HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg med ICEpower......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/01/12 :  15:47:20  Show Profile Send hjort a Private Message
eAR1001 monoblock från http://www.acoustic-reality.com/
2 st för 10.000DKK Det är dem värda om man säger så

Det har hänt så mycket med ljudet redan de första 100H så omdöme får vänta lite.
Kan skriva lite sen om skillnaderna mellan ASP500 och ASP1000 om någon vill veta?
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/12 :  17:59:20  Show Profile Send Haakan a Private Message
hjort....shoot

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/13 :  00:35:54  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ge dom 2 eller helst 300 timmar .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

TNT
Member

204 Posts

Posted - 2005/02/21 :  23:06:20  Show Profile Send TNT a Private Message
http://www.6moons.com/industryfeatures/icepower/icepower.html

Jag postar, alltså finns jag
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/22 :  00:01:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/22 :  22:51:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Vart tog Hjorts recension vägen?
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/02/24 :  21:28:22  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Blir riktigt sugen på att beställa eAR 501orna. Ni som har 501/1001, vad använder ni för försteg?

Mvh
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:06:19  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag använder Nle/19 med egen nätdel och det fungerar mycket bra.
Skulle iofs gärna testa med ett rörförsteg då andra fått bra
resultat på det viset. Kör 1000asp för övrigt.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:26:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag kör 500 modulerna med Audio Resarch Ls2B. Funkar exelent för mig vart mycket positivt överaskad vad dessa glasslådor uträttar. Köpte dom för att dra ett par basmoduler, men eftersom som mitt AR slutsteg är på kontakt moddning så drar dom mina gamla Martin Logan. AR låter bättre upptill men i botten är glasslådorna grymma. Inget tidigare slutsteg har haft sådan botten som ICE har fått en extra oktav nertill!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/02/24 :  22:56:56  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Hade tänkt att matcha 501orna med Xindak försteg och Canton Ergo RC-L :). Nån som vet om priserna hos Acoustic Reality är några Jubileumspriser eller om dom kommer stå sig såhär hela tiden?

Mvh.
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:32:51  Show Profile Send Drem a Private Message
Det här låter jätteintressant! Bilder please! Ser inte den triangelformade lådan lite för udda ut??

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/25 :  00:39:38  Show Profile Send Aton a Private Message
Triangeln ser för jäklig ut tycker jag. Men det verkar ju finnas rektangulära lådor också.

Vad ger dessa slutsteg för ljudkaraktär i mellanregister och diskant?
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/02/25 :  01:39:00  Show Profile Send hjort a Private Message
Aton sorry men ville köra lite mot ARC VT200 också innan jag skrev något, men det kan ju vänta förstås.

Skillnaden mellan ASP500 och ASP1000 är ganska stor till ASP1000's fördel. Har hittils inte hittat en enda parameter som var bättre med de gamla modulerna. Även ljudbilden verkar lite mer separerad och tydlig nu trots att det gamla slutsteget med ASP500 var en dual mono design. Den kördes i anläggningen nästan ett år och är sålt, så tyvärr är det inte möjligt med någon A/B jämförelse, men ljudet det presterade är kvar färskt i minnet.



Det första man lägger märke till med 1000 watt är att basen låter mycket fylligare och tar större plats i mixen, mer fysisk har den blivit också. Det är ju inte fel när man lyssnar på israelisk stridsvagns techno som Infected Mushroom.

Efter ca 150 timmars inbränning släppte mellanregistret, där hjälper nu den fylligare basen upp lågt mellanregister som har grundtonerna för röster. Det gör så att det låter lite varmare och mer njutningsbart, det spelar mer musik nu helt enkelt.
De första 150 timmarna lät det inget vidare alls, då lutade det åt det kalla och sterila hållet, klart sämre än ASP500.

Diskanten tog längst tid på sig att spelas in. Den var nästan olidlig och vass i början. Efter lite drygt 300 timmar (har inte nån super koll på timmarna) så släppte även den och spelar nu i en hög klass med ännu mer detaljer, mycket luft och upplösning.

Det här med inbränning av saker var en företeelse jag inte alls trodde på innan bekantskapen med eAR1001. Inbränning av kablar och liknande är fortfarande nånsens och placebo effekt för mig.

En stor fördel med ASP1000 är att det spelar distorsionsfritt även på ruskigt höga volymer det gjorde det inte med ASP500.
då blev ljudet grynigt och distat som fysiskt tecken på det brukade jag få lock för höger öra, det händer inte alls nu.

Den sk svartan, tystnaden eller mellanrummen är också mycket bättre nu. Överhuvudtaget så är kontrollen med dessa steg mest likt en järnhand.

En annan sak jag märkt är att med ASP500 så lyssnade jag mer på introt till låtarna, det verkade som att de inte riktigt orkade med när fler instrument kom med och förstärkaren var tvungen att jobba hårdare.


