hull å hårighet. (Nog bäst det...)
Samtidigt som vi penetrerar oss in i mikroskopiska tillkortakommanden hos vissa av anläggningens andra egenskaper...

Ta nu detta som just den lilla reflexion det är!
Man kan ju varsebli problem även om det är "omöjligt" att göra nåt åt dem, menar jag.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:35:16  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nu är du ute och flummar rejält Strmbrg.
Menar du att man skall ha en högtalare till varje ljudkälla?
D.v.s. ca 20 högtalare till ett vanligt rockband?
Har du tänkt på att t.ex. en barbershopkvintett oftast spelas in med endast två st. mikrofoner (eller en stereomikrofon), vilket alltså skulle betyda att det endast skulle behövas två högtalare för att återge dessa korrekt.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  10:54:32  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Sten

Nu är du ute och flummar rejält Strmbrg.
Menar du att man skall ha en högtalare till varje ljudkälla?
D.v.s. ca 20 högtalare till ett vanligt rockband?
Har du tänkt på att t.ex. en barbershopkvintett oftast spelas in med endast två st. mikrofoner (eller en stereomikrofon), vilket alltså skulle betyda att det endast skulle behövas två högtalare för att återge dessa korrekt.



Som sagt:
Ta mitt inlägg som en reflexion.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:08:46  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Sten
Har du tänkt på att t.ex. en barbershopkvintett oftast spelas in med endast två st. mikrofoner (eller en stereomikrofon), vilket alltså skulle betyda att det endast skulle behövas två högtalare för att återge dessa korrekt.



En sak till:
Hur definierar du "att återge"? Jag definierar det som att återge ljudet i framförandeögonblicket. Inte att återge det ljud som mikrofonerna tagit upp, vid den mikrofonsättning som man råkat välja.

Generell fråga:
Är det mikrofonernas upptagning vi skall återge? Eller är det ljudet i lokalen vi skall återge?
Jag håller på det sistnämnda.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/10/08 :  14:08:14  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det är mikrofonupptagningarna som en hifi-anläggning skall återge.
Sedan bör ju t.ex. klassisk musik spelas in på ett riktigt och bra sätt som även inkluderar rumsakustiken vid framförandet. Men det är fortfarande mikrofonupptagningarna som skall återges i hemmet.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  14:16:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Sten

Det är mikrofonupptagningarna som en hifi-anläggning skall återge.
Sedan bör ju t.ex. klassisk musik spelas in på ett riktigt och bra sätt som även inkluderar rumsakustiken vid framförandet. Men det är fortfarande mikrofonupptagningarna som skall återges i hemmet.



Där skiljer sej våra synsätt en smula.

Hifi för mej är inte en avskild del av kedjan utan jag ser det som av största vikt att göra rätt från början.
Anledningen till min syn är att jag lyssnar på akustisk musik. Symfonisk etc samt Jazz. Om mikrofontekniken är ofullständig, så spelar det ingen roll för mej att kedjan mikrofon-mina öron är "perfekt". Det låter kanske illa i alla fall.

Beträffande "elektrisk musik", så har jag egentligen ingen uppfattning om vad som är rätt eller fel - trohetsmässigt - när ljudet slutligen når mina öron.
Jag saknar relevanta referenser att hänvisa till när jag bedömer ett sådant ljud. Den enda referensen här blir rimligen min egen smak.

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000