HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Importera från Kanada - audiogon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  20:36:13  Show Profile Send JPT a Private Message
Hej!

Tänkte be om lite synpunkter på kanadaimport från audiogon (listsite för usa o kanada-begagnat).

Har kommit över ett par nautilus scm-1 att komplettera min hembio (805+htm1 som front) till ett riktigt bra pris (i mitt tycke). Jag blir dock lite osäker på att köpa begagnat på sådana avstånd i denna trots allt höga prisklass (10k klassen) och tar gäran emot råd och synpunkter.

Betalning ska ske via paypal och jag har fått bilder tillskickade mig på högtalarna. Säljaren har goda referenser från andra köpare och säljare på audiogon (ca 70st nöjda, inga neutrala och inga missnöjda).

Problemet är att jag inte lyckats verifiera hans adress mot telefonnumret. Har försökt slå på kanadas motsvarighet till vår eniro, men hans adress finns inte med i tfn-registret och hans telefonummer (mobil) finns inte med i katalogen (vilket många mobilnummer inte gör).

Den fysiska adressen verkar dock existera eftersom hans grannar är med i katalogen (dvs gatunumrena "runt om").

Ska helst betala ikväll, så skriv gärna...

Tack på förhand,


Jens

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644

Edited by - JPT on 2004/12/22 16:44:26

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/20 :  20:45:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har han 70 positiva skulle jag inte tveka en sekund, det är bara att köpa!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/20 :  23:12:48  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
be att få hemnr om det ska bli något, så sitter du någorlunda säker på att det går få tag på honom om det skulle vara så.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/21 :  10:22:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
se oxå till att alla papper blir rätt så du inte åker på en massa kostnader i tullen....
Go to Top of Page

Twincam
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/12/21 :  11:14:04  Show Profile Send Twincam a Private Message
Hej

Jag är bosatt i Schweiz, och i helgen köpte jag just ett par nya SCM1 hos Hi-Fi handlaren "Aug und Ohr" i Zurich som rear dom för 1790 CHF, ca 10300 SEK. Tror att dom endast har ett par röda kvar, men om dom inte har den färgen du vill ha, så be dom kolla om generalagenten (B&W Schweiz) har några kvar. Dom håller ju på att sälja ut mycket av nuvarande Nautilus serien inför att dom nya modellerna anländer i Jan/Feb. Tullproblemet kan du ju kanske dock ha även här, men frakten kanske blir billigare än från Kanada.
http://80.74.128.132/augundohr/index_occasionen.php

Kör du verkligen HTM1 tillsammans med 805 fram? Ett par 804 skulle matcha bättre...

mvh
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:09:55  Show Profile Send JPT a Private Message
Tack för all input. Jag kör htm2 fram, skrev fel i all hast. Matchar finfint den. Synd att jag hann betala innan jag såg detta om Schweiz... kunde ju ha blivit en smidigare affär utan risker. Iofs hade vi redan kommit överens muntligen, så det hade inte känts bra att bryta dealen ändå.

Jaja, nu har jag i vart fall redan betalt via paypal. Jag har hans kontonummer i banken, hemadress (okonfirmerad), ett konfirmerat paypalkonto (de ska väl ha hans adress), två mobiltelefonnummer (över vilka jag har pratat med honom), samt en massa kontakter via audiogon som har sålt till honom (och i så fall skickat till hans hemadress sannolikt). Borde gå att få tag på honom om han skulle försöka blåsa mig.

Twincam, Tack för tipset förresten.

mvh

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/22 :  16:43:29  Show Profile Send JPT a Private Message
Hmmm... Han har inte bekräftat, men pengarna är dragna den 20:e. Lite oroväckande. Han svarar inte på mejl och inte på telefon. Är det möjligt att fejka feedback på audiogon? Har ni någon erfarenhet av detta?

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/12/22 :  17:00:01  Show Profile Send kasra a Private Message
Överföring av pengar till Canada/USA kan lätt ta över en vecka, vad banken än säger. Vid utlandsbetalning brukar pengar dras av banken ganska direkt, men det betyder inte att parten fått dom.

