HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningserfarenheter HDCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/18 :  14:58:42  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Himla bra förklarat Edison!
Skickar en länk till en lista över olika dynamik på pop CD (några HDCD, därför i denna tråd)

http://digido.com/portal/pmodule_id=11/pmdmode=fullscreen/pageadder_page_id=93/

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/19 :  09:14:01  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Falumas: Jag tror jag har en idé på hur vi skall kunna göra ett slags jämförande test, för att på något sätt bilda oss en uppfattning ifall det är en markant skillnad mellan vanlig CD och HDCD.

* Vi börjar med att bilda oss en uppfattning om skillnaderna mellan våra två spelare (din HK och min Pioneer) gällande vanlig CD. Lyssna in oss ordentligt på ett par vanliga CD spår och definiera för oss själva att "tja, HK:n låter ju lite ljusare, öppnare, dovare, djupare ljudbild etc." och diskuterar ihop oss om vad som är de största nyckelskillnaderna mellan spelarna som sådana. Två kopior av samma CD och så switcha mellan dem fram och tillbaka. Borde vara grunden till en bra diskussion om upplevelse av musiken i spelarna.

* Sedan kör vi två kopior på en HDCD, typ Svarta Bjorn eller någon annan skiva både du och jag känner väl, som har HDCD. Du har ju ett gäng. Och sedan kör vi samma test igen. Då borde vi ju kunna göra en lite halvdan subjektiv bedömning av materialet?

Det är ju inte någon riktig F/E-test, blindtest eller annan vetenskapligt accepterad testmetod, men jag tror vi kan resonera oss fram till ifall din apparat är tillräckligt lik min apparat för att en jämförande test kan vara någorlunda valid. Om de är allt för olika i CD-läge, blir det ju inte någon bra jämförelse.

Nu när jag kollar in specifikationerna på Pioneers 668, som jag ämnar inhandla ganska snart, ser jag inte någon HDCD-avkodning på den heller. Hoppas den har HDCD också. Får forska vidare om det.

Du får ta med dig spelaren och ett par skivor (eventuellt nyinköpta i dag när vi gått i den där skivbutiken) i eftermiddag, så kör vi en test.

Godans gott,
//magnus


perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/19 :  18:51:29  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag gjorde ett litet expriment med att ta en backup på Dire Straits - Sultans of Swing en HDCD.

1. Använde Nero och gjorde en CD-kopia, kopian tände HDCD-lampan.
2. Använde EACD för att rippa CDn till hårddisken till ett antal WAV-filer, brände sedan en CD-audio-skiva med WAV-filerna, kopian tände HDCD-lampan.
3. Gjorde 320k/bit MP3:or av WAV-filerna och brände sedan en CD-audio-skiva med MP3-filerna. HDCD-lampan som tidagare skimmrat så fint denna vinterkväll var nu som bortblåst.

/Karl



Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.

Edited by - Falumas on 2004/12/19 18:52:46
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:04:20  Show Profile Send Falumas a Private Message
Eliot, Var på Jecklin idag, dom hade ett ruskigt bra utbud. Dessväre var dom inte direkt billiga och hade ingen aning om vad HDCD var för något (har i och för sig inte träffat på någon affär där personalen vetat något om det). Det coola med affären var dock att skivorna satt i fodralen och runt om i butiken fanns det CD-spelare lite här och där, så man kunde ta vilken skiva man ville och sätta sig och provlyssna. Blev inga CDs denna gång, råkade däremot inhandla lite noter och notställ. Swede som jag lurat med, råkade nästan köpa en elgitarr av misstag.

Säg till när du kommer till Zürich nästa gång så bjuder jag på en (kan lätt bli fler) öl.

Har någon hittat någon bra klassisk skiva som är HDCD-kodad?

