HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector Mi3 vs ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:03:11  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har ju förut sagt att jag skulle byta ut mina Infinity Beta 40 mot nåt värre, vart ju tyvärr så att den affär jag tänkt att göra inte blir av, så jag har istället börjat leta golvare i 15-20 k klassen (NYA golvare). Detta ska inte göras än på ett par månader men anser att det är bättre att börja leta tidigt!.

Frågan är ju som sagt. Vad tycker ni att jag ska leta efter? Har haft Audiovector Mi3 hemma under helgen på provlyssning och blivit mäkta imponerad, men vill ändå kunna kolla omkring lite innan jag bestämmer mej. Vad har ni övriga för förslag? Har ju bara ett fåtal märken att kolla på då jag har svårt att ta mej nånstans och att vi av nån konstig anledning har dåligt med butiker här i Linköping. Min musiksmak är väldigt blandat och har en flickvän som gillar Robbie wiiliams och sån musik, vilket gör att högtalaren inte får "såga" sönder inspelningarnaNån som har lyssnat på B&W 703?

Tacksam för alla svar!

Trött på folk utan vett

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:11:45  Show Profile Send Blue a Private Message
Vad har du för cd-spelare och stärkare?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:31:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Audiovector Mi3 super kostar ca 21.000...klart bättre än Mi3. Sen finns tex Dynaudio 72SE om du har en kraftfull förstärkare.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:37:19  Show Profile Send coldcut a Private Message
Dynaudio 72 SE (19kkr) lät väldigt bra när jag som hastighast hörde den nyligen. Nackdelen är väl att den inte går att bi-wira/ampa (om nu det är en nackdel). Vill gärna ha lite kräm med en känslighet på 86 db.

En högtalare jag är nyfiken på är Kef XQ5. Har ej lyssnat, men finish och kommentarer är mkt positiva. Kef sänkte dessutom priset från 30.000 till 21.900 för ett tag sedan. Kanske kan vara värt ett försök. Lefflers har väl båda dessa i Linköping?

-
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/14 :  18:34:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
KEF har jag ej hört, och ej heller dynaudio 72SE. Men Audiovector Mi3 Super är lättdrivna på sina 91 dB/8 ohm.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/14 :  19:38:59  Show Profile Send Harman a Private Message
Håller med Matte76 Mi3 super är en klart bättre högtalare än Mi3. Jag har lyssnat på B&W 703 och den lät bra på låga volymer men klarar inte av att man drar på...
Högtalare är väldigt mycket en smaksak det finns lite olika högtalare som du bör lyssna på i denna prisklass. Några är AV Mi3 super, Spendor 5SE, Jm lab Cobalt 816S/826S, Dynaudio 72SE, Totem Sttaf och B&W 703. Dessa högtalare är väldigt olika och ger dig en bred uppfattning av vad du kan få för dina pengar. Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/12/14 :  23:40:34  Show Profile Send KennethS a Private Message
Halloj! Har inte kunnat svara tidigare då jag av nån anledning verkar ha halvt omöjligt att komma in JUST på den här sidan av alla.

Många intressanta alternativ ni tar upp! Vet att det var ruggig skillnad mellan gamla Audiovector M3(som inte alls var rolig)och dåvarande M3 Super. Men är ljudskillnaden verkligen så stor att det motiverar priskillnaden? Kör just nu med ett gammalt Nad 106 försteg och Nad 214 som slusteg. Har bara det för att ha nåt ljud hemma. Men detta ska bytas upp till Nad S300 inom snar framtid då jag är förtjust i deras varma ljud. Även CD:n ska uppgraderas från dagens Nad 521Bee.

Men det som fick mej så imponerad av Audiovectors Mi3 var dess förmåga att ändå kunna spela ut så fint som dom gjorde med dessa billiga grejor. Ett litet fel lyckadesdock smyga sig in förut då jag skrev B&W 703, menar såklart lillebror 704.... Av nån anledning så tilltalar inte Kef mej.Har aldrig heller fastnat för Dynaudio, och dom har jag ändå hört från Audience 42 upp till Evidence F1. Nån som hört Dali Evidence 470SE? Totem har jag svårt att kunna få lyssna på, då ingen i Linköping verkar ha dom

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/12/14 23:44:14
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2004/12/15 :  00:14:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Kenneth!
Skillnaderan mellan Mi3 och super modellen är värt pengarna alla dagar i veckan Har lyssnat och jämfört dessa två mot varandra och jag blev klart imponerad av Mi3super. Hifi&Musik ska testa dem i nästa nummer, ska bli kul att få läsa deras intryck av dem.
En av fördelarna med Audiovector är att de funkar bra med enklare utrustning, finns inte så många märken som gör det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/15 :  15:44:06  Show Profile Send sella a Private Message
Jag tycker du ska lyssna på Martin Logan Mosaic,har haft den över helgen, Vilken högtalare! Ljudet är rent och dynamiskt,
Ska bara lyssna på magneplan 1.6QR innan det blir affär.
Har du lyssnat på Mangneplan någon gång undrbart ljud

dynamik!!!
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2004/12/15 :  16:11:02  Show Profile Send mantra a Private Message
Jag har hört M3 och Mi3 spelas mot varandra. Mi3 var mycket bättre på alla punkter. Mycket bättre dynamik i Mi3. M3´orna kändes som att ljudet aldrig lyfte från högtalarna. Dock går det väl att uppgradera M3 till Mi3 om man nu skulle hitta ett par billiga M3.

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/12/16 :  19:01:11  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tänkte bara tacka för alla svaren då jag gick och till slut köpte mej ett par Audiovector Mi3. Har ändå inte förstärkare och CD till att ens kunna driva dessa rättvist, så därför vart det den enklare Mi3.

Men oj vilken högtalare! Vilket tryck, låter även helt oansträngt på högre volymer samtidigt som den är öppen och inbjudande med trevlig värme!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ALLA!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/16 :  20:09:15  Show Profile Send Harman a Private Message
Kul, toppen högtalare...Grattis!

God jul och gott nytt år på dig!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000