HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktivt filter med EQ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/13 :  13:10:46  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Söker efter ett aktivt filter och EQ till mina subbasar. Skall installeras mellan försteg och slutsteg. Vill ha möjlighet att justera branthet, frekvens, fas osv. EQ skall användas för att rumskorrigera Subborna.

Några förslag, tips eller tankar?

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/12/13 :  13:40:41  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Behringer DCX 2496


www.behringer.se

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/13 :  14:20:49  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Tackar för tipset, men som jag förstått det så funkar dessa inte särskilt bra om man stoppar in dem efter volymkontrollen i Komponentkedjan... eller?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/13 :  14:28:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vill du bygga filtret själv?
I så fall finns det en del på
http://sound.westhost.com/projects.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

birbjo
Member

50 Posts

Posted - 2004/12/13 :  14:51:33  Show Profile Send birbjo a Private Message
Detta var intressant.....om man INTE vill bygga själv...vad finns då att tillgå? Andra Behringer-produkter?



Det är min blygsamhet som gör min storhet så sympatisk!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/13 :  15:30:22  Show Profile Send UrSv a Private Message
Skall man inte bygga själv och verkligen vill ha en "basprocessor" som fungerar på linjenivå direkt utan extra volymkontroller dvs fungerar t.ex. på LFE-utgången på en biostärkare, ja då är det snustorrt på marknaden tycker jag. Följande kan vara ideer:

http://www.marchandelec.com/wm8.html
http://www.thommessen.com/english/products/subwayx/subway_x.htm

Problemet med de analoga enheterna från Pro-Audiosektorn är att de ofta har subsonicfilter som skär princip i det område vi vill ha kvar hemma dvs typ 20 Hz.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/12/13 :  16:31:58  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag kan inte säga att min Behringer brusar i basen. Skall du bara använda den till subborna så funkar en ultra drive super!

MvH
Johan
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/12/13 :  19:20:54  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Nånting som deremot brusar förmycket är WM8:an från marchand.

Köpte en efter att den användes tillsammans med ett XLS bygge i nån tidning. Justeringen är inte helt enkel, men det största felet är bruset.

Blir väldigt många OPampar i serie i den konstruktionen och även fast jag bytte till bättre (lägre brus) OP:ar så brusar den fortfarande. Antingen får man komplettera med ett passivt filter eller addera en kondensator på lämpligt ställe i signalvägen i WM8:an. Ingen av lösningarna känns riktigt bra.

Vissa komponenter i WM8:an sitter så till att deras mikrofoni ställer till med problem. Speciellt en kondensator är känslig för vibrationer. Drar man fingret över den så kan man höra exakt varje skrap i högtalaren.

Kan du inte öppna dit försteg och kopla in en Behringer DCX 2496 innan volymkontrollen? Fast LFE kanalen kanske skapas ur L+R efter volymkontrollen, men då kan helt enkelt byta volympotten mot en med en "våning" extra som får styra LFE volymen.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/13 :  19:54:27  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Mitt system är en kompromiss för både tvåkanal samt hemmabio. Följande komponenter består systemet av idag:

CD: Yamaha 1060
DVD: Pioneer 737
Skivspelare: Systemdeck
Försteg/Förstärkare: Yamaha DSP-A2
Slutsteg till Frontar: Zapsolute
Subförstärkare: Hypex HS200
Basar: Två st TC Sounds GA10UR

Uppgraderingen är tänkt som följer:
*Hypex HS200 byts ut till 2 stycken ICE Power 1000W monoblock.

Detta kräver ett externt aktivt delningsfilter. Då uppgraderingen är ganska seriös (ekonomiskt) så vill jag väldigt gärna ha EQ möjligheter för basen, då jag tror det är rätt väg att gå...

Låda till elementen är inte riktigt spikat än, det simuleras friskt.
Lådförslag 1: Varsin portad låda avstämda till 22Hz. Detta ger ett F3 = 18.5 Hz.

Lådförslag 2: Samma som ovan, dock mindre volym avstämd till 25Hz ger F3 = 20Hz....

Svårt..... Bättre att gå och lägga sig.....
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:00:28  Show Profile Send Harry_up a Private Message
BSS Minidrive 366T är väldigt bra.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:08:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jo, visst kan BSSen vara bra men det kanske är lite i överkant med SEK 13.000+ för ett basfilter kanske?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/13 :  22:13:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag hade tidigare funderingar på att ta en sån här:

http://www.behringer.com/PEQ2200/index.cfm?lang=ENG

och sedan modda alla stegen till det låga området (borde ju vara rätt enkelt att kolla vilkna kondingar och motstånd som sitter på låga området och sätta sånda på de andra ställena) så att man hade en bas-EQ precis från ESP. Det ända sedan vore ett brant LP-filter och kanske ett HP-filter. Den kostar typ SEK 1.000 vilket är rätt billigt.