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:36:39  Show Profile Send gcs a Private Message
edison jag vill bara påtala det att det inte är jag som har påstått detta: "gcs, En CD har alltid 16-bitar men om du komprimerar CDn så att 9 av bitarna alltid är på tycker jag att det är helt legitimt att säga att den har 7 bitars upplösning."
Nu börjar jag tröttna på det här men det är så här att jag äger ett antal digitala förstärkare som man kan ställa om så att man får en bitupplösning på 8-24bitar/44,1-96KHz. Det här betydera att när jag kör i ex.v med 22 bitar så får jag ungefär samma S/N som vid 16 bitar men de svagaste ljuden kommer att få flera bitar att forma signalen med vid 22 än med 16 bitar. Saken är ju den att full nivå alltså 0dBf(+18dBm)alltid är lika mycket oavsett om man kör 8-16-18-20-22 eller 24 bitar oavsett samplingsfrekvens.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/19 :  19:49:32  Show Profile Send Falumas a Private Message
Edison och gcs, jag tycker att ni säger ungefär samma sak. Fortsätt gärna bit-diskutionen i någon annan tråd, med en gladare underton. Jag kommer nog lägga några inlägg där med.

Vad jag har förstått gällande HDCD så kan HDCD-koderna som inbakas i signalen faktiskt justera var taket är. Dvs när riktigt starka utsignaler behövs kan signalen förstärkas med upp till det dubbla (peak extend). Det braiga med det är att kreti och pleti kan få sitt komprimerade ljud som dom är vana med från radio, med vi som tycker om bra ljud får våran dynamik vi så gärna vill ha. Det dumma med det hela är att den som gillar bra ljud men saknar HDCD-chip blir oglad.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:07:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Falumas att man höjer nivån +3dB vid avspelning av en HDCD skiva det är att jämföra med Dolby HX på vissa kassettdäck där man gör/gjorde samma sak men i diskanten för att man skulle uppfatta någon sorts förbättring. Det här är inget direkt dåligt men det är ett sätt att förleda lyssnaren. Hur som helst så har jag inget emot HDCD men det verkar ju lite skumt att ingen vettig dokumentation finns tillgänglig.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:11:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har ett par HDCD fran Linn records men tyvarr ingen decoder. Linnskivorna later dock mycket bra. Later dom annu battre med HDCD ar det bara en bonus.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:17:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Visst är det så brumel men det är ju det som vi inte vet om och hur mycket bättre det blir. Antag att det hela är en skäring eftersom ingen har fått det hela demat.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:29:14  Show Profile Send Falumas a Private Message
gcs, Att jämför Dolbys kasettbrusreduserings och HDCDs peekextend är att jämföra äpplen och päron.

Dolbys brusreducering höjde ljudet olika i olika frekvensområden (beroende på om det var B,C eller S) vid inspelning för att sedan sänka det igen vid uppspelning. Det fick som resultat att bruset i dessa frekvensområden också sänktes, vilket var bra. Vad som inte var så bra var att dynamiken blev sämmre.

HDCD, kan förstärka utsignalen med upp til det dubbla, vilket endast sker vi topparna i musik då skickas det med en HDCD-signal som säger åt processorn signalen som kommer nu skall du förstärka X ggr där X < 2. Detta resulterar att dynamiken faktiskt blir bättre i och med att det också kan skickas med 4 extra bitar där.

Jag förstår inte alls hur man på något sätt kan jämföra dessa två tekniker?

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/19 :  20:53:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Falumas det är du som inte förstått...jag talar inte alls om Dolby´s brusreducering utan om deras Dolby HX Pro där det handlar om att kunna spela in och spela upp höga diskantnivåer utan att kassettbandet får krupp. Dolby patenterade den här tekniken och man kunde finna den i vissa bättre kassettdäck...ja t.o.m i vissa mångkanalare typ Studer A827 och Otari ATR 100.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:33:06  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Falumas
quote:
Har någon hittat någon bra klassisk skiva som är HDCD-kodad?



