HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Intressant fråga så här på natten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  04:50:39  Show Profile Send Haakan a Private Message
varför byggs det inte fler baselement som det sitter i dessa högtalare? (som förövrigt är väldigt välljudande i mina öron)



fördelarna e ju rätt många med ett sånt element, exvis smalare baffel och även större konarea...men nu då till frågan det måste ju finnas nackdelar eftersom det i princip vad jag vet inte existerar några sånna nå mer?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:04:28  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tangband bygger flera olika och levererar en hel del olika.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:37:07  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Såg häfigt ut =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:17:51  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Ovale basser er en gammal upfinning och finns da, men der ser nu ut til at komma nonting helt nyt, som klarer problemet mycket snyggare - The Tymphany LAT:

http://www.tymphany.com/technology.htm

3 ulika typer - den stora giver 100 dB/1 Watt i 2 ohm från ca. 20 Hz til 400 Hz.


Prototype:


BIG LAT prototype:





Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:33:10  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Mycke membranyta där!!!!!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/12/12 :  23:43:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag förstår inte riktigt hur den fungerar`?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:26:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket imponerande data på den! Håller dock med Haakan, det skulle behövts en bättre beskrivning på funktionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2004/12/13 :  00:51:24  Show Profile Send Forsman a Private Message
Sätter en slant på att det är en Heilbas.....
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/12/13 :  01:19:57  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Funktioner er ganske simpel - dom som har byggd Linkwitz dipoler känner principen med at "trycka" ut luften gennom en spalt.

Principen bygger på 2 motorer i väre enda av LAT elementer. Gennom 3 kolfiber stänger er der mekanisk kontakt til värje 2. membran. Dom andre membraner er forbunnet med den andre motor. Om nu de 2 motorer arbeter i motfas skiftes mellom at trycka och suga luft gennom spalterne i sidan av elementerne. Samtidigen uttlignas dom mekaniske krafterne och giver mindre vibration och distortion.

Principen er präcis som Air Motion Transformers bare mycket störra och gjort med runda elementer sat ihop.

Se mere i AES-paper här (1,5 MB Word document)
http://www.kenkantor.com/exchange/tym_aes/aes%20paper%20243%20unruh%20%20true.doc



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000