Edited by - UrSv on 2004/12/13 22:14:04
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2004/12/14 :  11:42:21  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Om du bara skall dela lp till subbar (i stereo eller mono) och vill kunna köra parametrisk eq räcker en sådan här...

http://www.behringer.com/DSP1124P/index.cfm?lang=ENG
FEEDBACK DESTROYER PRO DSP1124P
Med denna kan du enkelt skapa ett LP-filter och har sedan gott om parametriskt Eq's att jobba med i basområdet...

Pris ca 1400 pix

Påaståendet att dessa burkar totalsabbar ljudet om man kör analogt in/ut är kraftigt överdrivet...
Du är välkommen hem till mig och lyssna om du har vägarna förbi Trollhättan...

Mvh

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2004/12/14 11:43:19
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/12/14 :  12:33:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Att använda input gain eller ett försteg som volymkontroll är inte helt optimalt men att det skulle låta illa för det är kvalificerat nys. Väger man för och nackdelar mot varandra så står sig dom här produkterna mycket väl i konkurensen och dom har som sagt funktioner som konventionella aktiva eller passiva filter inte ens är i närheten av.

Om du bor där det finns någon butik som sysslar med musikinstrument osv så kan du säkert få låna hem och prova där.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/14 :  15:49:28  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Tack för all input. Jag bor i Göteborgsområdet. Har försökt utnyttja Behringers sida för att hitta en ÅF i närheten men lyckades inte....
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/14 :  16:33:37  Show Profile Send UrSv a Private Message
avr7000:
Precis som jag tidigare nämnde har DSP1124 samma "problem" som många enheter från Pro-Audio dvs de går nite lågt nog. DSP1124 verkar ha sin -3 dB-punkt vid 20 Hz vilket är lite slöseri om man har en riktigt bra subba.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/12/14 :  17:51:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
MMmm, om nu en "riktig subba" kan förmedla musik eller annan igenkännbar info så lågt ner.
Skulle vilja påstå att det krävs enormt bra subbar och slutsteg för att orka med. Inget som på något sätt är normalt i en billig HIFI eller Bio subb.
Har man ren bas utan rumsresonanser ner till runt 20Hz är det väldigt bra. Lyckas man komma längre ner utan distorsion är det ganska unik i ett vanligt vardagsrum som normalt inte ens kan hantera bas i sig så lågt ner. Tänk på våglängden på en 20Hz ton.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/14 :  18:11:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag använder XLS10 med PR och 20 Hz är inget problem och de flesta subbor av rimlig storlek (allt är ju relativt) har betydande nivå i de regionerna såvitt jag vet. Naturligtvis kan det behövas effekt och framförallt om man har element med låg känslighet. Självklart har man troligen rumsresonanser (dock kanske lite högre i frekvens) och självklart distar det en del. Det är ju dock standard för alla subbar och installationer. Varför i hela friden skulle man inte kunna "hantera" basen vid 20 Hz. Det går ju inte bara våldsamt enkelt utan det sker ju helt "automatiskt" IMHO. Vid 20 Hz är ju våglängden typ 17 m och alltså spelar man i tryckkammarregistret med god marginal i de flesta rum.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/14 :  18:45:44  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ang. 20Hz, bandbredden anges 20-20Khz +-3dB. Detta får anses godkänt, då jag kan använda EQ:n för att väga upp inför vissa tillkortakommanden. Det är ju hela tanken..... Kan jag få ett basområde som håller sig inom +-3dB ner till 20Hz har jag grymt mycket jämnare än jag har idag utan EQ.....
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/12/15 :  09:27:41  Show Profile Send sveli a Private Message
Mattisa, Behringer finns på Musikbörsen, Odinsgatan 13.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/15 :  10:08:54  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Tackar.... Då tar vi en sväng dit...
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/12/15 :  11:29:02  Show Profile Send sveli a Private Message
Ring gärna och kolla om de har den inne innan du går dit. Min fick de beställa från Örebro affären.

Mvh /Sven
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2004/12/17 :  11:25:48  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Var där igår (på vägen hem från jobbet), men de hade inte direkt ngn koll på någonting utan gitarrer od.

Det var en kille på På en annan sida som sålde en 2200 (en enklare version av 1124 tror jag) för en femhundring... Värt att testa den tror jag....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000