HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lyssningserfarenheter HDCD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/16 :  00:16:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Om en inspelning har god ljudkvalitet beror inte på HDCD formatet. Däremot är det vanligt att de musiker som valt att släppa HDCD skivor oftast är måna om sina produktioner. Att jämföra mellan HDCD och CD är nog ganska onödigt. En bra inspelning kommer ljuda fint oavsett om det är HDCD kodat eller ej. Cd-spelarens kvalitet är klart viktigare än dess eventuella HDCD-kodningsfunktion.
CD-formatet räcker långt, många av de usla mastringar (av kompressorer illa skadade) som skivorna utsätts för idag betyder ofta att man endast utnyttjar runt 7-8 bitar, det är tragiskt.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/12/16 :  08:37:43  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Oj, det var intressant...DTS är ju lite typ MP3 dvs ett rätt så kraftigt komprimerat/datareducerat format.Att det skulle kunna låta "sjukt mkt bättre än vanliga CD-skivor" verkar för bra för att vara sant...men dina lysningsintryck kan jag inte annat än tro på.


Nej, stopp ett tag! Du kanske tänker på Dolby Digital (AC-3)?

DTS är i sin högsta bitrate i princip helt förlustfritt! Alltså långt ifrån den förstörande komprimering som man får med mp3.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/16 :  08:48:46  Show Profile Send Falumas a Private Message
hifirocker, Givetvis har du rätt när du säger att mastringen har störst betydelse. Det du skrev var ungefär vad jag trodde också fram tills jag läste artikeln på sidan ett som konraqu lyckades googla fram. HDCD har en hel del intressanta tekniker för ljudförbättring också. Därav är jag välidigt intresserad av att jämföra en HDCD spelad i en CD-spelare med HDCD-chip och en utan. Det jobbiga med det hela är att man måste hitta två spelare som spelar vanliga CDs ungefär lika bra.

Tack för alla bra tips på bra HDCDn, det blir till att julhandla nu när jag kommer upp till Sverige.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/16 :  09:36:47  Show Profile Send edison a Private Message
Gromit:

Då är jag med...har missat att det finns DTS-varianter ända "upp till full kvalitet"
Den vanliga DVD-utgåvan av en film eller konsert brukar ju ha både DD (AC3) och DTS, men då är det väl(?) ändå DTS av mer DD-liknande kvalitet man brukar använda/få plats med?
Har förstått att på såna skivor DTS som sämst är lite bättre än "standard DD" pga lägre komprimering/datareducering...vad säger du om det?
Är DD också tillgängligt i "förlustfri version" ?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/12/16 :  10:16:27  Show Profile Send Baltazar a Private Message
edison-> Som gromit redan skrivit är DTS ett bättre format än DD och i allra högsta grad bättre än mp3.

Hittade faktikst ännu fler dts-utgåvor på nätet. Dock vet jag ju inte om dom blivit komprimerade i efterhand och isf hur mcyket dom blivit komprimerade. Dock låter Diana Krall - Love Scenes och Eric Claptin - Unplugged väldigt, väldigt bra. Extremt högupplöst kan man sammanfatta det som. De verkar dock inte vara 5.1 mixar på just dom 2 skivorna men däremot Pink Floyd - DSOTM och en greatest-hits-skiva med Queen i DTS hade 5.1-mixar. Inte sådär jättekul när man slänger ut annat än ambient-ljud till bakkanalerna som dom tyvärr gör i dom sistnämnda.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:37:51  Show Profile Send Falumas a Private Message
Diskutionen om DTS och DD tror jag passar bättre i en annan tråd, för mig veterligen har DTS och DD inget att göra med HDCD?

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:38:48  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
det blir till att julhandla nu när jag kommer upp till Sverige
Varför handlar du inte på Jecklin (Pfauen) i Zurich - även om den blivit sämre på senare år så känner jag ingen affär i Sverige som har lika stort utbud.

