HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rogue Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/12/12 :  13:06:16  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Undrar om någon har lyssnat på Rogue och då främst på deras integrerade Tempest. Tacksam för lite information och erfarenheter.
Hur är de i jämförelse mot tex Copland eller Primare ?

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:09:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Ej lyssnat, men den ser riktigt cool ut!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/12 :  14:19:42  Show Profile Send Harman a Private Message
Vad förslags info vill du ha?
De säljes av HifiArt http://www.hifiart.se/
Länk till deras egen hemsida... http://www.rogueaudio.com/

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/12/12 :  15:44:11  Show Profile Send bibi50 a Private Message
... tex hur de låter i jämförelse till Copland eller Primare
och allmänt om vad man borde veta ur en användares hörvinkel
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/13 :  12:23:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
Själv har jag lyssnat en del till Tempest så klart och har även hört lite Copland i mina dar..
Tycker Tempest är en förstärkare som står sig riktigt bra mot konkuransen, alla deras produkter är riktigt prisvärda...

Nu kan jag väll inte säga exakt vad som skulle skija sig, då det finns ju en del olika Copland och Primare grejer, och det är ju lite olika konstruktioner...

Men Tempest är en välbyggt rör förstärkare med ett mjuk och rent ljud...
Tillsammans med rätt högtalare kan det låta riktigt trevligt om man nu uppskattar bra rörljud förstås...

Bättre eller sämre än de andra, nja det får du som kund nog bestämma själv..

/Martin
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/12/13 :  20:19:06  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Jag förstår att du berömer denna förstärkare, du säljer ju den !
jag läste faktiskt om Rogue men vill gärna få erfarenheter från folk som också har lyssnat på den.
Vad innebär rätt högtalare för Rogue ???
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/13 :  21:02:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo visst har du rätt i att jag berömmer den, konstigt vore väll annars, vi tar ju in sånt vi tycker om...

Ja som många rör produkter så är det inga effektmonster, och visst kan man driva nästan vad som helst, men man får ju inte så höga volymer med svåra högtalare..
Jag menar en lite mer lättdriven högtalare, och en som rent tonalt fungerar bra med Tempesten, ja då har man en bra kombination

Matchning tycker jag alltid är viktigt, oavsett om det gäller transistorer eller rör..

/Martin
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/12/13 :  23:46:32  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack MartinH
Vilka fabrikat anser du vara passande "lite mer lättdriven högtalare, och en som rent tonalt fungerar bra med Tempesten" ?
B&W, Infinity, Dali, JMLab, Dynaudio, Klipsch och varför inte Totem, annan kanske ?
TAcksam för lite utförligare svar. Jag är helt införstått med att i slutändan är det trots allt mina öron som får avgöra men du kanske kan hjälpa mig med att välja bort det som inte är passande och bör därför uteslutas.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/14 :  10:57:42  Show Profile Send Blue a Private Message
bibi50!

På Hifi Art säljer dom ju Living Voice, engelska högtalare som inte blivit så uppmärksammade i Sverige, men som iallafall jag tycker låter väldigt trevligt! Dom är dessutom framtagna för att passa särskilt bra med rörstärkeri. Känsligheten ligger på 94 dB, men det är inga hornkonstruktioner utan "vanliga", dynamiska golvare (och dom funkar även fint med solid state). Finns i tre varianter som i princip ser likadana ut men med lite olika innehåll. Prislistan hittar du på hifiarts hemsida och mer info om högtalarna på www.livingvoice.co.uk

Rekommenderas!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/14 :  12:08:08  Show Profile Send MartinH a Private Message
bibi50: Ja av dom du just räknade upp så skulle jag nog välja JM Lab, Klipsch, B&W och nån av Totem, dock inte alla för vissa är för jobbiga för Tempest...

Men som Blue sa så är Living Voice riktigt bra då dom är lätta laster för en rör förstärkare, JM Labs högtalare är oxå ganska lätta så dom borde fungera bra, och även deras karraktär tycker jag borde bli bra med Tempest.

Men Dynaudio är lite jobbigare och jag tycker inte deras karraktär heller skulle fungera optimalt med Tempest, Dali o Infinity, nja har inte lyssnat så mycket på dom för att uttala mig så mycket, Beta iof från Infinity har jag lyssnat på och den var inte så himla rolig så den går bort därför...

Jag skulle hur som helst välja en högtalare som är detaljerad, klar och livlig, som engagerar..
Och sen är i klass med tempesten, lite dumt att köpa en förstärkare för närmare 30000:- och en högtalare för 6000:-, visst det går men du missar en del..

Hoppas du fått lite mer kött på benen...

Mvh/Martin
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2004/12/14 :  16:38:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack MartinH
Ville kolla vilka högtalare du anser skulle passa utan att ange vilka jag redan har. För närvarande har jag Klipsch reference RF-3, och din sista anmärkningen gör mig tveksam.

"lite dumt att köpa en förstärkare för närmare 30000:- och en högtalare för 6000:-, visst det går men du missar en del.."

Visserligen kostar inte dessa 6,000 kr utan 10,000 kr och då undrar man om man verkligen får full valuta med dessa högtalare i kombination med Tempest ?





Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/14 :  23:16:27  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja vad jag tänkte lite på är att man ska ju bör försöka sträva efter en viss matchning i anläggningen...

Men jag tror absolut det kommer låta riktigt bra med dina Klipch !!

Men visst är det ju så att skulle man slänga på en högtalare i samma prisklass skulle det låta ännu bättre, inget konstigt i det, och jag tror nog att skulle du köra på Tempest så kommer du nog inte sluta uppgradera för all framtid för det...

Så jag ser inget fel i att börja i denna ända och uppgradera elektroniken, för du har ju inga dåliga högtalare, och jag tror dom kommer överaska dig när dom får bättre elektronik framför sig !!

Jag vet en hel del här på Forumet som kör med cdspelare som kostar lika mycket som resten av anläggningen...

/Martin
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/16 :  16:51:51  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Här har du den till ett bra pris också.
Blir väl 8-9 tusen billigare.....

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavis/annonce.asp?ad_id=3506


"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/16 :  17:09:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo ett bra pris, förmodligen demo ex, men ändå....
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/12/16 :  18:03:06  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:

förmodligen demo ex
quote:



Nja....står att det är "introduktionspris" så det
bör ju vara "ofingrat".

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/12/16 :  19:04:14  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo men Tempest är nu i sin andra version som heter Tempest II, här var det den äldre vad jag kunde se...

Men visst kan det vara så att man kör ett lägre pris nu i starten, dock så är nog deras vanliga pris lite högsta laget.. ( ca 32500:- SEK )

Men prissättningen får du nog fråga Rene om...

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000