HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp ska köpa slutsteg men vet inte vilket!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/15 :  23:18:03  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag hade tänkt köpa ett slutsteg till min gamla stereo! vet inte vad jag ska köpa! Hade tänkt å lägga mellan 3000 och 6000 kr
Jag har en Marantz 1090 som jag tänkte använda som försteg har ett par JBL L110 som jag tänkt slutsteget ska driva (eller slutstegen) det ska vara en hel del kraft i det minst 70-80w helst mer å det ska driva långt ner i ohm! har tittat på en HK/PA2000 å vincent dom små monoblocken! vet inte vad jag ska köpa vore tacksam för alla tips jag kan få!!!

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/12/15 :  23:20:58  Show Profile Send EAR a Private Message
70-80 watt är väl vad din gamla Marantz är på

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/15 :  23:25:37  Show Profile Send dwain a Private Message
jo jag evt men den funkar inte bra i slutstegen!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/15 :  23:43:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Hej dwain!
Om du kan tänka dig att köpa beg för dessa pengar så lär du ha betydligt fler alternativ än om du ska köpa nytt för dessa pengar. Och jag avråder dig ifrån att köpa Vincents små 996 block, de låter dåligt... för dessa pengar som de kostar. Har jämfört mot mitt gammla Nad 216 slutsteg Pr.4500kr 1996. Naden var ett hyffsat steg på sin tid dvs lät helt okej förutom en ganska platt ljudbild. Men Vincent små 996 låter klart sämre på all parametrar, framförallt så är de livlösa till karaktären.
Som beg köp, så kolla efter tex Parasound, Adcom, Nyare Nad slutsteg som C270,C272.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/16 :  22:54:03  Show Profile Send dwain a Private Message
okej mina jbl e ett par ganska varma högtalare till ljudkaraktären men kan ganska lätt bli lite vassa i diskanten så jag behöver ett par ganska lungna steg som gärna inte är allt för varma å gosiga i ljudet!
jag har faktiskt funderat på ett par nad då jag har hört dom inann å tyckt att det e riktigt bra ljud för pengarna!som sagt har inte hört vincents monoblock pappa hade hemma ett som jag testade via min dator snabbt då det skulle ut till kund men jag kunde inte bilda mig någon större uppfattning om det!
vet bara att det driver riktigt bra!

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/12/16 :  23:13:29  Show Profile Send FBK a Private Message
dwain!
Om du bor i Stockholm så kolla med Sontec, de hade ett beg Adcom steg inne förut. Tror att det hette 555 någonting, kan var något att provlyssna på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/12/18 :  15:19:55  Show Profile Send Neon Park a Private Message
www.esoterisk-hifi.se finns det ett par Audio Analouge monoblock för strax under 8' tror jag det var,men det kanske blir lite för dyrt men dom sägs vara bra har ej själv lyssnat till dom.
Mvh
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/18 :  20:56:41  Show Profile Send Harman a Private Message
Beggad Rotel RB 1070/1080...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2004/12/19 :  10:56:32  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Förutom de som nämnts ovan skulle jag vilja föreslå h/k PA2400 Signature. Det har några på på nacken men är ett riktigt bra slutsteg, 2x120W och +-100A. Jag har ett som jag länge använde till ett par Mirage M5 och var mycket nöjd med ljudet, det är ganska tungdrivna högtalare. Nu har jag det bara till centern vilket egentligen är lite overkill, men jag har tänkt köpa en större center tidsnog. Utan att ha provat det nyare h/k-steg du nämner tror jag nog ändå att detta är ett bättre köp.

Det finns inte så många omdömen på http://www.audioreview.com/Amplifiers/Harman%20Kardon/PRD_115821_1583crx.aspx, men de som finns är väldigt positiva.

Förr fanns det ofta med sådana här slutsteg i begagnatannonser, nu var det ett tag sedan jag såg något senast. Nypriset var 12-13 kkr, begagnade brukar säljas för 4-6 kkr.

Ett annat förslag kan vara Anthem MCA-2, 2x200W och har även XLR-ingång. Kan gå att hitta begagnat för neråt 6000 kr.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2004/12/19 10:59:00
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/19 :  18:59:18  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag har titta lite på den nya h/k n men den verkar ganska strömstark ich jag behöver en riktigt strömstark förstärkare! men den hkn du snackade om verkarju riktigt bra 120w räcker gott å +-100ampere e riktigt bra
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:32:06  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag kan rekommendera två modeller. Sentec PA9 är svenska monoblock som slutade tillverkas i början av nittiotalet. Det är fantastiskt bra. Jag använder ett par för attt driva mina HFLS1. 70 watt ligger de på. Du lär få leta ett tag för att finna ett par på begagnatmarknaden, men det är det värt. Jag betalade 4000:- för mina (i mycket fint skick). De ligger på LTS rekommenderatlista om det är till glädje för dig. Förutom den begränsade effekten ser jag ingen anledning att för min del ens titta åt något annat håll vad gäller förstärkare!