Nästan klassisk musik ... Filmmusiken till Shindlers List är på HDCD, Perlman spelar ju så bra att det är en skiva värd att ha! (Adams har lånat idé tonspråk från Achron, Hebrew Melody)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/19 :  21:41:44  Show Profile Send Falumas a Private Message
HX Pro är faktiskt en snillerik Dansk uppfinning från Bang Olufsen och tekniken köptes sedan av Dolby. HDCDs peak extend och HX-PRO har lite samma tanke. Problemet med HX-PRO är ju dock att en kasett trots allt har en fysisk dynamikbegränsning, när denna signal förstärks tappar den i upplösning. Samma problem som med B,C och S brusreduceringssystemen.

HDCD däremot lägger till 4 bitar i peak extend så upplösningen fortfarande bibehålls, detta är enligt mig en stor skillnad.

Följande säger B&0 om HX-PRO. Endast förstärkning och sänkning vad jag kan se. Ingen extra information läggs till.
quote:

HX-Pro: 'Headroom Extension' system patented by Bang & Olufsen

When tape recording was in its infancy, the signal to be recorded was fed directly to the recording amplifiers and then on to tape. But it was soon discovered that distortion could be reduced by adding a 'bias' to the signal - at first in the form of a DC signal added to the signal to be recorded and then later a high frequency AC signal. The frequency of the bias signal is always substantially higher than the highest frequency to be recorded and thus does not interfere with the audible signal.

It was also found that the level of the bias signal is critical to the recording of high frequencies and therefore to the frequency response of the recording. Traditionally, the bias signal level was set at the factory before the tape deck is shipped and remained fixed in use. The level chosen is a compromise for different kinds of music in the judgement of the manufacturer and is different for each brand; and often different for each model within a single brand. The optimum bias level had been the subject of debate between experts for a long time.

Engineers at Dolby Laboratories suspected that the high frequency content of the music itself had an influence on the frequency response of the recording and launched a system called HX (headroom extension). This was a complex feed forward system that measured the frequency content of the music, calculated the bias required and added this level of bias to the input signal. While the system functioned better than a fixed bias system, it was not the optimal solution.

Jørgen Selmer Jensen of Bang & Olufsen also had his suspicions about the nature of the bias and its influence on frequency response. But he took a different approach to correcting the problem and in the process got a bonus in performance. He deduced that the high frequencies of the music being recorded were in fact acting as additional bias for the music itself and thus degrading performance. Experimenting with various kinds of music, he devised an algorithm for the bias equivalent added by the high frequency content of the input signal. It was then a relatively simple matter to construct a feedback system that reduced the bias by precisely this amount, on a real time basis. This had the effect of making the frequency response of the recorder linear, once the static bias had been set in the factory, irrespective of the kind of music being recorded.

The system was found to give an added bonus in use. The undistorted signal level that can be recorded on tape is also dependant on the level of the bias mixed with the audio signal, and was also a part of the factory setting compromise. With HX-Pro it was found that a very much higher level could be recorded, with low levels of distortion. In fact even when the tape was overloaded, the rise in distortion was small compared to recorders with a fixed bias level.

This system was launched with a license to Dolby Laboratories, who would market the system as Dolby HX-Pro, and has been used for many years not only in cassette recorders, but also in the professional recorder field.



/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/12/19 :  23:52:27  Show Profile Send brumel a Private Message
Ang tips klassiskt, Telemann Recorder music. Klassisk musik typ kammarmusik. Bra inspelning Linn Records. Palladin ensemble har spelat in pa HDCD. Soker man pa ensemble, artist sa hittar man en del. Buxtehude "Jesu Membra Nostri", Sixteen, Harry Christophers. Pa vissa siter som Tower records co uk, kan man soka pa skivmarken. Linn eller Naim forslagsvis

