HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Denon 3805 - B&W 700 golvare eller stativare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/17 :  22:31:09  Show Profile Send Xenod a Private Message
Dagen då mitt stora byte av anläggning ska ske närmar sig med stormsteg, det enda jag grubblar på nu är om jag ska välja B&Ws 705 stativare:
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/stativhoegtalare/detail/BW_705_Hoegtalare.htm?id=833

eller om jag ska slå till på B&Ws 704 golvare http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hoegtalare/golvhoegtalare/detail/BW_704_Hoegtalare.htm?id=832

Recievern som ska driva dem är en Denon 3805 http://www.hifiklubben.com/se/produkter/hemmabio/receiver/detail/DENON_AVR3805_Hemmabioreceiver.htm?id=4424

Prisskillnanden mellan dem spelar ingen roll, det som låter bäst vill jag ha. Anläggningen ska användas till både film och musik och djupbasen kommer en SVS PB10-ISD stå för.

Nu är frågan; vad kommer att låta bäst?

1. Kan golvaren vara en för jobbig last för min reciever med sitt extra baselement, eller är det hugget som stucket?

2. Kommer jag få bättre punch i basen om jag köper golvaren? Måste ha frontarna som "small" i recievern för att subwoofern ska få nån signal överhuvudtaget, delningen kommer antagligen ligga på 60 eller 80 Hz. Men om jag t.ex. skulle dela vid 80 Hz är det någon mening med att ha golvaren då? Baselementet kommer då endast jobba mellan 80-150 Hz, men detta område är ju ganska viktigt för den där "kicken" i magen, kanske är bättre med golvaren då?

Mest orolig för att förstärkaren inte kan få högtalarna att "spela ut" om ja tar golvmodellen, vad tror ni?

*EDIT* Ny information!
Glömde nämna att jag även kommer att koppla på HTM7 centern och 2 stycken B&W DS6 som surround. Nu kanske det blir en multikanalsfråga? La tråden här eftersom jag endast tyckte det var en fråga om en förstärkares kompetens att driva högtalare så jag hoppas det går bra...

MVH Micke

Edited by - Xenod on 2004/12/18 10:06:06

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/18 :  00:04:09  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har en Denon 3805 och spelar på den nu i väntat på ett nytt highend steg. Högtalarna är ett par Nautilus 804 och om man kopplar in pure direct låter det faktiskt riktigt anständigt! Man kan naturligtvis inte jämföra det med rena slutsteg för 5 ggr pengarna som jag körde med innan men den gör inte helt bort sig. Verkar dessutom ha bra med kraft, dvs den klarar ett par 704 om du inte ska spela snorhögt

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/18 :  10:13:07  Show Profile Send Xenod a Private Message
Okej, det låter ju bra!

Men förresten jag glömde säga att jag även ska koppla på centern HTM7 och ett par av surroundhögtalarna DS6, kommer detta bli för jobbigt för den? (även uppdaterat översta inlägget).

Dessutom vill jag absolut köra med rumskorrektion, alltså inte pure direct, kommer de funka ändå?

När du säger snorhögt hur högt menar du då? Högt är ju olika för alla människor, men ja skulle vilja kunna spela nog högt för att demonstrera systemet och framför allt SVS-basen i krävande filmscener. Kommer de klara att hänga med subwoofern upp till volymer som 100 dB? Eller får ja nöja mig runt 90 dB?
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/12/18 :  10:22:34  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Xenod: Du kan kombinera Pure Direct med rumskorrektion, så inga problem där.

1. Kör just nu 3805 med 704 i ett 58kvm rum, det fungerar alldeles utmärkt.

2. Du behöver ej köra högtalarna som small för att sub ut skall fungera. Delningen behöver du ej tänka på då rumskorrektionen fixar detta.

Min anläggning
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/18 :  10:39:42  Show Profile Send Xenod a Private Message
Ok, men subben som ja tänkt köpa har bara lågnivå-ingångar, då får den väl inte signal vid vanlig musiklyssning om jag inte skickar lite bas från frontarna till den? Eller har jag missuppfattat det hela?