- Jag köper aldrig skivor i Sverige utan väntar till jag kommer till Zurich

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/16 :  11:40:21  Show Profile Send gcs a Private Message
HiFirocker skriver:
CD-formatet räcker långt, många av de usla mastringar (av kompressorer illa skadade) som skivorna utsätts för idag betyder ofta att man endast utnyttjar runt 7-8 bitar, det är tragiskt.
Jag är med på att CD formatet räcker långt. Men det här med 7-8 brödskivor det håller jag inte med om. Om en skiva är fullt utstyrd till 0 dBf då utnyttjar man alla 16 bitar. Sedan är det ju så klart att dagens musik inte har särdeles hög dynamik...kanske 3-4 db men det är en annan sak. Till sist när det gäller de olika kodningssystemen så är det så att DD är den kodning som har den högsta komprimeringen sedan kommer DTS emedans en vanlig CD, SACD,DVD-Audio helst saknar kompression. En sak ska man ha klart för sig att DD och DTS sällan har ett frekvens omfång som når upp till en vanlig CD skiva...men hur många av oss hör 20KHz det är nog så att vi skulle vilja höra det och därför tror vi oss höra det.
MP3 ska vi bara inte tala om när det gäller kompression. Jag har aldrig förstått hur MP3 och andra snålkodningssystem överhuvudtaget är akuellt på detta och andra fora...jag får utslag på kroppen.

Edited by - gcs on 2004/12/16 11:43:45
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/16 :  12:30:39  Show Profile Send Falumas a Private Message
Nja, MP3 har ju inget med HIFI-uppleveleser att göra. Men det är faktiskt ganska mycket musik som saknar denna upplevelse över huvud taget för tillfället, en 320kbit MP3 gör jobbet kanonbra när det gäller en taskigt mastrad CD. MP3 fungerar även perfekt som bakgrundsmusik, något som jag nyttjar min stereo för ca 80% av all min lyssningstid. 20% av lyssningstiden sätter jag mig i Sweetspot och verkligen lyssnar på musik (bra mastrad musik i okomprimerat slag, ganska ofta vinyl). Har faktiskt varit rätt skeptisk till digitala format innan, men nyinförskaffade HDCD-spelaren har fått mig att höja ögonbrynen. Håller på att titta efter en bra DVD-A och SACD spelare nu, om HDCD låter så bra som det gör hur bra kan inte de låta då.

Det är just därför jag är så eld och lågor just nu över HDCD. För alla HDCDn jag kommit över än så länge är riktigt bra mastrade och låter riktigt kanon, skulle aldrig falla mig in att ens försöka MP3 någon av dessa.

eliot, Tack för tipset dom har julsöndagsöppet (nytt påfund här nere att man i alla fall kan ha en affär öppen ett par söndagar per år), så då skall jag dit och gotta mig. Har bott här i 4.5 år utan att ens ha hört talas om affären, shame on me.

/Karl
PS
Kan även chocka er och berätta att jag har en CD-spelare i bilen som komprimerar musiken, vilket jag är nöjd över.

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:48:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Okey om ni gillar MP3 men för min del kommer aldrig en MP3 spelare in i mitt hus. Jag tycker att MP3 musik är som en stor fet massa som väller ut ur högtalaren...nej nej det är inget för mig. Och sedan snackar ni om dåligt mastrade skivor.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/16 :  13:56:42  Show Profile Send Falumas a Private Message
gcs, Jag diskuterar gärna vidare om MP3 i en annan tråd om du vill.

/Karl
PS. Det är helt ok att säga du till mig

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/16 :  16:19:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Karl när jag skriver "ni" så menar jag inte enbart dig...det är ju så att det är många på det här och andra forum som tydligen gillar MP3. Det märkliga är att jag inte tror att jag stött på något om MP3 på Steve Hoffmans forum. Vi kan dra en jämförelse med compact kassetten när den kom. Jag kunde inte acceptera den heller...inte förränn Nakamischi kom med sina då för den tiden svindyra däck. Men jag tycker än i dag att kassett är kassett, alltså inget för mig även om jag har sådana maskiner i min ego.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/12/16 :  17:00:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Men det här med 7-8 brödskivor det håller jag inte med om. Om en skiva är fullt utstyrd till 0 dBf då utnyttjar man alla 16 bitar.


Vad menar du? Utveckla gärna.