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/20 :  00:05:15  Show Profile Send edison a Private Message
Visst ska vi snacka i en glad(are) ton, avser inte att ställa till några sura miner!Men om man nu tycker eller tror sej veta nåt ang nåt som påstås kan det inte vara fel att skriva ens egen mening utan att be om ursäkt...tror inte det menas heller men nån kan ju uppfatta lite lätt polemik som annat än saklig diskusion, jag har iaf aldig menat annat än att skriva vad jag menar är korrekt men att formulera sej galant är svårt (ibland) ;-)
OCH ibland hamnar även jag i diket att påstå nåt som kan visa sej vara fel, hemska tanke ;-)

Ang Dolby HX (Pro) så var det egna med just det systemet, relativt det vanliga Dolby B, att man inte bara höjde diskanten vid inspelningen för att sen sänka vid avspelningen;
Om jag inte minns fel arbetar HX även så vid inspelningsfasen så att BIAS ändras dynamiskt för att mer perfekt kunna arbeta nära tapens maximala prestandagräns i diskanten.Bias påverkar ju både diskantkurvan och den maximala användbara inspelningsnivån.

Utvecklades fö av Bang & Olufsen.

Falumas:
Nog ansågs och anses(?) det allmänt att alla Dolbyvarianterna gjorde/gör ljudet lite mindre transientföljsamt pga den starka processningen.
Men det är ju just dynamiken man ÖKAR med dessa system (alltså bandets möjlighet att återge en inspelning av ett original (tex CD) med hög dynamik)
Högre S/N på mediet (bandspelare & band) medför ju att större dynamik kan klämmas in på bandet!

(kändes onödigt att öppna ny tråd bara för dessa kommentarer)


(Edit: ser nu att B & O redan nämnts och en bättre förklaring av HX Pro direkt från dem...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/12/20 00:10:53
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/12/20 :  09:54:47  Show Profile Send Conan a Private Message
Huvudfrågan i tråden (Lyssningsintryck från HDCD) måste ju vara väldigt svår att besvara med rimlig objektivitet. Dels måste ju inspelingen vara av en sådan dignitet att skillnaden blir tydliggjord (en pop-platta vilken som helst borde ju inte tillnärmelsevis vara så "högupplöst") och dels måste det vara tillgängligt inspelat material på "vanlig" CDDA-skiva 16bit 44.1kHz enligt konstens alla reger kontra en HDCD-kodad CD-skiva. Det går ju inte att jämföra en HDCD-kodad inspelning i en maskin med respektive utan HDCD-chippet. HDCD ändrar om i musikinformationen på skivan, och det krävs att skivan "kodas tillbaka" i spelaren för att inte ändringen i själva musikinformationen ska vara bestående i uppspelningen. Visst kan man skriva att den och den plattan låter bra - vilket iofs kan vara trevligt att få veta som skivtipps i allmänhet - men att tillskriva den goda ljudkvaliteten HDCD-kodningen är att vara ute på glansis IMHO.

Just detta är vad som stör mig mest med HDCD, nämligen att det påstås även förbättra återgivningen när man spelar upp en HDCD-skiva på en icke-HDCD-kompatibel spelare. Tycker det låter som en variant på kompressor/limiter för denna typ av uppspelning och vad detta har att göra med förbättrad *återgivning* begriper jag inte! Man skriver om just detta (HDCD uppspelat på en icke HDCD-spelare):

"Peak Extend (PE) soft limiting increases resolution by allowing the (recorded) average signal level to be raised by up to 6dB," Jo, tjenare...

Men det pågår ju så mycket fuffes i mastringsbranschen ändå, så HDCD kanske bara är en fis i rymden i jämförelse...


Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:25:38  Show Profile Send Falumas a Private Message
Conan, Vad jag läst mig till på HDCD.com är att HDCD-processorn skall avkoda vanliga CDs bättre än en vanlig DAC men inte att vanliga DAC:ar skall avkoda HDCDs bättre.

