HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pickup till min Technics 1210.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:03:43  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Skulle vilja få lite tips på bra mm/mc pickuper runt 1000/1500,-

Kan man få bra hifi för dessa pengar? på en nål/pickup.

MC är oftast bättre än MM eller har jag fel här?

Vill bara uppgradera min 1210 lite tills pengarna tillåter något bättre!

Tacksam för alla synpunkter o svar!

mvh
Johan

Vänligen
Johan Linnarsson

Edited by - datar on 2004/12/17 16:09:43

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:08:59  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Vill säga att det just nu sitter en Ortofon Concorde Pro som är en MC pickup tillämpad för dj bruk.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:20:15  Show Profile Send lindome a Private Message
Köp en MM-pickup.
Bra MC-pickuper kostar bra mkt mer än 1500 kr.

Ortofon funkar bra med 1210:an
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:39:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
va är skillnaden på mm å mc?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:52:24  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
på en mm skakar man magneten och på en mc skakar man spolen.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/12/17 :  19:01:58  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Hmm när blev Ortofon Concorde Pro en MC pickup? vad jag vet har det aldrig varit en. det är ju i grunden en Ortofon i MM utförande anpassad för att tåla scratching och sånt alltså DJ bruk. (Skall man vara riktigt nogran så är väl concorden en Moving Iron men det klassas väl vad jag vet ändå som MM då det är likadan last som den vill ha)

MC pickupper är generelt bättre ja men kostar oxå mer och kräver mycket bättre skivspelare för att komma till sin rätt så satsa på en bra MM i 1000-1500:- klassen. Grado gold tycker jag är bra i den prisklassen men jag vet inte hur den skulle fungera på en 1210a sedan finns ju Goldring oxå de har säkert något vettigt.

www.selleri.de

Edited by - Hepcat on 2004/12/17 19:09:49
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/17 :  20:49:15  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hepcat: Klart Ortofon Concorde är en MM pickup Nu snurra jag till det rejält!

Jag har letat lite på nätet på försäljare men hittar ingen bra som har stort sortiment av pickuper/nålar att erbjuda. Hittar inget större på Simplyblacks hemsida heller.

Hepcat: Du har nog rätt i att leta efter en bra MM pickup! Jag ska kolla upp mer om både Grado Gold och Goldring som du beskriver

Mer förslag uppskattas!

Vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/17 :  23:38:54  Show Profile Send edison a Private Message
Datar:
Hur låter 1210 i dina öron, vad tycker du saknas(?) mot andra (och bättre?) skivspelare du evt hört/jämfört med...?

Om pickup:
Orto Connex/Aurora (importerar Ortofon) rekommenderade mej OM40 utan omsvep om jag nu inte ville köra MC...men dom menade också att många MC kan vara bra då dom enligt OC/A har lagom fjädringsmjukhet gentemot 1210:ans arm.
(Har ingen 1210 men ordade lite med OC/A om Pickuper för ett tag sen, och nämnde då att en 1210 kunde vara aktuell i framtiden)
----------------------------------------------------------------------

Vet någon mer på forumet "hur bra" (ellr dålig...) en 1210 "verkligen är"...?
Anar att den är långt bättre(?) än man kan få intryck av då den oftast hamnar lite i skymundan i "HiFi-svängen" pga - ja pga vad?
Är den rent av lite "ohipp" bara för att den råkar vara bra till DJ-bruk, vilket ju med viss rätt inte ses som särdeles HiFi-relaterat..?
Att den är mkt rejäl, allmänt välbyggd och stabil samt snygg(!)(?) gör den väl inte sämre...?

Mer seriöst: Har någon som läser detta spelat med 1210:an med en "lagom bra" HiFi-pickup i ett ditto "lagom bra" system, och kanske t.o.m. jämfört den med annat såsom Rega/Pro-Ject/Thorens mfl mellanprisspelare?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/12/17 23:52:36
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/18 :  01:31:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mycket beror på vad du ska använda din 1210 till....

Men är det till DJ bruk så finns det ju bara Stanton !!

/
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/18 :  11:51:33  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Till dj bruk använder jag bara den pickupen jag har. Har lite discjockey kompisar som tycker den är bäst allround då de har provat olika pickuper. Men alla har ju olika smak

Edison: Jag får nog säga att jag inte jämfört technicsen något större med andra spelare då jag har den egentligen som dj spelare. Men den är faktiskt först och främst skapad som en hifi spelare och dagens 1210/1200 är vad jag vet samma spelare som på 70 talet, dvs inga skillnader.

Så för att återgå till den fråga som MartinH skriver så ska den användas både som dj spelare men även som hifi spelare och vill då kunna byta mot en mer hifi baserad pickup/nål än den jag har nu.

