HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har rummets storlek och takhöjd betydelse?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:19:06  Show Profile Send rejman a Private Message
Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?

Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias

Varför blir man aldrig nöjd för....?

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:30:57  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by rejman

Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?

Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias



Lådans storlek har rimligtvis ingen annan relation till rummets d:o än rent estetiska aspekter.
En högtalares energi i basområdet, eller kanske snarare -3 dB punkten, kan naturligtvis avgöra huruvida ljudet uppfattas som alltför basrikt / basfattigt i ett litet / stort rum.

En annan synpunkt gäller ljuddtrycket i stort. Uppenbart krävs mer luftflyttning för att få adekvat ljudtryck i ett stort rum. Men det behöver naturligtvis inte betyda "liten högtalare-litet rum" och vise versa.

En stor högtalare låter naturligtvis inte mer än en liten!
Däremot måste ett litet element göra större slag än ett stort för ett visst ljudtryck.
Det lilla elementet kanske tvingas till för stora utslag för att ljudtrycket skall bli det önskade i ett stort rum, med "oljud" som föld.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:40:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by rejman

Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?



Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias



Fördelen med att välja en mindre högtalare till ett mindre rum har bl a meddet faktum att göra att du kan placera högtalarens sidor längre från väggarna i rummet. Sedan så behöver ju bas återgivningen rum; utrymme för attbli bra, en 20 Hz frekvens har en längd av 17 meter vilket ger attdet kan bli problem med attfå plats med frekvenserna i det mindre rummet. Men ett större högtalarelement har större möjlighet till att pressa den luft som skall till för attkomma ner i frekvens. mvhKristofer
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/07 :  14:46:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by rejman

Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?



Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias



Sedan så behöver ju bas återgivningen rum; utrymme för attbli bra, en 20 Hz frekvens har en längd av 17 meter vilket ger attdet kan bli problem med attfå plats med frekvenserna i det mindre rummet.



Yo!
Men, å andra sidan, så får ju långvågiga frekvenser plats till och med mellan en hörlurs membran och trumhinnan...

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/07 :  15:57:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by rejman

Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?



Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias



Sedan så behöver ju bas återgivningen rum; utrymme för attbli bra, en 20 Hz frekvens har en längd av 17 meter vilket ger attdet kan bli problem med attfå plats med frekvenserna i det mindre rummet.



Yo!
Men, å andra sidan, så får ju långvågiga frekvenser plats till och med mellan en hörlurs membran och trumhinnan...

Mvh
Strmbrg,



Ja men det är inte många hörlurar som kan återge låga frekvenser. De flesta klarar endast frekvenser som ligger över 100Hz. MvhKristofer
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:01:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

Ja men det är inte många hörlurar som kan återge låga frekvenser. De flesta klarar endast frekvenser som ligger över 100Hz. MvhKristofer



Hur menar du?

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

rejman
Starting Member

46 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:02:56  Show Profile Send rejman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by rejman

Har en liten fråga till =)

Om man har ett lite mindre rum med mycket möbler ska man välja en mindre högtalare då för att det ska låta bra?

Har takhöjden nån betydelse? Tex jag har 3.50 i takhöjd tror att 2.50 är normal höjd!

Ska man välja en mindre högtalare om man bor trångt och en golvare på större rum?

Många fråfor hoppas på många svar

//Mattias



Lådans storlek har rimligtvis ingen annan relation till rummets d:o än rent estetiska aspekter.
En högtalares energi i basområdet, eller kanske snarare -3 dB punkten, kan naturligtvis avgöra huruvida ljudet uppfattas som alltför basrikt / basfattigt i ett litet / stort rum.

En annan synpunkt gäller ljuddtrycket i stort. Uppenbart krävs mer luftflyttning för att få adekvat ljudtryck i ett stort rum. Men det behöver naturligtvis inte betyda "liten högtalare-litet rum" och vise versa.