Från faq:en på hdcd.com
quote:

Every CD player has a digital filter that is an integral part of its sound reproduction electronics. In addition to decoding HDCD recordings, the HDCD decoder chip used in consumer products also contains the HDCD high-precision digital filter that improves the sound quality of all types of digital audio recordings. This means that any A/V receiver, CD player, DVD player, and MiniDisc player equipped with HDCD will produce significantly better sound from your entire collection of CDs, DVDs and MDs.



/Karl


Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  12:32:33  Show Profile Send Falumas a Private Message
I och med att jag lade ut informationen om HX-PRO hittade jag nu informationen till Peak-extend. Förstahands information är alltid lättast att jämföra.

http://www.hdcd.com/partners/proaudio/GainScale.pdf

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/12/20 :  14:14:40  Show Profile Send Conan a Private Message
Falumas, från samma FAQ:

Q: Will my HDCD encoded CD sound better on my non-HDCD equipped CD Player?
An HDCD encoded CD when played on a standard CD player will sound better because; 1) the
HDCD encoded CD was made using subtractive dither and filter switching A/D conversion
processes, which yields a higher resolution signal when compared to standard CD’s, 2) Peak
Extend (PE) soft limiting increases resolution by allowing the (recorded) average signal level to
be raised by up to 6dB, 3) Low Level Extension (LLE) improves resolution of low-level signals, 4)
High frequency dither addition improves resolution by one bit by lowering the noise floor.

Speciellt "2) och 3)" får mig att bli misstänksam. Där handlar det ju inte bara om ditterbrus som läggs till utan om förändringar i musikinformationen. Att använda sig av ditterbrus ju känd teknik, men att lyfta upp svaga signaler (till samma nivå som starkare?) samt att begränsa kraftiga peakar är att förvanska den ursprungliga musikinformationen och därmed införa sämre återgivning IMHO.

Och sen det där med Peak-extend, man komprimerar signalen och höjer medelnivån, använder sedan LSB:n för att lägga in information till HDCD-chippet (där sådant finns) för att till sist (om man spelar upp på en HDCD-DAC - sänka medelnivån till samma som från början. Men vad tusan, säger jag. Måste väl ha fattat fel hur det hela fungerar, för annars liknar det ju ingenting.

Sen yrar dom om att den i Digital Gain Scaling-processen förlorade LSB:n egentligen inte har betydelse därför att moderna DAC:ar ändå arbetar med 20 bitar internt!! Men en förlorad bit på skivan kan ju aldrig "hitas igen" i DAC:en!? Har jag fattat fel igen om jag säger att en HDCD-kodad skiva uppspelad på en icke-HDCD-kompatibel spelare egentligen är en komprimerad version med maximal upplösning av 15 bitar!?! Om det är så verkar ju HDCD vara rena snurren...

Skulle man vara elak ligger det nära till hands att likställa HDCD-processen med att dom har lyckats köra igenom musikinformationen genom en ganska avancerad process av signalbehandling och att man faktiskt inte (om man kodar av med en HDCD-spelare) har introducerat någon speciellt hörbar förvrängning av ursprungssignalen. Det är ju iofs en ganska avsevärd bedrift. Att man sedan inte lyckas med bakotkompatibiliteten särskilt bra är ju lite synd - lite svinn får man räkna med...

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  14:58:56  Show Profile Send Falumas a Private Message
Conan, Jag har suttit och läst lite i Gainscale.pdf:en och du verkar ha rätt i en del. Har inte lekt så mycket med HDCDn i vanliga CD-spelare, har bara en X-box att jämföra med och det är nog inte speciellt rättvist.

En HDCD med Peak extend som spelas upp i en vanlig CD-spelare måste ju helt klart bli komprimerad, låga avsnitt blir högre och höga avsnitt blir lägre. Detta borde ju inte vara helt possitivt för en ljudrättsaktivist utan HDCD-avkodare.
Vad man dock kan säga är ju att många i den stora massan (dom som inte är medlemmar i hififorum) verkar tycka att komprimering är bra. Den stora massan har nog till större delen inte HDCD-avkodare (ren gissning, men jag tror så), vilket gör att massan får sin komprimerade version och jag som inte vill ha komprimering och har HDCD-avkodare också kan njuta av skivan.
Hur vida den 16:de biten försvinner eller inte har jag inte lyckats klura ut en, men som jag har förstått skall den inte det.
Lyckades inte riktigt få kläm på vad dom menar här, jag måste nog ta och lära mig lite mer angående hur ljudet lagras på en CD först.