Sedan kan jag också rekommendera Rotel rb-1070 om du behöver lite mer effekt - 2x130 watt. Jag använder mitt till att driva mina basmoduler och det är också extremt bra. Jag har inte jämfört det med mina Sentecförstärkare förutom några snabba öppna lyssningstester. Det gick då inte att peka ut några skillnader, men frågan är vad dessa tester är värda.

//Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/21 :  17:53:21  Show Profile Send dwain a Private Message
Hmmmmmm Sentec låter okej men det hade varit gott med lite mer effect å jag har hört att roltel ska vara ganska brutala steg rent ljudmässigt!!! jag behöver ett par lungna steg som inte är så vilda som rotel är!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/21 :  19:57:47  Show Profile Send Harman a Private Message
dwain, vad menar du med brutala och vilda rotelsteg?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/12/21 :  21:40:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
ICE power baserad slutsteg var uppe för några dagar sedan, det kanske kan vara ett alternativ om det är effekt som gäller?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35377

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/12/21 :  22:40:47  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
tänk på att Vincent har släppt ett nytt monoblock, SP-997, lär vara bättre än dom gamla (något dyrare oxå..) det kan vara värt att kolla upp!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/12/22 :  00:26:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
ett beggat vincent sp331 är ett mkt bra köp. Verkar som att dagspris på begmarknaden är ca 5500:-. Bättre än 996.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/12/22 :  20:31:06  Show Profile Send n0p a Private Message
Skulle jag shoppa slutsteg så skulle jag kolla in Quad, broschyr här http://www.quad-hifi.co.uk/99broch.pdf

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/24 :  11:47:21  Show Profile Send dwain a Private Message
hmmmm quad låter bekant dom har funnits ganska länge va??? Jo rotel e ganska vassa till ljudet ihop med minna högtalare och när jag kör dessa ihop med min cd-spelare en denon dcd-2560 så blir det ett ganska brutalt ljud och det e inget som jag gillar det får gärna vara något lungnare ljud för min del! Annars gillar jag rotel då dom driver det messta ganska enkelt!
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/24 :  21:28:11  Show Profile Send Harman a Private Message
Rotel har ofta mycket kraft i sina steg, men det var det vilda jag blev förvånad över då jag alltid tyckt att rotel har mycket kontroll. Jag tror nog att vassheten kommer från någon av de andra produkterna då alla rotel produkter jag hört varit typ "neutrala". Anser du att Denon spelare är ljus i karaktären? Lycka till hur som helst och God Jul på dig!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/25 :  01:39:01  Show Profile Send dwain a Private Message
Jo min denon spelare e väll ganska ljus te karaktären men jag har inte hunnit testa den så mycket då jag nyligen fått den (2 månader sedan) å inte haft något riktigt slutsteg eller någon riktigt integrerad förstärkare å köra den med!! Jag har bara en Realistic sta-2700 men den e kass på något vis för när man vrider på så tappar den kontrollen och orkar inte driva högtalarna! den ska vara på 2*100 riktigt bra watt annars har prövat å byta kondingarna men det hjälpte inte mycket har till och mde försökt stoppa i större från 12000 üf till 22000üf. men det blev inte bättre för det!
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/12/25 :  11:31:41  Show Profile Send Smackman a Private Message
Vincent SP-331 lär passa fint det steget har allt du söker :)
2*150 watt i 8 ohm/2*600watt i 2 ohm samt en ljudkvalie` som lär vara ett par snäpp högre än hk/Rotel ligan.
Mvh


Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2004/12/29 :  16:18:43  Show Profile Send dwain a Private Message
Nån som vet vad ett par vincent sp-331 ligger på i pengar har kollat runt lite men hittar inga priser!
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/12/29 :  16:30:43  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
8500kr hos reference audio.
( www.ref.se )
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/12/29 :  18:43:20  Show Profile Send Smackman a Private Message
Mitt gav jag 7500kr för men jag har hört att det går att få ännu billigare "pruta" :)
Dyker upp då och då som beg...


Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/29 :  19:14:33  Show Profile Send Snoddas a Private Message
En kille på Prisjakt lyckades få ett SP-331 för 7000Sek
med frakt till Umeå!!På Hifihuset i Örebro köpte han sitt.
Verkar finnas rätt bra prutmån.

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2005/01/03 :  21:56:01  Show Profile Send dwain a Private Message
7000?? låter som ett bra pris man kanske skulle låna hem ett par vincent block å se hur dom låter i hemmiljö! har testat ett par monoblock som min kompis byggt men dessa var inte bra nog å sedan tycker jag att det inte räcker med 5w klass A och 20w klass AB. har även tittat på en HK690 min polare har en till salu e den något å ha????? har hört att den ska låta riktigt bra å ha en hel del effect bakom sig! någon som vet vad den lämnar i 8 ohm??
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000