Idag har de flesta CD-skivor har en verklig upplösning som endast utnyttjar en bråkdel av 16 bitar. De flesta köpbara mastrade (upprepning: av kompressorer illa skadade) skivor har en S/D+N om sämre än 40 dB, vilket betyder mindre än 7 bitars upplösning!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/16 :  17:13:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej nej en CD skiva har alltid 16 bitar sedan kan man ju alltid spela in ett material från ex.v en kassett som då har en dynamik på 42dB...det betyder alltså 7bitar. Om du nu spelar in det här upp till 0dBf så har du fortfarande 42dB dynamik. Men om du sänker nivån vid överföringen till CD´n så att peaknivån blir -60dBf då har du förlorat dina 7 bitar eftersom minst en kanske t.o.m två bitar försvinner i det digitala bruset och dessutom så får de svagaste delarna mycket distorsion p.g.a att omvandlaren har svårt att rekonstruera en snygg sinusvåg.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/16 :  19:35:13  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Det här vet ni säkert redan men vissa kopieringsskydd får HDCD lampan att lysa ...

Allt är inte HDCD som glimmar med andra ord :)

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/17 :  00:52:44  Show Profile Send Falumas a Private Message
JockeWe, Enligt vad jag har hört finns det inga kopieringsskydd som får HDCD-lampan att lysa. Däremot finns det många HDCDn som saknar HDCD-loggan. Det finns säkert också kopieringsskyddade HDCDn.
Vad grundar du ditt påstående att kopieringsskydd skall aktivera HDCD-lampan?

gcs, En CD har alltid 16-bitar men om du komprimerar CDn så att 9 av bitarna alltid är på tycker jag att det är helt legitimt att säga att den har 7 bitars upplösning.

Har precis avslutat en riktigt svensk julkonsert här med kören jag är med i. Fick en rejäl släng av julstämmning.
Sången var okomprimerad och med full upplösning och en oändligt hög bitrate. En kör och en kyrka med bra akustik och till och med ett par HFSL-1:or matad av en HDCD eller vinylspelaren får stryka på foten.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:33:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Falumas skriver: En CD har alltid 16-bitar men om du komprimerar CDn så att 9 av bitarna alltid är på tycker jag att det är helt legitimt att säga att den har 7 bitars upplösning.

Man säger inte att man komprimerar ett x-antal bitar. Eftersom modern popmusik idag ligger och pendlar mellan -3 och 0dBf...kan man då säga att musiken har en upplösning på inte änns 1 bit. Enligt mig så utnyttjar man alla 16 bitar som står tillbuds men dynamiken är bara 3dB.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/17 :  12:56:45  Show Profile Send Falumas a Private Message
gcs, Javisst du har rätt. Hade musiken legat lagrat på ett en bits medium hade det låtit ännu sämre. Jag råkar dock tillhöra dom som (i Stereosoffan) tycker om mastringar som använder hela potentialen i 16/20 bitars medium. Därför tycker jag fortfarande att det är legitimt att säga att många nya mastringar bara är några få bitar, även om jag bara har lite (men enligt mig tillräckligt) rätt i det påståendet.

För att återgå till HDCD som den tråd handlar om, tycker jag mig höra en skillnad mellan vanliga CDs och HDCDs vet inte om det är filterfunktionerna eller dom 4 extra bitarna som HDCD-formatet erbjuder. Dynamik finns det dock massor av, enligt mig mycket mer än med vanliga CDs.

Mus, var förbi Swede igår och kom över Kari Bremnes - Svarta Bjørn. En helt underbart bra CD, vilket jag i och för sig visste sedan förut. Men nu i HDCD, jag hade ståpäls när jag lyssnade på vissa låtar. (mitt ansiktsutryck under lyssningen)

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:23:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag brukar samla på mig alla HDCD skivor som jag stöter på...så det har ju blivit en del. Jag kan inte påstå bestämt att HDCD är bättre en vanlig CD men jag låtsas att det är så. Jag har i.o.f.s inte jämfört eftersom skivorna i vilket fall låter bra ändå. Om man bränner en HDCD skiva i datorn då försvinner flaggan för HDCD och då kan man ju jämföra kopian med originalet.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:36:49  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Falumas
quote:
JockeWe, Enligt vad jag har hört finns det inga kopieringsskydd som får HDCD-lampan att lysa. Däremot finns det många HDCDn som saknar HDCD-loggan. Det finns säkert också kopieringsskyddade HDCDn.
Vad grundar du ditt påstående att kopieringsskydd skall aktivera HDCD-lampan?