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:20:14  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
hei! jeg har blitt lurt på Audiogon selv om selgeren hadde over 300 positive feedback. han har visstnok lurt mange og er nå under etterforskning av politi, og en del advokater(han lurte en av de også). ingenting har skjedd etter 2 år med press fra advokatene. siste nytt er at de ikke finner ham... men det skal også sies at jeg har handlet mye over Audiogon med positivt resultat.
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/12/23 :  15:20:29  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
hei! jeg har blitt lurt på Audiogon selv om selgeren hadde over 300 positive feedback. han har visstnok lurt mange og er nå under etterforskning av politi, og en del advokater(han lurte en av de også). ingenting har skjedd etter 2 år med press fra advokatene. siste nytt er at de ikke finner ham... men det skal også sies at jeg har handlet mye over Audiogon med positivt resultat.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/12/23 :  20:34:41  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
"Överföring av pengar till Canada/USA kan lätt ta över en vecka, vad banken än säger. Vid utlandsbetalning brukar pengar dras av banken ganska direkt, men det betyder inte att parten fått dom."

Vid Paypal dras pengarna direkt och är direkt tillgängliga på mottagarens paypalkonto.

Angående handla från audiogon så kan jag också rekommendera det varmt till er andra, visst risken att bli lurad finns kanske, men jag skulle se den som lika liten om inte mindre där än på många andra ställen.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/12/24 :  01:35:25  Show Profile Send hjort a Private Message
Hifimannen vad hette han som lurade dig?
Har själv också handlat på audiogon med mkt positivt resultat
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/12/24 :  03:09:33  Show Profile Send kasra a Private Message
mmx2 missade att det rörde sig om paypal. Jag syftade på vanlig banköverföring men det förstod du säkert

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2004/12/24 03:11:42
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/12/24 :  11:27:42  Show Profile Send karvid a Private Message
Har handlat en hel del i USA och Asien via Audiogon. Har aldrig blivit lurad ännu!
Men om man tror att Svenskar är alltid är ärliga är man i min värld naiv. Risken är inte större bara för det är längre bort...

Goo hjul & Gott Nytt År!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Hifimannen
Member

57 Posts

Posted - 2004/12/26 :  20:08:22  Show Profile Send Hifimannen a Private Message
hei igjen.

han heter Enrique Vargas.
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2004/12/27 :  01:00:59  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
kasra, gissade det, men var inte säker på om du var insatt i hur paypal funkar!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:10:55  Show Profile Send JPT a Private Message
Min säljare har hört av sig nu. Var bortrest över julen. Begripligt, men det hade varit gentlemannamässigt att tala om att han skulle resa bort när det "hänger" mycket pengar i cyberspace. Han ska skicka i mellandagarna. Så jag håller tummarna att det ordnar sig....

Jag fortsätter rapportera, det kan ju vara intressant för er som funderar på begagnatimport. Kan också skriva lite om omkostnader.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/27 :  12:12:22  Show Profile Send JPT a Private Message
Han hade fått pengarna samma dag som jag betalade via paypal.

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/05 :  21:29:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

hur går det för dig?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/08 :  10:46:01  Show Profile Send JPT a Private Message
Hej igen,

Jo han skickade ett paket med UPS under onsdagen. Detta befinner sig just nu i Tyskland. Vi får se hur det utvecklar sig. Om dom inte fastnar i tullen eller något så ska väl paketet vara här i början på veckan.

Sedan får vi se om jag har köpt världens dyraste tegelsten :)

Återkommer, tack för ert intresse och tips!


Jens

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page

JPT
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/14 :  11:36:45  Show Profile Send JPT a Private Message
Nu har högtalarna kommit. Skicket var mycket bra (endast ett mycket litet märke på ena sidan av en högtalare). Jag kan redan höra att det var ett markant lyft i ljudkvalitet från mina gamla omnisatar. Detta innan jag hunnit placera dom optimalt. Gött med nautilus runt om. 805, htm2 samt scm1 är ruggigt väl klangmatchade...

Dock hade ena magnetspolen blivit lite lös i frakten, men hifiklubben fixade detta snabbt och lätt till en ringa peng.

Skönt att det ordnade sig, det var en rysare ett tag....

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=52644
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000