Låter väldigt trevligt att det funkar bra för dig i ett såpass stort rum!! Mitt rum är bara på 12,25 kvadrat. Påverkar detta om jag ska satsa på stativaren eller golvaren? Förresten har du några övriga hemmabiohögtalare påkopplade? Låter det bra även när du kör center och surrounds inkopplade? Tänkte mig en HTM7 center och DS6 S3 som surround.

Edited by - Xenod on 2004/12/18 10:39:59
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:44:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
När du säger snorhögt hur högt menar du då? Högt är ju olika för alla människor, men ja skulle vilja kunna spela nog högt för att demonstrera systemet och framför allt SVS-basen i krävande filmscener. Kommer de klara att hänga med subwoofern upp till volymer som 100 dB? Eller får ja nöja mig runt 90 dB?
Ett par B&W 704 spelar 90dB med 2.83v in, högtalarna är på 8Ohm så 2.83v motsvarar därmed endast 1w, mer än 1 watt petar ju Denon 3805 ur sig så du kan mao spela högre än 90dB . Med 64W kan du spela 108dB och med 128W 111dB, Denon 3805 har väl runt 100w så 109-110 dB ska du nog kunna kräma ur

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:49:06  Show Profile Send Harman a Private Message
Med ett så litet rum skulle jag valt stativare helt klart...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  12:53:17  Show Profile Send Harman a Private Message
Det blir en storpris skillnad oxå.....12500kr mot 20000kr. 7500kr att satsa på annat är aldrig fel...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/18 :  14:09:24  Show Profile Send Blue a Private Message
12 kvadrat? Då hade jag definitivt satsat på stativare!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/18 :  20:11:50  Show Profile Send Xenod a Private Message
Okej Blue, kan du utveckla det lite mer? Varför?

Harman: Jag köper på avbetalning 23 månader, mitt tak för vad jag kan tänka mig att betala per månad ligger på 2000 kr, så jag tycker inte de extra hundringarna varje månad gör så stor skillnad.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  20:47:14  Show Profile Send Harman a Private Message
En golvare kräver helt enkelt ett större rum. Du bör ju placera en golvare en bit från bak och sidoväggen, då kommer högtalarna att stå för nära varandra om rummet är för litet.
Du kan ju köpa B&W 805 för 17800kr då får du grymt bra ljud.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:10:41  Show Profile Send Xenod a Private Message
Måste de verkligen stå längre från en vägg än en stativare om de har basporten på framsidan?

Anledningen till att jag inte tittat på B&W 805 är för att då blir centern och surrounderna samtidigt mycket dyrare, och den kräver förmodligen ännu bättre drivning för att låta riktigt bra.

Suck, att de ska va så krångligt de här
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/19 :  14:37:32  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag är ingen expert på de tekniska/akustiska förklaringarna här... men jag vet ju att dom flesta högtalartillverkare och hifitidningar (och varför skulle man misstro dom i denna fråga?) rekommenderar stativare till mindre rum. Har även själv fått detta bekräftat flera gånger då jag lyssnat på golvare i små rum och det har låtit lite sisådär. Särskilt när det gäller lite billigare golvare är min erfarenhet att dom gärna låter "instängt " så länge man inte drar på volymen, och drar man på volymen blir det riktigt högt i ett litet rum, och det kanske man inte vill ha hela tiden. Kan vara svårt att undvika "boomy bass" också, om man inte inreder rummet som en studio (och det är man kanske inte heller så sugen på).

Så ja, jag skulle nog sikta in mig på stativare om jag vore du. Den enda nackdelen skulle möjligtvis vara frånvaro av verklig djupbas, men med så bra stativare, och ett så litet rum tror jag inte du kommer uppleva det som ett problem.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/12/19 :  15:56:01  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Måste de verkligen stå längre från en vägg än en stativare om de har basporten på framsidan?

Anledningen till att jag inte tittat på B&W 805 är för att då blir centern och surrounderna samtidigt mycket dyrare, och den kräver förmodligen ännu bättre drivning för att låta riktigt bra.