Det var när jag kollade varför HDCD lyste på en Robyn skiva (Don't stop the music) som är på BMG - www.bmg-copycontrol.info som jag plötsligt hittade en massa info om olika anledningar att HDCD lampan lyser - Nu har jag inte länkar kvar tyvärr men kanske är just BMG's copycontrol just att lägga nå't på HDCDbruset? Kanske dags att kolla igen på google- groups ... Såg just att det var Cuttingroom som mastrat!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu

Edited by - JockeWe on 2004/12/17 13:38:39
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2004/12/17 :  13:37:26  Show Profile Send Falumas a Private Message
Jag har gjort en "backup" på en HDCD och min spelare förstår fortfarande att det är en HDCD. Hur gjorde du din kopia, via WAV, MP3 eller en disc copy? Skall leka lite med det hela i helgen, återkommer med testresultat.
Jag är också i samma skor som dig gällande HDCD, det låter bra men det är ju otroligt svårt att testa om det är HDCD-kodningen eller inte. Har dock inte kommit över en enda taskigt mastrad HDCD än.

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/17 :  15:11:44  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag kopierar i datorn gör jag det disc/disc med mitt program heter Roxio. Jag har märkt att HDCD koden försvinner i datorn emedans när jag gör en digital kopia via min stationärna brännare som är en HHB...där följer flaggan med på kopian.Cuttingroom är det enda företag i Sverige vad jag vet som kan göra HDCD mastrar.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/12/17 :  15:26:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Reference recordings ger bara ut mtrl med HDCD de har två samplerskivor med bla dubbla spår inspelade vid samma tagning med konventionell adteknik och hdcddito. Pga att HDCDomvandlingen ger 3db högre nivå är vissa av spåren med hdcd sänkta med 3 db för att underlätta jämförelser utan besvärlig nivåjustering. Vidare ger HDCDomvandlingen fördelar när det gäller dist, konvetionell omv som används vid dessa ger dist vid 0db samma pasage med hdcd medger +6db utan. större dynamiskt omfång mao jmfr gamla band, järn, krom och sk metallband om jag minns rätt.
Mina erfarenheter är att utslaget är större dynamik lugnare känsla, mer kontrol, tydligare detaljer som att byta nätkablar mao
Skillnaderna är inte jättestora det låter som tidigare påpekats bra utan.
En av orsakerna till att bolag inte stoltserar med HDCDloggan är att hdcdtekniken för teknikerna bara är en av många "prylar" som hjälper till i arbetet, resultatet blir ju framför allt vid adomvandlingen, och därför inte informerat fodraldesignern att påpeka att de använt denna teknik?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/12/17 :  16:08:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en skiva som det inte alls står något om HDCD men det är det ändå. Men så händer det plötsligt i en eller om det var flera av låtar att man stänger av HDCD vilket resulterar i en kraftig knäpp i högtalaren.Det är ju tur att min spelare inte har en inbyggd HDCD-krets utan den sitter i min förstärkare och jag då kan köra genom en separat DAC. Jag undrar om inte HDCD passar bäst för akustisk och lite gles musik om det nu blir så stor skillnad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/12/18 :  01:29:25  Show Profile Send edison a Private Message
"gcs, En CD har alltid 16-bitar men om du komprimerar CDn så att 9 av bitarna alltid är på tycker jag att det är helt legitimt att säga att den har 7 bitars upplösning."


Njaaa, knappast...det beror ju vad som orsakar att dom 9 lägsta bitarna "är på hela tiden"...

Ta en inspelning med toppar uppemot 0 (full nivå) men som består av mest gles musik som större delen av tiden är svag i nivå.Den skivan skulle man kunna säga har låg upplösning större delen av tiden, då vid lägre och lägre nivå allt färre bitar används.
Endast vid de kortare avsnitten med full eller nästan full nivå/utstyrning har man ju tillgång till full/hög upplösning (= många bitar) och alltså även till högre möjlig ljudkvalitet, och då högst kvalitet bara på dom starka ljuden.De flesta skulle säkert uppleva att plattan har stor dynamik och antagligen att den skulle låta bra (i dynamiskt hänseende iaf) detta trots att större delen av plattan alltså har lågupplöst ljud!
Ändå gissar jag den skulle kallas "bättre" även i allmän ljudkvalitet pga stor dynamik, trots låg genomsnittlig upplösning

Om nu HDCD som system ger tillgång till flera bitar (= högre dynamikMÖJLIGHET) så kan samma glesa musik återges med högre upplösning då ju GOLVET blivit (4 bitar?) lägre.Det förutsatt att man styrt ut till samma nivå i topparna och inte ändrat (komprimerat) dynamiken i själva musiken.
Musiken kan alltså vara EXAKT densamma med samma dynamikförhållande mellan sina svagaste och starkaste toner men de svagare partierna befinner sej högre upp från det, genom dom extra bitarna, sänkta golvet och blir därmed mer upplösta då även de svagaste partierna återges med flera bitar.DÅ skulle genomsnittskvaliteten vara bättre även upplösningsmässigt.

