HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skall jag behålla min Technics SL-10?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/07 :  10:09:28  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Hej,

När huvuddelen av min fars gamla anläggning hade gjort sitt fick hans Technics SL-10 tangentialspelare flytta hem till mig istället. Den låter ganska risigt då den fortfarande spelas på orginal mc-puppan från 80-talet.
Nu till min fråga:
Är själva grunden på skivspelaren så bra att jag bör lägga mycket pengar på en ny pickup eller skall jag börja titta på andra skivspelare? Kan jag någonsin med denna grund få en skivspelare som konkurerar med cd-spelaren om vad jag skall lyssna på (Rent ljudmässigt förstås)? Nåja, om inte annat så är den ganska snygg

/K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  11:26:36  Show Profile Send Per a Private Message
har du ingen bild på den som du kan posta? påminner den om slql5 där tangentarmen satt fast i locket?

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/07 :  11:57:01  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Då skall vi se om detta fungerar...




Vad jag har hört när jag frågat lite försiktigt är att det är specialfästen för denna pickup så jag tippar att det blir svårt/dyrt att få tag på en ny.

/Kalle

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2002/10/07 :  12:06:49  Show Profile Send Bosco a Private Message
Lite OT: Har själv använt en sån, himla smidigt att kunna skippa till nästa låt automatiskt

Men vad jag minns så lät ljudet lite "trasigt". Var säkert också originalpickup.

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:25:29  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
Hmm... Ska jag tolka detta som att det är bäst att köpa helt ny apparat? (Den som var perfekt för mig som är darrhänt )
Ursäkta redundansen med andra trådar men jag frågar igen.
Vad skall man lägga tyngdpunkten på när man skall köpa en ny skivspelare, Drivverk, tonarm eller pickup? Var hämtar man bästa resultat per spenderad spänn?

/Frågande K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:30:43  Show Profile Send Per a Private Message
jag råkar veta att det finns puppor med det fästet på veteran hifi. ring dit och kolla. det fanns i våras ivarjefall.

quote:
Originally posted by Karl Banan

Hmm... Ska jag tolka detta som att det är bäst att köpa helt ny apparat? (Den som var perfekt för mig som är darrhänt )
Ursäkta redundansen med andra trådar men jag frågar igen.
Vad skall man lägga tyngdpunkten på när man skall köpa en ny skivspelare, Drivverk, tonarm eller pickup? Var hämtar man bästa resultat per spenderad spänn?

/Frågande K.B.




det där var en klurig fråga. jag tycker att drivverk och puppa står för de två viktigaste delarna på en grammofon. därmed inte sagt att tonarmen är oviktig. den är minst lika viktig bara det att det är lättare att uppfatta förbättringar i ljudet när man uppgraderar drivverk eller puppa. för mig alltså.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:38:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Drivverket är viktigast sedan tonarm sedan pickupen.
men pickupen är den som påverkar klangen mest.
men en bra pickup på en dålig skivspelare/tonarm låter trasigt.
detta mycket kortfattat.


Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:52:00  Show Profile Send Karl Banan a Private Message
tack för tipset...

Jag ringde Veteran HIFI och han hade Audiotecnica 312ep pickuper i både MM och MC. Är det någon som har synpunkter på dessa? Skall jag satsa på MM eller MC (Skivspelaren har inbyggd MC-förstärkare). I dagsläget kör jag den till en NAD pp1 som om det behövs kommer att bytas upp.

/K.B.

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2002/10/07 :  19:00:47  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Karl Banan Posted - 2002/10/07 : 16:25:29
--------------------------------------------------------------------------------
Hmm... Ska jag tolka detta som att det är bäst att köpa helt ny apparat? (Den som var perfekt för mig som är darrhänt )
Ursäkta redundansen med andra trådar men jag frågar igen.
Vad skall man lägga tyngdpunkten på när man skall köpa en ny skivspelare, Drivverk, tonarm eller pickup? Var hämtar man bästa resultat per spenderad spänn?

/Frågande K.B.




Som svar på detta skulle jag vilja visa Origin Live:s prioritering.


BREAKDOWN OF FRONT END PERFORMANCE
To break things down further we would suggest the following in terms of contribution to a front end performance - Please note that the price of a component does not does not necessarily mean that it will deliver more performance for the money than something else and the percentages indicated below are based on the average performance contribution to the system - not the price of the item.

Turntable = 47%
Tonearm = 33%
Cartridge = 11%
Phono stage = 9%




Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000