Jag ska kolla upp mer om OM40.

Mvh
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/18 :  23:00:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tycker du skall ta en "Ortofon Vinyl Master Red" kostar ca 1.200:- eller "Ortofon Vinyl Master Blue" för ca 1.900:-
// Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:22:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Wolfgang: Dessa ska jag kolla upp!!!

ortofon verkar vara en vettig pickuper för dessa pengar.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:25:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

köp bara för helskotta inte en pickup från Stanton.
det är värsta junket.



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/19 :  13:30:04  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
hittar inte ortofon Vinyl Master Red och Blue. inte ens på deras hemsida? Kanske produkten har utgått?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/19 :  15:17:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Har använt 1210:or en hel del då jag dj:at. Underbara att använda! Ser coola ut också i mitt tycke. Och ljudet är väl helt okej, absolut inga brister så länge dom används i "partysammanhang" i alla fall.

Dock har jag aldrig gjort någon jämförelse mot Rega eller liknande i hem-/hifimiljö eller så. Men jag såg en kille på annat forum som jämfört mot Rega P2 och tyckte att P2:an lät klart bättre... Inte orimligt i och för sig, bör ju vara så att man betalar en del för alla finesserna på 1210:an, vilka ju lyser med sin frånvaro på helmanuella skivspelare.

Tja... pickupen då... tror också på Grado Gold, har haft en själv och den spelade bra. Ska funka på de flesta armar också vad jag förstått, inklusive 1210:ans!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:51:48  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Datar > Kolla här: http://www.dienadel.de/cgi-bin/cosmoshop/lshop.cgi?action=showrub&rubnum=1061913506.1061914609.1061916079&gesamt_zeilen=&wkid=1103481296-2865&ls=d&nocache=1103481450-7402

Behöver du hjälp med inköpet hälper jag gärna till. Sänd PM i så fall !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:06:00  Show Profile Send MartinX a Private Message
Kan det möjligtvis inte vara så att nålarna från Ortofons OM serie passar rakt av på Concorde Pro? Jag vill minnas att det skall passa. Undvik Stantons pickuper som Niklas säger, inge bra har provat själv.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/12/20 :  00:04:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jodå nålarna passar, men frekvensgången är annorlunda.......

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/20 :  00:20:27  Show Profile Send edison a Private Message
Blue:

Tror du inte den (av mej förmodaede) mkt större produktionen av 1200/1210 och det faktum att dess utvecklingkostnad borde vara betald för LÄNGE sen kan göra dem "billiga" relativt kvaliteten?
Själva bygget är ju materiellt sett väldigt rejält och stabilt, verkar ju kosta en god bit mer än en MDF-bit + arm som vissa andra bjuder på...och även elektroniken lär vara av bra klass (motorstyrningen tänker jag då på)
Nu är det kanske just armen i 12xxsom är den evt flaskhalsen (relaterat till spelarpriset) eller vad ska man tro?


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/20 :  00:35:55  Show Profile Send Blue a Private Message
edison: Jo visst, och som sagt, själv har jag inte upplevt några direkta brister i ljudet från 1210:an. Med dess geniala användarvänlighet och ikonstatus bland dj:s måste den betraktas som en verklig klassiker!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/20 :  02:14:25  Show Profile Send edison a Private Message
Hittar jag den svarta i blank högglanslack då kanske jag skiter i priset...fast har aldrig sett nån sån beggad.
"Enda" felet med den skulle nog vara att armen är färgad/belagd med nåt "guld"trams...väl kitschigt iofs.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/12/20 :  10:30:14  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Origin live har ett "armboard" som gör att man kan montera Rega eller Origin live tonarmar på en technics. Det ryms knappast inom din nuvarande budget men det kan vara en ide för framtida uppgraderingar.

Det finns en trevlig mc pickup som ryms inom din budget Denon 103, borde passa bra i den tunga originalarmen.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/12/20 :  11:40:50  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej!
Tycker du ska skaffa en Concord till din spelare, liksom bara hör ihop.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:16:40  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
NN: Bra att du varnar mig! Jag skippar det fabrikatet.

Wolfgang: Det kan tänkas vara ett bra alternativ som jag fick mail om. Arbetar du för en butik? har du lyssnat på dessa nålar? Tack för din hjälp jag lägger dessa på min "intresselista"

jonny99: Jag spanade in Denon 103. Den verkar helt klart intressant den med

Jag läste lite på hifiklubbens hemsida och om jag förstod det hela rätt så kan vissa pickuper/nålar påverkas negativt om tonarmen är för "tung"?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000