Hur låter musiken nu då?


Bastest får bli Christian Falk feat. Jevetta Steele med låten "Calling You" där en DJUP djupbas spelas med lätthet och pondus och det är här man märker att basen nästan slår med ett knytnävsslag i magen.

Med Art of Noise "Born on a sunday" kommer efter nästan två minuter in i låten ett skönt break med bastoner, syntljud och sång.
Med ASP500 lät dessa bastoner ojämnt, nästan som olika trappsteg med olika volym därtill. Nu med 1000 watt är basgången mycket jämnare. Det orkar på ett helt annat sätt än tidigare, men fortfarande med en viss amplitud variation pga stående vågor i rummet.

Stockfish skivor
Det hörs tydligt att vissa spår på Stockfish skivor inte låter nåt vidare i basen. På Sara K låten waterfalls från skivan med samma namn kommer en subbaston from hell in efter nån minut som har sitt eget liv. Den låter så j***a illa och är dessutom helt ur fas.
Att teknikern inte alltid hör vad han gör med basen när han lyssnar på B&W 801 är uppenbart.

Ett audiofilbolag som inte kan höra vad de mixar och mastrar gör mig sur och grinig som tusan. Att "vanliga" skivor har fel med sig har man vant sig vid för länge sen.
Detta är naturligtvis inte ASP1000's fel, de bara visar bristerna som finns på skivorna.

Körskivan Omnes gentes med Skara Cathedral Choirs från Proprius är en audioreferens av klass som borde finnas i varenda audiofilsamling.
Teknikern Gert Palmcrantz använder sig av ett matchat par rörmikrofoner som är handbyggda av Didrik De Geer.



Realismen, naturtrogenheten och rummet som dessa mikrofoner plockar upp är fantastisk. Hela skivan låter bra om man nu bara kan bortse från det kristna budskapet om man inte gillar det. En favorit

Edited by - hjort on 2005/05/14 16:49:38
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/25 :  07:35:32  Show Profile Send Drem a Private Message
Finns det inga bilder på baksidan av ett 1001?

Tror ni att två st 1001 skulle funka bra ihop med ett par JMLab Electra 946?

Ursäkta en noob i sammanhanget också men jag undrar, hur kopplar man in ett monoblock? Är det bara vanlig rca från front out på försteget till monoblocket?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/25 07:57:48
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/25 :  08:51:07  Show Profile Send U1 a Private Message
Drem: Yes.

hjort: Tack för att du tog dig tiden och utvärderade dem, intressant läsning.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/25 :  09:08:38  Show Profile Send Drem a Private Message
En till noob-fråga:

Enligt specen på min Electra 946 så är rekommended amp 40-250W. Kan det göra någon skada att koppla in monoblocken på 1000W?

Jag är SÅ nära att slänga iväg en beställning nu, behöver bara reda ut dessa frågor.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning

Edited by - Drem on 2005/02/25 09:14:23
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:08:34  Show Profile Send Per100 a Private Message
Körskivan Omnes gentes med Skara Cathedral Choirs från Proprius

Blev inspirerad att skaffa den!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/02/25 :  10:48:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Drem: Det kommer bara låta underbart! Ingen fara med för mycket effekt..
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/25 :  12:29:35  Show Profile Send Drem a Private Message
Tror ni inte att det kommre att låta lite för vasst och analytiskt ihop med mina JMLab Electra 946?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/25 :  13:19:17  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag skulle rekomendera ett rörförsteg i kombination med ICE slutsteget. På rak arm kommer jag på 5 personer som kör denna kombination och är väldigt nöjda.




läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/02/25 14:18:54
Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2005/02/25 :  13:53:17  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Hur är finishen på dessa slutsteg , högblanka eller ??? Svårt att se på bilderna.

Priset var det iaf inget fel på , förstår att det finns en hel del som villiga att testa icepower här på forumet

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/02/25 :  14:20:50  Show Profile Send Drem a Private Message
StefanB:

Måste det vara balanserat i så fall? Om jag ska köpa ICE monoblock nu så får det bli med RCAingångar eftersom jag bara har en "mediokert" hemmabioförsteg för tillfället. Uppgradering på det får bli vid ett senare tillfälle men jag vill ha monoblocken nu.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/02/25 :  15:07:34  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det går att beställa stegen med ballanserade ingångar utan tillägg.
Drem: En temporär lösning kan vara att köra med rca/xlr adaptrar
så länge. Dom är väldigt blanka .
Ett tips kan vara att be dom dämpa lysdioderna något, dom är inte
vad jag skulle kalla diskreta i alla fall.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:19:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Väldigt fin recension hjort!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/25 :  17:23:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
ICE stegen fungerar alldeles utmärkt även obalanserat.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000