En stor högtalare låter naturligtvis inte mer än en liten!
Däremot måste ett litet element göra större slag än ett stort för ett visst ljudtryck.
Det lilla elementet kanske tvingas till för stora utslag för att ljudtrycket skall bli det önskade i ett stort rum, med "oljud" som föld.

Strmbrg,



Oj det var massa tekniska termer men tror att jag förstår vad ni vill ha fram och jag känner mig lite säkrare på mitt högtalar val nu =)

Tack Mattias

Varför blir man aldrig nöjd för....?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/07 :  18:42:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by whiskyman

Ja men det är inte många hörlurar som kan återge låga frekvenser. De flesta klarar endast frekvenser som ligger över 100Hz. MvhKristofer



Hur menar du?

Mvh
Strmbrg,



Precis det jag skrev, att de lägre frekvenserna under 100hz är svåra att återge för ett så litet membran som det som sitter i en hörlur. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:32:09  Show Profile Send celef a Private Message
Intressant, den som kan sin matte kanske kan räkna ut hur stora "konutslag" ett 32mm membran (eller hur stora de nu må vara) måste slå för att klara ett ljudtryck på 90dB/1cm ??


sound pollution
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:10:23  Show Profile Send JMlab a Private Message
Har testat med mina JM Mezzo Utopia i källare med takhöjd 2,25 i ett ca 25kvm
stort rum där kunde de inte spela ut på ett bra sätt medan mina JM
MINI UTOPIA lät aldeles förträffligt där medan Mezzo verekligen kan spela ut i vardagsrummet med 2.45m takhöjd i ca 45 kvm rum
så visst skall man tänka sig för med för stora högtalare (med mkt djupbas ) i för små rum. mvh JMlab
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:47:43  Show Profile Send Gus a Private Message
Mitt rum är en fyrkant på sexton kvadrat (4,0 gånger 4,0-m.)240 cm.takhöjd.
Jag gjorde ett prov med mina gamla SAE-hybrider som har en tolvtummare till bas samt elektrostater i diskanten (2 gånger 5-tum mellanreg.)Dessa högtalare bör stå minst en meter från bakre vägg och minst åttio cm.grån sidovägg.Högtalarna är åttio cm.breda,det blir inte så mycket rum kvar s.a.s.testade med alla tänkbara och otänkbara placeringar men det blev katastrof i samtliga fall.Lösningen blev stativare samt div.pågående förbättringar av rummet.

Gus.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/10/08 :  08:53:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kvadratiska rum är svåra eftersom båda rumsledderna har samma
resonansfrekvens vilket leder till stora problem med stående vågor.
Mardrömmen är ett rum 5x5 m med rumshöjd 2,5 m.
Har man olika mått så sprids resonansfrekvenserna ut och dom
riskerar inte att förstärka varandra.
Kan vara något att tänka på när man väljer lyssningsrum (om nu kan välja).

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/08 :  09:05:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman
Precis det jag skrev, att de lägre frekvenserna under 100hz är svåra att återge för ett så litet membran som det som sitter i en hörlur. Mvh Kristofer



Okay, du syftar alltså på membranets storlek. Inte på den ursprungliga (tror jag...) diskussionen om rumskavitetens dimensioner relativt våglängden.

Ja, det tycker jag också är lite intressant.
Nu kan ju de flesta kvalificerade lurar återge med rak kurva neråt 20 Hz eller så.
Dels brukar det anges sådana data i produktbladen, dels tycker jag mej höra att det bör stämma när jag lyssnar.
Man kan ju undra över membranets resonansfrekvens...
Kan verkligen ett millimeterstort membran (i mina Etymotic) ha en så låg resonansfrekvens?.. Troligen inte.

Men det kanske har att skaffa med de extremt små membarnutslag det rör sej om, och den extremt riktade ljudtrycksverkan det är fråga om.
Lagen om att ljudtrycket avtar mä kvadraten på avståndet, har ju inte mycket att säga till om när det gäller en hörpropp.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000