Information från hdcd.com
quote:

Q: What does the HDCD code look like?
A: The HDCD code is very similar to the packet type of data sent in the Ethernet network
protocol. During the final quantization, the encoder inserts it into the least significant bit (LSB) of
the 16 bit audio word. Specifically, these code packets are only a little more than one millisecond
in duration and are inserted at several 10’s of millisecond intervals. The packet of HDCD code is
a pseudo random noise encoded bit stream that is only inserted when the encoder deems it
necessary to inform the decoder that a change in the encoding algorithm has occurred. This
pseudo random code is used for the HDCD command function less than five percent of the time
(typically only 1-2 percent). The use of the 16th bit for the HDCD command code is inaudible
because the code is inserted for only a very small portion of time and because it is used as dither
for the remaining 15 bits when it is inserted. Pacific Microsonics experimentally confirmed this by
inserting the HDCD code at several times the normal insertion rate.



/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:25:18  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, det är nog tur att CD-systemet är så med marignal (till 99.9% av alla skivor) välljudande och kapabelt att dom kan hitta på sån´t här trams utan att det ändå blir speciellt hörbart för gemene man.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/20 :  15:49:34  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jomen för oss som är lyckliga innehavare av HDCD-dekodrar tycker jag att det ger en rätt duktig förbättring.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/12/20 :  20:54:42  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Själv köpte jag en Dire Straits HDCD i går, enkom för att den var HDCD. Undrar om jag blivit lite påverkad... Dock vet jag ju sedan tidigare att Dire Straits (i detta fall gällande skivan Sultans of Swing) inte tummar på mixningskvalisorten.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/12/21 :  08:15:49  Show Profile Send Conan a Private Message
Falumas, hur vet du att HDCD förbättrar återgivningen!? Har du gjort seriösa jämförelser mellan skivor inspelade med respektive utan HDCD-teknik? Och då menar jag inte bara att spela upp en HDCD-skiva i en icke-HDCD-kompatibel spelare utan blindtester mellan samma masterband överfört rakt till "vanlig" CDDA respektive HDCD.

Det ska faktiskt ganska mycket till vad gäller testmetodik, musikmaterial och uppspelningsutrustning för att med signifikant säkerhet finna begränsningarna i det vanliga CD-systemet, utnyttjat optimalt. Att då säga att en minst sagt tveksam teknologi som HDCD ger "rätt duktig förbättring" är inte med sanningen överenstämmande IMHO.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/21 :  08:55:16  Show Profile Send Falumas a Private Message
Conan, Det jag baserar mitt påstående på är väl mest hur min förra uppställning lät. Kiss-DVD till en Cambridge DAC-magic och jämför den nu med en H/K HD750. Den första uppsättningen stödjer inte HDCD den andra gör det. Har dock inte gjort någon större blind test med vanliga CDs mellan systemen. Jag har också lyssnat igenom större delen av min CD-sammling på H/Kn och jag tycker att mina HDCDs låter bäst.
Har också försökt hitta så mycket information som möjligt om HDCD på sistonde. Det jag läst tyder på att HDCD-tekniken faktiskt borde kunna få en HDCD att låta bättre än en vanlig, i alla fall om den är avkodad via en HDCD-dekoder.


Håller dock med om att testet på inget sätt är vetenskapligt utan än så länge mer en stark kännsla att HDCD låter bättre. Swede och jag skall i mitten av januari göra ett seriöst försök till att testa det hela. Försöket med all information om hur vi gjorde det kommer helt säkert att hamna på HiFiForum.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000