Suck, att de ska va så krångligt de här

Det är nästan ännu krångligare. Det finns golvhögtalare som låter mer som stativare och tvärtom. Många golvhögtalare (och en del stativare också) är balanserade så att de bör stå i ett större rum en bit ut i rummet. Du får helt enkelt höra dig för eller testa själv om det låter bra att ställa dem i ditt rum. Till exempel genom att jämföra högtalarna som du funderar på i ett mindre rum i affären (är det stor skillnad i basen eller är klangen mörkare/fylligare med det ena paret). Sedan kan du låna hem de högtalarna du tyckte lät bäst och testa i ditt eget rum med lite olika placering.

Sen basportens placering har inte så mycket med saken att göra, det behöver du inte fundera på, så länge du inte planerar att sätta högtalarna precis intill väggen.

Centern kan du ju hoppa över om du vill. Den gör mest nytta ifall fronthögtalarna har kasst stereoperspektiv och/eller om man sitter långt vid sidan av och lyssnar. Annars kan den försämra ljudbilden särskillt om den är av (vanlig) liggande Mellanbas-diskant-mellanbas-typ. Men HTM7 är ju inte en sådan.

Surroundhögtalarna är inte alls så kritiskt att klangmatcha med de övriga högtalarna som det är populärt att tro. Anledningen är att de har en helt annan uppgift än fronthögtalarna och därför helt andra krav. Surroundhögtalarna ska skapa en diffus effekt och spela med rummet, snarare än en väl definierad ljudbild (som frotnhögtalarna), därför bör surroundhögtalarna ha bred spridning och det hjälper att ha fler inkopplade och utspridda i rummet. Det kommer alltså att bli ett stort skift i ljudkaraktär/ljudbild mellan fronthögtalarna och bakkanalerna även om högtalarna är från samma märke/serie. Därför är det viktigare att de är anpassade för sin uppgift än att de låter likadant eller lika "bra" som fronthögtalarna. Man bör placera surroundkanalerna långt från lyssnarna för att minska risken att man hör vart högtalarna är placerade. Alltså jag tycker inte att det finns några verkliga skäl till att du inte skulle kunna använda dina B&W DS6 som surroundhögtalare tillsammans med vilka fronthögtalare du än köper.

quote:
Mest orolig för att förstärkaren inte kan få högtalarna att "spela ut" om ja tar golvmodellen, vad tror ni?
Jag tror inte du behöver vara orolig för det. Det låter flummigt. En förstärkare kan inte få ett par maskerande och otydliga högtalare att "spela ut".

Angående "bass management" i förstärkaren så finns det två strategier. Det ena är att dela av alla högtalare vid säg 80Hz och låta subben ta hand om all bas. Jag tycker att man har nytta av golvhögtalare även om man gör så, dessutom kan man ju även välja att låta fronthögtalarna spela bas och att bara använda subben som effektkanal.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/19 :  16:06:04  Show Profile Send Harman a Private Message
Som blue skriver, det kan bli svårt att undvika "boomy bas". Det du kan göra är ju att låna hem 704 och 705 och jämföra dessa. Så avgör dina öron. Du har nog rätt i att 805an kräver bättre elektronik. Om du ändå inte skall använda nedre bass regionen (30-80Hz) så ser jag ingen större anledning för en golvare men om du vill ha det så köp det.
Det viktiga för dig är ju inte vad jag och blue tycker utan hur du själv vill ha det...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/19 :  16:32:18  Show Profile Send Xenod a Private Message
Tack för alla långa och tänkvärda svar! Efter dessa samt lite svar som jag fått på forumet component så är det nog stativare som verkar vara det mest intressanta. Det tråkiga är att de inte ser lika brutala ut och att jag antingen får punga ut massa pengar på dyra stativ eller att krångla och bygga egna. Det senare blir det nog..

Ska dock provlyssna båda innan inköp, men det lutar definitivt åt stativarna nu!

Stort tack för hjälpen!
Kul att det finns så trevliga och kunniga människor som kan hjälpa till när man själv inte vet varken ut eller in!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/19 :  16:51:30  Show Profile Send Harman a Private Message
Lycka till!

mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Xenod
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/12/20 :  13:20:59  Show Profile Send Xenod a Private Message
Tackar!!

Jo hoppas de blir bra nu, lägger 10 ggr pengarna mot vad min förra anläggning kostade :D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000