Vad som i citatet överst beskrivs som "lågbitsinspelning" för att man "bara" spelat in/mastrat med hög eller full nivå vill jag påstå är en HELT annan sak.Det skulle möjligen kunna kalls "lågdynamikinspelat", men bara OM, man enbart spelat in starka toner och INGA svagare samtidigt fanns med i musiken, alternativt att man som antyddes i citatet tok-komprimerat, vilket iofs kanske görs ibland men inte SÅ ofta, eller...(?)


En tokig(?) men hygglig(?) jämförelse:
Två simbassänger har olika vattendjup, ena 5 meter den andra 6 meter.
Båda dessa har ju samma tryck vid 5 meters djup men den djupare har givetvis större tryck vid sitt golv/botten än den med 5 meters djup.Bortse från att vattentryck och bitupplösning inte är ett dugg jämförbara enheter.
Simmar du bara mellan ytan och 5 meters djup märker du ingen skillnad även om bassängen skulle vara 100 meter djup, men simmar du mellan ytan och 6 meters djup ja då nyttjar du HELA denna "dynamik".
Skillnaden mellan 5- och 6-metersbassängen märks ju dock BARA om du vill simma djupare än 5 meter.
Om du nu är en "svag ton" (och vill simma bara mellan 5-6 meters djup), och din kompis är en "stark ton" (simmar hela tiden vid ytan) så kan vi säga som så här:
6-metersbassängen är i detta fallet bara till nytta om ni båda ska simma, ska bara kompisen simma är ju 5-metersbassängen mer än tillräcklig.MEN han simmar i samma vattentryck i båda bassängerna...bara du märker skillnaden, och bara när du simmar djupare än 5 meter, vilket ju bara gick i den ena bassängen.Vill du simma på 5 meters djup ja då kan båda bassängerna användas och ingen skillnad märks.
6-metersbassängen skulle i det här fallet vara "HDCD-badet".
Ta nu en situation då 7 personer simmar på varsitt djup en meter mellan varandra, hela tiden.Då kan bara ena badet användas, annars får den som skulle simma djupast, på 6 meters djup, avstå, alternativt simma på mellan 5 meter och ytan.
5-metersbadet ("standard CD-badet") och "HDCD"-badet skulle förstås båda duga lika bra om alla 7 skulle simma vid ytan eller några meter under, men så fort någon enda vill simma djupare än 5 meter då måste 6-metersbadet nyttjas.
---------------------------------------------------
Min evt poäng är att INGEN skulle komma på idén att kalla något av baden för ett "2-metersbad" bara för att ingen på hela året simmat djupare än 2 meter...
---------------------------------------------------

En platta vars musik har genomgående stark toppnivå MEN som innehåller svaga och starka toner SAMTIDIGT kan "alltid" nyttja ett mer högupplöst system (med flera bitar) - alltså även om musikens toppnivå genomgående skulle råka vara hög!
De svaga tonerna har ju även då längre ned till botten än i standardfallet, och återges alltså med bättre upplösning!
Om dom sen verkligen hörs beror mer på vilken maskning dom starka tonerna evt ger, det varierar med musiktyp och mycket annat.

Jag är inte ute efter att käfta ;-) eller absolut "ha rätt"
...men tror att detta med att snacka om "lågbits-CDs" när det eg avser om "högbits CDs" är ett lite väl stort villospår...
(fel kan jag ju ha, men jag tror att beskrivningen kan upplysa någon även om jag inte berört själva HDCD-processen, den vet jag ju inte mycket om)


Kan man säga att "HDCD-systemet" är ett "5-metersbad" som får den som simmar ner till botten att känna sej (nästan) precis som om han var på 6 meter och till och med evt skulle kunna "lura" en djupmätare, bildligt talat...???

Sorry om det blev krångligt...tror inte det kanske slightly OT bara...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/12/18 01:43:18
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000